Stránka 1 z 2

Short Stirling

Napsal: 7/11/2005, 20:59
od Haness
Obrázek

Short Stirling

Myslím že když už se tu píše o bombardérech Luftwaffe a jiných zemí, neměly by být přehlédnuty i bombardéry RAF. Takové páteřní bombardovací stroje v RAF byly 3.

Nejznámějším a taky se mi zdá že nejlepším ze těch tří byl Avro Lancaster, to mi snad dáte za pravdu. Ty další byly Handley Page Halifax a Short Stirling. Každý z nich sehrály svou roli v důležitých operacích a každý byl ať už více či méně znám a uznáván.

Začnu psát o nejstarším z „bráchů“ a tím byl Short S.29 Stirling.

Short Stirling byl vytvořen poté co velení RAF v roce 1936 konečně upřesnilo požadavky na nové typy bombardérů které měly zmodernizovat vybavení RAF podle plánu „RAF Expansion programme.“Tyhle plány byly 2 – P.13/36 – tento ukládal takové požadavky na kterých později stavěli tvůrci letadel jako třeba právě Lancasteru nebo Halifaxu. Ten druhý plán měl číslo B.12/36 – v tomto plánu byly požadavky na letoun který měl být schopen dopravit na vzdálenost 4 820 km náklad 3 650 kg pum, měl pojmout pumy s nejvyšší hmotností 2 000 liber, nebo přepravit 24 plně vyzbrojených vojáků – ovšem největší důraz byl kladen na to aby nový stroj neměl rozpětí větší než 30,5 metru, pže by se nevlezl do tehdy standardních hangárů.

Byly vybrány 2 nabídky od firem Supermarine a Short, ovšem vývojové práce v Supermarinu pokračovaly velice pomalu a nakonec byly plány a prototypy na budoucí bombardér zničeny němci při náletu na Southampton v roce 1940.
Firma Short vytvořila už v roce 1938 prototyp který označila S.31, ten měl poloviční rozpětí než budoucí výtvor a vzlétl poprvé 19. září 1938. Měl řešit hlavně aerodynamiku a její řešení na budoucím stroji, nakonec byl stejně v roce 1943 zrušen.Po prvních poznatcích z S.31 se začal ubírat jistým směrem další prototyp – S.29 ten poprvé vzlétl 14.5 1939, bohužel byl při selhání podvozku neopravitelně poničen. Proto byl na druhém prototypu zesílen podvozek a nový prototyp tak vzlétl 3. 12.1939.Poté byl několik měsíců zkoušen a dokonce na něj už byla zadána i objednávka na 100 strojů Stirling mk.I .

Prvních několik Stirlingů Mk.Isrs.I mělo motory Bristol Hercules II umístěné v nevyhovujících gondolách a jejich první zkoušení proto vedlo k rozladění výkonů které šly hodně nízko nad průměr a očekávání.Tyto stroje byly proto použity k výcviku posádek.

Firma Short měla Stirling veliké zakázky, některé z jejich závodů se staly cílem německých náletů a výroba se proto zpožďovala proti plánu.

Pumovnice byla rozdělena do tří částí, další byla mezi první motorovou gondolou a trupem zřízeny další křídelní pumovnice.

Obrannou výzbroj prvních Stirlingů tvořily především přední střelecká věž (Frazer-Nash FN 5A – 2 kulomety Browning ráže 7,7 mm), zadní střelecká věž Frazer-Nash FN 4A (4x Browning 7,7 mm) a dokonce i spodní,vysunovací věž FN 25A se dvěma 7,7 kulomety Browning, jenže ta byla nespolehlivá.V další verzi byla tato věž odstraněna a měla být nahrazena kulomety na bocích trupu,ale většina strojů stejně létala bez nich.
První verzí Stirlingu s horní střeleckou věží byla verze Mk.I Srs. 3, ta měla věž typu FN 7A se dvěma 7,7 mm Browningy.Tato Hřbetní věž však byla později nahrazena vzhledem ke svojí velikosti.Nahrazena byla u verze Mk.III a to za věž Frazer-Nash FN 50.

