Nakajima B5N
Napsal: 28/11/2005, 11:30
Nakajima B5N Kate
Velitelství japonského námořního letectva vypsalo požadavky na vývoj nového palubního torpédového bombardéru, na tento požadavek odpověděly dvě velké továrny jednak Mitsubishi se svým typem B5M1, který měl konzervativnější konstrukci (např. pevný podvozek) a druhým uchazečem na dodavatele torpédových bombardérů byla letecká továrna Nakajima se svým prototypem B5N1, který byl poháněn motorem Nakajima Hikari 2 o startovním výkonu 700 koní. Námořnictvo chytře použilo prototypů B5M1, později dostal kodové jméno Mabel, jako nátlakových letadel na Nakajimu. Její konstruktéři rychleji zbavovali prototyp B5N1 dětských nemocí. Mabel byl nakonec objednán také, ale bylo jej vyrobeno jen 125 kusů a byl používán na pozemních základnách. B5N1 se dostal na paluby letadlových lodí, byl používán v Číně, ale brzy bylo jasné, že nestačí s výkony, proto byla zaveden model 12, což značilo, že drak zůstal beze změn, ale motor byl nový výkonnější Nakajima NK1B Sakae 11 se startovacím výkonem 1000 koní. V době vstupu Japonska do WWII byl v prvoliniové výzbroji právě model 12 nebo-li B5N2 12. Tato letadla se zúčatnila náletu v Paerl Harboru, kde potopila některé americké bitevní lodě. Protože se za ně nepodařilo JNAF získat odpovídající náhradu, vydržela ve službě do konce války, kdy sloužila jako průzkumná, k protilodnímu hlídkování s radiolokátorem, cvičná a nakonec také jim byla určena role sebevražedných bombardérů. Obvyklou výzbrojí bylo 6 ks 60 kg pum, nebo 2 pumy o hmotnosti 250 kg a především torpédo o hmotnosti 800 kg. To zaměřoval pilot, který měl ničím nerušený výhled vpřed, nebo bombometčík, který pro tuto operaci používal periskopický zaměřovač - ten ústil pod trup. Kate byla velmi slavný japonský bombardér, který měl v první fázi války velké úspěchy. Za ně mohla děkovat ani ne tak vlastním výkonům, ale dokonalému výcviku osádek, konstrukci torpéda a momentu překvapení. V druhé části války, tedy v době. kdy spojenci posílili své jednotky a dodali také nové výkonnější typy stíhaček sláva Kate pohasla a náhrada v podobě nových B6N Tenzan nebyla v dostatečném množství.
TTD Nakajima B5N
Výrobce:
Nakajima Hikoki Kabushiki Kaisha továrna v Koizumi 669 výroba 1936 - 1941.
Aichi Tokei Denki Kabushiki Kaisha továrna v Nagoji 200 letadel 1942 - 1943.
Dai-Juichi Kaigun Kokusho továrna v Hiro vyrobeno 280 letadel B5N2 1942 - 1943
Typ: B5N1 11 | B5N2 12
Výroba: od roku 1936 do roku 1939 | od roku 1939 do 1943
Vyrobeno: 1149 letadel v obou verzích
Osádka: 3 | 3
Motory: 1x Nakajina Hikari 3 | 1x Nakajima NK1B Sakae 11
Výkon koní: 770 | 1000
Rozpětí: 15,52 m | 15,52 m
Délka: 10,30 m | 10,30 m
Výška: 3,70 m | 3,70 m
Nosná plocha: 37,7 m2 | 37,7 m2
Vzletová hmotnost: 3700 kg | 3800 kg
Max.rychlost: 368 km/hod | 378 km/hod
Dostup: 7400 m | 8260 m
Dolet: 1090 km | 975 km
Max.dolet: 2260 km | 1990 km
Výstup na 3000 m: 7 min 50 s | 7 min 40 s
Výzbroj: 1x 7,7 mm | 1x 7,7 mm
Pumy: 800 kg | 800 kg
Lily jsem napsal já, ale po registraci jsem nepochopil, že se musím přihlásit - moje chyba.
