Státní letecký arsenál (Arsenal de l'Aéronautique) ve Villacoublay, bývalá to továrna firmy Breguet (před znárodněním), byl pověřen vývojem vysoce výkonných strojů, jež by pak byly k sériové výrobě předávány jinam. Vedením arsenálu byl pověřen generál inženýr Vernisse, hlavním konstruktérem Jean Galtier. Ten byl propagátorem celodřevěných letadel. Měl v tomto i politickou podporu, neboť zde byl předpoklad dostupnosti materiálu. Např. ministr letectví Pierre Cote nadšeně mluvil o neomezené výrobě stíhaček v případě potřeby. Tento předpoklad se později ukázal jako naprosto chybný, ale o tom až dále.
VG-30
Lehký stíhací letoun VG-30 (V jako Vernisse, G jako Galtier), projektovaný v roce 1936 pro pohon motorem Potez 12 Dc o výkonu 448 kW. Jednalo se o řadový, ale vzduchem chlazený motor. Nebyl však nakonec použitelný a VG-30 No.1 byl zalétán 1. 10. 1938 s motorem HS-12 X o výkonu 507 kW. Nebyl přes velmi dobré vlastnosti zaveden do výroby, neboť již byl vyráběn podobný stroj Caudron C-714 C1, a Galtier se rozhodl pro jeho další vývoj směrem k těžšímu a výkonnějšímu stroji.
VG-31
Trup VG-30, upravený pro motor HS-12 Y-31 o výkonu 632 kW, byl vybaven křídlem, vycházejícím z křídla VG-30, ale se zmenšenou plochou. Rychle se však ukázalo, že toto křídlo je příliš malé a prototypem nebyl ani zalétán. Křídlo bylo použito pro lámací zkoušky, trup byl využit pro stavbu VG-33 No.03 (viz. níže).
VG-32
Označení rezervované pro drak VG-33, plánovaný pro statické zkoušky. Později využito znovu (viz. níže).
VG-33
Trup VG-31 s křídlem upraveným z VG-30 byl použit pro vývoj nového VG-33. Obědnáno bylo pět prototypů, první VG-33 No.01 byl zalétán 25. 4. 1939. Poháněl jej motor HS-12 Y-31 o výkonu 632 kW. Výzbroj tvořil kanon HS-404 ráže 20 mm, střílející skrze dutou hřídel motoru, a čtyři kulomety MAC-34 M-39 ráže 7,5 mm v křídle. 11.června (někdy také udáváno července) byl předán ke zkouškám do CEMA v Orleans-Bricy, při kterých prokázal velmi dobré výkony, maximální rychlost byla 558 km/h. Tyto zkoušky proběhly ještě bez výzbroje, po jejím zamontování byly provedeny střelecké testy na poligonu v Cazaux. Vše proběhlo úspěšně, letoun překonával dost výrazně i výborný D-520 C1, a proto byl v březnu 1940 dodán jako vzorový do továrny SNCAN, určené pro jeho sériovou výrobu pod označení VG-33 C1.
Dále vznikly dva VG-33 No.02. První měl dostat výškový motor HS-12 Y-49, ale nebyl dokončen a jeho křídlo bylo spolu s trupem VG-31 použito pro stavbu VG-33 No.03. Ten byl později dodán SNCAN jako technologický vzorek. Druhý VG-33 No.02 létal od 25. 2. 1940 se standartním HS-12 Y-31. Existence tohoto stroje však není úplně jistá. Stavěn byl ještě VG-33 No.04, ale byl dokončen jako VG-35 No.01.
VG-32 (podruhé)
Jednalo se o versi VG-33, vyvinutou v důsledku nedostatku vlastních výkonných motorů pro americký motor Allison V-1710-C15 o výkonu 845/764 kW. Počítalo se také se změnou výzbroje, neboť trupový kanon nebyl u tohoto motoru použitelný. Proto měly být dva kanony v křídle v kombinaci se dvěma kulomety. Prototyp nebyl zalétán, neboť v červnu, kdy k tomu mělo dojít, bylo již Villacoublay obsazeno Němci.
