Stránka 1 z 1

Sikorsky-Boeing SB-1 Defiant

Napsal: 1/9/2017, 09:00
od Rase
Obrázek

Sikorsky-Boeing SB-1 Defiant

V roce 2013 byl do druhé fáze amerického programu FVL (Future Vertical Lift) a JMR (Joint Multi-Role) vybrán konvertoplán V-280 Valor od společnosti Bell Helicopter a stroj SB>1 Defiant od Sikorsky-Boeing. Původními konkurenty byly rovněž společnosti AVX Aircraft a evropská EADS, avšak ty nebyly vybrány do dalšího kola. Nový letoun má nahradit stroje UH-60 Black Hawk a částečně také bitevní AH-64 Apache. Stroj má mít kolmý vzlet a cestovní rychlost 280 uzlů (518 km/h). Společnosti Boeing a Sikorsky společně vyvíjejí unikátní dvourotorovou konstrukci spojenou se zadní tlačnou vrtulí. Tento koncept se stane základem celé nové rodiny vrtulníků, přesněji řečeno letounů s kolmým startem a přistáním VTOL (Vertical Take-Off and Landing). Konstruktéři ze společnosti Sikorsky vycházejí ze zkušeností s prototypem X2, vrtulníku s kombinací dvou nosných protiběžných rotorů a tlačné vrtule na konci trupu. Vývoj prototypu X2 začal již v roce 2005 a od roku 2008 probíhaly letecké zkoušky. Z projektu následně vznikl stroj S-97 Raider, který je přímým předchůdcem mnohem většího stroje nazvaného SB-1 Defiant. Projekt prototypu SB-1 vzniká ve spolupráci se společností Boeing, která projekt zastřešuje. Vrtulník SB-1 Defiant je projektován na cestovní rychlost 463 km/h, což je o 166 km/h rychleji než UH-60. Vedle rychlosti naroste o 60 % i operační dolet a o polovinu se zlepší schopnosti visu. Dle zadání armády, bude Defiant plně multifunkční díky modulární konstrukci. Pozemní personál bude moci velmi snadno a rychle stroj připravit pro konkrétní operaci, ať již půjde o průzkum, údernou akci, pátrací a záchranou misi nebo přepravu osob či nákladu. Pokud se podíváme do historie, tak nad spolupráci společností Boeing a Sikorsky visí neblahá vzpomínka na projekt bitevního stealth vrtulníku RAH-66 Comanche. První let prototypu se uskutečnil roku 1996, ale kvůli zpožďování a neustálému navyšování nákladů, byl v roce 2004 program zastaven a zrušen. Tehdy již ale bylo proinvestováno sedm miliard dolarů z peněz daňových poplatníků. Zástupci Sikorského a Boeingu už prohlásili, že u SB-1 Defiant se katastrofa jako u helikoptéry Comanche nesmí opakovat. Zkušenosti z projektu by ale mohly být využity v případě bitevní verze nového stroje.
Už od začátku programu (JMR) velení armády požadovalo výkony a schopnosti za hranicemi současných konvenčních vrtulníků při mnohem nižších nákladech na provoz a údržbu. K posouzení obou konkurenčních demonstrátorů má dojít v letech 2017 a 2018, v rámci programu JMR. Po rozsáhlém testování bude následovat program FVL a vítězná společnost získá obří zakázku. Jejich stroje vycházející z vítězné konstrukce, budou vyráběny v několika velikostně a výkonově odlišných verzích využívající stejnou koncepci. Uvažuje se o čtyřech odlišných verzích, které mohou nahradit v americké armádě až 25 různých vrtulníků. V nejlehčí verzi nahradí průzkumné stroje OH-58, ve střední verzi UH-60 a AH-64, v těžké verzi CH-47 Chinook a v maximální velikosti pak doplní taktická dopravní letadla jako je C-130 Hercules. Poněkud překvapivé je, že Sikorsky počítá pouze s jednou rozměrovou variantou stroje Defiant. Lehčí stroje nahradí typ S-97 Raider a transportní stroj bude představovat připravovaný klasický vrtulník CH-53K. Pokud jde o program FVL, tak ten se bude realizovat v dlouhodobém horizontu, zhruba od konce 20.let (cca 2029) do druhé poloviny 21.století. Armáda si navíc vyhrazuje možnost program FVL zrušit, pokud budou výsledky testů neuspokojivé a spokojit se pouze s hloubkovou modernizací starších strojů kterou nabízí společnost AVX Aircraft. Rovněž armáda stále vede rozhovory se zmíněnou společností AVX a EADS, které v úvodním programu JMR neuspěly.

