Fregata Type 26 třída City
Napsal: 7/2/2017, 10:42
Fregata Type 26 Global Combat Ship
Britské královské námořnictvo plánuje nahradit starší fregaty Type 23 třída Norfolk, novým protiponorkovým plavidlem označovaným jako Type 26. O ambicích dost napovídá přídomek Global Combat Ship, tedy vývojáři počítají i s exportem. Nové fregaty budou mít délku 150 m, šířku 21 m a plný výtlak 7 600 tun. Jejich moderní modulární design navrhli s pomocí 3D softwaru a virtuální reality. Fregaty Type 26 jsou sice mohutnější než stávající fregaty Type 23, ale jejich posádky budou výrazně menší – 118 námořníků oproti 185. Pohonný systém bude koncepce CODLOG. Budou ho tvořit plynové turbíny Rolls-Royce MT30, čtyři diesely MTU a čtyři elektromotory. Lodě budou plout rychlostí až 26 uzlů, přičemž jejich dosah činí přes 13 tisíc kilometrů. Nové fregaty budou mít k dispozici pokročilé senzory, včetně radarů a sonarů. Výzbroj se bude skládat z námořního pětipalcového děla, ráže 127 mm od BAE Systems. Hlavní výzbroj tvoří celkem 48 protiletadlových střel Sea Ceptor z rodiny CAMM, umístěných ve vertikálních silech na přídi a na zádi. Dále pak 24 střel vertikálního odpalovacího systému pro rakety s plochou dráhou letu Tomahawk nebo protiponorkové rakety RUR-5 ASROC, dvou obranných systémů Phalanx CIWS a řady dalších děl a kulometů menších ráží. Na zádi bude přistávací plocha a hangár pro dva protiponorkové vrtulníky Lynx Wildcat, jeden Merlin nebo Chinook.
Program byl zahájen v roce 1998, pod názvem Future Surface Combatant (FSC), v březnu 2010 došlo ke změně na Global Combat Ship (GCS). Program vývoje a stavby těchto plavidel řídí britské Ministerstvo obrany, vývoj probíhá v loděnicích koncernu BAE Systems, který zajistí i jejich stavbu. Přesněji řečeno BAE Systems Maritime – Naval Ships. Počáteční vývojové práce, vyšly ministerstvo obrany na 127 milionů Liber. Design byl vybrán na počátku roku 2015 a ještě téhož roku, v srpnu, byly podepsány potřebné smlouvy na nákup osmi plavidel. Původně bylo plánováno postavit třináct jednotek pro Royal Navy, přičemž kompletní cena měla být 11,5 miliardy Liber. V listopadu 2015 ale britská vláda zveřejnila dokument Nationbal Security Strategy and Strategic Defence and Security Review (SDSR 2015), který počet plánovaných jednotek Typ 26 redukoval na osm. Stavba prvního plavidla plavidla HMS Glasgow, měla být zahájena roku 2016, ale v listopadu 2016 bylo oznámeno, že výroba bude zahájena až v létě 2017. Tak se stalo koncem července 2017 a převzetí je plánováno do roku 2025. Podle britského ministra obrany by měly sloužit minimálně 25 let a stanou se kostrou moderního Královského námořnictva, které bude hájit bezpečí a zájmy Velké Británie ve světě. Stavba bude probíhat v loděnicích BAE Systems Maritime. BAE Systems celý projekt zastřešuje, ale na celém programu se podílejí i společnosti Babcock, DCNS, GE Energy Power Conversion, Imtech, Raytheon a Tyco Fire & Integrated Solutions. Celý program má vyjít na 8 miliard Liber. Náhradou za nepostavená plavidla se stanou jednodušší a levnější fregaty Type 31 (General Purpose Frigate). Nyní ale ještě krátce k oné změně názvu na Global Combat Ship (GCS). První várku tří fregat Type 26 objednalo britské ministerstvo obrany u BAE Systems v roce 2017. Zakázka vyjde na 3,7 miliardy Liber (110 mld.korun). Celkově se počítá s výstavbou osmi lodí Type 26. Později začne stavba fregat Type 31 - jednoduší a levnější verze high-end fregat Type 26.
V roce 2010 vyjádřila zájem o tato plavidla Brazílie (6), v následujícím roce pak Austrálie, Malajsie, Nový Zéland a Turecko. V roce 2016 se do projektu vrátila Kanada, kdy bylo zmíněno, že GCS je jedním z účastníků tendru Canadian Surface Combatant. V srpnu 2011 se britská vláda spojila s BAE při pokusu zapojit se do Indického tendru na novou fregatu, zde ale byla dána přednost projektu na novou fregatu třídy 17A. Vlády Spojeného království a Austrálie se pokusily najít společné řešení programu Future Surface Combatant (FSC), jako náhradu za fregaty třídy Anzac. V lednu 2013 byla podepsána smlouva o spolupráci a v dubnu 2016, ministerský předseda Malcolm Turnbull potvrdil, že fregata Type 26 (GCS) je jedním ze tří plavidel, které postoupily do užšího výběru na náhradu za fregaty třídy Anzac. V červenci 2015 bylo oznámeno, že Německá vláda vyzvala BAE, aby se s fregatou Type 26 zapojila do tendru, program víceúčelového plavidla MKS180. Zde je nutno zmínit, že do programu se zapojily i další společností, ať již místní, nebo Itálie spolu s Francii s lodí typu FREMM.
Technické parametry:
Název: Type 26
Třída: Global Combat Ship
Typ: protiponorková fregata
Výrobce: BAE Systems Maritime – Naval Ships
Cena: 1 mld.£/kus
Zahájení stavby: 2017
Výtlak: 6900 t
Délka: 149,9 m
Šířka: 20,8 m
Osádka: 118
Ubytování: až pro 208
Pohon: typ CODLOG
plynová turbína Rolls-Royce MT30
4x dieselové motory MTU
2x elektromotor
Rychlost: přes 26 uzlů (48,2 km/h)
Dosah: 13 000 km
Výzbroj:
Odpalovací silo VLS až pro 48 střel:
CAMM missiles (dostřel 1–25+ km)
Strike-length VLS:
možnost nést až 24 střel: Tomahawk, ASROC a LRASM
1x BAE pětipalcový kanón Mk 45
2x 30 mm kanón DS30M Mk2
2x Phalanx CIWS
2x Minigun
4x multifunkčních kulometů
Nesené vrtulníky: až 2 stroje
1x Wildcat, vyzbroj:
4x protilodní střely nebo 2x torpéda
1x Westland Merlin, výzbroj:
4x torpédo
možnost nést UAV
Elektronické vybavení a systémy:
Type 997 Artisan 3D radar
Kelvin Hughes Ltd SharpEye navigační radar
Sonar 2087 (tažný sonar)
Type 2050 bow sonar
SCOT-5 satcom
Electronic warfare & decoys: IRVIN-GQ DLF decoys
Zdroj:
http://www.defenseindustrydaily.com/bri ... tes-06268/
http://www.royalnavy.mod.uk/the-equipme ... ps/type-26
https://en.wikipedia.org/wiki/Global_Combat_Ship
https://cs.wikipedia.org/wiki/Typ_26_Global_Combat_Ship
http://www.telegraph.co.uk/news/2016/11 ... with-guns/