• Globalní oznámení

F-35 Budoucnost nadzvukového letectva AČR


1400x699_FP150855-0157_PR.jpg

Budoucnost nadzvukového letectva AČR

Armáda České republiky provozuje od roku 2004 celkem čtrnáct kusů pronajatých švédských stíhacích letounů JAS-39 Gripen. Cena pronájmu tehdy činila 20,68 mld Kč s PDH, včetně nákladů na dodatečný výcvik létajícího a pozemního personálu v hodnotě 150 mil. V první fázi zahájili v srpnu 2004 ve Švédku přeškolení první dva piloti JAS-39 na funkci pilot-instruktor a následně v letech 2004-2006 prošlo přeškolením dalších 19 pilotů. V květnu 2014 byla podepsána nová smlouva mezi Českou republikou a Švédskem v ceně 21,4 mld Kč včetně DPH, na jejímž základě byl pronájem Gripenů prodloužen až do roku 2027, s opcí na další dva roky (2028-2029). Samotný pronájem je za 19,6 mld Kč a zbytek částky jde na modernizace, další výcvik a jiné služby. Při pohledu na současnou dobu schvalovacích procesů při nákupu armádní techniky je tedy nejvyšší čas začít řešit, jak to bude s naším nadzvukovým letectvem po tomto roce. Nabízí se samozřejmě celá řada řešení a jedním z nich je i pokračování provozu stávajících letounů JAS-39C/D. Ať již by se jednalo o další pronájem či odkup za zbytkovou cenu, nebo pořízení zcela jiného stroje. Pokud jde o odkup použitých Gripenů, tak výhoda této volby jednoznačně spočívá v mnohaleté zkušenosti se švédskými letadly, odpadla by tak nutnost přeškolovat piloty a technický personál či budovat nové logistické zázemí. Původní české stroje budou mít v roce 2027 stáří 22-23 let a průměrný nálet cca 3200 hodin na draku. Sám výrobce udává maximální životnost draku 8000 letových hodin a čistě teoreticky je bude možné provozovat až někde k horizontu let 2035-2040, výrobce dokonce zmiňuje, že letouny vydrží až do roku 2050. Na druhou stranu je však diskutabilní, nakolik budou Gripeny po roce 2030 schopny držet krok s nejmodernějšími stíhačkami jak potenciálních soupeřů, tak spojenců. Přeci jen požadavky na tento letoun byly definovány v roce 1980 a mělo se jednat o nové víceúčelové letadlo, které by bylo menší a úsporné, ale dokázalo by provádět veškeré úkoly jako větší Viggen. Byť jde o poměrně úspěšný stroj, je jasné že nevydrží ve službě věčně. Samotné švédské letectvo plánuje, že letouny JAS-39C/D vyřadí z výzbroje přibližně v roce 2026, kdy se předpokládá dosažení plných operačních schopností FOC nových strojů JAS-39E (IOC v roce 2023). Celkově zatím bylo pro švédský Flygvapnet závazně objednáno 60 strojů JAS-39E a v budoucnu se předpokládá rozšíří o dalších 60 kusů (na 8 letek). Švédská armáda nicméně plánuje, že si letouny Gripen verze C/D ponechá v záloze pro případ zdržení dodávek novější verze. Nyní se ale krátce zamyslíme nad možností nákupu jiných a modernějších stíhaček.

Pokud jde o možnost náhrady letounů Gripen jinými stroji, tak určitou inspiraci bychom mohli hledat v blízkém okolí. Slovensko podepsalo koncem roku 2018 kontrakt na dodávku čtrnácti letounů F-16 Block 70/72 za celkovou cenu přes 40 mld Kč, zahrnující výcvik personálu, munici i dvouletou logistickou podporu. Polsko, které již provozuje 48 kusů F-16, se chystá vyřadit zbývající Migy-29 a Su-22 a nahradit je nejmodernějšími americkými stíhačkami páté generace F-35A. Rovněž o Maďarsku se spekuluje, že by nákupem amerických letounů řešila jednak otázku nástupce svých pronajatých Gripenů a jednak umlčela kritiku některých západních představitelů, kteří Maďarsku vytýkají nadměrnou inklinaci k Moskvě. Bude rovněž velice zajímavé sledovat tendry na nové stíhací letouny v Rakousku, Švýcarsku a Finsku. Jisté je, že nákupy vojenské techniky můžou velmi účinně sloužit jako nástroj zahraniční politiky. Spojené státy již za Evropou nestojí tak pevně jako kdysi a současný americký prezident Donald Trump v mezinárodním prostoru provozuje spíše tzv. reálpolitiku. Nákupy amerických zbraní tak mohou zvyšovat pozornost a angažmá USA a jejích představitelů v regionu, což při zásadní roli Spojených států v kolektivní obraně NATO samo o sobě zvyšuje a upevňuje stabilitu a bezpečnost. Nákup F-35 by tak mohl z hlediska ČR významným způsobem posílit vztahy a spolupráci s USA. Vyvstává však otázka politické poptávky po tomto kroku na české straně, jelikož by se zcela jistě jednalo o jeden z největších kontraktů v historii naší armády. Cena za jednu F-35 se dnes pohybuje kolem 80 mil dolarů (1,8 mld Kč), přičemž zhruba na stejnou částku vyjde výcvik a logistická podpora po celou dobu provozu. Na druhou stranu – vzhledem k přechodu našich blízkých partnerů na americké stroje by se dalo ušetřit na nákladech na provoz a výcvik, kdy se řada položek může se spojenci sdílet. Ať již se naše nadzvukové stíhací letectvo vydá jakoukoliv cestou, je jasné, že je třeba tuto otázku řešit co možná nejdříve a ne až na poslední chvíli.

Zdroj:
https://forum24.cz/musime-zacit-uvazova ... -internetu
https://www.armadninoviny.cz/moznosti-d ... l-acr.html
https://www.armadninoviny.cz/nazor-nejv ... ng-ii.html

quovadis3_article_01_small-800x445.jpg
H3OTMDLXB5E2LHIVFZFF3FN67Y.jpg
210919-F-AF248-9084.JPG

Views: 229478  •  Komentáře: 3520  •  Odeslat odpověď [ Back ]

  •  Novinky
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek

  • Kdo je online?
  • Ve fóru je celkem 209 uživatelů :: 7 registrovaných, 0 skrytých a 202 hostů (založeno na uživatelích aktivních během posledních 5 minut)
    Nejvíce zde současně bylo přítomno 1106 uživatelů dne 19/6/2024, 15:23





  • Hledání

  • Statistiky
  • Totals
    Celkem příspěvků 444373
    Celkem témat 9099
    Total Announcements: 1579
    Total Stickies: 14
    Total Attachments: 24323

    Topics per day: 4
    Posts per day: 181
    Users per day: 2
    Topics per user: 2
    Posts per user: 90
    Posts per topic: 49

    Celkem zaregistrovaných uživatelů 4940
    Nejnovějším uživatelem je Ericzed265