Stirlingy byly používány s několika typy motorů, první verze měly motory Bristol Hercules XI, Verze Mk.III měly motory Hercules XVI.Byly také zkoušeny motory americké výroby Wright Cyclone R-2600-A5B ale ty byly nevyhovující proto byla zakázka zanedlouho po objednání a dodání prvních kusů zrušena.
Verzí Stirlingu bylo celkem 5. Verze Mk.IV a Mk.V Byly verze které byly různě upravované pro speciální použití.Mk.IV byla bez přední věže pro používání jako výsadkový stroj a později byla u několika strojů odstraněna i zadní věž a letouny byly používány jako stroje pro vlečení nákladních kluzáků.Mk.V-ky neměly přední věž,ale měly nákladní vrata na boku trupu.

Stirling byl požíván spíše jako nákladní,nebo vlečný stroj a z celé trojice hlavních bombardérů RAF měl asi nejmenší „oblíbenost,“ přesto se však podílel na několika důležitých a známých akcích.Jednou z nejznámějších byla asi úloha Stirlingu jako stroje jednotek známých pro své úkoly jako Pathfinders.Jejich úkolem bylo létat před hlavním svazem bombardérů a pomocí zápalných a barevných značkovacích pum označovat cíle pro hlavní svazy.Stirlingy se také podílely významnou mírou v operaci Market Garden,ale to ne už jako bombardéry ale jako vlečné a nákladní stroje.Stejnou úlohu plnil v Normandii.

Z celkového počtu2 369 strojů jich bylo 641 ztraceno v boji,svrhly přitom přibližně 27 820 tun pum.
Takže to byl ten asi nejméně známý bombardér z trojice nej těžkých bombardérů RAF.Zbytek se pokusím doplnit v co možná nejkratším termínu.

Technické údaje:Short Stirling Mk.III

Motory: 4x hvězdicový motor Bristol Hercules XVI; výkon 1 230kW (jednoho samozřejmě)
Dolet: 950 km
Dostup: 5 180 m
Výzbroj:2 kulomety v přední věži-FN 5A
2 kulomety v horní věži-FN 50
4 kulomety v zadní věži-FN 20A
Nosnost: 6 350 kg pum,v jiném zdroji zase uvádí že mohl unést až 7 720 kg pum

Rozměry:

Rozpětí: 30,20 m
Délka: 26,59 m
Výška: 6,93 m

Obrázek Obrázek

Obrázek
Stirling. (3x)

Napsal: 7/11/2005, 22:01
od sa58
Dík za článek, Hanessi

Velkým problémem Shortu byl malý dostup a dělená pumovnice, nešlo použít pumy HC/MC 4000 lb a HC 8000 lb - demoliční pumy určené pro města

Trochu jsem potrápil scaner, přihazuju nějaké foto

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Napsal: 7/11/2005, 22:05
od YAMATO
To křídlo byla asi největší chyba Stirlingu podvozek také nebyl z nejlepších. Podobně i Manchaster, u něj navíc motory...

Napsal: 7/11/2005, 22:12
od Haness
Myslím že vůbec ta kombinace požadavek na rozpětí,čímž se celkově změnila struktura letounu - plocha křídel atd. a taky ta pumovnice(když se třeba vezme pumovnice Lancasteru která mohla u upravených verzí pojmout i tu 10ti tunovou bombu tak je hned jasné který letoun měl na víc)to všechno ho myslím docela zkazilo.

Napsal: 7/11/2005, 22:15
od YAMATO
Docela absurdní vyvíjet stroj podle rozměru hangárů. Ještě pochopitelné je to na letadlových lodích, i tam to občas přineslo nemalé problémy.

