Rumunský tank TR-2000
Napsal: 28/6/2017, 12:21
Tanc Românesc 2000
V průběhu 80.let si vrcholní představitelé Rumunské armády uvědomili, že modernizace starších tanků není dlouhodobě udržitelná. Velký zájem byl o německý tank Leopard 2 a tak byla v 90.letech oslovena německá společnost Krauss-Maffei Wegmann s cílem vytvořit studii, která by byla základem nového tanku pro Rumunskou armádu. Požadavek byl, aby výroba probíhala z co největší části v Rumunsku za co nejvyššího zapojení rumunského průmyslu. Byla zde snaha získat pro Rumunskou armádu stroj co nejpodobnější německému vzoru, ale pokud možno s co nejnižšími finančními náklady. Nejednalo se o žádnou novinku, jelikož Rumunsko navázalo vazby s Německem již při výrobě tanku TR-85M1, který byl osazen motorem velice podobným MTU MB 838 CaM 500 o výkonu 819 hp (610 kW), který byl použitý u tanků Leopard 1. Připomenu i projekt tanku TR-125, který se na první pohled od běžných tanků T-72 odlišuje sedmi páry pojezdových kol. Korba tanku je asi o metr delší a pohání jej výkonnější dieselový motor 8VSA3 o výkonu 900 HP. Hmotnost činila 50 tun a výzbroj tvořil kanón A555 ráže 125 mm. Projekt byl zrušen na začátku 90.let, nedlouho po testech v roce 1991. Projekt TR-2000 na něj měl částečně navazovat. Společnost KMW obdržela oficiální žádost o vypracování projektu v roce 1994, ale německá vláda tento záměr schválila až v roce 1996. Téhož roku zahájila společnost práce na studii a náklady na její vypracování dosáhly částky 3 mil. německých marek a nejednalo se tedy o nikterak závratnou sumu. KMW vypracovalo celkem tři varianty nového tanku, B1, B2.3 a B2.4, lišící se především v ceně.
Varianta B1 počítala s použitím podvozku z tank TR-125 nebo upravený podvozek z TR-85. Podvozek měl mít pouze 6 pojezdových kol. Celkově se dá říct, že tento návrh hodně vycházel z projektu TR-125, jelikož prototyp tohoto tanku byl poslán na testy ke společnosti KMW, kde si jej místní konstruktéři podrobně otestovali a vyzkoušeli všechny systémy. Věž varianty B1 vycházela z tanku Leopard 2A4, ale byla zkosená, podobně jako u tanků Challenger nebo Ariete. Zadní část věže pak připomínala TR-85M1 a je tedy možné, že se jednalo pouze o upravenou věž TR-125. Není ani jasné, zda byl ponechán původní nabíjecí automat, nebo bylo nabíjení manuální, jako u tanku Leopard. Motor měl být pravděpodobně vylepšený 8VSA3 o výkonu 900 hp (671 kW), původně určený pro tank TR-125. Kanón ráže 125 mm měla vyrábět společnost Resita dle technologií Rheinmetallu.
Varianta B2.3 byla již více podobná tanku Leopard 2A4 a zdá se, že opět byl použit podvozek z tanku TR-125 již ale se všemi sedmi pojezdovými koly. U této varianty je čelní pancíř sice stále kolmý jako u tanku Leopard 2A4, ale je zkosený dozadu. Pohon zajišťoval motor MTU o výkonu 1200 hp a jako výzbroj byl použit klasický kanón Rheinmetall L44 ráže 120 mm.
Varianta B2.4 (později označovaná jako TR-2000) navazovala na nejmodernější německý tank Leopard 2A5, logicky tedy byla nejdražší variantou. Podvozek i věž byly použity z tanku Leopard 2A5, výzbroj tvořil kanón Rheinmetall L44 ráže 120 mm. Pohon zajišťoval motor MTU o výkonu 1500 hp. Model tohoto tanku byl k vidění na výstavě Expomil v roce 1999 a velice připomínal švédský tank Strv-122, tedy derivát tanku Leopard 2A5. V podstatě se zdá, že byl jen přivezen model tanku zmíněného tanku, čemuž odpovídá i švédská kamufláž. Výroba tanku Strv 122 byla zahájena v roce 1994 a jeho rumunská verze mohla být vyráběna od roku 2003. Tempo výroby mělo činit 54 tanků za rok a roční náklady na jejich výrobu by vycházely na 400-500 mil. dolarů, při plném tempu výroby. Jednotková cena byla odhadnuta na 7-8 mil. Zde je ale potřeba zmínit, že rozpočet ministerstva obrany byl v této době pouze 40-50 mil. dolarů (!) Vzhledem k tomu, že Rumunsko chtělo vozidlem nahradit všech 1375 starších tanků, byly by finanční náklady neúnosné. Problém byl totiž i s udržením dosavadních tanků, které musely být postupně vyřazovány z provozu, kvůli nedostatku financí na jejich opravy.