VG-34
Jednalo se o trup prvního VG-33 No.02 s novým křídlem a s výškovým motorem HS-12 Y-45 o výkonu 688 kW. Zalétán byl 20. 1. 1940 s dobrými výkony, maximální rychlost 576 km/h však byla za očekáváním, počítalo se s 590 km/h. Stroj nebyl dále vyvíjen, 18.června 1940 byl zničen v Tulus.
VG-35
Vznikl, jak je uvedeno výše, dostavbou stroje původně stavěného jako VG-33 No.04. Poháněn byl motorem HS-12 Y-51 s výkonem 808/735 kW. Zalétán byl 25. 2. 1940. 15. dubna byl dodán ke zkouškám do CEMA, další osudy nejsou známy.
VG-36
Vznikl dalším vývojem VG-35. Pohon obstarával motor HS-12 Y-51. Díky vylepšením aerodynamiky chladiče dosáhl rychlosti 590 km/h v 7000 m. Počítalo se s tím, že postupně nahradí ve výrobě VG-33 C1. prototyp byl jako vzorový kus předán do závodu Rénné Couzinet v La Roche-sur-Yon (firma, specializující se na práci se dřevem), v červnu 1940 byl zničen.
VG-37
Projekt výškového stroje na bázi VG-36, vybavený dvěma turbokompresory firmy Szydlowski.
VG-38
Projekt podobný VG-37, ale s motorem HS-12 Y-77 o výkonu 735 kW a dvěma turbokompresory od firmy Brown-Boveri. Počítalo se s rychlostí až 670 km/h v 8000 m.
VG-39
Prototyp byl zalétán v 3. 5. 1940. Poháněn byl novým motorem HS-12 Y-89 ter (neboli HS-12 Z) o výkonu 882 kW. Výkony byly velice dobré, maximální rychlost byla 625 km/h v 5700 m. Jednalo se o nejvýkonnější francouzskou stíhačku. Výzbroj byla zesílena o další dva kulomety v křídle, kanon nebyl použit, prototypový motor to ještě neumožňoval, ale počítalo se s ním v sériových strojích, které měly mít trup z VG-36. Tyto sériové stroje měly nést označení VG-39 bis. Po zahájení bojů byl prototyp přepraven do Tulus-Blagnac, kde byl 15. 6. 1940 zničen.
VG-40
Uváděn jako projekt s motorem Merlin Mk.III o výkonu 768 kW. Jindy zase uváděn jako označení pro sériové VG-39 (místo VG-39 bis).
VG-50
Od listopadu 1939 vyvíjený stroj, vycházející z VG-32. Pohon měl obstarávat motor Allison V-1710-39 s dvoustupňovým kompresorem. Chladič měl být řešen po vzoru VG-36.
VÝROBA
U SNCAN-Sartrouville bylo obědnáno 200 VG-33 C1 již v době mnichovské krize. Později byla zapojena i SNCAN-Meaulte. U Firmy Michelin byla připravována výroba VG-32, kterých bylo zamluveno 400 kusů. Firma Renné Couzinet měla vyrábět VG-36. V dubnu 1940 bylo již obědnáno jen u SNCAN na 1000 strojů, výroba však narazila na překvapivou překážku, jíž byl nedostatek kvalitního jedlového dřeva a dýhy! Tedy přesně opak toho, co se předpokládalo! Dřevo muselo být obědnáváno z Belgie a Kanady, počítalo se s koloniemi a dokonce se uvažovalo o Rumunsku, ale tamní dřevo nebylo kvalitní.
První sériový VG-33 C1 (VG-33 No.5) tak vzlétl teprve 21. 4. 1940! Následovaly dva stroje v květnu. Celkem bylo dostavěno 19 strojů, nebyly však kompletně vybaveny, chyběly např. zaměřovače Tyto stroje byly zničeny při ústupu. 160 dalších bylo rozpracováno. Tím výroby tohoto velmi nadějného stroje s nemalým vývojovým potenciálem bohužel zkončila.
