Stránka 1 z 1

Dron MUX pro námořní pěchotu

Napsal: 27/3/2018, 11:29
od Rase
Dron MUX pro námořní pěchotu

Námořní pěchota Spojených států hodlá získat nový typ bezpilotního stroje. Bude se jednat o velký dron, který bude schopen startovat z lodí a operačním doletem 1 300 km. Měl by eskortovat letouny jako je například MV-22 Osprey, měl by být propojitelný s pilotovanými stroji, a měl by poskytovat ofenzivní leteckou podporu, včetně zaměřování cílů a samotných útoků na cíle. Námořníci tomu říkají projekt Marine Air Ground Task Force (MAGTF) Unmanned Aircraft System (UAS) Expeditionary (MUX), zkráceně dron MUX. Na veřejnosti o něm začali mluvit v roce 2016. Velitel letectva námořní pěchoty generál Jon Davis tehdy oznámil, že by MUX měl být schopen nést všechny zbraně letounu F-35B, dostoupat do výšky 9 km a mít k dispozici pokročilé vybavení pro elektronický boj i vybavení pro velení a řízení bojových operací. Představitelé námořnictva dne 9. března 2018, na celkem 35 stranách dokumentů zveřejnili své požadavky na tento stroj a předali je společnostem, které mají zájem vyvíjet jeho design a podílet se na výrobě. Mezi hlavními zájemci o vývoj a výrobu megadronu MUX pro námořnictvo jsou společnosti Bell se svým konvertoplánem V-280 Valor, Piasecki Aircraft se systémem ARES nebo Boeing. Dle těchto specifikací by požadovaný dron měl unést náklad v celkové váze 4,3 tuny. Pokud jde o výzbroj, měl by nést celou řadu různých zbraní, které budou odpovídat konkrétním misím. MUX by měl používat klasické rakety vzduch-země AGM-114 Hellfire, rakety vzduch-vzduch AIM-9X, velmi přesně laserem naváděné rakety APKWS, rakety vzduch-vzduch AMRAAM, nejmodernější protiradarové rakety AGM-88E Advanced Anti-Radiation Guided Missile (AARGM), moderní malé bomby, a také malé drony na jedno použití, které budou užitečné pro průzkum a elektronický boj. Prioritní by pro megadron MUX měl být průzkum, elektronický boj a podpora komunikace. Jako sekundární úkoly budou tyto stroje poskytovat ofenzivní leteckou podporu, eskortovat vzdušné jednotky a transportovat náklady. Námořníci si rovněž přejí, aby MUX mohl startovat horizontálně, doplňovat palivo za letu a přistávat na malých plochách. První stroje startující na souši by měly být operačně nasazeny kolem roku 2025 a v plné operační kapacitě by se měly objevit kolem roku 2034.

Zdroj:
https://vtm.zive.cz/clanky/americke-nam ... fault.aspx
https://www.military.com/dodbuzz/2016/1 ... apons-f-35
https://breakingdefense.com/2018/02/dro ... major-war/
http://www.abc.es/espana/canarias/abci- ... ticia.html

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Re: Dron MUX pro námořní pěchotu

Napsal: 27/3/2018, 18:31
od Vlastimil Čech
"Námořníci si rovněž přejí, aby MUX mohl startovat horizontálně..."
Asi by ti námořníci byli raději, kdyby letadlo dokázalo startovat i VERTIKÁLNĚ... :wink:

Re: Dron MUX pro námořní pěchotu

Napsal: 28/3/2018, 12:27
od Alfik
Vlastimil Čech píše:"Námořníci si rovněž přejí, aby MUX mohl startovat horizontálně..."
Asi by ti námořníci byli raději, kdyby letadlo dokázalo startovat i VERTIKÁLNĚ... :wink:
Nene, je to správně. Ten dron je koncipován jen jako startující vertikálně (viz velikost těch rotorů), ale námořníci by chtěli, aby mohl startovat i horizontálně - třeba z rampy, katapultu, či podobného odpaliště - hlavně kvůli rychlosti a operativnosti. Přechod z vertikálního do horizontálního režimu dlouho trvá, a letadlo je v něm velmi zranitelné jak protivníkem, tak technickými problémy. Viz např. Osprey.
I u letadel s možností kolmého stratu (třicetpětka např.) námořníci požadují horizont. start z katapultu, a "jen" přistání kolmé.