Napsal: 7/11/2005, 22:19
od Haness
Taky si myslím, docela by mě zajímalo i proč.Někde se uvádí že to bylo kvůli tomu RAF Expansion Programu, který ukládal RAF veliké náklady na nová letadla a ti tak už nemohli investovat ještě víc do obovy letišť a nových hangárů,možná je to skutečná verze, nevím ale jak říkám tak by mě to zajímalo.

Napsal: 7/11/2005, 22:26
od YAMATO
Jo, taky jsem tohle vysvětlení někde četl.

Mimochodem, nebyl také požadavek na převoz po železnici na několik kusů rozložených Stirlingů?

Napsal: 8/11/2005, 20:50
od Haness
Tak o tom fakt nevím jestli v tomhle plánu byl i požadavek na takovýto převoz :roll:
Co jenomí vím tak že zprvu byly tlaky na to aby byla na spodu střelecká věž, takže ji ozkoušeli,ale nevyhovovala celému letounu tak to zrušili a celé to šlo nakonec do pryč a upadlo v zapomění celkově po příchodu Lancasteru.

Napsal: 15/3/2009, 14:39
od score51
Short Stirling bol v jednej veci zaujímavý - tesne po odlepení od zeme urobil záhadný stranový uhyb,ktorý pilot musel vediet vyrovnat. Pri školení na tieto stroje museli piloti podpísat reverz,že boli s touto zvláštnostou oboznámeni. Ked potom došlo k havárii,mohol za to pilot a nie inštruktor.

Napsal: 15/3/2009, 15:01
od Hans S.
Tak tady by mě celkem zajímaly podrobnosti :). Náhlý stranový pohyb po startu si fyzikálně moc odůvodnit nedokážu.

Napsal: 15/3/2009, 20:04
od score51
Toto si neviem vysvetlit ani ja,ale v knihe Ohne v oblacích o tom píše Pierre Clostermann. Aj ked jeho TTD nie su zrovna najpresnejšie.

Napsal: 15/3/2009, 20:36
od kopapaka
Náhlý stranový pohyb po startu si fyzikálně moc odůvodnit nedokážu.
Tak když nad tím přemýšlím, napadá mě jen zvýšení účinnosti ocasních ploch, v tomto případě samozřejmě směrovky...
Ale možností je mnohem víc, spousta letadel měla svoje ( nejen aerodynamické ) zvláštnosti...
neměl rozpětí větší než 30,5 metru, pže by se nevlezl do tehdy standardních hangárů.
Myslím, že šlo dokonce o polní skládací hangáry, ale jistotu nemám...
Pokud jde o to omezení dostupu, později jeden z velkých problémů, nesmíme zapomínat, že že koncem 30.tých let ( specifikace 1936 ) běžné bombardéry letěly k cíli v max. 6tis. metrech a samotné bombardování probíhalo ještě níž, kolem ( a většinou pod ) 4 tis. metrů. Pokud se nepletu, tak takhle např. Němci létali ještě nad Anglií a to při denním bombardování. Pochybuju, že v roce 1936 bylo nějak moc lidí, kteří si dokázali představit čemu budou tyto letouny ve skutečnosti vystaveny v bojových podmínkách...

