Stránka 1 z 6

The Boeing Company - aktuality

Napsal: 16/5/2021, 15:33
od seabee
Obtíže typu 737 MAX nekončí. Po odstranění závady v systému automatické kontroly úhlu náběhu, která zapříčinila dvě katastrofy s více než třemi stovkami obětí a nutné recertifikaci se objevily další závady v elektrickém systému, které se mohou týkat všešch 450 vyrobených letadel. FAA dále vydala směrnici, která požaduje instalaci nových procesorů systému palivoměru u verzí -8 a -9.

Aby toho nebylo málo, Boeing musel na šest měsíců zastavit dodávky Dreamlineru 787 kvůli nedostatkům v kvalitě a revidovat přibližné 80 vyrobených strojů, které nemohl předat.

A něco pozitivního: Zatímco Airbus výrobu svého A-380 zdá se již definitivně ukončil, Boeing 747 dále jede, alespoň v nákladní verzi -8F. Objednány jsou čtyři stroje s motory GE.

Re: Co se to děje s Boeingem?

Napsal: 16/5/2021, 17:44
od Zemakt
Nejsem odborník, ale, managerské selhání?

Re: Co se to děje s Boeingem?

Napsal: 16/5/2021, 18:23
od Tempik
Ano. Manageři rozhodli, že bude stačit méně čidel. Že změna těžiště kvůli jiným motorům nevadí a těch méně čidel si s tím poradí. Pro úsporu váhy (potažmo spotřeby, kvůli emisím) ten přetížený a nevyvážený drak ještě odlehčili. A ty staré konstruktéry, kteří měli námitky, vyházeli.

Re: Co se to děje s Boeingem?

Napsal: 16/5/2021, 21:01
od seabee
Zemakt píše:Nejsem odborník, ale, managerské selhání?
Je to jako ve všem v poslední době, dělají to účetní. Nevím jestli starý Douglas, nebo Boeing sekli s prací poté, když si uvědomili, že na poradě s nimi nesedí žádný konstruktér nebo technik, ale samí cifršpióni. A od tý doby je to jenom horší, horší a horší.

Někde jsem četl, že kdyby lidské tělo konstruovali dnešní "cost cutteří" a vůbec absolventi MBA, tak by stačila jedna plíce, jedna ledvina a jedno varle.

Re: Co se to děje s Boeingem?

Napsal: 16/5/2021, 21:26
od zzz
Tak ono záleží na konkrétní formě snižování nákladů... Viz Baťa . Viz Kaiser (loděnice):
Vznik lodí Liberty

Zřejmě proto, že mu chyběly zkušenosti, byl Kaiser otevřen novým myšlenkám. Místo aby hrnul veškerý stavební materiál do loděnic a stavěl lodě z jednotlivých plechů od kýlu až po můstek na skluzu, jak bylo dosud standardem, rozhodl se řešit masovou produkci prefabrikací – jeho konstruktéři rozčlenili lodní trup do montážních celků, které se stavěly v halách a až na skluzu sesazovaly k sobě a svařovaly. Výrobu prefabrikovaných sekcí pak rozmístil po celé zemi, do 32 států unie. K přemisťování obrovských sekcí trupu používal mohutné jeřáby, které mu zbyly ze staveb přehrad. A k urychlení přípravy základních konstrukčních prvků nechal na základě schválených výkresů vytvořit dřevěné šablony, jež pak ve všech loděnicích, podílejících se na stavbě odpovídajících částí a sekcí, sloužily k unifikaci ocelových dílců a k omezení tolerancí na takovou míru, aby se daly prefabrikáty k sobě svařovat. Přitom jeho filozofie zněla: „Proč vrtat otvory pro nýty, když můžeš svařovat, proč svařovat, když můžeš ohýbat, a proč ohýbat, když to můžeš nechat rovné“.
zdroj: https://www.valka.cz/16629-Muz-ktery-prekonal-Donitze

Re: Co se to děje s Boeingem?

Napsal: 16/5/2021, 21:44
od Zemakt
No jo, ale to byla válka. A taky to někdy podle toho vypadalo. Civilní letectví je drobet jinej level a přístup, víme? I když, jak to tak vypadá .....

Re: Co se to děje s Boeingem?

Napsal: 16/5/2021, 21:52
od Tempik
To že byla Liberty dělaná sériově a trochu jiným přístupem ale neznamená, že nebyla konstrukčně OK. Pokud by Kaiser vzal konstrukci předchozí lodě a tu zprasil za účelem úspor, tak pak bychom se v tomhle duchu mohli bavit dál.

Re: Co se to děje s Boeingem?

