Britský letoun nové generace Tempest (GCAP)
Napsal: 16/7/2018, 15:34
Britský letoun nové generace Tempest
Britské ministerstvo obrany představilo dnes 16. července 2018, při zahájení letecké výstavy Farnborough Airshow, model futuristického letounu 6. generace pojmenovaný - Tempest. Model ve velikosti 1:1 byl vystaven před stánkem společnosti BAE Systems a vznikl v rámci iniciativy FCAS IT (Future Combat Air System Technology Initiative). Tento dlouhodobý investiční program funguje od roku 2015 a potrvá do roku 2025. Úkolem je prozkoumat klíčové technologie (motor, avionika, senzory, moderní konstrukční materiály, atd. atd.) a výrobní postupy (např. 3D tisk) pro stavbu budoucí britské víceúčelové stíhačky. Ministr obrany Gavin Williamson uvedl, že letoun je součástí dlouhodobého investičního programu a britská vláda do něj vloží 2 miliardy liber (58 mld Kč). Celkově má v rámci iniciativy FCAS IT vzniknout 50 až 60 demonstračních technologií, včetně pohonné jednotky, senzorů, elektroniky, zbraňových systémů atd. Vývojem britského letounu nové generace se zabývá průmyslové uskupení Tempest (Team Tempest), které sdružuje firmy BAE Systems (vývoj draku a hlavní integrátor programu), Rolls-Royce (pohonné a energetické systémy), Leonardo UK (avionika, elektronika a senzory) a MBDA UK (zbraňové systémy). Tým Tempest je však otevřen i dalším průmyslovým partnerům, především ze Švédska a Itálie. Společnost BAE Systems, se může opřít o rozsáhlé zkušenosti s programy Eurofighter Typhoon a F-35 Lightning II. Vyrábí rozsáhlé části draku Typhoonů a v továrně nedaleko městečka Warton zajišťuje finální montáž letounů. Na stavbě F-35 Lightning II má BAE Systems 15% podíl (z celkové finanční hodnoty letounu) ‒ dodává mimo jiné částí draku, vystřelovací sedačku, palivový systém a komplex elektronického boje. Michael Christie, strategický ředitel společnosti BAE Systems, uvedl, že od začátku roku 2018, jsou v aerodynamických tunelech testovány různé modely letounů pro určení správné aerodynamické koncepce. Celkově britská vláda plánuje utratit přibližně 2 mld liber na vývoj a konstrukci prototypů. Již v roce 2020 vývojáři hodlají otestovat aerodynamickou koncepci na letuschopném technologickém demonstrátoru. Téhož roku Londýn finálně rozhodne o tom, jakým způsobem získá stíhací letouny nové generace. Počátečních operačních schopností mají nové letouny dosáhnout nejpozději v roce 2035. Britské ministerstvo obrany se domnívá, že letadlo vytvořené v rámci programu doplní flotilu stíhaček F-35 a zcela nahradí Typhoon. Tempest v sobě kombinuje nejmodernější technologie a zbraně. Bude vybaven technologií rojů, která využívá umělou inteligenci a strojové učení k zasažení cíle a zbraně se směrovanou energií - DEW (directed energy weapon), které jsou bezmuniční a založeny na emitování koncentrované energie k likvidaci nepřítele. Klíčovým prvkem je, že bude moci létat i bez pilota. Pilotovaná stíhací letadla ale budou mít i nadále prioritu, jelikož jsou ideální proti vyspělému protivníkovi a při vedení velmi komplikovaných leteckých operací.
Nový letoun zajistí do budoucna Velké Británii potřebné špičkové letecké průmyslové kapacity ‒ nejen pro vlastní letectvo, ale i pro zahraniční zákazníky. Jde také o udržení 18 000 pracovních míst v britském leteckém průmyslu, který má roční obrat 6 miliardy liber a zajišťuje 80 % zbrojního vývozu Velké Británie. Jako zajímavost uveďme, že je možné, že koncept letounu Tempest, nabídne BAE Systems rovněž Japonsku. Již začátkem roku uzavřelo japonsko s Británií dohodu o provedení studie možnosti společného vývoje nového víceúčelového bojového letounu. V podstatě by tak mohl být oprášen starší britský projekt FOAS (Future Offensive Air System) a starší koncept Replica od BAE, případně nejmodernější projekt Tempest. Britské společnosti byly zapojeny do vývoje F-35 a jsou také velice aktivní ve vývoji bezpilotních strojů viz projekt Taranis nebo Novel Air Concept. Jisté je, že nový Japonský víceúčelový bojový letoun 5. generace, bude označen jako Mitsubishi F-3, jehož sériová výroba má být zahájena v roce 2027.
