22. listopadu 2023 | Autor: John A. Tirpak
Po téměř roce spekulací od chvíle, kdy letectvo uspořádalo pečlivě kontrolovaný pohled na B-21 Raider pouze z přední části letounu při jeho zavádění v prosinci 2022, což zanechalo mnoho otázek ohledně tvaru a vybavení bombardéru, poskytly snímky letounu pořízené při jeho listopadových pojížděcích zkouškách a prvním letu několik definitivních odpovědí o něm.
Všechny kolující snímky pojížděcích zkoušek a prvního letu pořídili soukromí fotografové, kteří sledovali továrnu Air Force Plant 42 v kalifornském Palmdale, kde společnost Northrop Grumman vyrábí letoun B-21. Letectvo dosud nezveřejnilo žádné oficiální snímky z těchto událostí. Při vzletu za úsvitu 10. listopadu byl spodek letounu B-21 nasvícen pod téměř přímým úhlem, takže se všechny jeho rysy ukázaly v ostrém reliéfu. Letoun před přistáním na Edwardsově letecké základně absolvoval zhruba 140minutový okružní let na severozápad.
https://www.instagram.com/p/Czeb77RPPHT/
https://www.instagram.com/p/CzhGEZ_PPlA/
Celkový tvar
První let vyřešil otázku, zda byl celkový tvar letounu B-21 podle prvních koncepcí letectva realistický, nebo měl oklamat potenciální protivníky. Půdorysný tvar je ve skutečnosti jednoduché létající křídlo ve tvaru písmene W - jak letectvo původně popisovalo - bez vroubkovaného ocasu, který je vidět na B-2, z něhož B-21 zjevně vychází.
B-2 měl původně podobný půdorys, ale v polovině 80. let přidalo letectvo požadavek, aby byl B-2 schopen trvalého letu v nízké výšce a sledovat terén, což si vynutilo přidání další ocasní plochy a řídicích ploch. Přestavba stála několik miliard dolarů a prodloužila plán vývoje B-2 o několik let.
Tvar písmene W letounu B-21 naznačuje, že bude létat pouze ve větších výškách. Úhel sklonu křídla B-21 je rovněž podobný úhlu sklonu křídla B-2. Nápadným aspektem letounu je jeho nápadná "kosočtvercová" středová plocha, která odkazuje na první myšlenky tvarování stealth z 80. let. Skutečnost, že letoun je celý světle šedý, také naznačuje, že na rozdíl od B-2 - který je natřen tmavě šedou barvou, aby byl v noci vizuálně těžko zjistitelný - je B-21 určen jako denní bombardér.
Přezdívka
Na dveřích příďového podvozku letounu je šablonou vyvedeno jméno "Cerberus", bájný tříhlavý pes, který střeží brány podsvětí. Všech 20 letounů flotily B-21 nese jména států.
Velikost
Na základě známých rozměrů jeho pronásledovatelů F-16 a celkového tvaru je pravděpodobné, že rozpětí křídel B-21 bude asi 140 stop; menší než 172 stop dlouhé rozpětí křídel B-2, ale o něco větší než dřívější odhady. Délka letounu je asi 55 stop, zatímco B-2 má 69 stop. Letectvo trvale uvádí, že B-21 bude o něco menší než B-2 a bude mít menší nosnost zbraní.
Ocas
Ocas
Výfuky B-21 mají vroubkovaný tvar, podobně jako nasávací otvory B-2, a výrazně se liší od jednoduchých štěrbin na starším bombardéru. Výfuky jsou odsazeny od ocasu, kde tmavé panely naznačují nějaký druh tepelné redukční úpravy. Na rozdíl od B-2, kde byla nejzadnější část ocasu pohyblivá, se ocas B-21 zdá být pevný.