Napsal: 16/5/2021, 22:59
od Scotty87
Tempik píše:Že změna těžiště kvůli jiným motorům nevadí a těch méně čidel si s tím poradí. Pro úsporu váhy (potažmo spotřeby, kvůli emisím) ten přetížený a nevyvážený drak ještě odlehčili.
Pokud vím tak jiná pozice motorů způsobuje problémy pouze při vysokém úhlu náběhu. Což je ostatně důvod instalace MCAS. Při běžných letových podmínkách to letadlo letí naprosto normálně. Navíc těch čidel úhlu náběhu tam není méně nebo více, jsou tam přesně dvě. Bohužel špatným rozhodnutím při programování softwaru si MCAS bral informace pouze s jednoho. Není náhodou MAX těžší než NG?

Re: Co se to děje s Boeingem?

Napsal: 17/5/2021, 09:30
od Alfik
Scotty87 píše:"pouze"
No, právě v této souvislosti je toto slovo ten hlavní problém.
To není "pouze" při vysokém AOA, to je "vždy" při vysokém AOA!

Re: Co se to děje s Boeingem?

Napsal: 17/5/2021, 09:45
od Zemakt
To že byla Liberty dělaná sériově a trochu jiným přístupem ale neznamená, že nebyla konstrukčně OK. Pokud by Kaiser vzal konstrukci předchozí lodě a tu zprasil za účelem úspor, tak pak bychom se v tomhle duchu mohli bavit dál.
Drobet OT. Ona byla Liberty ale opravdu tzv. kriegsmodel, se všemi pro i proti. Strukturální problémy apod., i tak se ale pár lodí dožilo solidního věku. Nicméně, v porovnání s předválečným standardem, podprůměr. Porovnávat tohle s letectvím je drobet nešťastné.

Re: Co se to děje s Boeingem?

Napsal: 17/5/2021, 10:38
od HONZIK11
V učitém času vznikala u Boeingu ,ale nejen u něj idea , která měla zahýbat prodejem u světových aerolinek. A tato idea by se dala popsat ,,jeden pilot do více typů dopravních letadel ,, . V podstatě šlo o to aby letecký personál , piloti mohli přeskakovat a zastupovat se. Létat s jedním návykem na více letounech, které by se chovay v určitých mezích letově stejně. Každý letoun odlišné kategorie má svou letovou obálku a své letové vlastnosti , ale idea byla aby to pilot nezaznamenal a řídil je stenými návyky , zbytek eliminuje počítač. V té době povýšily telemetrické čidla na jinou úroveň a jejich výstupy byly včleněny do celého řídícího a výpočetního letového systému , jejich výstupy již nebyly poze informativní. Letouny o naprosto jiné konstrukční charakteristice se začaly chovat pro pilota stejně nebo velmi podobně. No a toto je jádro pudla. i sebemenší odchylka v normativních datech senzoru ,rozhodí řídící systém a letadlo padá.Není to ještě dořešené a bylo to vše o IT technicích a ti očividně pochybili a nevzali v potaz všechny eventuality.

Re: Co se to děje s Boeingem?

Napsal: 17/5/2021, 10:55
od Scotty87
Alfik píše:
Scotty87 píše:"pouze"
No, právě v této souvislosti je toto slovo ten hlavní problém.
To není "pouze" při vysokém AOA, to je "vždy" při vysokém AOA!
A jak často se běžné dopravní letadlo dostane do režimu letu s nízkou rychlostí a vysokým AOA?

Re: Co se to děje s Boeingem?

Napsal: 17/5/2021, 11:22
od skelet
minimálně 2x se tam dostali

Re: Co se to děje s Boeingem?

Napsal: 17/5/2021, 12:47
od Scotty87
Právě že ne. Jenom zaseknuté čidlo detekovalo chybný úhel náběhu a MCAS se snažli "pomoct" pilotům tím že vyvážli letadlo jako těžké na čumák. Což mělo při vzletu fatální následky. Nicméně pokud by piloti vypnuli ve správný okamžik auto trim mohli se zachránit.

Re: Co se to děje s Boeingem?

Napsal: 17/5/2021, 13:33
od Skeptik
skelet píše:minimálně 2x se tam dostali
Dostává se tam velmi často ... prakticky při každém vzletu.
Pokud MCAS pracoval správně, bylo vše v pořádku.
Pokud ale ne, jako v případě nefunkčnosti snímače AoA, pak ... :down:
Napojení MCAS pouze na JEDEN !!! snímač AoA pak katastrofy dokonalo.

Navíc je problém v tom, že MCAS je pro vlastní let vlastně nepotřebný systém. Boeing ho tam dal pouze a jen proto, aby byly vzletové charakteristiky MAXů při vyšších AoA stejné jako u předchozích generací, a aby se nemusely utrácet peníze za přeškolování pilotů (což by jinak byla konkurenční nevýhoda B-737MAX oproti A-320Neo).
Jenže to nedomysleli dokonce.

Re: Co se to děje s Boeingem?

