Na webu se objevil "kompletně" český bojový dron A25 Bivoj, který by již měl být i na Ukrajině a zaučují se na něj operátoři. Má jít o vojenský projekt, jehož vývoj probíhal poslední roky v utajení a nyní žádá o armádní certifikaci. Na té ovšem ukrajinská strana v současné situaci netrvá. Podnikatel Dalibor Dědek měl napřímo zakoupit několik kusů pro ukrajinskou armádu. Dron má netypicky křídla se zápornou šípovitostí s rozpětím 3,3 metru, dolet až 200 kilometrů, výdrž 4 hodiny a možnost nést náklad o hmotnosti 8 kg. Může nést pozorovací zařízení stejně jako bojové prostředky. Uváděná cena je 30 milionů Kč za celou sadu, která zahrnuje tři drony, startovací katapult a řídicí stanici. Samotný dron vyjde na 700 tisíc. Turecký dron Bayraktar TB2 má cenu zhruba 119 milionů (5 mil dolarů), ale také třikrát větší rozpětí křídel, výrazně delší výdrž ve vzduchu (24 hodin) či nosnost. K dronu se Armáda ČR vyjádřila pouze neurčitě. Má jít o kompletně český výrobek a například ani není jasné, kde se v ČR vyrábí.
Na první pohled rozhodně ano, ale pak jsem si vzpomněl, že AČR chce pořídit dron co startuje z katapultu (bez nutnosti použít zpevněný povrch), tak by to docela odpovídalo. Na druhou stranu má spíš smysl řešit o něco větší drony (minimálně jako ten Bayraktar), ale i tihle prckové si své místo můžou najít. Zkrátka víc by mě zajímalo, co koupíme za dron střední velikosti (zase nějaký Izrael?).
Re: Dron A25 Bivoj
Napsal: 15/6/2022, 20:15
od Nesher
Rase
Ano, vypadá to na Hermes 900, minulý týden se na něj byla podívat delegace Branného výboru PS PČR.
Ale Hermes či něco podobného má být v naší doktríně používán na úrovni BÚU. Na úrovni praporu chce AČR něco ala Scan Eagle. Takže by Bivoj dával smysl.
Na druhou stranu má Scotty pravdu, vždyť se tají i firma, která to vyrábí. Jako by ani nestáli o PR, je to vážně divné.
Re: Dron A25 Bivoj
Napsal: 15/6/2022, 20:21
od Scotty87
Navíc všechno co jsme z toho viděli je pár podivných rendrů (ten se zbraňovou šachtou mám nejradši) a jedno opravdu velice krátké video.
Jak říkám. Divné.
Re: Dron A25 Bivoj
Napsal: 15/6/2022, 21:00
od Rase
Berme to tak, že od toho Bivoje nikdo nic nečeká, tak může akorát překvapit (pokud se osvědčí v boji - tedy pokud existuje).
Osobně to chápu primárně jako soukromou iniciativu - snad bude mít větší štěstí než Cantas
Re: Dron A25 Bivoj
Napsal: 15/6/2022, 21:09
od Juraj Tichý
Spolu s veľkou snahou pomôcť sa objavili aj takzvaný šmejdi. Môže ísť o snahu vytiahnuť prachy od investorov na neexistujúci projekt.
Je zvláštne, ze neexistujú žiadne detaily o projekte aj spoločnosti.
Aj ked treba povedať, ze z týchto v podstate modelov netreba robiť veľkú vedu. Viď na kolene zbuchany Orlan 10.
Takéto drony dokáže vyrobiť dnes prakticky ktokoľvek s dielmi z civilného trhu. Takže noname firma bez minulosti, môže byť len ochvilu úspešný startup.
Re: Dron A25 Bivoj
Napsal: 16/6/2022, 00:03
od Nesher
Podle mě to šmejdi nejsou (což neznamená, že to není divné).
Všechny kontrakty, které tu UA ambasáda uzavírá kontroluje MO, sekce průmyslové spolupráce. Kontrolují zda zboží existuje, má udávané parametry a zda cena odpovídá trhu.
Je pravda, že to různé pochybné existence zkoušely, ale jakmile se dostaly do kontaktu s MO, tak buď se okamžitě odmlčely, nebo začaly mlžit (např. zboží není v ČR, takže kontrola není možná) a pak postupně přestaly komunikovat. Potvrdilo to nezávisle na sobě jak MO, tak UA velvyslanectví.
Takže nějaký dron asi existuje. Ale proč se to tak tají (speciálně pokud na začátku cílili na AČR), bůh suď.
Re: Dron A25 Bivoj
Napsal: 21/6/2022, 15:56
od KOLT
Ono to vypadá, že dron byl teprve na konci vývoje ve fázi prototypů a kvůli UA to urychlili. A od počátku je asi vyvíjen ve spolupráci s AČR. A pohybuje se kolem toho majitel Jablotronu, což mi připomíná, že nějaké pokusy s drony se v Liberci na universitě nebo ve spolupráci s ní dělaly tak 4 či 5 let zpět. Spíš se divím, že se to u nás neprokeclo... Každopádně pokud to je na stránkách ukrajinského konzulátu, jsou si jistí, že ta věc existuje a že ji chtějí.
