Stránka 1 z 2

Consolidated B-24 Liberator

Napsal: 13/11/2005, 00:13
od Haness
B-24 – jako jedno z nejznámějších a nejpoužívanějších válečných letadel zastínil jeho kolega B- 17 Flying Fortress.Přesto se však Liberator (LB) stal nejvíce vyráběným strojem v USA.

LB se měl stát bombardérem na dlouhé tratě,kterým se taky stal, k tomu mu více méně dopomohla jeho konstrukce která se lišila od tehdejších klasických letadel.Letadlo bylo Hornoplošník s konstrukcí Davisova křídla.

Už po zalétání prvního prototypu 29. prosince 1939 bylo jasné že se LB stane ideálním letounem pro dlouhé tratě tak jak bylo plánováno a chvíli před rozjetím jeho sériové výroby bylo přijato několik zakázek, od Francie, Velké Británie a US Army. RAF a Armée de l´Air modernizovaly tehdy své vojenská letadla a takřka v obou už měl B-24 předurčenu svou úlohu, v RAF to bylo hlavně námořní hlídkování a v Armée de l´Air ještě klasické bombardování, jenže do Francie se vzhledem k obsazení první stroje nedostaly.

Díky svým schopnostem jako byl teda ten dolet a velký prostor pumovnice,který mohl být upravován se hodil LB do mnoha funkcí – vzdušné zásobování, průzkumný letoun na dlouhé tratě, protiponorkový letoun, letoun pro přepravu vojáků aj.Navíc měl i velice kvalitní obrannou výzbroj která se lišila u verzí ale základem byla hřbetní a zadní věž, u prvních verzí kryly přední stranu 2 kulomety uložené po stranách čela stroje,v pozdějších verzích byla instalována střelecká věž s dvěma Browningy 50.cal, u některých verzí byla na spodu taky střelecká věž, boky chránili boční střelci.
O LB by se dalo hovořit o jakémsi 2. bombardéru US Army (po B-17), i když na některých bojištích byl základním bombardérem.Sloužil na mnoha frontách a bojištích od Asie,v Evropě a Africe.

Jako jedny z prvních zahájily nálety na německé cíle B-24 RAF které útočily v noci na cíle v e Francii, poté se k nim připojily LB 9. letecké armády a 8. letecké armády které útočily za dne, stejně jako B-17 měly i B-24 vysoké ztráty při denních útocích.Nejznámějšími útoky se staly útoky na Ploješť,ten bohužel dopadl katastrofálně,další útoky na Sweingfurt,ten bohužel dopald podobně, letouny útočily i na cíle v Itálii,v březnu 1944 útočily na Berlín ve dne, nechvalně známým se stal i útok na Hamburk, kdy bylo město naprosto zpustošeno.O náletech na kterých se podílely B- 24 bych mohl psát dlouho,pže B-24 se staly stejně používaným letounem jako B-17 a útočily stejně často.

Avšak u některých posádek panovalo přesvědčení že B-24 není solidní letoun z důvodu toho že letoun nevydrží poškození v boji.U prvních verzí byly také problémy s motory, tybyly ale rychle vyřešeny a další verze byly vybaveny stabilnějšími motory.

Dalším úspěšným úkolem který B-24 plnily bylo námořní hlídkování, jejich obrovskou výhodou bylo to že mohly létat daleko a tak se hodily i pro zajišťování tzv. bezpečnostní mezery.Bezpečnostní mezera byla v prostoru mezi USA a břehy Anglie, vznikla tak že hlídkové letouny jako B-17 mohly létat jen do určité vzdálenosti od svých břehů,a to stejné letouny Costal Command co se týče vzdálenosti od Anglie. Tím vznikla mezi dolety mezera na které nebylo možno hlídkovat a spojenecké konvoje se tak ocitaly v tomto úseku nechráněné.Údajně se o tomto vědělo i v Kriegsmarine a tak se velitelé ponorek soustředili na to aby operovali co nejvíce v tomto prostoru kde to pro ně bylo relativně bezpečné,ale to nevím co je na tom pravdy.Avšak po příchodu B-24 které měli větší dolet a byly zařazeny do letectev obou států se jejich trasy doletu spojovaly a letouny tak mohly hlídkovat po celém úseku plavby konvoje. Díky společné práci bitevních/ochranných plavidel,letectva a jiných složek byla bezpečnost konvojů čím dál větší.

Letoun mohl 3 629 kg pum což nebylo zase tak málo na takový dolet.Z Liberatoru vzniklo po válce několik druhů strojů, byly to třeba stroje C-109 které složily jako tankery paliva,TB-24 to byly cvičné stroje.

Pumovnice byla koncipována pro vertikální umístění bomb,tím vznikl průchod pro posádku, dveře pumovnice byly roletově zatahovány pomocí kolejnic do trupu, to aby se zmenšil odpor vzduchu,proto často vzniká dojem že jsou v pumovnici díry.Menší pumová zátěž mohla být po menších úpravách nesena i v prostoru mezi křídly a vnitřními motory.Menší problémy nastaly když byl řešen podvozek ten musí být pomocí silného motorizovaného zvedače zatahován do části křídel,problémy byly vzhledem k jeho délce a také kvůli tomu že se nemohlo pořádně vyřešit systém zvedače.LB měl díky svému rozpětí skvělou manévrovatelnost, to umožňovala ještě i zdvojená směrovka, pro zajímavost – ta byla u poválečných verzí některých spec. Strojů upravena na jednotnou.


