Japonské lehké bombardéry
Napsal: 30/11/2005, 22:11
Mitsubishi Ki-30 Ann a Kawasaki Ki-32 Mary
Velení císařského armádního letectva - Rikugun Koku Hombu v květnu roku 1936 vydalo nové specifikace, ve kterých požadovalo lehký bombardovací letoun, který měl být schopen poskytovat přímou podporu pozemním jednotkám. Velení rovnou vyzvalo dvě letecké továrny: Kawasaki - ta vyprojektovala Kawasaki Ki-32. Spojenci mu později přidělili kódové jméno Mary a továrna Mitsubishi, její letoun dostal přiděleno označení Ki-30. Ve specifikacích bylo požadováno dvoumístné provedení,nejvyšší rychlost měla být 400 km/hod. a pumová zátěž 400 kg, bombardování z operační výšky 2000– 4000 m mělo být možné i pod úhlem 60°. Specifikován byl i motor, vlastně tři motory řadový Kawasaki Ha-9-IIb, použitý v Ki-32 do Kawasaki, a dvouhvězdicové čtrnáctiválece Nakajima Ha-5KAI, nebo Mitsubishi Ha-6 ten zvolila pro svou konstrukci Mitsubishi. První se dostal do vzduchu prototyp Mitsubishi Ki-30 ten vzlétl 28.února 1937. Kawasaki dostala svůj stroj do vzduchu o necelý měsíc později.
Mitsubishi Ki-30 byl středoplošník s kovovou konstrukcí křídla, nosník křídla byl průběžný. Podvozek byl pevný s aerodynamickými kryty kol. Pevná výzbroj se skládala z jednoho kulometu typu 89 model 2 ráže 7,7 mm, ten byl v levé polovině křídla a byla pro něj nesena poměrně malá zásoba 200 ks nábojů, druhý člen posádky ovládal pohyblivý kulomet Type 89 ráže 7,7 mm a zásoba střeliva v bubnových zásobnících byla 576 nábojů.
Kawasaki Ki-32 byl vzhledem podobný, až na to, že zde byl použit již výše zmíněný dvanáctiválcový řadový motor Kawasaki Ha-9-II, což byla obdoba německého motoru BMW. Také tato konstrukce byla celokovová ve středoplošném uspořádání křídla, jehož vnější části vykazovaly mírné vzepětí. V trupu byla menší pumovnice, krytá dvířky. Letoun měl také pevný podvozek ostruhového typu a i zde byly podvozkové nohy a kola chráněny aerodynamickými kryty. Motor, byl v provozu zdrojem potíží, byl zakapotován motorovým krytem, který měl průřez obdélníku postaveného na výšku, nad motorem byl umístěn chladič kapaliny. Pilot s druhým členem osádky radistou-bombometčíkem-střelcem, seděli ve společné kabině s dlouhým proskleným krytem.
Konkurenční prototypy obou společností byly porovnávány a byly u nich shledány obdobné vlastnosti, upřednostněn byl prototyp Mitsubishi Ki-30, protože podle názoru velení letectva vzduchem chlazený motor lépe vyhovoval podmínkám provozu na polních letištích. Motorů Mitsubishi Ha-6 byl však nedostatek a tak po prvním prototypu měly všechny stroje motory Nakajima Ha-5KAI o výkonu 960 koní.
Použití: Ki-30 celým označením „lehký armádní bombardovací letoun typ 97“ se dostal do sériové výroby v březnu 1938 ta skončila koncem roku 1940 po dokončení 706 letadel. Ki-32 byl přijat do výzbroje o rok později jako „armádního jednomotorového bombardovacího letounu typ 98“, Do bojů se dostal jako první Ki-30 v říjnu 1938 v Číně.
