Ano, zodpovedá to už dávnejšie prezentovanému modelu EVA 2. Zaujimavy je ten podvozok Tatra, ale asi brazílska Tatra
Re: ShKH vz77 DANA a jej nasledovnici
Napsal: 11/9/2023, 14:11
od skelet
Vidím sedmičku s pancéřovanou kabinou staršího typu. Brazilská Tatra není
Re: ShKH vz77 DANA a jej nasledovnici
Napsal: 11/9/2023, 20:37
od Juraj Tichý
Podľa popisu bol prototyp BIA (zvláštne zvolený nazov) ešte postaveny za spolupráce s CSG.
Ale neplánujú s nimi pokračovať v ďalšom vyvoji.
Smeruju na OSSR a určite aj Ukrajinu.
Imho, bude nova kabina od Matador Group a neda mi nespomenúť, ze v Banovciach su stale vlatnicke prava k Tatram, ktoré tam boli vyvijane a vyrabane. A ked sa dá do aleluja modernizovať 815tka...
Bude to celkom gol, ked si CSG takto zabezpečí konkurenciu. Nákladiakov sa ročne predá oveľa oveľa viac ako húfnic. Ved len OSSR ich chcú tisícky.
Nakoniec to teda môže dopadnúť, viackrat spomínané ako najlepšie riešenie. Podvozok Tatra vyrabany na Slovensku, vlastná kabina a motor Scania. Zeby cele bez CSG? Tak to razil Naď...
Re: ShKH vz77 DANA a jej nasledovnici
Napsal: 11/9/2023, 20:44
od Rase
Juraj Tichý:
Nemysli si že CSG nedokáže vytvořit nabíjecí mechanismus co by obcházel licenční práva. Stejně tak hlavně se dají pořídit jinde. Oproti tobě mě ono potencionální rozbití spolupráce mezi CSG a ZTS moc netěší. Pořád ale nevidím nějaké vyjádření ze strany konkrétních účastníků "sporu", akorát jednostranné "házení klacků" nějakých ukřivděných lidí co se nezmohli ani na soudní podpoření svých názorů.
Re: ShKH vz77 DANA a jej nasledovnici
Napsal: 11/9/2023, 20:54
od Juraj Tichý
Rase:
Vyjadrenia Konstrukty na linku si si asi prečítal.
Mozno ze niekto využil diery v zmluvách, bez súhlasu Konstrukty.
Nech si CSG vyrobi vlastný nabíjací mechanizmus. Este stále môžu okopírovať sovietsku licenciu.
Nikto uz nebude predavat stovky hufnic. Zato tisícky nákladiakov pre OSSR od domáceho vyrobcu. Prečo by sme mali obracať na CSG?
Na začiatku toho všetkého sme vam to tu vraveli vsetci. Bude to koniec spolupráce. Jednoducho neda sa očakávať, ze budete na Slovensko neustále len vojenskú techniku dodávať a žiadnu kupovať.
Sorry jako. Ale viem, ze vy si stále pôjdete svoje argumenty a druhu stranu nevudite. Takže ďalej asi zbytočná debata.
Počkáme si ako to dopadne.
Re: ShKH vz77 DANA a jej nasledovnici
Napsal: 11/9/2023, 21:04
od Rase
Osobně doufám že OSSR už nebude pořizovat nic od CSG nebo českých firem.
Re: ShKH vz77 DANA a jej nasledovnici
Napsal: 12/9/2023, 07:32
od mikojan29
Môj preklad BIA: Brazil Infantery Automat??? :-)
Re: ShKH vz77 DANA a jej nasledovnici
Napsal: 12/9/2023, 07:36
od Zemakt
No tak hlavně že to není BIO (Brasil Infantery Ordnance ), byť to dnes frčí
Re: ShKH vz77 DANA a jej nasledovnici
Napsal: 12/9/2023, 07:39
od Juraj Tichý
V gréckej mytológii je Bia zosobnením sily a surovej energie. V portugalčine je to prezývka pre Beatriz
Re: ShKH vz77 DANA a jej nasledovnici
Napsal: 12/9/2023, 08:00
od Flader
Alebo ma niekto z konštruktérov dcéru Biancu.
Re: Houfnice BIA
Napsal: 12/9/2023, 11:33
od mikojan29
BIA znamená - Battle International Artillery. Oficiálna info od Konštrukta Defence.
Ale podhodil som im aj tú Jurajovu bohyňu.