TECHNICKÉ ÚDAJE (VG-33 C1 / VG-36 / VG-39)
ROZMĚRY
Rozpětí: 10,8 m
Délka: 8,55 m/ 8,1 m/ 8,75 m
Výška: 3,35 m
Nosná plocha: 14 m2
HMOTNOST
Prázdná: 1800-2050 kg (dle různých zdrojů)/ -/ -
Vzletová: 2450-2655 kg (dle různých zdrojů)/ -/ -
Maximální: 2720-2900 kg (dle různých zdrojů)/ -/ -
VÝKONY
Max. rychlost: 558 km/h (v 5200 m)/ 590 km/h (v 7000 m)/ 625 km/h (v 5700 m)
Dostup: 11000 m/ -/ -
Dolet: 1200 km/ 1100 km/ -
VG-36.
VG-33. a foto VG 33 C1.
Stíhací letouny Arsenal - dřevěný zázrak, který se nekonal
Moderátor: Hans S.
Stíhací letouny Arsenal - dřevěný zázrak, který se nekonal
Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Přejít na
- OZNÁMENÍ & JINÉ
- ↳ Redakční plán - rezervace článků
- ↳ Náměty & komentáře
- ↳ Vzkazy od vedení Palby
- ↳ Dotazy od uživatelů
- ↳ Oznamy, vzkazy a odkazy
- ↳ Financování a propagace Palby
- ↳ Srazy a setkání Palba
- ↳ Sváteční okénko Palby
- ↳ Filmy, dokumenty, knihy
- ↳ Fikce, dohady, dotazy
- ↳ Fotografie, vtipy, citáty
- ↳ Návody aneb jak na Palbu
- ↳ Aktuality
- BOJIŠTĚ 2. SVĚTOVÉ VÁLKY
- ↳ Knihy, recenze knih
- ↳ Západní fronta
- ↳ Pozemní boje 1939 - 1944
- ↳ Pozemní boje 1944 - 1945
- ↳ Válka v Atlantiku
- ↳ Válka ve vzduchu
- ↳ Západní fronta 1939-1945
- ↳ Příčiny a události vzniku 2.sv války
- ↳ Východní fronta
- ↳ Od Bagrationu do Berlína
- ↳ Bagration a souvislosti s největší bitvou ww2
- ↳ Od Stalingradu po Kursk
- ↳ Od Kurska po Bagration
- ↳ Stalingrad
- ↳ Východní fronta - operace na jihu
- ↳ 1941-1942 - Skupina Armád Sever
- ↳ 1941-1942 - Skupina Armád Střed
- ↳ 1941-1942 - Skupina Armád Jih
- ↳ Finsko-Ruský konflikt
- ↳ Válka ve Středomoří
- ↳ Boje v Severní Africe
- ↳ Jižní Evropa a Balkán
- ↳ Námořní a vzdušné operace ve Středomoří
- ↳ Dálný Východ
- ↳ Boje na kontinentu
- ↳ Námořní válka v Pacifiku
- ↳ Boje v Indickém Oceánu
- ↳ Asie, Japonsko a Čína 1931 - 1945
- ↳ Asie, Japonsko a Čína 1931-1945 (2)
- ↳ Komplexní témata a různé
- STÁTY A JEJICH ARMÁDY 1918-1945
- ↳ NĚMECKO
- ↳ Pěchotní výzbroj
- ↳ Německá obrněná technika
- ↳ Samohybná děla
- ↳ Tanky a stíhače tanků
- ↳ Luftwaffe
- ↳ Bombardovací a bitevní letouny
- ↳ Stíhací letouny
- ↳ Ostatní letadla
- ↳ Vybavení letounů
- ↳ Různé
- ↳ Starší neaktualizované články
- ↳ Kriegsmarine
- ↳ Wehrmacht
- ↳ Uniformy
- ↳ Waffen SS
- ↳ Osobnosti, organizace, vojáci
- ↳ Pohlaváři
- ↳ Organizace
- ↳ Vojáci
- ↳ Příběhy
- ↳ Vyznamenání
- ↳ Wunderwaffen
- ↳ Architektura & mystika
- ↳ Právní a filozofické aspekty nacizmu
- ↳ Ostatní
- ↳ VELKÁ BRITÁNIE
- ↳ Pozemní vojsko
- ↳ Obrněná technika
- ↳ Royal Navy
- ↳ Letectvo (RAF, FAA)
- ↳ Stíhací letouny
- ↳ Bombardovací a bitevní letouny
- ↳ Ostatní letadla
- ↳ Vybavení letounů
- ↳ Různé
- ↳ Starší neaktualizované články
- ↳ Ostatní
- ↳ USA
- ↳ Armáda (US Army)
- ↳ Obrněná technika