Velitelství japonského námořního letectva vypsalo požadavky na vývoj nového palubního torpédového bombardéru, na tento požadavek odpověděly dvě velké továrny jednak Mitsubishi se svým typem B5M1, který měl konzervativnější konstrukci (např. pevný podvozek) a druhým uchazečem na dodavatele torpédových bombardérů byla letecká továrna Nakajima se svým prototypem B5N1, který byl poháněn motorem Nakajima Hikari 2 o startovním výkonu 700 koní. Námořnictvo chytře použilo prototypů B5M1, později dostal kodové jméno Mabel, jako nátlakových letadel na Nakajimu. Její konstruktéři rychleji zbavovali prototyp B5N1 dětských nemocí. Mabel byl nakonec objednán také, ale bylo jej vyrobeno jen 125 kusů a byl používán na pozemních základnách. B5N1 se dostal na paluby letadlových lodí, byl používán v Číně, ale brzy bylo jasné, že nestačí s výkony, proto byla zaveden model 12, což značilo, že drak zůstal beze změn, ale motor byl nový výkonnější Nakajima NK1B Sakae 11 se startovacím výkonem 1000 koní. V době vstupu Japonska do WWII byl v prvoliniové výzbroji právě model 12 nebo-li B5N2 12. Tato letadla se zúčatnila náletu v Paerl Harboru, kde potopila některé americké bitevní lodě. Protože se za ně nepodařilo JNAF získat odpovídající náhradu, vydržela ve službě do konce války, kdy sloužila jako průzkumná, k protilodnímu hlídkování s radiolokátorem, cvičná a nakonec také jim byla určena role sebevražedných bombardérů. Obvyklou výzbrojí bylo 6 ks 60 kg pum, nebo 2 pumy o hmotnosti 250 kg a především torpédo o hmotnosti 800 kg. To zaměřoval pilot, který měl ničím nerušený výhled vpřed, nebo bombometčík, který pro tuto operaci používal periskopický zaměřovač - ten ústil pod trup. Kate byla velmi slavný japonský bombardér, který měl v první fázi války velké úspěchy. Za ně mohla děkovat ani ne tak vlastním výkonům, ale dokonalému výcviku osádek, konstrukci torpéda a momentu překvapení. V druhé části války, tedy v době. kdy spojenci posílili své jednotky a dodali také nové výkonnější typy stíhaček sláva Kate pohasla a náhrada v podobě nových B6N Tenzan nebyla v dostatečném množství.
TTD Nakajima B5N
Výrobce:
Nakajima Hikoki Kabushiki Kaisha továrna v Koizumi 669 výroba 1936 - 1941.
Aichi Tokei Denki Kabushiki Kaisha továrna v Nagoji 200 letadel 1942 - 1943.
Dai-Juichi Kaigun Kokusho továrna v Hiro vyrobeno 280 letadel B5N2 1942 - 1943
Typ: B5N1 11 | B5N2 12
Výroba: od roku 1936 do roku 1939 | od roku 1939 do 1943
Vyrobeno: 1149 letadel v obou verzích
Osádka: 3 | 3
Motory: 1x Nakajina Hikari 3 | 1x Nakajima NK1B Sakae 11
Výkon koní: 770 | 1000
Rozpětí: 15,52 m | 15,52 m
Délka: 10,30 m | 10,30 m
Výška: 3,70 m | 3,70 m
Nosná plocha: 37,7 m2 | 37,7 m2
Vzletová hmotnost: 3700 kg | 3800 kg
Max.rychlost: 368 km/hod | 378 km/hod
Dostup: 7400 m | 8260 m
Dolet: 1090 km | 975 km
Max.dolet: 2260 km | 1990 km
Výstup na 3000 m: 7 min 50 s | 7 min 40 s
Výzbroj: 1x 7,7 mm | 1x 7,7 mm
Pumy: 800 kg | 800 kg
Lily jsem napsal já, ale po registraci jsem nepochopil, že se musím přihlásit - moje chyba.