Letadlová loď Charles de Gaulle (R 91)
Letadlová loď Charles de Gaulle (R 91)
Letadlová loď Charles de Gaulle (R 91)
Letadlové lodě třídy Clemenceau, sloužily téměř 40 let, byly vyřazeny v druhé polovině devadesátých let minulého století, konkrétně letadlová loď Clemenceau (R 98) v roce 1997 a Foch (R 99) Foch v roce 2000. V novém tisíciletí tak je jedinou francouzskou letadlovou lodí Charles de Gaulle (R 91). Francouzské námořnictvo ji provozuje od roku 2000 a jedná se o jedinou letadlovou lodí s jaderným pohonem postavenou mimo území USA. Plavidlo je osazeno úhlovou letovou palubou, na pravoboku je mohutný velitelský ostrov a na přídi se nachází americký katapult typu C13. Pohonný systém tvoří dva tlakovodní reaktory K15, dvě parní turbíny a čtyři turbogenerátory. Nejvyšší rychlost je 27 uzlů. K obraně proti nepřátelským letounům a protilodní střelám slouží systém SAAM, který využívá protiletadlových řízených střel Aster 15 s dosahem 30 km. Ty jsou odpalovány ze čtyř osminásobných vertikálních vypouštěcích sil Sylver A43. Na palubě jsou rovněž dvě šestinásobná odpalovací zařízení Sadral, využívající řízených střel Mistral s dosahem 4 km. Hlavňovou výzbroj tvoří osm kanónů Giat 20F2 ráže 20 mm. Letadlová loď Charles De Gaulle může nést až 40 palubních letounů a vrtulníků. Hlavní údernou silou jsou moderní stíhací a útočné letouny Dassault Rafale M a americké letouny včasné výstrahy Grumman E-2 Hawkeye. Letecký park doplňují vrtulníky typu AS565 Panther a NH90.
V prosinci 2001 se Charles De Gaulle přesunul do oblasti Perského zálivu, kde se zapojil do operace Trvalá svoboda. Zpět do Toulonu se vrátil v červenci 2002. Při tomto nasazení byly operačně použity palubní letouny Super Étendard a Hawkeye. Od září 2007 do prosince 2008 loď prošla generální opravou, včetně výměny jaderného paliva a instalace nového velícího a kontrolního systému SYTEX. Lodě také získala schopnost provozovat letouny verze Rafale F3 s řadou nové podvěsné výzbroje. Dne 24. září 2009 prováděl Charles de Gaulle kalibraci katapultů. Při návratu na loď se v 8:09 srazily dva Rafale M (M-22 a M-25 od 17F) a zřítily se do Středozemního moře asi 30 kilometrů od Perpignan. Pilot Yann Beaufils byl zachráněn, ale jeho kolega Françoise Dufolt zůstal v kokpitu svého stroje a zahynul. Jeho tělo bylo nalezeno po šesti dnech v hloubce 700 metrů. V únoru 2015 byl Charles de Gaulle vyslán do Perského zálivu, aby se tam zapojil do operací proti Islámskému státu. Po teroristických útocích v Paříži loď vyplula do východního Středomoří k provedení dalších leteckých úderů proti IS, tato operace byla plánována a připravena již předtím než k těmto útokům došlo (původně však měla loď operovat v Perském zálivu). Z paluby Charles de Gaulle operovalo dosud největší letecké křídlo (18× Rafale M, 8× Super Étendard, 2× E-2C Hawkeye a 3–5 vrtulníků). Jednalo se také o poslední bojové nasazení útočných letounů Super Étendard. Operační skupinu okolo letadlové lodě tvořily fregaty Chevalier Paul a La Motte-Picquet, zásobovací tanker Marne a ponorka třídy Rubis. Svaz podporovaly belgická fregata Leopold I, australská fregata HMAS Melbourne a britská fregata HMS St Albans. Dne 6. července 2016 byl na palubě Charles de Gaulle poprvé testován provoz konvertoplánu Bell Boeing V-22 Osprey. Testována je také kooperace plavidla s bezpilotním technologickým demonstrátorem Dassault nEUROn. Po vyřazení typu Dassault Super Étendard v červenci 2016 se palubní letecká skupina skládá z 24 letounů Rafale M, dvou E-2C a proměnlivého počtu vrtulníků NH90 Caïman, AS365 Dauphin a Alouette III, zajišťujících podporu a protiponorkovou ochranu. Například během mise Arromanches 3 (poskytující podporu pozemním silám v bitvě o Mosul) na podzim 2016 to bylo po dvou strojích Dauphin a Alouette III, a jeden NH90. Charles de Gaulle procházel generální opravou a modernizací od září 2016 do února 2018, celkem se jednalo o 1,3 mld euro a v provozu vydrží další desítky let.
