Protiletadlová samohybná děla – Möbelwagen
Napsal: 20/11/2005, 20:05
Protiletadlová samohybná děla – Möbelwagen
I když se úpravy lehkých tanků na protiletadlové samohybné děla ukázaly vcelku vydařené PL prostředky, bylo třeba vytvořit PL dělo s větší palebnou silou. Proto bylo v roce 1943 rozhodnuto o vývoji protiletadlového tanku (Flakpanzer) na základě nejrozšířenějšího německého tanku Panzer IV.
První prototyp z prosince 1943 nesl označení 2cm Flakvierling 38 auf PzKpfw IV SdKfz 161/3. Jak napovídá označení, tank byl vyzbrojen čtyřhlavňovým kompletem ráže 20 mm Flakvierling 38 na plně otočné lafetě. Při přepravě ji chránily bočnice o síle 10 mm, které zbraň téměř zakrývaly. Díky tvaru krabice si stroj vysloužil přezdívku Möbelwagen (stěhovací vůz), která se rozšířila a stroj je znám pod tímto označením.
Před zahájením boje bylo nutno sklopit bočnice do vodorovné polohy. Posádka je však potom chráněna jen štítem kanonu. Posádku tvořilo pět mužů. Do výroby tato varianta nebyla pro technické problémy zavedena. Není znám ani přesný počet prototypů.
Do sériové výroby byla ale zavedena upravená verze s kanónem FlaK 43 ráže 37 mm. Koncepce vozu s odklopnými bočnicemi zůstává stejná. Bočnice jdou sklopit vodorovně nebo v polouzavřené poloze, vozidlo potom vypadalo velmi zajímavě.
Palebný průměr pro kanon 37 mm byl 416 střel, kulomet instalován nebyl. Posádka se rozrostla na sedm mužů. Taky se poněkud zjednodušil původní název vozidla na 3,7cm FlaK 43 auf Sfl. Pz IV.
I když Möbelwagen vychází z tanku Pz IV, byl do vozidla montován mírně upravený motor Maybach HL 120 s výkonem 272 HP při 2800 ot/min. V průběhu výroby dochází k úpravě čelní stěny nástavby, nyní má sílu 25 mm. Bočnice se později montují taktéž zesílené o síle 20 mm.
Výrobu zajišťoval koncern Rheinmetall ve spolupráci s pražskou BMM (ČKD). Mezi březnem a prosincem 1944 bylo vyrobeno 205 kusů tohoto výkonného PL tanku. Hitler osobně nařídil, že veškerá produkce Möbelwagenu bude použita na západní frontě.
technická data:
hmotnost – 25 t
délka – 5,92 m
šířka – 2,88 m
výška – 2,70 m
výkon motoru – 272 HP
dojezd silnice – 200 km
dojezd terén – 130 km
spotřeba paliva silnice – 220 l/100 km
spotřeba paliva terén – 360 l/100 km
max. rychlost – 38 km/h
osádka – 7
Použité zdroje:
I. Pejčoch – Obrněná technika 2
I když se úpravy lehkých tanků na protiletadlové samohybné děla ukázaly vcelku vydařené PL prostředky, bylo třeba vytvořit PL dělo s větší palebnou silou. Proto bylo v roce 1943 rozhodnuto o vývoji protiletadlového tanku (Flakpanzer) na základě nejrozšířenějšího německého tanku Panzer IV.
První prototyp z prosince 1943 nesl označení 2cm Flakvierling 38 auf PzKpfw IV SdKfz 161/3. Jak napovídá označení, tank byl vyzbrojen čtyřhlavňovým kompletem ráže 20 mm Flakvierling 38 na plně otočné lafetě. Při přepravě ji chránily bočnice o síle 10 mm, které zbraň téměř zakrývaly. Díky tvaru krabice si stroj vysloužil přezdívku Möbelwagen (stěhovací vůz), která se rozšířila a stroj je znám pod tímto označením.
Před zahájením boje bylo nutno sklopit bočnice do vodorovné polohy. Posádka je však potom chráněna jen štítem kanonu. Posádku tvořilo pět mužů. Do výroby tato varianta nebyla pro technické problémy zavedena. Není znám ani přesný počet prototypů.
Do sériové výroby byla ale zavedena upravená verze s kanónem FlaK 43 ráže 37 mm. Koncepce vozu s odklopnými bočnicemi zůstává stejná. Bočnice jdou sklopit vodorovně nebo v polouzavřené poloze, vozidlo potom vypadalo velmi zajímavě.
Palebný průměr pro kanon 37 mm byl 416 střel, kulomet instalován nebyl. Posádka se rozrostla na sedm mužů. Taky se poněkud zjednodušil původní název vozidla na 3,7cm FlaK 43 auf Sfl. Pz IV.
I když Möbelwagen vychází z tanku Pz IV, byl do vozidla montován mírně upravený motor Maybach HL 120 s výkonem 272 HP při 2800 ot/min. V průběhu výroby dochází k úpravě čelní stěny nástavby, nyní má sílu 25 mm. Bočnice se později montují taktéž zesílené o síle 20 mm.
Výrobu zajišťoval koncern Rheinmetall ve spolupráci s pražskou BMM (ČKD). Mezi březnem a prosincem 1944 bylo vyrobeno 205 kusů tohoto výkonného PL tanku. Hitler osobně nařídil, že veškerá produkce Möbelwagenu bude použita na západní frontě.
technická data:
hmotnost – 25 t
délka – 5,92 m
šířka – 2,88 m
výška – 2,70 m
výkon motoru – 272 HP
dojezd silnice – 200 km
dojezd terén – 130 km
spotřeba paliva silnice – 220 l/100 km
spotřeba paliva terén – 360 l/100 km
max. rychlost – 38 km/h
osádka – 7
Použité zdroje:
I. Pejčoch – Obrněná technika 2