Počátkem 90. let se britské letectvo zaobíralo náhradou letounů Tornado a Harrier, projekt byl označen pod zkratkou FOAS (Future Offensive Air System). V letech 1994 až 1999, pracovali konstruktéři BAE Systems, na letounu známého jako Replica. Jednalo se o technologický demonstrátor technologií stealth. Práce probíhaly v přísně tajném zařízení ATDC (Advanced Technology Demonstration Centre) ve Wartonu v Lancashiru. Zde již byly využity nejmodernější programy CAD/CAM, díky nimž bylo možno jednotlivé elektronické návrhy rovnou posílat do výroby. Výsledné modely tak mohly být rovnou posílány ke zkouškám. V druhé polovině devadesátých let, byl tedy vybrán ideální tvar a odeslán do dílny BAE v Samlesbury, zde vznikla maketa stroje v reálné velikosti. Letoun byl vyroben z uhlíkových vláken a jednalo se o největší objekt z tohoto materiálu, který byl kdy v Británii vyroben. Jelikož mezi jednotlivými díly nesměly být mezery, bylo využito systému laserového měření. Tato maketa následně absolvovala rozsáhlé zkoušky a měření radarového odrazu. Testy úspěšně skončily v roce 1999. Dle inženýrů nebylo cílem vytvořit dokonalý staelth stroj, ale šlo primárně o poměr mezi efektivitou a náklady. Nyní něco k popisu samotné konstrukce modelu Replica.
Jednalo se o dvousedadlový letoun s uspořádáním V-tail, pro snížení radarového odrazu a hmotnosti. Konstrukce letounu je podobná stroji Northrop YF-23 a společnému návrhu společností BAE/McDonnell Douglas/Northrop Grumman pro projekt ATF (Advanced Tactical Fighter), byť s nimi nemá nic společného. Vzhledem k tomu, že byla Replica určená k protipozemním akcím, patrně měla schopnost nést jak protiletadlové rakety ASRAAM určené pro sebeobranu, tak i laserem naváděné pumy o váze zhruba 900 kg. Stroj měl být poháněn dvěma motory, které teoreticky mohly být vybavené vektorováním tahu, což ale není potvrzené a není ani znám použitelný typ motoru. Konstrukce makety také naznačuje, že letoun mohl být vybavený AESA radarem v náběžných hranách křídel, jelikož čumák letounu byl pro radar příliš malý. Výhodou použití AESA radaru pak je širší pokrytí sledované oblasti, oproti běžnému leteckému radaru. Bohužel projekt je stále tajný a není známo nic bližšího k samotné konstrukci stroje nebo elektronickému vybavení. V druhé polovině roku 1996 nastal v britském programu FOAS zásadní posun vpřed. Nejpozději do tří let, měl být postaven zkušební demonstrátor, neoficiálně označený jako EAP Mk2. Později ale byla dána přednost zavedení stíhací verze letounu Eurofighter a Tornada byla pouze modernizována na standard GR.4. Plány na bezpilotní stroje se pak transformovaly do projektu Taranis a byly využity i při konstrukci F-35. Zde si BAE Systems vysloužila status společnosti s rozsáhlými zkušenostmi v oblasti technologií stealth a získala přístup ke všem klíčovým informacím o projektu, jako je například zdrojový kód softvéru použitého u programu JSF. Celý projekt Replica vyšel na 20 milionů Liber, přičemž polovinu hradilo britské ministerstvo obrany a zbytek BAE. Je nutno říci, že vzhledem k získanému renomé a zkušenostem, se tato investice rozhodně vyplatila. První oficiální fotografie modelu Replica, byly zveřejněny až v roce 2003. V únoru 2014 byl model letounu spatřen při převozu, poblíž testovacího prostoru BAE ve Wartonu v Lancashiru. Letoun byl převážen vzhůru nohama a následně zmizel ve zkušebním hangáru. Letoun získal nový nátěr určený k potlačení radarového obrazu. Patrně se jednalo o nějaké pokusy v rámci projektu Taranis, nebo k otestování nového stealth nátěru (na bázi sulfidu zinku) z britsko-francouzského projektu Future Combat Air System. V březnu 2014 se model letounu Replica vrátil zpět do Wartonu, kde je k vidění usazený na pylonu. Zajímavé je, že na koncept Replica, navázal projekt Tempes, představený 16. července 2018, při zahájení Farnborough Airshow.
Zdroj:
https://www.defensenews.com/digital-sho ... n-fighter/
https://livetechinfo.com/tempest-fighte ... -unmanned/
https://www.bbc.co.uk/news/business-44848294
https://www.theguardian.com/uk-news/201 ... gh-airshow
http://www.aerospaceweb.org/aircraft/fi ... cs08.shtml
http://palba.cz/viewtopic.php?f=325&t=7351