Junkers Ju-88
Napsal: 1/12/2005, 17:44
*** Diskuse byla uzamčena. Aktualizovaná verze článku je k dispozici ZDE ***
Tak a píšu o posledním t hlavních opor německých bombardovacích sil…o Ju-88.Myslím že hodně lidí mi namítne že Ju-88 nebyl jenom bombardér, to je pravda a já se nesnažím psát že nebyl ale tento článek píšu o Ju-88 a jeho působení jako bombardéru.
Ju-88 byly zařazeny do výzbroje Luftwaffe krátce poté co se už první střední bombardéry jako He-111 a Do-17 proháněly nad Polskem a jak velitelé letectva tak pozemních sil chválili jejich nasazení a účinky. Při následují operaci/tažení proti Francii už byl Ju-88 nasazen,ale jeho nasazení byl spíše v tendenci zkoušení kdy si piloti zjišťovali jeho účinky, působení a vše kolem v bojovém nasazení. Zjistili že Ju-88 má obrovský potenciál a mohou s ním létat jako ze stíhačkou (samozřejmě pokud nejsou na palubě pumy).
Poté přišla Bitva o Británii a Ju-88 se zapojil po boku svých kolegů He-111 a Do-17 do napadání letišť RAF a dalším mohutným útokům proti Anglii. Jejich nasazení bohužel dopadalo stejným způsobem jako u ostatních strojů a po přechodu Luftwaffe k taktice nočních útoků na města (Blitz) byl z operačního nasazení proti Anglii stažen.
Byl však dále nasazen v bojích v Rusku kde už to nebyly takové mohutné útoky jako třeba proti Anglii ale bombardovací nasazení Ju-88 slavilo zprvu výsledky a to i proti ruským stíhačům bohužel s postupem času začal upadat spíše do zázemí vzhledem k přeřazovaní bombardovacích strojů Ju-88 na jiné úkoly.
Tím se dostávám k dalším možnostem jeho nasazení.
O Ju-88 se hovoří jako o nejvariabilnějším stroji v Luftwaffe protože sloužil v mnoha a mnoha rolích. Hodně známá byla jeho nasazení jako námořního bombardéru kdy mohl nést značnou nálož, i 2 torpéda v prostoru mezi motory a trupem. Ke schopnosti svého letu,obratnosti,rychlosti se k tomu nasazení hodil.tyto vlastnosti jej předurčovali k úspěšné službě i u letek se zamřením na přesné hloubkové útoky, specialitou Ju-88 bylo mnohdy i bombardování ze střemhlavého letu – samo pže byl konstruován jako střemhlavý bombardér. Byl nasazován i jako protitankový letoun kdy taky slavil úspěch při útocích na tanky sovětů.
Byl nasazován i jako kvalitní průzkumné letadlo.
O jeho nasazení v roli doprovodné a noční stíhačky myslím že nemusím psát. - http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=229
Výzbroj tvořily 3 kulomety MG 131 ráže 13 mm,nebo 4x 7,92 mm kulomety MG 81.
Posádku tvořili 3 muži ve stísněné kabině která byla poměrně dobře pancéřovaná, její obranná výzbroj taky nebyl tak špatná,ale jako dobrou bych ji taky označit nemohl.
Z JU-88 vzniklo několik dalších strojů – Ju-228Měl napadat Velkou Británii. Byl konstruován tak aby mohl unést 4 000kg pum na vzdálenost 600 km
Ju-388 ani jeden z těchto strojů nebyl nikdy použit v boji, tyhle stroje byly upravené pro výškové bombardování a výškový průzkum. Měly upravenou kabinu na přetlakovou, přibylo také zadní střeliště.
Ju-488 strategický bombardér který měl být odpovědí na naléhavou poptávku Luftwaffe po těžkých bombardérech.tento projekt byl však zastaven.
A hlavní modifikace která vznikla a to je Ju-188, tomuto prototypu nebylo zrovna přáno a věřeno proto byl zkoušen ještě v roce 1943. Jejich první nasazení proběhlo 18. srpna 1943 a zúčastnily se taky velkého náletu na Londýn v roce 1944. Jejich pole působnosti bylo také veliké, od průzkumných letů pes námořní bombardovací verze a útočné letouny.Námořní verze byly někdy vybaveny vyhledávacím radarem FuG 200.Posádku tvořili 3 muži, letoun mohl pojmout 3 000 kg pum, mezi motory a trupem měl na každé straně 2 závěsníky. Výzbroj tvořily 20 mm kanon MG 151/20 na hřbetní věži,13 mm kulomet MG 131 v zadní straně kabiny a ve spodním střelišti. Byly zkoušeny také noční stíhací verze.
Technické údaje: Junkers Ju-88A
Motory: 2x Junkers Jumo 211B-1; výkon 1 200 k
Max rychlost: 440 km/h
Dolet: 1 800 km
Dostup: 8 200 m
Rozměry:
Rozpětí: 20,13 m
Délka: 14,40 m
Výška: 4,85 m
Technické údaje: Junkers Ju-188
Motory: 2x Junkers Jumo 213A-1, možnost vstřikování MW50; výkon 1 268kW – s MW 50 1 671kW
Max. Rychlost: 539 km/h
Dolet: 3 395 km
Dostup: 10 000 m
Rozměry:
Rozpětí: 22,00 m
Délka: 14,95 m
Výška: 4,44 m
Tak a píšu o posledním t hlavních opor německých bombardovacích sil…o Ju-88.Myslím že hodně lidí mi namítne že Ju-88 nebyl jenom bombardér, to je pravda a já se nesnažím psát že nebyl ale tento článek píšu o Ju-88 a jeho působení jako bombardéru.