Napsal: 16/3/2009, 19:26
od Hans S.
kopapaka píše: Tak když nad tím přemýšlím, napadá mě jen zvýšení účinnosti ocasních ploch, v tomto případě samozřejmě směrovky...
Ale možností je mnohem víc, spousta letadel měla svoje ( nejen aerodynamické ) zvláštnosti...
Zvýšení účinnosti směrovky by snad nemělo mít za následek nějaký skok do stran. Ostatně to by mělo mít veskrze pozitivní a ne negativní vlivy. Většina takovýchto "rázných" změn vzniká buď v důsledku změny vyvážení (což se může týkat v tomto případě asi jen zatažení podvozku), nebo zasunutí vztlakových klapek. Ale zrovna stranový pohyb..no nevím nevím.
Pokud jde o to omezení dostupu, později jeden z velkých problémů, nesmíme zapomínat, že že koncem 30.tých let ( specifikace 1936 ) běžné bombardéry letěly k cíli v max. 6tis. metrech a samotné bombardování probíhalo ještě níž, kolem ( a většinou pod ) 4 tis. metrů. Pokud se nepletu, tak takhle např. Němci létali ještě nad Anglií a to při denním bombardování. Pochybuju, že v roce 1936 bylo nějak moc lidí, kteří si dokázali představit čemu budou tyto letouny ve skutečnosti vystaveny v bojových podmínkách...
Je nutné si uvědomit, že bombardéry nemusely létat ve velkých výškách jen kvůli nějakým taktickým omezením či schopnostem trefit. To, že má letoun nějaký dostup vůbec neznamená, že s plnou zátěží bude schopen v takovýchto výškách slušně operovat. Dostup jako takový se obvykle měřil u letounu maximálně natankovaného a vyzbrojeného, ale bez pumové výzbroje. Samotný dostup se měřil na bojový výkon motoru, ne na trvale udržitelný. Pokud si k tomu ještě připočteme rezervu výkonu nutnou k udržení se ve formaci, máme problém - letoun s dostupem třeba 6500 m nebude schopen nad 4000 m vykonávat to, co po něm chceme. B-17 také nelétaly na hranici svého operačního dostupu (cca 10800 m), ale řádově alespoň o nějakých 2500 m níže. Přetížené He 111 a Ju 88 se také nemohly dobelhat na hranici uváděného dostupu okolo 8000 m..a ve formaci už vůbec ne.
Kdo ví, jestli Stirling byl schopen ve formacích bojově létat nad výškou mezi 3 - 4 km. No a to je přímo žalostně málo (nesmíme zapomínat na to, že prakticky jedinou obranou těžkého bombardéru je eskorta a svaz, nesrovnatelně obratnější střední bombardér v případě velké nouze může zkusit uniknout kamsi k mrakům).

Napsal: 16/3/2009, 22:54
od Farky
score51 píše:Toto si neviem vysvetlit ani ja,ale v knihe Ohne v oblacích o tom píše Pierre Clostermann. Aj ked jeho TTD nie su zrovna najpresnejšie.
Tahle knížka, podobně jako "Velký Cirkus", se dobře čte a má atmosféru. Ale taky obsahuje obrovské množství chyb a nepřesností. Ten "záhadný stranový úhyb" ale není zmiňovaný Clostermannem, ale je v poznámce překladatele. V knížce vlastně není jinak o Stirlingu tuším ani řádka. Ale znám jednoho experta na těžké bombardéry RAF, zkusím z něj vytáhnout v čem byl problém u Stirlinga (jestli vůbec nějaký byl).

Napsal: 17/3/2009, 16:21
od score51
Vyskušaj,a daj potom vediet,rád sa dozviem niečo nové.

Re: Short Stirling

Napsal: 22/3/2016, 19:34
od p3tris
Přátelé, nevíte někdo, kde bych sehnal nějaké informace o posádce slavného Stirlingu LJ525 s volacím znakem EX-R a vlastním jménem Jolly Roger? Internet tentokrát zklamal. Jediné, co jsem našel je, že kapitánem byl F/O Broadfield. Potřeboval bych vědět alespoň jeho křestní jméno.

Obrázek

Re: Short Stirling

Napsal: 30/3/2016, 09:03
od ringlett
p3tris píše:Přátelé, nevíte někdo, kde bych sehnal nějaké informace o posádce slavného Stirlingu LJ525 s volacím znakem EX-R a vlastním jménem Jolly Roger? Internet tentokrát zklamal. Jediné, co jsem našel je, že kapitánem byl F/O Broadfield. Potřeboval bych vědět alespoň jeho křestní jméno.

