FW 190 G "Jabo-Rei"

Moderátor: Hans S.

Odpovědět
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

FW 190 G "Jabo-Rei"

Příspěvek od YAMATO »

FW 190 G byl vyvinut jako stíhací bombardér s velkým doletem (Jabo-Rei čili Jagdbomber mit vergrösserterr Reichweite). Tyto stroje podnikaly hloubkové nálety (jednotlivě i ve skupinách) na cíle v týlu nepřítele, např. na PL postavení, železnice, továrny, lodě, přístavy a podobně. Útoky byly často podnikány i v noci. Požadavek na zvýšení doletu znamenal zvýšit množství paliva pomocí přídavných nádrží. Jako první byl s dvěmi 300 l nádržemi pod křídlem zkoušen FW 190 A-3/U3, na kterém bylo prováděno aerodynamické měření v tunelu ve Francii.

Výsledný stroj vycházel z verse A-4 a byl označen A-4/U8, respektive G-1.Rozdíl mezi A-4/U8 a G-1 byl dán pouze způsobem výroby, A-4/U8 vznikaly přestavbou stíhacích A-4, G-1 byly stavěny přímo jako stíhací bombardér. Hlavní změny oproti stíhacím strojům byly v křídle, pod které bylo možno podvěsit 300 l přídavné nádrže, případně (nepříliš často) pumy o 250 kg. Nádrže byly zavěšeny na závěsnících Junkers (z Ju 87 R) s typickým "límcem" Ten byl dosti rychle, vzhledem k výrobní náročnosti, nahrazen jednodušším krytem. V křídle byly umístěny palivové pumpy EP-1E a vedení, a to buď přímo v továrně nebo při přestavbě podle předpisu Ä.A.52. Výzbroj byla redukována na dva kanony MG 151/20 ráže 20 mm v kořenech křídla. Pod trupem byl závěsník ETC 501 pro pumu do hmotnosti 500 kg. V březnu však několik přeživších G-1 od jednotky NSGr.20 údajně podniklo útok na most u Remagenu pomocí pum SC 1800! Pro zvýšení výkonu motoru BMW 801 D-2 při akcích nízko nad zemí používaly A-4/U8 i další varianty vstřikování paliva do levého sacího hrdla kompresoru, díky čemuž byl výkon motoru na úrovni hladiny moře až 1365 kW. Ve druhé polovině roku 1942 bylo postaveno cca. 50 G-1 u firem FW, Arado a Fiesler.

Následoval FW 190 A-5/U8, respektive FW 190 G-2, vyráběný od konce roku 1942 do poloviny 1943 v počtu 468 kusů. Od května 1943 byly místo závěsníků Junkers montovány nové, se zámkem Mtt (též značeným jako FW-Schloss) a se dvěna vzpěrami tvaru N. Tyto závěsy byly aerodynamicky mnohem vhodnější než původní. Odlišit lze variantu G-2/N upravenou pro noční akce instalací světlometu v levé polovině křídla a upravenými výfuky pro snížení záblesků, které se však neukázali být příliš účinné.

Následující varianta G-3 kombinovala původní trup G-1/2 s křídlem z FW 190 A-6. Náběžná hrana části strojů nesla "Kuto-Nase", což bylo zařízení na přeřezávání lan balonů. Jednalo se oprofil s nabroušenou hranou, zakrytý tenkým plechem. Jinak nebylo mnoho odlišností od předchozích variant. G-3 byla vyráběna od srpna 1943, počet vyrobených strojů není bohužel jasný, jednalo se o cca 150 ks. Také u této varianty existovalo noční provedení N.

Varianty G-4 až G-7 se nedostaly do výroby, uvažované změny nejsou známy.

Poslední variantou byla G-8, která vycházela z draku A-8. Kuto-Nase se na tuto variantu nemontovali. Vzhledem k umístění 115 l nádrže za pilotním prostorem došlo z důvodu zachování těžiště k posunutí trupového závěsníku o 200 mm vpřed. Letouny používající zařízení GM 1 (vstřik oxidu dusného do motoru pro zvýšení jeho výkonu) nosili v této nádrži 85 l této látky. G-8 byla vyráběna od září (nebo listopadu ?) 1943 a do března 1944 vzniklo 146 strojů. Náhradou za ukončenou výrobu G-8 byly FW 190 F-8, upravené podle předpisu Ä.A. 137 pro nesení dvou 300 l nádrží pod křídlem, označených F-8/U1 a nebo podle předpisu Ä.A. 139, kdy bylo možno podvěsit dvě 250 kg pumy. Tyto stroje bývají označeny G-8 a od "pravých" G-8 je lze rozeznat pouze podle kulometů MG 131 ráže 13 mm nad motorem.

Plánována byla i varianta G-9, vycházející z A-9 a odlišující se především použitím motoru BMW 801 F..

