Stránka 1 z 1

Cvičný letoun Guizhou J-7 a JL-9

Napsal: 23/4/2020, 21:22
od Rase
Obrázek

Cvičný letoun Guizhou J-7 a JL-9

Čínská společnost Guizhou Aircraft Industry Corporation (GAIC), která je dceřinou společností firmy Aviation Industry Corporation (AVIC), uzavřela svou první vývozní smlouvu na dodávku letounů FTC-2000G. Zákazníkem má být nejmenovaný stát v jihovýchodní Asii. Některá čínská média uvádějí, že zákazníkem je vojenské letectvo Myanmaru (Barmy). Dohoda o dodávkách letadel byla podepsána na konci ledna 2020, asi patnáct měsíců po prvním zkušebním letu této novější verze letounu. První dávka nových strojů by měla být zákazníkovi předána na začátku roku 2021 a smlouva by měla být naplněna do dvou let. Další podrobnosti uzavřené smlouvy zatím nejsou známy.
Víceúčelové bojové a cvičné letouny FTC-2000G jsou exportní verzí letounu JL-9, který je v podstatě Chengdu J-7 (exportní F-7) s novým křídlem, přední částí trupu, ocasními plochami, moderním kokpitem a postranními vstupy motoru. J-7 je zase čínským klonem sovětského MiGu-21 Fishbed, respektive jeho dvoumístné verze MiG-21U. Samotný motor je čínská kopie Tumanskij R-13 a v roce 2017 se údajně chystala námořní varianta JL-9 s čínským motorem Guizhou WS-13, který je místní alternativa k ruskému motoru Klimov RD-93. Tedy stejný motor, který pohání stíhačky JF-17 Thunder a v budoucnu J-31. Letoun JL-9 zvládá rychlost až Mach 1,5 a vyznačuje se prý výbornými manévrovacími schopnostmi. Disponuje dvouhlavňovým kanónem GŠ-23 ráže 23 mm a pěti podvěsy pro řízené střely nebo letecké bomby (po dvou na každém křídle a jedním na břiše). Maximální vzletová hmotnost novější verze FTC-2000G (JL-9G) je asi 11 tun, včetně 2 tun bojového nákladu. Délka letadla je 15,4 m a rozpětí křídla 9,99 m. FTC-2000G má maximální rychlost 1470 km/h, maximální dolet asi 1650 km a praktický dostup 15 km. Disponuje veškerou nezbytnou funkčností pro výcvik pilotů bojových letadel čtvrté generace a je přitom jednoduchý, velmi praktický a ekonomický. Letoun může být v exportní verzi na přání zákazníka přizpůsoben i k plnění úkolů v oblasti průzkumu a vedení radio-elektronického boje. Pro zajímavost uveďme, že šest cvičných letounů FTC-2000 provozuje od roku 2018 vojenské letectvo Súdánu.
Z čínského pohledu je velice zajímavá námořní verze JL-9G, která vznikla speciálně pro službu z letadlových lodí. Tato verze se poprvé vznesla v roce 2009, měla být vybavená přistávacím hákem, který však způsoboval příliš velké namáhání trupu a bylo nutno problém vyřešit. Nová verze byla zdárně uzpůsobena pro start z lodí se systémem STOBAR (Short Take-Off But Arrested Recovery), tedy start pomocí skokanského můstku a přistání za asistence záchytných lan. V budoucnu se počítá se službou na nových letadlových lodích vybavených systémem CATOBAR (Catapult Assisted Take-Off But Arrested Recovery) - s katapultem a záchytnými lany. tedy konstrukce palubního letounu musela být adekvátně posílena a zpevněna.

Zdroj:
https://thaimilitaryandasianregion.word ... aft-china/
https://www.armadninoviny.cz/cinska-mod ... -lode.html
https://www.airforce-technology.com/pro ... izhou-jl9/
https://www.scmp.com/news/china/militar ... n-aircraft

Obrázek

Obrázek

Re: Cvičný letoun Guizhou J-7 a JL-9

Napsal: 24/4/2020, 14:12
od Skeptik
Ta "jednadvacítka" je prostě nesmrtelná :lol:

Re: Cvičný letoun Guizhou J-7 a JL-9

Napsal: 24/4/2020, 14:38
od HONZIK11
Tak tak. :D