Re: Houfnice BIA
Napsal: 12/9/2023, 11:39
od Juraj Tichý
BIA bola bohyňa alebo zosobnený duch (daimona) sily, moci, telesnej pripravovasti a donútenia. Ona, jej sestra Niké (Víťazstvo) a bratia Kratos (Kratus, Sila) a Zelos (Súperenie) boli okrídlenými vynútiteľmi Dia, ktorí stáli v blízkosti jeho trónu.
Na londýnskom zbrojnom veľtrhu bude mať premiéru nová samohybná húfnica BIA, ktorú vyrobila dubnická štátna zbrojovka Konštrukta Defence
Na Považí vyrobili novú húfnicu. Je pohyblivejšia než Zuzana, vyvinuli ju pre zahraničnú armádu
Štátna zbrojovka Konštrukta Defence predstaví tento týždeň novú húfnicu. Nadväzuje na známu Zuzanu, ktorú vo vojne proti Rusom používa aj ukrajinská armáda. Premiéru bude mať nové delo v Londýne na medzinárodnom veľtrhu zbrojnej techniky.
Názov novej slovenskej zbrane je BIA, je to skratka slov Battle International Artillery (bojová medzinárodná artiléria).
„Slovom „International“ chceme vyjadriť, že húfnica BIA bude vhodná pre všetky bojiská, od púšte po tundru,“ vysvetľuje riaditeľ firmy Konštrukta Defence z Dubnice nad Váhom Alexander Gurský.
[ TIP: Aktivujte si večerný newsletter s najlepšími článkami Denníka N, ktoré ste ešte nečítali. Pre aktiváciu stačí raz kliknúť. ]
S názvom BIA sa tak skončila záľuba pomenúvať húfnice ženskými krstnými menami, tento zvyk platil pre modely DANA, Zuzana, Eva či Diana. Podľa zdrojov Denníka N móde nazývať delá podľa žien nerozumeli niektorí zahraniční zákazníci, zvlášť na arabských trhoch.
Rozdiel oproti Zuzane je viditeľný už na prvý pohľad. Namiesto podvozka 8×8 posadili zbraň na podvozok 6×6, a tak je húfnica kratšia a ľahšia.
„Oproti húfnici Zuzana 2 je BIA ľahšia, mobilnejšia, vykazuje vyššiu priechodnosť terénom a čo je podstatné, pri zachovaní rovnakej palebnej sily a ostatných bojových parametrov,“ pochvaľuje si Gurský.
Tajomný zákazník
Zatiaľ ide len o prototyp, podľa Gurského už úspešne absolvoval prvé skúšobné streľby. Vývoj a všetky predpísané testy by chceli dokončiť na budúci rok.
Nezvyčajné je, že naši zbrojári nepočítajú s tým, že ju najprv zaradia do svojej výzbroje slovenské ozbrojené sily, premiéru by tentokrát húfnica mala mať v armáde iného štátu. Na rozdiel od svojich predchodkýň nevznikla na popud slovenskej vlády. Jej vývoj inicioval potenciálny zahraničný zákazník.
„Predpokladáme, že po dokončení vývoja v roku 2024 bude húfnica BIA poskytnutá na užívateľské, takzvané vojskové skúšky do krajiny potenciálneho odberateľa,“ dodáva Gurský. Kto týmto zákazníkom je, riaditeľ zbrojovky tají. Nechce prezradiť ani to, či ide o krajinu NATO alebo krajinu z úplne iného regiónu.
„Nemáme od potenciálneho zákazníka povolenie tieto informácie zverejňovať. Nebolo by to ani taktické, keďže sa pohybujeme vo vysoko konkurenčnom prostredí,“ hovorí Gurský.
Iný príbeh než ostatné zbrane
Od vzniku Slovenska v roku 1993 slovenské zbrane vznikali tak, že ich vývoj si objednali slovenské vlády, ktoré ho aj zaplatili bez ohľadu na finančné riziká – obvykle veľkorysými, mnohomiliónovými čiastkami.
Zbraň následne zaviedli do výzbroje slovenskej armády a dúfali, že si ju vďaka tomu všimne zahraničný kupec – väčšinou márne. Takto vznikli neúspešné a dnes už polozabudnuté projekty ako ľahké obrnené vozidlo Aligátor či modernizovaný tank T-72 Moderna, ale aj húfnice Zuzana, ktoré sa napokon podarilo vyviezť aj do zahraničia (na Cyprus a najnovšie na Ukrajinu).