Napsal: 17/5/2021, 14:49
od seabee
Všichni máte pravdu, ale nevysvětluje to další problémy s kvalitou jiných letadel. Jak píšu jinde, začalo to vybabišením soutěže na tankery pro USAF, pokračuje problémy s P-8A. Prostě Boeing se dostal do fáze nadutosti a "neschostie" podle prof. Parkinsona. Prostě manažerská a administrativní paralýza. Protože je jeho úloha v civilním letectví a obraném průmyslu nejen USA nezastupitelná, tak musíme doufat, že si s tím poradí.

Jinak ten Airbus A-380 má ještě pět platných objednávek, všechny od Emirates a nevypadá to, že by je chtěli rušit.

Re: Co se to děje s Boeingem?

Napsal: 17/5/2021, 15:40
od Julesak
Podľa mňa je príčinou vysoká koncentrácia daného odvetvia, resp. s tým spojená malá konkurencia.

Re: Co se to děje s Boeingem?

Napsal: 17/5/2021, 17:35
od zzz
Tempik píše:To že byla Liberty dělaná sériově a trochu jiným přístupem ale neznamená, že nebyla konstrukčně OK. Pokud by Kaiser vzal konstrukci předchozí lodě a tu zprasil za účelem úspor, tak pak bychom se v tomhle duchu mohli bavit dál.
Jasně. Já jen chtěl upřesnit to, co napsal seabee, neboť on svůj níže citovaný názor IMHO příliš zevšeobecnil. Snižování nákladů je potřeba, ale je nutné aby se cost-cutting nedělal "vnitrofiremní konfrontací", nýbrž "vnitrofiremní spoluprací"....
seabee píše:
Zemakt píše:Nejsem odborník, ale, managerské selhání?
Je to jako ve všem v poslední době, dělají to účetní. Nevím jestli starý Douglas, nebo Boeing sekli s prací poté, když si uvědomili, že na poradě s nimi nesedí žádný konstruktér nebo technik, ale samí cifršpióni. A od tý doby je to jenom horší, horší a horší.

Někde jsem četl, že kdyby lidské tělo konstruovali dnešní "cost cutteří" a vůbec absolventi MBA, tak by stačila jedna plíce, jedna ledvina a jedno varle.


Julesak píše:Podľa mňa je príčinou vysoká koncentrácia daného odvetvia, resp. s tým spojená malá konkurencia.
To netuším.

Pouze přispěji svoji troškou do mlýna. IMHO je naprosto nereálné do pár vět shrnout situaci tak obrovského koncernu jako je Boeing.

Vycházím ze své zkušenosti, když jsem si tvořil názor do kdy nejpozději by bylo nutné objednat od fy Textron (od vrtulníkového závodu značky Bell) dalších 8x Venomů a 4x Vipery pro AČR (neboť se v médiích začaly objevovat názory, že ideálně má AČR provozovat 12x Venomů a 12x Viperů)... Vytvořit názor mi trvalo řadu měsíců. A beztak jsem nepřišel na to, že můj názor vychází z faktů, které nejsou jednoté (existují z toho výjimky). Tj. nakonec jsem byl za hlupáka, neboť posléze jsem zjistil, že není úplná pravda, to co jsem si myslel původně ... zopakuji - dal jsem tomu několik desítek hodin pročítání různých textů atd.. a stejně jsem neměl úplnou pravdu


A to prosím pěkně šlo o "jednodušší" firmu než Boeing. Koncern Textron (značky Bell, Beechcraft, Cessna, atd) je zhruba 5 až 6x menší než koncern Boeing - měřeno dle obratu (zjednodušeně řečeno: dle tržeb) v roce 2019

Re: Co se to děje s Boeingem?

Napsal: 21/5/2021, 08:45
od Zemakt
https://www.seaeronautics.com/

Může to fungovat? Moc se mi to nezdá.

Re: Co se to děje s Boeingem?

Napsal: 21/5/2021, 09:38
od kenavf
Prečo by to malo fungovať!
Trojplošníky sme tu už mali a už tu nie sú, pretože sa zistilo že je lepšie (ak sa to konštrukčne dá) generovať vztlak jedným krídlom ktoré má len jednu nábežnú hranu(odpor vzduchu) ako tromi krídlami s tromi nábežnými hranami.
Super-efficiency motory tu už máme a nevieme zatiaľ nasadiť nič lepšie čo by sa zásadne, v niekoľkých desiatkach percent, odchylovalo od súčasných motorov. Vieme sa hrať len s percentami.

P.S. Nádrže s palivom nad hlavami cestujúcich(ak som dobre rozumel) môže byť tiež adrenalínový zážitok.

Myslím že je to podobné ako sa objavujú tie koncepty nadzvukových lietadiel ktoré sa tvarom podobajú bombardéru B2.