Stránka 1 z 1

Kluzáková puma Siemens-Schuckert

Napsal: 8/6/2017, 11:57
od Rase
siemtopglider.jpg

Kluzáková puma Siemens-Schuckert

V průběhu první světové války objevily první robotické zbraně ve vzduchu i na zemi. Ve všech případech se jednalo o jakési nosiče nálože k cíli, jakási pozemní či vzdušná torpéda. Do stádia prototypů se dostala kupříkladu dálkově řízená klouzavá bomba německé společnosti Siemens Schuckert odhazovaná ze vzducholodí. Vývoj zahájili známí němečtí vynálezci a konstruktéři otec a syn Siemensové již roku 1910. Jejich dílem byl především nezarušitelný systém dálkového řízení pomocí tenkých drátů, jaký dodnes používá řada typů protitankových řízených střel. Již v říjnu roku 1914 představil Dr. Georg Wilhelm von Siemens (1855-1919) vlastní dálkově řízený torpédový kluzák / kluzákovou pumu. Zde se jednalo o kombinaci klasického torpéda a kluzákového trupu. Puma neměla přímo zasáhnout cíl, ale ve vhodné vzdálenosti uvolnit torpédo, které by následně zasáhlo cíl pod čarou ponoru. Navádění na cíl probíhalo na dálku z mateřského letounu a to buď pomocí tenkého měděného drátku odvíjeného z cívky, nebo radiovými signály. Společnost Siemens-Schuckertwerke měla již od počátku války zkušenost s výrobou rychlých, dálkově ovládanýćh člunů – Fernlenkboote (FL), vyráběné od roku 1915. Tyto dálkově řízené čluny se dočkaly i bojového nasazení. Letové zkoušky kluzáku byly prováděny od ledna 1915 z hangáru Siemens-Schuckert v Biesdorfu, za dozoru inženýra Dornera. Od roku 1917 byl projekt součástí programu kluzákových pum s váhovou kategorií od 300 do 1000 kg. Jako nosič byly využívány vzducholodě Zeppelin a v budoucnu měl být využit bombardovací letoun Siemens-Schuckert R.VIII. Dne 2. srpna 1918 byla jedna kluzáková puma o hmotnosti 1000 kg zavěšena pod Zeppelin L.35. Po úspěšném odpojení byla puma řízena až na vzdálenost 7,5 km. Ač samotný let byl často úspěšný, samotná puma nikdy nefungovala a nebyly tak schopny nasazení na frontě. Projekt byl ukončen v lednu 1918 a i zkušební letoun R.VIII byl zkompletován až po válce (1919). Do konce války bylo vyrobeno zhruba 100 kluzákových pum různých konstrukcí. Osobně vidím hlavní problém této pozoruhodné zbraně především v poruchovosti samotných pum / torpéd. Přeci jen ta byla podpořena nárazem při dopadu na vodní hladinu, po odpojení z nosného kluzáku. Dalším problémem byla nutnost spoléhat se na optické navádění kluzáku, což silně omezovalo jeho potenciál. Rozhodně se ale jedná o velice pozoruhodnou zbraň, kterou Wilhelm von Siemens předběhl dobu. Vývoj potají pokračoval po prohrané válce a vedl k úspěšným zbraním této kategorie nasazeným ve druhé světové válce. Předchůdce pozdějších německých protilodních střel "Fritz X" a prakticky celé této kategorií naváděných protilodních střel, tedy můžeme hledat v období První světové války.

Zdroj:
Anthony Robinson: "The Illustrated Encyclopedia of Aviation" (1979)
Kenneth P.Werrell: "The Evolution of the Cruise Missile" (1985)
Laurence R. Newcome: "Unmanned Aviation: A Brief History of Unmanned Aerial Vehicles" (2004)
více autorů: "Zeitschrift für Flugwissenschaften und Weltraumforschung" (1976)

http://alternathistory.com/upravlyaemye-bomby-kaizera
http://warnepieces.blogspot.cz/2011/12/ ... style.html
https://www.alternatehistory.com/forum/ ... 34/page-25
http://www.johndandola.com/JohnHaysHammondJr.html
http://21stoleti.cz/2010/08/19/nikola-t ... -i-mobily/
http://www.zahadyazajimavosti.cz/index. ... kola-tesly
https://en.wikipedia.org/wiki/Siemens_torpedo_glider
https://en.wikipedia.org/wiki/Glide_bomb
https://de.wikipedia.org/wiki/Fernlenkboot

Obrázek
jeden z prvních dřevěných modelů

Obrázek
Obrázek
fotografie ze základny Zeppelinů v Tondern - dnešní Dánsko (datace do 1920)

Re: Kluzáková puma Siemens-Schuckert

Napsal: 15/6/2017, 16:24
od Rase
Jako nosič měl být v budoucnu využit bombardovací letoun Siemens-Schuckert R.VIII. Konec války ale tento letoun zastihl v různém stupni rozpracování dvou kusů, přičemž zkušební letoun byl zkompletován až po válce (1919). Přikládám tedy fotografie tohoto bombardéru a na závěr jednu z rozpracovaných kluzákových pum Siemens-Schuckert (je vzhůru nohama). Zajímavá stránka: http://www.secretprojects.co.uk/forum/i ... ic=7594.60

440px-Riesenflugzeug_Siemens_Schuckert_VIII_1918.jpg
Extreme-triplane-1024x636.jpg

Re: Kluzáková puma Siemens-Schuckert

Napsal: 19/8/2017, 18:20
od Rase
projekt dálkově řízené kluzákové pumy, řídil Inspektion der Fliegertruppe (Idflieg), krom společnosti Siemens-Halske (S&H) se na projektu podílela i společnost Mannesmann a její šéf konstruktér Villehad Forssman.
Pumy byly určené jak pro letoun Siemens-Schuckert R.VIII, tak i nedokončený Forssmanův velkoletoun vyrobený z překližky.

Obrázek

Obrázek

Re: Kluzáková puma Siemens-Schuckert

Napsal: 19/8/2017, 19:17
od kenavf
Rase píše:.... Přikládám tedy fotografie tohoto bombardéru a na závěr jednu z rozpracovaných kluzákových pum Siemens-Schuckert (je vzhůru nohama).

Obrázek
Myslíš táto že je hore nohami?
Keď sa pozriem na to "zalomenie" krídiel a zároveň na "zalomenie" krídiel na tých ostatných typoch,tak by som povedal že ani nemusí byť hore nohami ale že to môže byť normálna pozícia.

Re: Kluzáková puma Siemens-Schuckert

Napsal: 19/8/2017, 19:39
od Rase
asi máš pravdu, tady opravdu nevím

Re: Kluzáková puma Siemens-Schuckert

Napsal: 21/11/2017, 10:32
od Rase
Je docela sranda, že dnes byl koncept dálkově řízených kluzákových pum oprášen - jen se nazývají "suicide drones" (sebevražedný dron).

harop-israel-aerospace-industries_77013.jpg