Ki-32 byl objednán v počtu sedmi kusů pro další porovnání a tak bylo zjištěno, že jeho letové vlastnosti jsou lepší než i Ki-30, spotřeba těchto letadel byla již v Číně velká a proto se Rikugun Koku Hombu rozhodlo dát do výroby i Ki-32. Oba typy slavily úspěchy tam, kde nebylo nepřátelské stíhací letectvo, ale jak se dostaly do oblastí, kde bylo alespoň trochu moderní letectvo měly jednotky používající tyto typy velké ztráty. V roce 1942 byly již staženy k druhořadé službě a k výcvikovým jednotkám u bojových jednotek zůstaly oba typy pouze v Číně. Do bojů v Pacifiku se dostaly jen na krátkou dobu ve Francouzské Indočíně, na Filipínách a u Hongkongu . Zde jim bylo přiděleno kódové jméno Ann pro Ki-30 a Mary pro Ki-32. Bojový náklad pum byl 200 – 400 kg.
TTD Mitsubishi Ki-30 | Kawasaki Ki-32
Výrobce:
Mitsubishi Jukogyo Kabushiki Kaisha
Kawasaki Kokuki Kogyo Kabushiki Kaisha
Typ: Ki-30 | Ki-32
Výroba: od března 1938 do 1940 | od července 1938 do května 1940
Vyrobeno: 706 letadel | 846 + 8 letadel
Osádka: 2 | 2
Motory: 1x Nakajina Ha-5Kai | 1x Kawasaki Ha-9-II
Výkon koní: 950 | 950
Rozpětí: 14,55 m | 15,00 m
Délka: 10,34 m | 11,64 m
Výška: 3,645 m | 2,90 m
Nosná plocha: 30,58 m2 | 34,00 m2
Vzletová hmotnost: 3322 kg | 3540 kg
Max.rychlost: 432 km/hod | 423 km/hod
Dostup: 8570 m | 8200 m
Dolet: 1700 km | 1260 km
Výstup na 5000 m: 10 min 35 s | 10 min 55 s
Výzbroj:
1x pohyblivý 7,7 mm, 1x pevný 7,7 mm | 1x pohyblivý 7,7 mm, 1x pevný 7,7 mm
Pumy: 200 - 400kg | až 1x 450 kg
Velení císařského armádního letectva - Rikugun Koku Hombu v květnu roku 1936 vydalo nové specifikace, ve kterých požadovalo lehký bombardovací letoun, který měl být schopen poskytovat přímou podporu pozemním jednotkám. Velení rovnou vyzvalo dvě letecké továrny: Kawasaki - ta vyprojektovala Kawasaki Ki-32. Spojenci mu později přidělili kódové jméno Mary a továrna Mitsubishi, její letoun dostal přiděleno označení Ki-30. Ve specifikacích bylo požadováno dvoumístné provedení,nejvyšší rychlost měla být 400 km/hod. a pumová zátěž 400 kg, bombardování z operační výšky 2000– 4000 m mělo být možné i pod úhlem 60°. Specifikován byl i motor, vlastně tři motory řadový Kawasaki Ha-9-IIb, použitý v Ki-32 do Kawasaki, a dvouhvězdicové čtrnáctiválece Nakajima Ha-5KAI, nebo Mitsubishi Ha-6 ten zvolila pro svou konstrukci Mitsubishi. První se dostal do vzduchu prototyp Mitsubishi Ki-30 ten vzlétl 28.února 1937. Kawasaki dostala svůj stroj do vzduchu o necelý měsíc později.
Mitsubishi Ki-30 byl středoplošník s kovovou konstrukcí křídla, nosník křídla byl průběžný. Podvozek byl pevný s aerodynamickými kryty kol. Pevná výzbroj se skládala z jednoho kulometu typu 89 model 2 ráže 7,7 mm, ten byl v levé polovině křídla a byla pro něj nesena poměrně malá zásoba 200 ks nábojů, druhý člen posádky ovládal pohyblivý kulomet Type 89 ráže 7,7 mm a zásoba střeliva v bubnových zásobnících byla 576 nábojů.