Ju-88 byly zařazeny do výzbroje Luftwaffe krátce poté co se už první střední bombardéry jako He-111 a Do-17 proháněly nad Polskem a jak velitelé letectva tak pozemních sil chválili jejich nasazení a účinky. Při následují operaci/tažení proti Francii už byl Ju-88 nasazen,ale jeho nasazení byl spíše v tendenci zkoušení kdy si piloti zjišťovali jeho účinky, působení a vše kolem v bojovém nasazení. Zjistili že Ju-88 má obrovský potenciál a mohou s ním létat jako ze stíhačkou (samozřejmě pokud nejsou na palubě pumy).
Poté přišla Bitva o Británii a Ju-88 se zapojil po boku svých kolegů He-111 a Do-17 do napadání letišť RAF a dalším mohutným útokům proti Anglii. Jejich nasazení bohužel dopadalo stejným způsobem jako u ostatních strojů a po přechodu Luftwaffe k taktice nočních útoků na města (Blitz) byl z operačního nasazení proti Anglii stažen.
Byl však dále nasazen v bojích v Rusku kde už to nebyly takové mohutné útoky jako třeba proti Anglii ale bombardovací nasazení Ju-88 slavilo zprvu výsledky a to i proti ruským stíhačům bohužel s postupem času začal upadat spíše do zázemí vzhledem k přeřazovaní bombardovacích strojů Ju-88 na jiné úkoly.
Tím se dostávám k dalším možnostem jeho nasazení.
O Ju-88 se hovoří jako o nejvariabilnějším stroji v Luftwaffe protože sloužil v mnoha a mnoha rolích. Hodně známá byla jeho nasazení jako námořního bombardéru kdy mohl nést značnou nálož, i 2 torpéda v prostoru mezi motory a trupem. Ke schopnosti svého letu,obratnosti,rychlosti se k tomu nasazení hodil.tyto vlastnosti jej předurčovali k úspěšné službě i u letek se zamřením na přesné hloubkové útoky, specialitou Ju-88 bylo mnohdy i bombardování ze střemhlavého letu – samo pže byl konstruován jako střemhlavý bombardér. Byl nasazován i jako protitankový letoun kdy taky slavil úspěch při útocích na tanky sovětů.
Byl nasazován i jako kvalitní průzkumné letadlo.
O jeho nasazení v roli doprovodné a noční stíhačky myslím že nemusím psát. - http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=229
Výzbroj tvořily 3 kulomety MG 131 ráže 13 mm,nebo 4x 7,92 mm kulomety MG 81.
Posádku tvořili 3 muži ve stísněné kabině která byla poměrně dobře pancéřovaná, její obranná výzbroj taky nebyl tak špatná,ale jako dobrou bych ji taky označit nemohl.
Z JU-88 vzniklo několik dalších strojů – Ju-228Měl napadat Velkou Británii. Byl konstruován tak aby mohl unést 4 000kg pum na vzdálenost 600 km
Ju-388 ani jeden z těchto strojů nebyl nikdy použit v boji, tyhle stroje byly upravené pro výškové bombardování a výškový průzkum. Měly upravenou kabinu na přetlakovou, přibylo také zadní střeliště.
Ju-488 strategický bombardér který měl být odpovědí na naléhavou poptávku Luftwaffe po těžkých bombardérech.tento projekt byl však zastaven.
A hlavní modifikace která vznikla a to je Ju-188, tomuto prototypu nebylo zrovna přáno a věřeno proto byl zkoušen ještě v roce 1943. Jejich první nasazení proběhlo 18. srpna 1943 a zúčastnily se taky velkého náletu na Londýn v roce 1944. Jejich pole působnosti bylo také veliké, od průzkumných letů pes námořní bombardovací verze a útočné letouny.Námořní verze byly někdy vybaveny vyhledávacím radarem FuG 200.Posádku tvořili 3 muži, letoun mohl pojmout 3 000 kg pum, mezi motory a trupem měl na každé straně 2 závěsníky. Výzbroj tvořily 20 mm kanon MG 151/20 na hřbetní věži,13 mm kulomet MG 131 v zadní straně kabiny a ve spodním střelišti. Byly zkoušeny také noční stíhací verze.
Technické údaje: Junkers Ju-88A
Motory: 2x Junkers Jumo 211B-1; výkon 1 200 k
Max rychlost: 440 km/h
Dolet: 1 800 km
Dostup: 8 200 m
Rozměry:
Rozpětí: 20,13 m
Délka: 14,40 m
Výška: 4,85 m
Technické údaje: Junkers Ju-188
Motory: 2x Junkers Jumo 213A-1, možnost vstřikování MW50; výkon 1 268kW – s MW 50 1 671kW
Max. Rychlost: 539 km/h
Dolet: 3 395 km
Dostup: 10 000 m
Rozměry:
Rozpětí: 22,00 m
Délka: 14,95 m
Výška: 4,44 m