AIR-tech PD s.r.o. je technologická společnost s odborným zázemím
a mnohaletými zkušenostmi. Specializuje se na výzkum a implementaci
nejmodernějších technologických postupů, materiálů a elektronických
zařízení v letectví. V portfoliu máme řadu inovativních
projektů a realizací, jako např. výrobu ultralehkých letadel a dronů,
včetně kompletních UAS systémů. Zabýváme se také návrhem a výrobou,
jak automatických, tak nově i autonomních systémů. Vyrábíme
drony v provedení multikoptér i letounů APUS, a to s různými variantami
pohonů a elektroniky řídících jednotek. Dále vyvíjíme cargo
drony STRIX ve verzi light a heavy. Úspěšně jsme se také zúčastnili
řady prestižních soutěží.
Naším velkým přínosem pro klienty je vlastní výzkum a vývoj,
velký rozsah teoretických a praktických zkušeností, díky kterým jsme
schopni navrhnout individuální hardwarové softwarové řešení pro
každou situaci na nejvyšší profesionální úrovni.
Letoun APUS je v provedení samokřídla s negativním úhlem
šípu. Tato koncepce byla zvolena z důvodu dobrých aerodynamických
vlastností zvláště vysokého rozsahu rychlostí, nízkého odporu
a dobré ovladatelnosti na malých rychlostech. Její výhodou je také
možnost snadného rozložení na díly vhodných rozměrů pro transport.
Konstrukce je vyrobena ze skelného a uhlíkového kompozitu,
laminováním do forem.
Pohon je pomocí bezkartáčového elektromotoru, regulátoru
otáček a baterií. Ovládání je realizováno pomocí radiového vysílače
a přijímače s přenosem telemetrie. Systém je možno doplnit
přenosem obrazu v reálném čase a systémem flight control
pro plánování a řízení tras letu. Tím je umožněno použití celého
systému (letoun, vypouštěcí zařízení a pozemní stanice) v plně
automatickém režimu autonomního provozu. Obsluha pak pouze
zajistí usazení letounu na vypouštěcí zařízení, nadefinuje na obrazovce
pozemní stanice body, kterými má trasa letu procházet,
zadá požadované místo přistání a spustí takto nadefinovaný cyklus
mise. Letoun je standardně vybaven mechanicky aktivovaným
padákem, který lze opakovaně použít pro přistání. Obsluha po
přistání pouze složí padák do kontejneru a vymění battery pack.
Letoun je tak připraven pro další let.
V základním provedení je vhodný jako nosič kamery pro pozorování.
Vzhledem k uvedeným letovým vlastnostem ho lze využít jako
nosič speciálních čidel v pomalém přízemním letu. Pro toto využití
by byla konstrukce zhotovena v odlehčeném provedení, pro dosažení
co nejmenší minimální rychlosti letu.
Hlavní výhodou je vysoký rozsah rychlostí. Nízká minimální
rychlost pro plnění úloh pozorování, pro snadný vzlet a přistání
a maximální rychlost pro přelety. Je to dáno zvolenou koncepcí letounu,
jeho křídly a také plošným zatížením. Tím je dán i výrazně
větší akční rádius našeho letounu, v porovnání s konkurenčními
stroji. Možnost startů z mobilního vypouštěcího zařízení i dráhy
a přistání na dráze či padáku.
Další předností našich dronů je konstrukce odolná proti běžnému
provoznímu poškození, snadná opravitelnost a rychlá výměna dílů.
Skládá se z minimálního počtu prvků vč. jejich malých rozměrů, pro
snadnou manipulaci v terénu a eliminaci možné ztráty součástí.
Tichý provoz s eliminací tepelné stopy a emisí. Modulární koncepce
umožňující zástavbu široké škály aplikačního vybavení. To
umožní snadnou a rychlou modulovou adaptaci letounu. Ten je
také opatřen vnitřní šachtou přímo v těle. Šachtu je možno otevírat
za letu. Dron je možno vybavit velkou škálou čidel a kamerových
systémů. Jeho koncepce také umožňuje zástavbu jiných typů pohonu,
např. spalovacího motoru, elektrodmychadla či proudového
motoru.
Re: Dron A25 Bivoj
Napsal: 25/6/2022, 02:47
od KOLT
Výborně, tak to nevím, proč dělají tolik tajností ) Přístí týden prý má být představení pro novináře a ukrajinské obsluhy už se mají na strojích učit. Soudě podle ceny bude pozorovací a hlavně spojovací technika skutečně vojenské úrovně, žádná hračka z Alliexpresu. Pokud ne, je cena neobhájitelná. Nicméně výrobce tvrdí, že jen optotronika do jednoho stroje vychází asi na 2.5 milionu, což by odpovídalo vojenským technologiím. Mají, chápu-li správně, i menší variantu na jedno použití (takže sebevražedný dron?).