Zdroj:
http://www.avxaircraft.com/
http://www.armadninoviny.cz/sb-1-defian ... scenu.html
http://www.tyden.cz/rubriky/zahranici/a ... 15476.html
http://zoommagazin.iprima.cz/valky/budo ... e-nezvykle

Obrázek
Obrázek
Obrázek

Re: Sikorsky-Boeing SB-1 Defiant

Napsal: 10/10/2017, 15:27
od Rase
Obrázek

Re: Sikorsky-Boeing SB-1 Defiant

Napsal: 13/8/2018, 13:39
od redy
"Tovární" označení SB-1 u Sikorského bude zřejmě S-100.
http://helihub.com/2018/08/07/sikorsky- ... elicopter/

Re: Sikorsky-Boeing SB-1 Defiant

Napsal: 13/11/2018, 13:47
od Rase
Čínská bezosádková kopie

Tak v Číně již pracují na kopii vysokorychlostního vrtulníku S-97 Raider, leč bez osádky.
Práce probíhají u Beijing Science and Technology Co., Ltd. známé spíš pod zkratkou ZHZ (Zhong-Hang-Zhi)
Bude docela sranda, pokud tento stroj DT15 představí dříve než Sikorsky svůj SB-1 Defiant

https://defence-blog.com/news/china-to- ... aider.html

Obrázek

Re: Sikorsky-Boeing SB-1 Defiant

Napsal: 27/12/2018, 13:47
od Rase
Sikorsky-Boeing představil první SB-1 Defiant

https://defence-blog.com/news/sikorsky- ... opter.html

Obrázek

Re: Sikorsky-Boeing SB-1 Defiant

Napsal: 21/3/2019, 22:19
od Rase
Prototyp SB-1 Defiant dnes uskutečnil první zkušební let

https://defence-blog.com/news/prototype ... light.html

Obrázek

Obrázek

Re: Sikorsky-Boeing SB-1 Defiant

Napsal: 10/5/2019, 12:12
od Rase
tady je pěkně vidět bitevní verze Defiantu od Sikorsky-Boeing:

Obrázek

Re: Sikorsky-Boeing SB-1 Defiant

Napsal: 25/1/2021, 14:07
od redy
Představena mírně modifikovaná (např. podvozek, stabilizátor, zaclonění výfuků motorů) verze SB-1 označená Defiant Xnabízená v rámci programu FLRAA.
https://www.flightglobal.com/helicopter ... 95.article

Obrázek

Re: Sikorsky-Boeing SB-1 Defiant

Napsal: 26/3/2021, 09:33
od Juraj Tichý
SB-1 Defiant zrejme nebude úplne náhradou UH-60.
Porovnanie veľkosti hovorí, že pôjde o dve kategórie.

Obrázek

Re: Sikorsky-Boeing SB-1 Defiant

Napsal: 26/3/2021, 09:47
od Rase
Mají vzniknout zhruba tři velikostní kategorie nového vrtulníku, tedy aktuální rozměry demonstrátoru neznamenají vůbec nic. Zatím si musíme počkat, zda v programu FVL zvítězí Defiant nebo Valor a pak ještě bude nějaký čas trvat, než vzniknou sériové stroje. Tím netvrdím, že střední varianta nebude větší než UH-60, ale zatím je moc brzo, z oněch demonstrátorů cokoliv vyvozovat (než jen koncept).

Re: Sikorsky-Boeing SB-1 Defiant

Napsal: 31/3/2021, 20:10
od Pikujuci brizolit
Vrámci projektu náhrady UH-60M Black Hawk získali Bell Textron Incorporated 292,6 milióna dolárov, zatiaľ čo spoločnosti Sikorsky a Boeing 284,4 milióna dolárov.

Re: Sikorsky-Boeing SB-1 Defiant

Napsal: 16/2/2022, 14:25
od seabee
Šéfové programů budoucích vrtulníků USA a Velké Británie podepsli dohodu o spolupráci v programu Future Vertical Lift. Spolupráce bude zpočátku spočívat ve výměně zatím získaných informací a údajů a ve vzájemném kritckém rozboru konceptů druhé strany. Hodnoceny budou také taktické koncepty nasazení vrtulníků ve výzbroji pozemních sil obou armád.

Pro zajímavost: za USA podepsal Maj. Gen. Walter “Wally” Rugen, který má funkci: US Army Future Command’s Future Vertical Lift Cross-Functional Team director. Jak se mu to vejde na vizitku :D ?

Re: Sikorsky-Boeing SB-1 Defiant

Napsal: 27/4/2022, 18:33
od seabee
Sikorsky-Boeing vybral jako pohonnou jednotku budoucích Defiantů motor HTS7500 od společnosti Honeywell a od stejného výropce i APU jednotku GTCP 36-150 a hlavní i pomocný generátor proudu. Oproti předchozí generaci vrtulníkových motorů Honeywell/Lycoming T55-714A (pohánějí např. CH-47 Chinook) je výkon větší o 42% a spotřeba nižší o 18%. Výkon na hřídeli je cca 5 600 kW.
Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti

Re: Sikorsky-Boeing SB-1 Defiant

Napsal: 27/4/2022, 19:33
od Zemakt
Zdá se mi to, nebo ten nárůst výkonu je neskutečný?

Re: Sikorsky-Boeing SB-1 Defiant

Napsal: 27/4/2022, 20:51
od Juraj Tichý
Zdá.
T55-714C dava 4500kW a T55-GA-715 4800kW.
Proste vyvoj tak ako u T700 v UH-60

Re: Sikorsky-Boeing SB-1 Defiant

Napsal: 27/4/2022, 20:55
od Zemakt
Taky slušný nárůst.

Re: Sikorsky-Boeing SB-1 Defiant

Napsal: 7/10/2022, 21:18
od seabee
Itálie se hlásí o možnost spolupráce v programech vývoje budoucích vrtulníků FLV a FLRAA. Šéf Aeronautica Militare, Gen. Luca Goretti se odvolává na úspěšný program podílu italského průmyslu na vývoji a výrobě F-35 a žádá zahájit jednání "Pronto!"