U B-2 měla tato pohyblivá řídicí plocha, známá jako "bobří ocas", ale oficiálně známá jako systém pro zmírnění zkrutného zatížení, pomoci letounu rychleji se odlepit z dráhy, pokud by se blížil jaderný útok. Piloti B-2 však uvedli, že tato funkce nebyla považována za užitečnou a byla fakticky "vypnuta", takže její vypuštění z B-21 není překvapivé.
Pomocné sání vzduchu
Letoun B-21 má na horní ploše dvoje vysoké trojúhelníkové klapky - po jedněch na obou stranách - které se otevírají a zajišťují přísun vzduchu k motorům během pozemních operací, vzletu a přistání. Skutečnost, že jsou symetricky umístěna pouze dvě, naznačuje, že bombardér pohánějí pouze dva motory. Na letounu B-2, který má čtyři motory, jsou čtyři analogické prvky.
Zbraňové šachty
B-21 může mít tři zbraňové prostory: spáry ukazují jasné obrysy dveří hlavního středního prostoru a také šspáry označující přístupové dveře k motorům. Mezi nimi může být další sada štíhlých dvířek, která slouží jako přídavná dvířka pro odpalování zbraní. B-21 má mít schopnost nést nejméně tři specifické zbraně: jadernou gravitační bombu B61-12, konvenční útočnou zbraň SiAW (Stand-in Attack Weapon) a jadernou střelu AGM-181 LRSO (Long-Range Stand-Off). Tajemná pole mohou být určena k nesení SiAW, které jsou určeny k ničení nepřátelských systémů protivzdušné obrany. Menší a štíhlejší dveře šachet se pravděpodobně mohou rychleji otevírat a zavírat, což zvyšuje utajení při přiblížení k pozemnímu radaru nepřítele.
Těsnění spár
Ačkoli představitelé programu prohlásili, že B-21 upustí od techniky utěsňování spár "lepicí páskou, tmelem a tmelem", která se používá u jiných letounů stealth, jako jsou B-2, F-22 a F-117, spodní strana B-21 vykazovala některé nerovnoměrné kontury na spárách zbraňového a motorového prostoru, zejména v rozích, což naznačuje, že tyto techniky možná nebyly zcela opuštěny. Povrch spodní strany postrádá nápadnou skleněně hladkou povrchovou úpravu, která je patrná na horních plochách. Také otvory v přední části kýlu mají zřejmě spáry ošetřené páskou nebo tmelem. Ačkoli jsou tyto techniky utěsňování spár účinné, byly u dřívějších stealth letounů velmi časově náročné a prodlužovaly počet hodin údržby na jednu letovou hodinu. Odborníci z oboru označili tyto techniky za "spíše umění než vědu" a zpochybnili jejich opakovatelnost a použitelnost ve válečných podmínkách.
Kontrolní plochy
B-21 má osm řídicích ploch na odtokové hraně křídel a na ocase. Stejně jako u B-2 je lze vychýlit a zajistit tak stabilitu, kterou obvykle zajišťuje svislý stabilizátor; vychýlení řídí počítač letounu, který mnohokrát za sekundu provádí výpočty potřebné k udržení stability letounu. Lze je také vychýlit tak, aby plnily úlohu směrového kormidla.
Hluboké křídelní nádrže
Hloubka křídel letounu B-21 byla nápadná při prvním letu ve světle slunce s vysokým reliéfem. Uprostřed každého křídla je výrazná vyboulenina, která pravděpodobně označuje hluboké palivové nádrže sahající téměř ke koncům křídel.
Radarové kryty
Na náběžné hraně kýlu B-2 jsou zřetelné obrysy ukazující, kde jsou umístěny radary, ale viditelné spáry B-21 ponechávají pochybnosti o tom, zda má podobné vybavení nebo vybavení podobné velikosti. To by mohlo znamenat, že otvory jsou integrální s vnější linií formy letounu a že k radarům je přístup pouze zevnitř. Nebo mohou být radary utěsněny: to je možné, protože spolehlivost vysílacích a přijímacích modulů je v posledních letech velmi vysoká a radary mají nyní dlouhou střední dobu mezi poruchami a degradují elegantně, což znamená, že radary stále dobře fungují i při nefunkčnosti řady modulů TR. Mohlo by to také znamenat, že B-21 se bude spoléhat na mimopalubní radary, protože se soustavně uvádí, že letoun je součástí "rodiny systémů" zahrnující další letouny a družice.
