• Globalní oznámení

Příspěvek Císařovy neviditelné letouny


ObrázekObrázek

Na tomto místě bych rád poděkoval panu Fringsovy z podnikového archívu společnosti Bayer AG, který mne upozornil na tento zajímavý příběh. Bez jeho přičinění, by tento příběh zůstal nezveřejněn.

Pro technický úspěch bojového letounu je kromě rychlosti a výzbroje důležitý ještě jeden faktor – Maskování. Proto se v počátcích letectví, alespoň na Německé straně, prováděly pokusy s různými maskovacími vzory. Jakmile se však změnilo počasí, bylo maskování většinou neúčinné, neboť jeho obraz již neodpovídal okolním podmínkám.

Nejlepším maskováním je samozřejmě neviditelnost. Neviditelnosti se mělo docílit pokrytím nosných ploch potahovým materiálem zvaným „Cellon“. Tento materiál se také označoval jako D-Besp ...

Views: 7586  •  Komentáře: 1  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]

Příspěvek Ažlún a Gindí


Ažlún a Gindí



Saladinovy hrady



V tomto článku se podíváme na pevnosti, které vznikly v době panování sultána Saladina. Obě vznikly v důležitých hraničních oblastech, první v bohaté krajině údolí Jordánu, druhá ve vyprahlé poušti Sinaje.





Obrázek



Ažlún (Ajloun, Qál´At Ar Rabad, قلعة عجلون )



32°19′30″N 35°43′38″E



Kolem roku 1180 Saladin udělil území severního údolí Jordánu jako iqta'a (léno) svému synovci a vojenskému veliteli Usámovi Izz ad-Dínovi (brožurka na hradě jej mylně ztotožňuje s Usámou ibn Mundígh, členem rodiny emíra ze Šejzaru). Vlastní hrad byl postaven Usámou na přímý Saladinův popud v letech 1184-1185. Pevnost dominovala údolí severního Jordánu a kontrolovala tři další údolí Vádí Kufranjah, Vádí Rajeb a Vádí al-Yabes. Současně chránila obchodní komunikaci mezi jižním Zajordánskem a Sýrií a v neposlední řadě měla bránit rudné doly v blízkém okolí. Hrad měl zastavit pronikání Franků za Jordán a byl protip ...

Views: 13179  •  Komentáře: 17  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]

Příspěvek XIV. díl. Operace MARKET GARDEN Č 118.


XIV. díl. Operace MARKET GARDEN Č 118.

Mapa bojů a postupů jednotek britské 1. vzdušně-výsadkové divize v prostoru Oosterbeek,



Obrázek



Arnhem, dne 18. září 1944, včetně přistání II. vlny výsadků ten den, po 15,00 hodin.

Od předchozího článku Č 117, si říkáme co se dělo v prostoru Oosteerbeek, Arnhem od rána 18. září 1944, když jsme začali bojem Frostova 2. praporu ( Lathburyho 1. parašutistické brigády) u Dálničního silničního mostu, prošli jsme boje Fitchova 3. praporu a na závěr jsme řekli, že severněji, od noci ze 17. na 18. září, bojoval na pochodu i 1. prapor podplukovníka Davida Dobieho.

Pokračujme nyní tak, že si řekneme, že radisté 1. praporu podplukovníka Dobieho zachytili již v 5 hodin 30 minut ráno, dne 18. září, ve svých vysílačkách signály od podplukovníka Frosta, který žádal posily pro své jednotky u Dálničního silničního mostu v Arnhem ...

Views: 6589  •  Komentáře: 2  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]

Příspěvek Schnellboot Typ S-151


Schnellboot Typ S-151 (1941-42)



Obrázek



Po delší odmlce jsem si pro Vás opět připravil, další část „seriálku“ o německých rychlých motorových člunech z období druhé světové války. Myslím, že hned v úvodu, by jen tak pro pořádek neškodilo malé připomenutí, týkající se chronologie již zde uvedených dílů. Samotné články jsou postupně zveřejňovány na základě přidělené číselné posloupnosti jednotlivých Typů Schnellbootů, nikoliv však na základě data výroby, respektive data zařazení do stavu Kriegsmarine. Tak tedy, po Typu S-100 následuje aktuálně popisovaný Typ S-151, pojďme si o něm říci něco bližšího.