Technické údaje: Consolidated B-24D Liberator

Motory: 4x Pratt and Whitney R-1830-43 Twin Wasp; výkon jednoho – 895 kW
Max.Rychlost: 488 km/h
Dolet: 3 380 km
Dostup: 9 900 m
Výzbroj: 2 kulomety Browning Cal.50 v motorizované věži na přídi
2 kulomety Browning Cal.50 v motorizované věži na hřbetě 2 kulomety Browning Cal.50 v motorizované věži na zádi
2 kulomety Browning Cal.50 v motorizované věži na spodu trupu
po jednom kulometu Browning Cal.50 po stranách trupu
Nosnost: 3 629 kg pum

Rozměry

Rozpětí: 33,52 m
Délka: 20,22 m
Výška: 5,46 m

Jaký názor máte na B-24, měl účel jako bombardér (neberu námořní hlídkování!!) nebo měli v US Army sáhnout raději k plnému zařazení B-17 do výzbroje bombardovacích jednotek?

Obrázek

Obrázek Obrázek
B-24 (3x)

Napsal: 13/11/2005, 00:58
od YAMATO
B-24 byly dobře investované prostředky!

Napsal: 13/11/2005, 02:42
od Fatale
B-24 byly hlavne daleko narocnejsi na pilotaz, nez B-17, proto ta povest...



...ale letadlo je to nadherny

Napsal: 13/11/2005, 08:28
od ivan_kovar
:D nádherný letoun

Napsal: 13/11/2005, 09:57
od sa58
Z B-24 vznikl taky PB4Y Privateer, námořní průzkumný a hlídkový letoun. Měl snížený dostup asi na 6000m (motory bez kompresorů), dolet až 4200 km.

Od B-24 se poznal snadno, měl jednoduchou SOP kterou měl dostat i B-24 (vyrobeno jen pár kusů).

Obrázek Obrázek
PB4Y (2x)

Napsal: 13/11/2005, 10:08
od Haness
fatale píše:B-24 byly hlavne daleko narocnejsi na pilotaz, nez B-17, proto ta povest...
já co jsem četl tak právě opak, že díky rozpětí se ovládaly dobře, sloužilo k tomu velké ovládací kolo "volant",a díky zdvojené směrovce se dobře ovládal na zemi.

Napsal: 13/11/2005, 10:36
od Fatale
hmmm, ja zase cetl, ze B-17 byla daleko prijemnejsi...ted babo rad 8)

Napsal: 13/11/2005, 10:46
od sa58
Ještě kokpit prototypu XB-24

Obrázek

Napsal: 13/11/2005, 11:02
od Haness
Ne, tak jako nebudu to nějak zdůrazňovat,konce konců sem s tím neletěl že :mrgreen:

Napsal: 13/11/2005, 11:22
od Fatale
ja se taky nehadam, protoze to mam jenom vycteny :wink:

Napsal: 13/11/2005, 11:28
od Haness
To sme dva s tím vyčtením. :wink:

Nemohl by nějakej specialista na zbraně napsat něco o těch kulometech Browning cal.50?

Napsal: 13/11/2005, 11:46
od ivan_kovar
v tom kokpitu by sem se určite nevyznal :-(

Napsal: 13/11/2005, 11:49
od Haness
Zase tak přetechnizovaně to nevypadá,ale stejně že.Myslím že u jiných letadel to bylo horší...Mě by spíš delší dobu trvalo vyznat se v těch nových zaměřovačích (tehdejších) OBOE,Gee atd.

Napsal: 13/11/2005, 11:59
od ivan_kovar
to máš pravdu že to nevypadá tak zložite. ale předse.

Napsal: 13/11/2005, 12:12
od Fatale
mne se libi, jak pise Osolsobe ve svy knizce, ze prvni pilot v Liberatoru mel fajnovy zamestani, v podstate se staral jenom o berany, kdezto druhej pilot musel kmitat na desce, ze to byla desna pakarna :lol:

Napsal: 13/11/2005, 12:43
od Haness
tak to je dobrý:)to se pak asi změnilo když měl kolem sebe hafo dalších bombardérů a cestou mu prolétávaly německý stíhačky

Napsal: 13/11/2005, 12:46
od Fatale
on jako pilot lital uz "jenom" patroly proti ponorkam, tam to bylo vic v klidu 8)

Napsal: 13/11/2005, 13:38
od Haness
ikdyž to taky "asi" bylo hodně náročný lítat přes dlouhý moře a snažit se najít nějaký kontekt s ponorkama,jnom hledět do hladiny

Napsal: 13/11/2005, 13:43
od Fatale
hlavne urcite naprosta pakarna na navigaci, musis spolihat na pristroje, protoze niceho jinyho se nechytis

Napsal: 13/11/2005, 13:47
od Nelson
sa58 píše:Z B-24 vznikl taky PB4Y Privateer, námořní průzkumný a hlídkový letoun. Měl snížený dostup asi na 6000m (motory bez kompresorů), dolet až 4200 km.

Od B-24 se poznal snadno, měl jednoduchou SOP kterou měl dostat i B-24 (vyrobeno jen pár kusů).
Je fakt, že Privateerů bulo vyrobeno pouze +- 736 kusů.
Ale kromě toho vzniklo i 7 Liberatorů verze YB-24 N, tedy provedení s jedinou velkou SOP ala B-17. Tato změna měla být masově realizována od výrobních sérií 1945 ale vzhledem k blížícímu se konci produkce B-24 bylo zbytečné tuto změnu zavádět.