- ↳ Letectvo (USAAF, USMC, USN)
- ↳ Stíhací letouny
- ↳ Bombardovací a bitevní letouny
- ↳ Ostatní letadla
- ↳ Vybavení letounů
- ↳ Různé
- ↳ Starší neaktualizované články
- ↳ Námořnictvo (USN, USMC)
- ↳ Ostatní
- ↳ SSSR
- ↳ Rudá armáda, pěchotní výzbroj
- ↳ Ruská obrněná technika
- ↳ Samohybná děla
- ↳ Tanky
- ↳ Obrněné automobily
- ↳ Ruské letectvo
- ↳ Ruské námořní síly
- ↳ Ostatní
- ↳ Vyznamenání
- ↳ ITÁLIE
- ↳ Pozemní vojsko
- ↳ Letectvo
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Ostatní
- ↳ FRANCIE
- ↳ Pozemní vojsko a Cizinecká legie
- ↳ Letectvo
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Opevnění & bunkry
- ↳ Ostatní
- ↳ JAPONSKO
- ↳ Pozemní vojsko
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Letectvo (IJA, IJN)
- ↳ Stíhací letouny
- ↳ Bombardovací a bitevní letouny
- ↳ Starší neaktualizované články
- ↳ Různé
- ↳ Vybavení letounů
- ↳ Ostatní letadla
- ↳ Ostatní
- ↳ ČESKOSLOVENSKO
- ↳ Pozemní vojsko
- ↳ Útočná vozba
- ↳ Letectvo
- ↳ Československá Republika
- ↳ čs. osobnosti, vojáci, lidé
- ↳ čs. opevnění
- ↳ Vyznamenání
- ↳ OSTATNÍ
- ↳ Obrněná technika
- ↳ Letectvo
- ↳ Námořnictvo
- ARMÁDY A UDÁLOSTI PO ROCE 1945
- ↳ SSSR - Rusko
- ↳ Pozemní vojsko
- ↳ Obrněná technika
- ↳ PVOS
- ↳ Letectvo
- ↳ Letadla
- ↳ Vrtulníky
- ↳ Výzbroj a výstroj
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Organizace, taktika, strategie
- ↳ USA
- ↳ Pozemní vojsko
- ↳ Obrněná technika
- ↳ Letectvo
- ↳ Letadla
- ↳ Vrtulníky
- ↳ Výzbroj a výstroj
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Organizace, taktika, strategie
- ↳ Státy NATO mimo USA
- ↳ Pozemní vojsko
- ↳ Obrněná technika
- ↳ Letectvo
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Doktrína, strategie, taktika a organizace NATO
- ↳ Speciální jednotky
- ↳ Státy Varšavské smlouvy mimo SSSR a ČSSR
- ↳ ČSSR, ČR, SR
- ↳ Pěchotní výzbroj
- ↳ Obrněná technika a dělostřelectvo
- ↳ Letecká technika
- ↳ Organizace armády
- ↳ Ostatní
- ↳ Zbrojní průmysl
- ↳ Jaderné a kosmické zbraně
- ↳ Katalog balistických raket
- ↳ Ostatní
- ↳ Obrněná technika
- ↳ Pěchotní výzbroj
- ↳ Letecká technika
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Švédsko
- ↳ Čína (ČLR)
- ↳ Ukrajina
- ↳ Pozemní vojsko
- ↳ Obrněná technika
- ↳ PVOS
- ↳ Letectvo
- ↳ Dělostřelectvo
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Organizace, taktika, strategie
- ↳ Události a konflikty po roce 1945
- ↳ Válka v Afganistánu
- ↳ Vietnam
- ↳ Blízký a střední východ
- ↳ Korea
- ↳ Čečensko
- PRVNÍ SVĚTOVÁ VÁLKA
- ↳ Bojiště
- ↳ Námořní bitvy
- ↳ Západní fronta
- ↳ Východní fronta
- ↳ Ostatní bojiště
- ↳ Technika
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Námořnictvo Německa
- ↳ Námořnictvo Velké Británie
- ↳ Námořnictvo Francie
- ↳ Námořnictvo Ruska
- ↳ Námořnictvo Rakouska-Uherska