Projekt TR-2000 byl tedy zastaven a uložen na lepší časy. Náčelník generálního štábu Constantin Degeratu (1948-), navštívil v roce 1998 Německo. Zde na pěti denní návštěvě jednal o modernizaci letounů MIG-29 Fulcrum na standard Sniper a došlo i na téma nových tanků. Zde zmínil, že rumunská armáda rozhodně potřebuje moderní tank, ale z finančních důvodů zatím nemůže pomýšlet na TR 2000. Nedostatek informací k celému projektu vychází z faktu, že projekt TR-2000 nebyl nikdy oficiálně prezentován veřejnosti a velká spousta návrhů, projektů a prototypů nových rumunských tanků je veřejnosti zcela neznámá. Pokud jde o cenu, tak je potřeba říct, že cena za Strv 122 vycházela na 5,74 mil. dolarů, což je pozoruhodné, pokud ji porovnáme s odhadovanou cenou 7-8 mil. za TR-2000. Projekt TR-2000 ale nebyl zcela zrušen. Kolem roku 2006 se objevily zvěsti, že projekt pokračuje a od roku 2010 být dokončen vývoj. Právě toho roku měl být představen na vojenské výstavě ROMARM. Práce se ale zpozdily a měly pokračovat i po roce 2012. Souběžně s projektem TR-2000, bylo rozhodnuto o modernizaci tanků TR-85 na verzi M1 Bizonul. Modernizace měla za cíl zvýšení bojeschopnosti a přežití na bojišti, zahrnovala mimo jiné výměnu systému řízení palby, pohonu, stabilizace kanonu a doplňovala moderní prvky, jako je pancéřová ochrana, komunikační technika, atd. Na modernizaci spolupracovaly domácí a zahraniční firmy, většinou z Francie. Na typ TR-85M1 Bizonul mělo být přestavěno až 150 tanků TR-85, doposud bylo modernizováno pouze 54 tanků. V současnosti tvoří páteř rumunských tankových jednotek tanky TR-85 (235), TR-85M1 Bizonul (54) postarší TR-580 (43) a ve skladech se nachází téměř 500 zastaralých tanků T-55AM/AM2.
Osobně si myslím, že licenční výroba v Rumunsku by nebyla problém, přeci jen ta probíhala i ve Španělsku, Řecku a zmíněném Švédsku. Pokud by tedy mělo Rumunsko dostatek financí, mohlo kdykoliv zahájit výrobu vlastní verze tanku Leopard. Z dnešního pohledu si ale myslím, že pomalu zastarává i samotný tank Leopard a tak i pokud by byla zahájena výroba tanku TR-2000, nebyl by výsledek moc perspektivní. Přeci jen jeho konstrukce je poplatná 80.letům, byť se s do budoucna počítá s jejich modernizací a provozem i po roce 2030. Pokud jde o původní plánované počty tanků TR-2000, tak ty byly opravdu více než přestřelené a reálně by jejich potřebám dostačovalo cca 50-200 moderních MBT, záleží na zvolené koncepci. Rozhodně se ale jedná o velice zajímavý projekt, který není moc znám.
Zdroj:
http://suntemromania.blogspot.cz/2016/0 ... 25-in.html
http://forum.worldoftanks.eu/index.php? ... ge__st__40
http://palba.cz/viewtopic.php?f=324&t=7486
http://www.rumaniamilitary.ro/de-la-tan ... rettyPhoto
http://www.rumaniamilitary.ro/va-avea-r ... m-va-arata
http://www.rumaniamilitary.ro/polonia-d ... rettyPhoto