„Ponoříme-li“ se trochu hlouběji do historie vzniku těchto člunů, kupodivu zjistíme, že hned na samém počátku, stálo v roli objednavatele nizozemské Konin ...

Views: 14151  •  Komentáře: 13  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]

Příspěvek XIV. díl. Operace MARKET GARDEN Č 115.


XIV. díl. Operace MARKET GARDEN Č 115.



Na mapě je nikoliv plánovaný, ale skutečný postup jednotlivých praporů



Obrázek



Lathburyho 1. parašutistické brigády, odpoledne, večer a až do noci 17. září 1944.

Severně, až kam byl schopen dojít, po trase LEOPARD je Dobieho 1. prapor. Střední trasou TIGER je Fitchův 3. prapor. Do večera se dostal jižní trasou LION Frostův 2. prapor až k severní straně Dálničního silničního mostu v Arnhemu, kterou obsadil a vytvořil tam do rána 18. září obranu.



Jak bylo řečeno, řešil odpoledne 17. září generál Urquhart hned několik problémů naráz( viz poslední odstavce Č 114. , zde:

http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=6014&f=137

). Zjistil, že major Gough, velitel průzkumné letky jeho divize - "průzkumáků", který měl rychle obsadit Dálniční silniční most v Arnhemu před Frostovým 2. praporem, neměl dostatek vozide ...

Views: 6936  •  Komentáře: 2  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]

Příspěvek Francouzské těžké křižníky


Francouzské těžké křižníky
“aneb sedmero washingtonských dítek“

Obrázek


Vysledovat počátek vývojové linie francouzských těžkých křižníků není opravdu příliš složité. Marine nationale se, stejně jako ostatní tradiční námořní mocnosti, musela přizpůsobit podmínkám a limitům dohodnutým na odzbrojovací konferenci ve Washingtonu. K ratifikaci pro Francii teoreticky nepříliš výhodné smlouvy, kdy ve skutečnosti utrpěla spíše francouzská prestiž a hrdost než plán rozvoje loďstva, přistoupil místní parlament v roce 1923. V té době již běžel program modernizace námořnictva, zaměřený na lehké jednotky (křižníky, torpédoborce a ponorky), v němž se spojily nové taktické představy (jež byly do určité míry obrodou „Jeune ecole“) a momentální útlum na poli nejtěžších jednotek (díky nevyhraněné koncepci a především problémům v oblasti financí a infrastru ...

Views: 17611  •  Komentáře: 16  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]

Příspěvek Náboženství v pojetí Jean-Jacquese Rousseaua


Náboženství v pojetí Jean-Jacquese Rousseaua



Obrázek

Portrét Jean-Jacquese v arménském kroji od Allana Ramseye, 1766.


Jean-Jacques Rousseau je prvním těch z filosofů, kteří se, v jistém smyslu, odvrátili od racionalismu osvícenství. Stal se otcem zakladatelem společenského romantismu. Oproti osvícenskému zdůrazňování rozumu jako základu všeho poznávání, byl u něho cit tím nejdůležitějším.

Rousseau se narodil v Ženevě roku 1712. V roce 1728 opustil rodné město a byl přijat u paní de Warens v Annecy, která jej poslala do Turína. Zde Jean-Jacques konvertoval z kalvinismu ke katolicismu. Působil v různých zaměstnáních, učitel hudby či jako domácí učitel. Nakonec se přestěhoval do Chambrey v Savojsku za paní de Warens. Nějakou dobu se zdálo, že by se Rousseau mohl živit jako poměrně úspěšný hudební s ...

Views: 6395  •  Komentáře: 6  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]

Příspěvek Velrybářská odysea


Velrybářská odysea



aneb



Tragický příběh posádky plachetnice Essex





Obrázek




„Nantucket sám je velmi pozoruhodným a zvláštním zdrojem národního příjmu. Má osm a nebo devět tisíc obyvatelů, kteří žijí na moři a podnikáním nejvýš odvážným a vytrvalým každý rok podstatně zmnožují národní bohatství“

Daniel Webster, senátor za Massachusetts při senátní rozpravě o postavení vlnolamu v Nantucketu roku 1828.