Re: Dron MUX pro námořní pěchotu

Napsal: 28/3/2018, 15:14
od Vlastimil Čech
Aha, díky za osvětu... A ve válce o Falklandy-Malvíny startovaly harriery jak? Vodorovně a přistávály svisle? To by dávalo smysl, máte pravdu... nevystavují se ale stejnému nebezpečenství v té době, kdy svůj let vodorovný mění na svislý? Nebo to platí jen u strojů s vrtulemi, (rotory)?
-----------------------------------------------------
Jenom Vás prosím. Nepište, že letadla startují KOLMO... přímka, rovina je kolmá tehdy, pokud svírá s přímkou (rovinou) pravý úhel. Tedy myslím, že pokud by takové letadlo přistávalo bez vodorovného pohybu, pak bude přistávat například na nakloněné rovině (svahu) SVISLE, nikoliv kolmo k této rovině (svahu). Mimochodem, v jazyce anglickém je pro tyto aparáty zkratka VTOL (Vertical Take of and Landing)...
Tedy vertikální... česky svislý...
A jen tak na okraj a mimo téma: patří vzducholoď do kategorie letadel VTOL?
V každém případě děkuju za vysvětlení...

Re: Dron MUX pro námořní pěchotu

Napsal: 28/3/2018, 16:04
od J.J.
Harriery vzlétaly s krátkým rozjezdem. Přistávání - záleží na použité vztažné soustavě :-) Pokud to bereš z pohledu lodi, tak šlo o přistání vertikální, ale airspeed/ground speed proti hladině nulová nebyla - odpovídala rychlosti lodi.

Re: Dron MUX pro námořní pěchotu

Napsal: 28/3/2018, 19:00
od skelet
Vlastimil Čech: v české terminologii (pokud ji zas neopravili) je toto označení správné - tedy letoun s kolmým startem a přistáním.
Harrier byl VTOL, ale z praktického hlediska STOVL ;)

Re: Dron MUX pro námořní pěchotu

Napsal: 29/3/2018, 12:15
od Alfik
Harriery startují:
a) z letiště horizontálně stejně jako jiná letadla, potom mají klapky na startovací polohu, výtokové trysky na nula stupňů a tedy horizontálně
b) z letadlových lodí se "skokanským můstkem", potom mají klapky na plno a výtokové trysky na 45 stupňů
c) z letadlových lodí bez skokánku a s katapultem, potom mají nastavení jako na letišti.
Pistávají:
a) na letišti s klapkami na plno a s výtokovými tryskami dle rozhodnutí pilota, od 45 st. přes 60 st. pro zkrácený výběh až po plné, tedy více než 90 pro kolmé přistání (teď si nejem jistý jestli mají rozsah do 100 nebo 105 ale to na věci nic nemění)
b) na letadlových lodích vždy v konfiguraci pro kolmé přistání, tedy jak klapky tak trysky na plno.
Klapky jsou spřažené s tryskami, a to tak, že je možné vysunout klapky do 45 st. při tryskách na nula st., a pokud jsou jakkoli natočeny trysky, tak se klapky vysunují vždy na plno.
Pokud se tedy něco nezměnilo :) tohle si pamatuju z LaK a těším se na to že si Harýka koupím do DCS... :-?

Re: Dron MUX pro námořní pěchotu

Napsal: 29/3/2018, 13:03
od Vlastimil Čech
Rozumím tomu správně tak, že harriery nestartovaly nikdy vertikálně? Nebyl toho stroj schopen, nebo to bylo z nějakého důvodu nevýhodné?

Re: Dron MUX pro námořní pěchotu

Napsal: 29/3/2018, 14:37
od J.J.
Harrier je svislého vzletu schopen, ale pouze za cenu výrazného snížení startovní hmotnosti a tedy neseného nákladu. Takže občas je to k vidění na leteckých dnech, ale v praxi se to nepoužívá.