Stránka 1 z 1

Dornier Do-17 "Flying Pencil"

Napsal: 30/11/2005, 20:20
od Haness
*** Diskuse byla uzamčena. Aktualizovaná verze článku je k dispozici ZDE ***


Dalším německým středním bombardérem a jedním strojem který by se dal považovat za další velký článek bombardovacích sil Luftwaffe je Dornier Do-17.

První prototyp vzlétl 23. listopadu 1934 a krátce poté už se rozběhla sériová výroba pro zakázku od Luftwaffe.Ta v Do-17 viděla další ideální stroj pro své nové, moderní letectvo, jenže stejně jako ostatní stroje ani Do-17 nebyl těžkým bombardérem,ale středně těžkým strojem.

První bojové nasazení Do-17 se odehrálo ve Španělské občanské válce. Stejěn jako ostatní stroje byl nasazen při prvních útocích WW2 a jeho působnost se nezměnila ani po zbytek války. Hlavní chybou byla stejně jako u ostatních středních bombardérů nedostatečná obranná výzbroj, ta se skládala až ze 7x kulometu MG15 ráže 7,92 mm. Obranná výzbroj byla instalována na spodu a v prostoru kabiny – tato kabina byla poměrně malá, což sice (stejně jako u He-111) zlepšovalo psychologické účinky na posádku která na sebe viděla, ale zase stejně jako u He-111 měla při správně umístěné dávce od stíhačky smrtící účinky na posádku. Ostatně posádka byla špatně chráněna i jinde vzhledem ke špatnému pancéřování na které bylo mnohokrát poukazováno.

Bohužel stejně jako u všech ostatních letadel se tyhle nedostatky ukázaly až když bylo pozdě a Bitva O Británii měla ještě pokračovat a bombardéry byly každodenně nasazovány a údajně zkrátka nebylo tolik času na možné doplnění třeba toho pancéřování…ikdyž to nevím…také posádky trpěly dál.
Po nezdaru které utrpěly letky Do-17 v bitvě o Británii byly staženy tyto letky ze všech útoků kterým se měla do cesty postavit početná přesila, nebo do významných útoků – tuto úlohu přebral ve větší míře He-111. Do-17 ky byly přeřazeny na náhradní činnosti jako bylo námořní hlídkování, průzkum a dálkový průzkum.
V souladu s těmito úkoly byly vytvářeny nové verze tohoto stroje které měly tyto nedostatky vstřebávat.
Je pravda že Do-17 byl považován za nejrychlejší bombardér na světě. To bylo jeho krátkým rozpětím a silnými motory. Záporné bylo to že nebyl pancéřován zrovna dobře trup kvůli snížení hmotnosti.
Pumovnice byla spíše menší a pojala 1 000kg pum.

A jak dopadlo bojové nasazení v Rusku?…Nic moc – na začátku při útoku byly Do-17 jako bombardéry nasazeny klasicky, stíhací ochrana byla vždy na místě,ale s postupem času se stíhačky nedaly tak snadno zajistit Do-17 musely létat bez eskorty což dalo možnost ruským stíhačům volně napadat. Takže se opakovala situace z Bitvy o Británii a svazy Do-17 byly decimovány ruskými stíhačkami.

Bylo vytvořeno několik verzí které se odlišovaly výzbrojí nebo jinými aspekty – Do-215 ; Do-217 – to byl jakýsi nástupce Do-17.


Technické údaje: Dornier Do-17 Z

Motory: 2x Bramo 323P Fafnir; výkon 746 kW
Max. rychlost: 410 km/h
Dolet: 1 160 km
Dostup: 8 200 m

Rozměry:

Délka: 18,2 m
Rozpětí: 19 m
Výška: 5,03 m

Do-17 byl podle svého vzhledu nazýván stíhači RAF jako Flying Pencil neboli létající tužka

Obrázek
Do17-5.

Obrázek
Do-215

Obrázek
Do-17-1

Napsal: 30/11/2005, 20:37
od Kalgeo
s postupem času se stíhačky nedaly tak snadno zajistit Do-17 musely létat bez eskorty
V tomhle se moc nevyznám, možná budu za úplnýho hnupa :wink: , ale proč je nemohli chránit? Bylo to snad proto že byly tak rychli a stíhači je nestačily kvůli přídavným nádržím, kvůli velké počáteční váze a proto je dostatečně dobře chránit? Nebo proč

Napsal: 30/11/2005, 20:41
od Haness
Nene Jirko :mrgreen: kvůli tomu že stíhačky byly často nasazovány jinde,take nemohli operovat třeba zároveň s bombardéry, takže velení bombardréů nemohlo třeba na ten daný nálet zajistit stíhače, taky to tak dopadlo,dopadalo...

Napsal: 30/11/2005, 20:43
od Kalgeo
Díky Honzo :mrgreen: za rychlou odpověd

Napsal: 30/11/2005, 21:17
od Atlantis
Nějaké noční úpravy nebyly?

Napsal: 1/12/2005, 08:59
od Elvis
Existovali nočné stíhacie verzie, myslím, že Do 215 B a Do 217 J a N. Niečo o nich nájdeš aj tu - http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=510



*** Diskuse byla uzamčena. Aktualizovaná verze článku je k dispozici ZDE ***