Húfnica BIA je úplne iný príbeh. Podľa Gurského ju začali vyvíjať v roku 2021, keď nemenovaného zahraničného zákazníka zaujala húfnica Zuzana 2. Dal najavo, že by mal o takúto zbraň záujem, ak ju konštruktéri výrazne upravia a vylepšia.
„Húfnicu BIA postavila naša spoločnosť len zo svojho finančného krytia. Na vývoj nám neprispel ani náš akcionár, ani slovenská vláda,“ hovorí Gurský.
O mačke vo vreci
Konštrukta Defence mala vlani v súvislosti s vojnou proti Ukrajine rekordné tržby takmer 85 miliónov eur, najmä vďaka predaju ôsmich húfnic Zuzana 2 ukrajinskej armáde.
Koľko stál vývoj novej húfnice BIA, Gurský neprezradil – aj túto informáciu označuje za obchodné tajomstvo. Zároveň priznáva, že nikto firme negarantuje, že sa vynaložené peniaze vrátia. Potenciálny zákazník si nové húfnice objedná až v momente, ak úspešne prejdú armádnymi testami.
„V tejto branži nikto nekupuje mačku vo vreci, nikto vám negarantuje objednávku žiadneho výrobku, pokiaľ neabsolvuje vojskové skúšky,“ dodáva Gurský.
Pokiaľ týmito testami BIA prejde a dubnickej zbrojovke vyjde jej biznis plán, počíta s objednávkou minimálne 24 kusov. Tento počet tvorí v armádach západného typu jeden delostrelecký oddiel (tri takzvané batérie po osem húfnic).
Cena je zatiaľ neverejná. Pravdepodobne by však mala byť nižšia než cena ťažšej húfnice Zuzana 2, ktorá je zhruba 5,5 milióna eur. Neoficiálne sa hovorí o cene od 3,5 milióna do štyroch miliónov eur za kus – podľa požadovanej konfigurácie.
Podľa Gurského by v ideálnom prípade mohli prísť aj objednávky od iných krajín, pričom nové húfnice ponúknu aj slovenskému ministerstvu obrany. „Nepochybne máme záujem zaviesť húfnicu BIA aj do slovenských ozbrojených síl,“ dodáva.
Bližšia menej známej Eve
Húfnica BIA je približne o tri metre kratšia a aj o deväť ton ľahšia než Zuzana. Hmotnosťou sa tak blíži slovenskej húfnici Eva, čo je odľahčená verzia húfnice Zuzana 2, ktorej vývoj dokončili v roku 2015. Nevyrába sa však sériovo, preto nie je taká známa.
Gurský hovorí, že BIA kombinuje výhody oboch typov. Mala by byť skoro taká odolná ako robustnejšia Zuzana, na druhej strane by mala byť mobilnejšia a schopná leteckej prepravy tak ako ľahšia Eva.
„Oproti húfnici Eva však nesie väčšiu zásobu munície, má vyššiu ochranu posádky a taktiež má automatizáciu vedenia bojovej činnosti,“ dodáva Gurský.
Nová húfnica BIA zo štátnej akciovej zbrojovky Konštrukta Defence.
Závislá od Strnada
Podobne ako jej predchodkyne aj húfnicu BIA posadili na podvozok Tatry. To v praxi znamená, že bude závislá od spolupráce s firmami holdingu CSG českého zbrojára Michala Strnada, ktorý vlastní aj kopřivnickú automobilku.
S týmto holdingom pritom slovenskej zbrojovke hrozí potenciálny spor pre podozrenie, že Strnadova skupina mohla bez povolenia odkopírovať technológie zo staršej verzie húfnice Zuzana 2000 do svojej novej húfnice Dita.
S podozrením na priemyselnú krádež nedávno verejne vystúpil náčelník slovenského delostrelectva plukovník Roman Bobaľ. Konštrukta Defence následne avizovala, že dá tieto informácie preveriť.
Závislosť od podvozkov Strnadovej Tatry však môže oslabiť motiváciu Konštrukty pustiť sa do prípadných právnych krokov.
Okrem českej automobilky sa na vzniku húfnice BIA podieľalo aj viac slovenských firiem, ktorým by prípadný úspech tohto projektu priniesol dlhodobé objednávky.
„Naším významný partnerom je napríklad strojárska skupina Matador. Celkovo máme záujem zapojiť do tohto projektu čo najviac slovenských výrobcov,“ dodal Gurský.