Plachetnice Essex a velrybáři z Nantucketu




První lidé, kteří se odvážili lovit tato impozantní zvířata byli patrně Eskymáci, jež brzy následovali předkové Vikingů a později i ostatní Evropané. Tomuto podnikáni se věnovali i osadníci anglických kolonií na východním pobřeží Severní Ameriky, v kterémžto oboru vynikali obyvatelé Nantucketu, ...

Views: 39895  •  Komentáře: 61  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]

Příspěvek Záhadná havária pri Starej Kremničke


ZÁHADNÁ HAVÁRIA PRI STAREJ KREMNIČKE

Obrázek



Úvodom chcem povedať, že článok som napísala z podnetu užívateľa Parmezana, ktorý mi dodal základný zdroj k článku. Parmezano chcel týmto spôsobom osloviť čitateľov Palby, či by k predmetnej udalosti nemali nejaké poznatky. Podobná výzva prebehla pred časom aj v niektorých slovenských médiách.



Pred opisom samotnej tragickej udalosti vám stručne priblížim oblasť, v ktorej sa udalosť stala. Železničná stanica Stará Kremnička leží na trati Zvolen-Kremnica-Diviaky medzi stanicami Bartošova Lehôtka a Hronská Dúbrava. Stanica Stará Kremnička leží vysoko nad údolím nad rovnomennou obcou. Trať z Hronskej Dúbravy stúpa do najvyššie položenej stanice na trati Kremnické Bane 775 metrov n. morom. Trasa sa kľukatí, mnohými oblúkmi kopíruje obrysy Kremnických vrchov a prechádza viacerými tunelmi a zárezmi. Medzi Starou Kremnič ...

Views: 66858  •  Komentáře: 182  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]

Příspěvek PzKpfw 35(t) vs. Renault D-1 (1940)


Německo vs. Francie (květen 1940)

PzKpfw 35(t) vs. Renault D-1

Ve srovnání obrněné techniky Francie a Německa jsem se rozhodl si vzít k vzájemnému poměřování sil další německý lehký tank a to PzKpfw 35(t), který pocházel z původně československé výzbroje proti francouzskému stroji Renault D-1. Němci se po zabrání zbytků Československa zmocnili celkem 244 tanků, které následná komise shledala jako vhodné pro zařazení do vlastních sil. Část tanků byla upravená na velitelské a jako takové se tyto lehké tanky účastnili jak vpádu do Polska, tak i do Francie. Celkem měli Němci v tomto tažení k dispozici 118 tanků PzKpfw 35(t) a dalších 14 velitelských strojů PzBfWg 35(t). Během tažení bylo poškozeno 45 strojů z toho 11 nenávratně. Již dříve během polské kampaně bylo v boji poškozeno 10 tanků a jeden k tomu nenávratně zničen.

Francie pak disponovala celou řadu jak tanků všech váhových kategorií a jedním z nich byl střední tank Renault D-1 (pěchotní), kterých měla Francie v době napadení ...

Views: 7730  •  Komentáře: 6  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]


  •  Novinky
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek

  • Kdo je online?
  • Ve fóru je celkem 237 uživatelů :: 5 registrovaných, 0 skrytých a 232 hostů (založeno na uživatelích aktivních během posledních 5 minut)
    Nejvíce zde současně bylo přítomno 5792 uživatelů dne 21/6/2025, 22:20





  • Hledání

  • Statistiky
  • Totals
    Celkem příspěvků 449188
    Celkem témat 9130
    Total Announcements: 1590
    Total Stickies: 14
    Total Attachments: 25071

    Topics per day: 4
    Posts per day: 179
    Users per day: 2
    Topics per user: 2
    Posts per user: 89
    Posts per topic: 49

    Celkem zaregistrovaných uživatelů 5022
    Nejnovějším uživatelem je Borus1