Radarové reflektory
Dvě výsuvné tyče před a na palubě podvozkových prostorů jsou zřejmě radarové reflektory, které mají protivníkům v oblasti Palmdale (a nyní i Edwardsovy letecké základny) zabránit v radarovém měření průřezu letounu. Hlavní podvozek nebyl zatažen ani v době, kdy letoun stoupal z Palmdale, pravděpodobně za stejným účelem. B-21 má také výsuvná přistávací světla v blízkosti konců křídel, která mohou rovněž sloužit ke zvýšení radarového průřezu při provozu v obydlených (a tedy nezabezpečených) oblastech, jako jsou vzletové a přistávací dráhy.
Testovací zařízení
Kromě zkušební datové sondy, která procházela přední částí levého kýlu letounu, měl B-21 na konci dlouhého kabelu vycházejícího ze spodní části zadní části levoboku kužel pro přenos dat.
Krátce po prvním letu B-21 ministr letectva Frank Kendall prohlásil, že "je to důležitý milník" a že je ohledně programu "poměrně optimistický". V internetovém vysílání Centra pro novou americkou bezpečnost z 13. listopadu Kendall varoval, že všechny programy nakonec narazí na problémy, a důsledně odmítá podávat oslavné zprávy o programech bez ohledu na to, jak dobře si vedou. Ale v případě B-21 "mohu říci, že opatrný optimismus je oprávněný".Řekl také, že "máme před sebou ještě kus cesty k letovým zkouškám a pak samozřejmě musíme projít výrobou a zajistit, aby to fungovalo", ale "stále můžeme najít problémy, které musíme řešit, a očekávám, že je řešit budeme."
Translated with DeepL.com (free version)
Po téměř roce spekulací od chvíle, kdy letectvo uspořádalo pečlivě kontrolovaný pohled na B-21 Raider pouze z přední části letounu při jeho zavádění v prosinci 2022, což zanechalo mnoho otázek ohledně tvaru a vybavení bombardéru, poskytly snímky letounu pořízené při jeho listopadových pojížděcích zkouškách a prvním letu několik definitivních odpovědí o něm.
Všechny kolující snímky pojížděcích zkoušek a prvního letu pořídili soukromí fotografové, kteří sledovali továrnu Air Force Plant 42 v kalifornském Palmdale, kde společnost Northrop Grumman vyrábí letoun B-21. Letectvo dosud nezveřejnilo žádné oficiální snímky z těchto událostí. Při vzletu za úsvitu 10. listopadu byl spodek letounu B-21 nasvícen pod téměř přímým úhlem, takže se všechny jeho rysy ukázaly v ostrém reliéfu. Letoun před přistáním na Edwardsově letecké základně absolvoval zhruba 140minutový okružní let na severozápad.
https://www.instagram.com/p/Czeb77RPPHT/
https://www.instagram.com/p/CzhGEZ_PPlA/
Celkový tvar
První let vyřešil otázku, zda byl celkový tvar letounu B-21 podle prvních koncepcí letectva realistický, nebo měl oklamat potenciální protivníky. Půdorysný tvar je ve skutečnosti jednoduché létající křídlo ve tvaru písmene W - jak letectvo původně popisovalo - bez vroubkovaného ocasu, který je vidět na B-2, z něhož B-21 zjevně vychází.
B-2 měl původně podobný půdorys, ale v polovině 80. let přidalo letectvo požadavek, aby byl B-2 schopen trvalého letu v nízké výšce a sledovat terén, což si vynutilo přidání další ocasní plochy a řídicích ploch. Přestavba stála několik miliard dolarů a prodloužila plán vývoje B-2 o několik let.