Charles de Gaulle (R 91) měl být dle plánu doplněn druhou letadlovou lodí, leč s konvenčním pohonem, označovanou jako Porte-Avions 2 či PA2. Francouzská vláda objednala vývoj plavidla v lednu 2005 u konsorcia firem DCNS a Thales Naval France. Plavidlo mělo být vyvíjeno ve spolupráci s Velkou Británií na základě tamního projektu CVF. Plavidlo mělo mít koncepci CATOBAR – stroje startují pomocí katapultu a přistávají pomocí zádržných systémů. Ke startu letadel měly sloužit parní katapulty C13-2. Palubní letecké křidlo mělo tvořit až 40 strojů, včetně 32 bojových letounů Dassault Rafale, které by doplňovaly letouny včasné výstrahy Grumman E-2C Hawkeye a vrtulníky NHIndustries NH90. K vlastní obraně měly sloužit protiletadlové řízené střely Aster 15 vypouštěné z vertikálních vypouštěcích sil Sylver, protitorpédový sytém SLAT a 20mm kanóny. Pohonný systém měly tvořit čtyři plynové turbíny LM2500+G4. Rychlost plavidla měla dosahovat 28 uzlů. Dosah měl být 10 000 námořních mil při rychlosti 15 uzlů. Francouzský prezident Nicolas Sarkozy v roce 2008 spolupráci ukončil a Velká Británie projekt samostatně dokončila v podobě třídy Queen Elizabeth. V dubnu 2013 byl projekt nové francouzské letadlové lodi zrušen.
Zdroj:
https://echo24.cz/a/Svzfh/ke-kypru-miri ... erdoganovi
https://www.valka.cz/CVN-Charles-de-Gaulle-R91-t21543
https://www.ceskatelevize.cz/porady/125 ... doucnosti/
"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Re: Letadlová loď Charles de Gaulle (R 91)
Francouzská letadlová loď Charles de Gaulle (R 91) se předčasně vrací do Toulonu, jelikož během plavby u dánských břehů se mezi osádkou, čítající 1 760 lidí, objevilo 40 případů podezření na onemocnění COVID-19. Plavidlo se v Atlantiku účastnilo mise "Foch", předtím spolu s doprovodnými plavidly podniklo několik cvičení se španělským a belgickým námořnictvem a zapojilo se do operace proti IS. Dle původního plánu se měla loď vrátit do domovského přístavu až 23. dubna. Všichni s příznaky jsou pod nepřetržitým lékařským dohledem a v izolaci od ostatních členů posádky a na plavidlo byl vyslán speciální tým pro zamezení šíření nákazy. Posádka zároveň zpřísnila zdravotní opatření. Po zakotvení v Toulonu byli tři lidé helikoptérou transportováni do městské nemocnice a další je budou následovat. Není přesně známo, jaký je zdravotní stav hospitalizovaných, ale osádka zůstane v příštích dvou týdnech na lodi v povinné karanténě. Letadlová loď má na své palubě vlastní jednotku intenzivní péče. V úterý 14. dubna by měla začít dezinfekce plavidla.
https://www.natoaktual.cz/charles-de-ga ... zpravy_m00
https://www.natoaktual.cz/charles-de-ga ... zpravy_m00
"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"