TECHNICKÉ ÚDAJE (G-1/ G-8)

ROZMĚRY
Rozpětí: 10506 mm/ 10500 mm
Délka: 8850 mm/ 8950 mm
Nosná plocha: 18,3 m2/ 18,3 m2

HMOTNOST
Prázdná: 3175 kg/ 3405 kg
Max. vzletová: 4995 kg/ 5325 kg

VÝKONY
Max. rychlost: 615 km/h/ ?
Max. dolet s 500 kg pumou a děma 300 l nádržemi: 1490 km/ 1680 km



Konkurent od Messerschmtttů

V roce 1942 byla do letounu Bf 109 G-1 instalována palivová vedení a křídelní závěsníky, umožňující podvěšení dvou 300 l přídavných nádrží. Závěsníky byly velmi dobře aerodynamicky řešeny, byly totiž zcela umístěny v křídle, vyčnívaly pouze úchyty. Na závěsník pod trupem pak bylo možno podvěsit pumu do hmotnosti 500 kg. Vzhledem k malé světlé výšce s touto pumou byla instalována pomocná podvozková noha pod trupem, jež byla po startu odhozena na padáku. Tato noha však nebyla vždy vysloveně nutná, záleželo na stavu letiště. Z důvodu přetížení stroje byly odstraněny kulomety MG 17 nad motorem. Při zkouškách tohoto stroje, označeného Bf 109 G-2/R1, se oběvila řada problémů především se startem přetíženého stroje, s pomocnou podvozkovou nohou a rychlým opotřebením letounu a proto koncepce nebyla přijata a do výzbroje byl zaveden vhodnější FW 190 G. Samotná koncepce podvěšení přídavných nádrží pod křídlo Bf 109 však úplně opuštěna nabyla a vedla k vzniku průzkumného G-4/R3, na který bylo nakonec přestavěno 80 letounů.

Zdroje: FW 190 F/G JaPo
FW 190 AJ Press
FW 190 Kagero
Bf 109 AJ Press
Net

Obrázek

Obrázek

Obrázek
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17687
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

fotografie přesunuto do vlákna o verzi FW190A
Naposledy upravil(a) skelet dne 15/12/2008, 08:15, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11405
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Příspěvek od Zemakt »

zajímavý je, že na Géčko to nemá ani jeden závěsník a ani jeden kanón....
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Jája
praporčík
praporčík
Příspěvky: 314
Registrován: 9/2/2006, 12:35
Bydliště: Brno

Příspěvek od Jája »

Ono je tam víc divných věcí: náběžná hrana pravého křídla od podvozku ke konci, divná násada na Pitotově trubici, kříž na pruhu před ocasem.
Doufám, že umřu dřív, než vymře lidstvo.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17687
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Doufám, že to "G" je. Ať tu nejsem za ... :oops: :)
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11405
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Příspěvek od Zemakt »

hm ta náběžná hrana může pocházet z jinýho éra, a na tý Pitotově trubici se mi to jevý pouze jako ochranej futrál. Ten kříž na černym podkladě je fakt divnej, takovej....trošku maďarskej, ale fakt jenom trošku
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11405
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Příspěvek od Zemakt »

může bejt proč by ne, za války je vše povoleno :-), přijde mi divný, že to má fakt jenom dva kulasy..
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Sgt.Pierro
štábní rotmistr
štábní rotmistr
Příspěvky: 232
Registrován: 21/10/2008, 12:17
Bydliště: Praha

Příspěvek od Sgt.Pierro »

Používalo Maďarsko za války FW 190?? Mě se to nějak nezdá...
Veni, vidi, vici...
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11405
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Příspěvek od Zemakt »

Co já vím, tak ne. Tvrdim pouze, že to je dost podobné
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Ale jo, Maďarsko FW 190 používalo od konce roku 1944, celkem jich obdrželo cca 70 F-8.
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11405
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Příspěvek od Zemakt »

Aha, no tak se to tedy začíná trochu vyjasňovat, dík
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

- Je to spíše Fw 190 A-7/8/9 od II./JG 4, případně JG 6 (i když tam snad měli pouze Dory), resp. JG 300. Ten "kříž" není kříž, ale znak Reichsverteidigung, tedy označení jednotek obrany Říše.
- Na náběžné hraně není vůbec nic zvláštního.
- Kdo ví, proč ta mašina nemá kompletní bojovou výbavu...
Sgt.Pierro
štábní rotmistr
štábní rotmistr
Příspěvky: 232
Registrován: 21/10/2008, 12:17
Bydliště: Praha

Příspěvek od Sgt.Pierro »

chlapci díky za rozšíření obzoru.
Veni, vidi, vici...
Odpovědět

Zpět na „Stíhací letouny“