- ↳ Námořnictvo Itálie
- ↳ Námořnictvo USA
- ↳ Námořnictvo Japonska
- ↳ Námořnictvo ostatních států
- ↳ Obrněná technika
- ↳ Letectvo
- ↳ Letectvo Německa
- ↳ Letectvo Velké Británie
- ↳ Letectvo Francie
- ↳ Letectvo Ruska
- ↳ Letectvo Rakouska-Uherska
- ↳ Letectvo Itálie
- ↳ Letectvo USA
- ↳ Letectvo Japonska
- ↳ Letectvo ostatních států
- ↳ Pěchotní výzbroj a dělostřelectvo
- ↳ Pěchotní výstroj
- ↳ Osobnosti
- ↳ Státy a národy zúčastněné ve WW1
- LIDÉ, MILITÁRIE, VĚDA, KULTURA
- ↳ Osobnosti, vojáci, příběhy
- ↳ Příběhy
- ↳ Japonsko
- ↳ Ostatní
- ↳ Československo
- ↳ Německo
- ↳ Dějiny kultury a vědy
- ↳ Umění v historických souvislostech
- ↳ Společenské změny v historické perspektivě
- ↳ Písemné, filmové a jiné dokumenty
- ↳ Astronomie a Fyzika
- ↳ Válečné zločiny & Holocaust
- ↳ Uniformy a vyznamenání
- ↳ Vyznamenání
- ↳ Uniformy
- ↳ Ostatní
- STAROVĚK, STŘEDOVĚK, NOVOVĚK DO ROKU 1914
- ↳ Starověk
- ↳ Řím
- ↳ Řecko
- ↳ Ostatní národy
- ↳ Středověk
- ↳ Afrika
- ↳ státy a říše
- ↳ významné vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ ostatní
- ↳ Amerika
- ↳ státy a říše
- ↳ významné vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ ostatní
- ↳ Asie
- ↳ státy a říše
- ↳ významné vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ ostatní
- ↳ Evropa
- ↳ státy a říše
- ↳ významné vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ ostatní
- ↳ Země Koruny české
- ↳ významné vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ fortifikace (technika)
- ↳ ostatní
- ↳ Středověké fortifikace
- ↳ Výzbroj, technika, taktika, armády
- ↳ Ostatní
- ↳ Novověk
- ↳ Afrika
- ↳ státy a říše
- ↳ významné nebo zajímavé vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ ostatní
- ↳ Amerika
- ↳ státy a říše
- ↳ významné nebo zajímavé vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ ostatní
- ↳ Asie
- ↳ státy a říše
- ↳ významné nebo zajímavé vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ ostatní
- ↳ Evropa
- ↳ státy a říše
- ↳ významné nebo zajímavé vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ ostatní
- ↳ Rakousko – Uherská monarchie a Země Koruny české
- ↳ významné nebo zajímavé vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ ostatní
- ↳ Technika a velení
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Německo
- ↳ Velká Británie
- ↳ Francie
- ↳ Rusko
- ↳ Rakousko-Uhersko
- ↳ Itálie
- ↳ Spojené státy americké
- ↳ Japonsko
- ↳ Ostatní státy a země
- ↳ Pěchotní výzbroj a dělostřelectvo
- ↳ Pevnostní systémy
- ↳ Armádní strategie a taktika
- ↳ Ostatní
- BAZAR, MUZEA, HRY, MODELAŘINA
- ↳ Bazar
- ↳ Vojenské spolky, akce, muzea
- ↳ Počítačové a deskové hry
- ↳ Deskové hry
- ↳ Modelařina
- ↳ Hotové modely
- ↳ Plastikové modely
- ↳ Návody, postupy a diorámy
- ↳ Modelařina, to ostatní...