Kawasaki Ki-32 byl vzhledem podobný, až na to, že zde byl použit již výše zmíněný dvanáctiválcový řadový motor Kawasaki Ha-9-II, což byla obdoba německého motoru BMW. Také tato konstrukce byla celokovová ve středoplošném uspořádání křídla, jehož vnější části vykazovaly mírné vzepětí. V trupu byla menší pumovnice, krytá dvířky. Letoun měl také pevný podvozek ostruhového typu a i zde byly podvozkové nohy a kola chráněny aerodynamickými kryty. Motor, byl v provozu zdrojem potíží, byl zakapotován motorovým krytem, který měl průřez obdélníku postaveného na výšku, nad motorem byl umístěn chladič kapaliny. Pilot s druhým členem osádky radistou-bombometčíkem-střelcem, seděli ve společné kabině s dlouhým proskleným krytem.
Konkurenční prototypy obou společností byly porovnávány a byly u nich shledány obdobné vlastnosti, upřednostněn byl prototyp Mitsubishi Ki-30, protože podle názoru velení letectva vzduchem chlazený motor lépe vyhovoval podmínkám provozu na polních letištích. Motorů Mitsubishi Ha-6 byl však nedostatek a tak po prvním prototypu měly všechny stroje motory Nakajima Ha-5KAI o výkonu 960 koní.
Použití: Ki-30 celým označením „lehký armádní bombardovací letoun typ 97“ se dostal do sériové výroby v březnu 1938 ta skončila koncem roku 1940 po dokončení 706 letadel. Ki-32 byl přijat do výzbroje o rok později jako „armádního jednomotorového bombardovacího letounu typ 98“, Do bojů se dostal jako první Ki-30 v říjnu 1938 v Číně.
Ki-32 byl objednán v počtu sedmi kusů pro další porovnání a tak bylo zjištěno, že jeho letové vlastnosti jsou lepší než i Ki-30, spotřeba těchto letadel byla již v Číně velká a proto se Rikugun Koku Hombu rozhodlo dát do výroby i Ki-32. Oba typy slavily úspěchy tam, kde nebylo nepřátelské stíhací letectvo, ale jak se dostaly do oblastí, kde bylo alespoň trochu moderní letectvo měly jednotky používající tyto typy velké ztráty. V roce 1942 byly již staženy k druhořadé službě a k výcvikovým jednotkám u bojových jednotek zůstaly oba typy pouze v Číně. Do bojů v Pacifiku se dostaly jen na krátkou dobu ve Francouzské Indočíně, na Filipínách a u Hongkongu . Zde jim bylo přiděleno kódové jméno Ann pro Ki-30 a Mary pro Ki-32. Bojový náklad pum byl 200 – 400 kg.
TTD Mitsubishi Ki-30 | Kawasaki Ki-32
Výrobce:
Mitsubishi Jukogyo Kabushiki Kaisha
Kawasaki Kokuki Kogyo Kabushiki Kaisha
Typ: Ki-30 | Ki-32
Výroba: od března 1938 do 1940 | od července 1938 do května 1940
Vyrobeno: 706 letadel | 846 + 8 letadel
Osádka: 2 | 2
Motory: 1x Nakajina Ha-5Kai | 1x Kawasaki Ha-9-II
Výkon koní: 950 | 950
Rozpětí: 14,55 m | 15,00 m
Délka: 10,34 m | 11,64 m
Výška: 3,645 m | 2,90 m
Nosná plocha: 30,58 m2 | 34,00 m2
Vzletová hmotnost: 3322 kg | 3540 kg
Max.rychlost: 432 km/hod | 423 km/hod
Dostup: 8570 m | 8200 m
Dolet: 1700 km | 1260 km
Výstup na 5000 m: 10 min 35 s | 10 min 55 s
Výzbroj:
1x pohyblivý 7,7 mm, 1x pevný 7,7 mm | 1x pohyblivý 7,7 mm, 1x pevný 7,7 mm
Pumy: 200 - 400kg | až 1x 450 kg