Tvar písmene W letounu B-21 naznačuje, že bude létat pouze ve větších výškách. Úhel sklonu křídla B-21 je rovněž podobný úhlu sklonu křídla B-2. Nápadným aspektem letounu je jeho nápadná "kosočtvercová" středová plocha, která odkazuje na první myšlenky tvarování stealth z 80. let. Skutečnost, že letoun je celý světle šedý, také naznačuje, že na rozdíl od B-2 - který je natřen tmavě šedou barvou, aby byl v noci vizuálně těžko zjistitelný - je B-21 určen jako denní bombardér.
Přezdívka
Na dveřích příďového podvozku letounu je šablonou vyvedeno jméno "Cerberus", bájný tříhlavý pes, který střeží brány podsvětí. Všech 20 letounů flotily B-21 nese jména států.
Velikost
Na základě známých rozměrů jeho pronásledovatelů F-16 a celkového tvaru je pravděpodobné, že rozpětí křídel B-21 bude asi 140 stop; menší než 172 stop dlouhé rozpětí křídel B-2, ale o něco větší než dřívější odhady. Délka letounu je asi 55 stop, zatímco B-2 má 69 stop. Letectvo trvale uvádí, že B-21 bude o něco menší než B-2 a bude mít menší nosnost zbraní.
Ocas
Ocas
Výfuky B-21 mají vroubkovaný tvar, podobně jako nasávací otvory B-2, a výrazně se liší od jednoduchých štěrbin na starším bombardéru. Výfuky jsou odsazeny od ocasu, kde tmavé panely naznačují nějaký druh tepelné redukční úpravy. Na rozdíl od B-2, kde byla nejzadnější část ocasu pohyblivá, se ocas B-21 zdá být pevný.
U B-2 měla tato pohyblivá řídicí plocha, známá jako "bobří ocas", ale oficiálně známá jako systém pro zmírnění zkrutného zatížení, pomoci letounu rychleji se odlepit z dráhy, pokud by se blížil jaderný útok. Piloti B-2 však uvedli, že tato funkce nebyla považována za užitečnou a byla fakticky "vypnuta", takže její vypuštění z B-21 není překvapivé.
Pomocné sání vzduchu
Letoun B-21 má na horní ploše dvoje vysoké trojúhelníkové klapky - po jedněch na obou stranách - které se otevírají a zajišťují přísun vzduchu k motorům během pozemních operací, vzletu a přistání. Skutečnost, že jsou symetricky umístěna pouze dvě, naznačuje, že bombardér pohánějí pouze dva motory. Na letounu B-2, který má čtyři motory, jsou čtyři analogické prvky.
Zbraňové šachty
B-21 může mít tři zbraňové prostory: spáry ukazují jasné obrysy dveří hlavního středního prostoru a také šspáry označující přístupové dveře k motorům. Mezi nimi může být další sada štíhlých dvířek, která slouží jako přídavná dvířka pro odpalování zbraní. B-21 má mít schopnost nést nejméně tři specifické zbraně: jadernou gravitační bombu B61-12, konvenční útočnou zbraň SiAW (Stand-in Attack Weapon) a jadernou střelu AGM-181 LRSO (Long-Range Stand-Off). Tajemná pole mohou být určena k nesení SiAW, které jsou určeny k ničení nepřátelských systémů protivzdušné obrany. Menší a štíhlejší dveře šachet se pravděpodobně mohou rychleji otevírat a zavírat, což zvyšuje utajení při přiblížení k pozemnímu radaru nepřítele.
