Nebudu opisovat z cizích stránek, neboť nemám čím bych jejich text obohatil. Proto rovnou dám odkaz:
Monografické články:
http://www.hitechweb.genezis.eu/aero3.htm
http://svici.sweb.cz/l-39.htm
Foto, video:
Vývoj L-39MS
I. díl:
II. díl - kromě vývoje letadla v AERu je rozebírán i motor - jeho geneze a jeho výrobce Povážské strojírny
Fotky za letu https://www.fotokouba.cz/fotoalbum/phot ... -albatros/
Uživatelé
Super Albatros sloužil jako L-39MS/L-59 u 5-ti uživatelů (včetně mateřské fabriky AERO):
Egypt - a to 48 ks https://www.planes.cz/cs/article/100534 ... e-faraonov
Tunis - a to 12 ks http://czechairforce.com/news/tuniske-l ... -i-l-39ng/
ČR a to 4 ks (poté prodány nestátním provozovatelům)
SR a to 2 ks (poté prodány nestátním provozovatelům)
(řazeno dle počtu provozovaných kusů)
K vidění
K vidění v naší vlasti jsou myslím jen 2 exempláře
první: https://www.planes.cz/cs/photo/1022266/ ... chody-lkvoAero.cz píše:Vznikly dva prototypy L-59, z nichž je dnes jeden vystaven před tzv. „Pentagonem“, tedy budovou, kde sídlí vedení společnosti, a druhý je mimo jiné používán při zkouškách vystřelovacích sedadel.
druhý: https://www.planes.cz/cs/photo/1042297/ ... chody-lkvo
Nejsem si úplně jistý tím počtem 2xexemplářů L-39MS/L-59 k vidění v našich končinách. Ze 66x sériových myslím není k vidění žádný. Ale jestli fakt bylo vyrobeno 5 prototypů, tak možná ještě nějaký prototyp je k vidění kromě oněch dvou.
P.S. Samostatnou vývojí větví nástupce první generace Albatrostů byla (kromě L-39MS/L-59) také ještě jeden typ spadající do druhé generace Albatrosů: A to L-139 https://www.planes.cz/cs/photo/1084655/ ... chody-lkvo která ale nebyla sériově vyráběna.