Obrázek
Hledal bych v knížce 100.Group.

jedná se o stroj 199. SQN RAF právě z této 100. Group - tedy skupiny zvláštních operací.

Re: Short Stirling

Napsal: 30/3/2016, 21:14
od Farky
Záznamy squadron RAF jsou dostupné ke stažení z britského archívu v Kew. Investoval jsem pár kaček ( £3.45 abych byl přesný) a mrknul se na toho Stirlinga LJ525, vytáhl jsem si záznamy o letové činnosti 199. squadrony za listopad 1944.

Jak bylo pro RAF typické, v tom letadle létalo víc posádek. Což bylo sice zvykem spíše u stíhačů, ale stejně tak to platí i u jednotek pro zvláštní operace, tedy i u 199. squadrony. Posádky neměly přidělený stroj v kterém by většinou operovaly, spíš jim byl nahodile přidělován. Zrovna jsem se bohužel trefil do měsíce kde Stirling LJ525 letěl pouze dvě mise -

1.11.1944
Stirling III "R" L.J. 525
SPECIAL MISSION. Diversionary force by dropping WINDOW.
Time Up - 17.26
Time Down - 22.48

F/L Holmes N.P. - Pilot
F/S Moore J. - Nav.
F/S Cooper D.L. - Wop/Air
F/O Bourne D.J. - Wop/Spec.
F/O Gyles A.E. - A/B
F/S Cornick R.L. - M/U
F/S Gartland G.P. - R/G
F/S Kenning L.N. - F/E

2.11.1944
Stirling III "R" L.J. 525
SPECIAL MISSION. Diversionary force by dropping WINDOW.
Time Up - 16.20
Time Down - 21.01

F/Lt. Todd R.L. - Pilot
P/O Newman J.E. - Nav.
P/O Wheeler D.A. - Wop/Air
P/O Wiseman A.A. - Wop/Spec.
P/O Cardell J.S. - A/B
P/O Churchward H.G - M/U
P/O Lewis L.A. - R/G
Sgt. Kennedy I. - F/E

----------------------

Nepochybuji o tom, že v tom Stirlingu létal i Broadfield a jeho posádka, její celé složení bylo následující (hodnosti k 31.11.1944) -

F/S Broadfield H. - Pilot
W/O Busher S.L. - Nav.
F/S Sinclair A.J. - Wop/Air
P/O Graver A.F. - Wop/Spec.
F/Sgt. Munro I.C. - A/B
Sgt. Horton D.M. - M/U
Sgt. Harris K.R. - R/G
Sgt. Lewis E.J. - F/E

Zdroj - OPERATIONS RECORD BOOK 199 squadron, Form 541 (AIR 27/1172/48)



EDIT: Tak si říkám, že by asi nebylo od věci hodit sem vysvětlivky k jednotlivým zkratkám u posádky -

Pilot - ehm, pilot.
Nav. - navigátor.
Wop/Air - radiotelegrafista s kvalifikací střelce.
Wop/Spec. - obsluha rušičky (MANDREL).
A/B - bombometčík.
M/U - horní střelec.
R/G - zadní střelec.
F/E - palubní inženýr.

EDIT 2 - opraven překlep - LJ526 na LJ525.

Re: Short Stirling

Napsal: 31/3/2016, 12:59
od p3tris
Pánová, díky moc, hlavně Farkymu. Škoda, že tam nejsou celá křestní jména. Ale v každém případě to moc pomohlo.

Re: Short Stirling

Napsal: 2/4/2016, 09:16
od karaya1
p3tris píše:kapitánem byl F/O Broadfield. Potřeboval bych vědět alespoň jeho křestní jméno.
Harold Claude Broadfield.
Farky píše:(hodnosti k 31.11.1944) -F/S Broadfield H. - Pilot
Na začátku října 1944 měl být povýšen do hodnosti P/O (prob.), v dubnu 1945 byl jako P/O "potvrzený" a povýšen na F/O (war subs.).