Těsnění spár
Ačkoli představitelé programu prohlásili, že B-21 upustí od techniky utěsňování spár "lepicí páskou, tmelem a tmelem", která se používá u jiných letounů stealth, jako jsou B-2, F-22 a F-117, spodní strana B-21 vykazovala některé nerovnoměrné kontury na spárách zbraňového a motorového prostoru, zejména v rozích, což naznačuje, že tyto techniky možná nebyly zcela opuštěny. Povrch spodní strany postrádá nápadnou skleněně hladkou povrchovou úpravu, která je patrná na horních plochách. Také otvory v přední části kýlu mají zřejmě spáry ošetřené páskou nebo tmelem. Ačkoli jsou tyto techniky utěsňování spár účinné, byly u dřívějších stealth letounů velmi časově náročné a prodlužovaly počet hodin údržby na jednu letovou hodinu. Odborníci z oboru označili tyto techniky za "spíše umění než vědu" a zpochybnili jejich opakovatelnost a použitelnost ve válečných podmínkách.
Kontrolní plochy
B-21 má osm řídicích ploch na odtokové hraně křídel a na ocase. Stejně jako u B-2 je lze vychýlit a zajistit tak stabilitu, kterou obvykle zajišťuje svislý stabilizátor; vychýlení řídí počítač letounu, který mnohokrát za sekundu provádí výpočty potřebné k udržení stability letounu. Lze je také vychýlit tak, aby plnily úlohu směrového kormidla.
Hluboké křídelní nádrže
Hloubka křídel letounu B-21 byla nápadná při prvním letu ve světle slunce s vysokým reliéfem. Uprostřed každého křídla je výrazná vyboulenina, která pravděpodobně označuje hluboké palivové nádrže sahající téměř ke koncům křídel.
Radarové kryty
Na náběžné hraně kýlu B-2 jsou zřetelné obrysy ukazující, kde jsou umístěny radary, ale viditelné spáry B-21 ponechávají pochybnosti o tom, zda má podobné vybavení nebo vybavení podobné velikosti. To by mohlo znamenat, že otvory jsou integrální s vnější linií formy letounu a že k radarům je přístup pouze zevnitř. Nebo mohou být radary utěsněny: to je možné, protože spolehlivost vysílacích a přijímacích modulů je v posledních letech velmi vysoká a radary mají nyní dlouhou střední dobu mezi poruchami a degradují elegantně, což znamená, že radary stále dobře fungují i při nefunkčnosti řady modulů TR. Mohlo by to také znamenat, že B-21 se bude spoléhat na mimopalubní radary, protože se soustavně uvádí, že letoun je součástí "rodiny systémů" zahrnující další letouny a družice.
Radarové reflektory
Dvě výsuvné tyče před a na palubě podvozkových prostorů jsou zřejmě radarové reflektory, které mají protivníkům v oblasti Palmdale (a nyní i Edwardsovy letecké základny) zabránit v radarovém měření průřezu letounu. Hlavní podvozek nebyl zatažen ani v době, kdy letoun stoupal z Palmdale, pravděpodobně za stejným účelem. B-21 má také výsuvná přistávací světla v blízkosti konců křídel, která mohou rovněž sloužit ke zvýšení radarového průřezu při provozu v obydlených (a tedy nezabezpečených) oblastech, jako jsou vzletové a přistávací dráhy.
Testovací zařízení
Kromě zkušební datové sondy, která procházela přední částí levého kýlu letounu, měl B-21 na konci dlouhého kabelu vycházejícího ze spodní části zadní části levoboku kužel pro přenos dat.
Krátce po prvním letu B-21 ministr letectva Frank Kendall prohlásil, že "je to důležitý milník" a že je ohledně programu "poměrně optimistický". V internetovém vysílání Centra pro novou americkou bezpečnost z 13. listopadu Kendall varoval, že všechny programy nakonec narazí na problémy, a důsledně odmítá podávat oslavné zprávy o programech bez ohledu na to, jak dobře si vedou. Ale v případě B-21 "mohu říci, že opatrný optimismus je oprávněný".Řekl také, že "máme před sebou ještě kus cesty k letovým zkouškám a pak samozřejmě musíme projít výrobou a zajistit, aby to fungovalo", ale "stále můžeme najít problémy, které musíme řešit, a očekávám, že je řešit budeme."
Translated with DeepL.com (free version)