• Globalní oznámení

Příspěvek Praga TNH n. A.


http://utocnavozba.wz.cz

Hydrostar se s námi trvale rozloučil...

Views: 34070  •  Komentáře: 38  •  Odeslat odpověď

Příspěvek Praga LTH (Panzerwagen 39)


Lehký tank Praga LTH (Panzerwagen 39)

Exportní lehké tanky PRAGA (ČKD) – díl 2



Obrázek

Po delší době se vracím k tématu, které ještě dnes dokáže vyvolat mezi čtenáři hrdost na příslušnost k tomuto národu (přespolní prominou). Jak jsem zde již psal, naše mladá první republika dokázala během několika let konkurovat zavedeným zbrojařským velmocem a to nejen v dělostřeleckých a pěchotních zbraních. V prvním části této minisérie jsem se zmínil o vývoji tanku Praga TNH a jeho vývozu do Iránu (Persie).



Vývoj tanku TNH znamenal zásadní obrat v konstrukci tanků koncernu ČKD, byl zde k dispozici skvělý lehký tank, schopný dalšího vývoje. Pro některé státy byl ale „velký a drahý“, byla zde ale možnost vycházet z tanku TNH a poněkud ho zmenšit. Československo coby světová jednička ve vývozu zbraní v letech 1934-1935 rozhodně nebylo neznámou zemí pro cizí armády a aktivní zahraniční zástupci dokázali získat pro firmu velmi zajímavé zakázky. ...

Views: 16981  •  Komentáře: 18  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]

Příspěvek Škoda T-15


http://utocnavozba.wz.cz

Hydrostar se s námi trvale rozloučil...

Views: 16744  •  Komentáře: 8  •  Odeslat odpověď

Příspěvek Pilot v pozadí


Obrázek



Frank Tallman


Frank Gifford Tallman (narozený 17. dubna 1919 v městečku Orange v New Jersey, zemřel 15. dubna 1978 při havárii letadla) byl pilot kaskadér, který pracoval v Hollywoodu během 60. a 70. let 20. století.



Byl synem vojenského pilota z I. světové války. Po otci i po strýci, rovněž vojenském pilotovi, měl letectví v krvi; svůj první let absolvoval jako pětiletý na klíně svého otce v roce 1924. Pilotním výcvikem prošel jako šestnáctiletý a když USA vstoupily v roce 1941 do II. světové války, byl již kvalifikovaným pilotem. Nejprve působil jako civilní instruktor kadetů AAF; když námořnictvo uvolnilo požadavek absolutoria vysoké školy, byl přijat pro pilotní výcvik. Létal jako instruktor námořních pilotů a ukončil válku v peruti letadel SBD Dauntless.



V poválečných letech mohl Tallman uskutečnit ...

Views: 10109  •  Komentáře: 7  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]

Příspěvek Praga TNH-P


Exportní lehké tanky PRAGA (ČKD) – díl 1

zrození československé legendy – tank TNH-P



Obrázek

Mladá Československá republika patřila po dobu své krátké existence mezi největší světové exportéry zbraní na světě. Je to až s podivem, jak vcelku malá republika dokázala díky svým velmi dobrým výrobkům předehnat i světové velmoci, označení „Czechoslovakia“ na vojenské technice znamenalo známku nejvyšší kvality. Například stovky tisíc pušek a desítky tisíc exportovaných zbrojováckých lehkých kulometů se nám v dnešní době mohou zdát jako sci-fi... Československé, i když by se dalo možná napsat spíše České, firmy, dokázaly vyrábět široké spektrum výrobku, určených pro vojenský i civilní sektor. Jedním ze zajímavých exportních artiklů byly také tanky a tančíky. O těch bude dnešní článek.



Tanky u nás vyráběli dvě velké firmy, ČKD a Škoda, firma Tatra se o jejich výrobu pokoušela. Záměrně dávám na první místo firmu ČKD, považuji ji za „leadera“ výv ...

Views: 21983  •  Komentáře: 23  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]

Příspěvek Škoda T-24 a T-25


http://utocnavozba.wz.cz

Hydrostar se s námi trvale rozloučil...

Views: 32878  •  Komentáře: 30  •  Odeslat odpověď

Příspěvek Samohybná houfnice M109 Paladin


Americká obrněná technika z období studené války

Americká samohybná houfnice M109 Paladin

Předmluva :
Nutnost podpory tankových jednotek při útoku a obraně a s ohledem na čas ztracený dovozem dalších podpůrných prostředků řešila americká armáda již za 2. světové války. V uvedeném období plnila tyto úkoly vozidla osazená děly ráže 105 mm, ale po vyhodnocení jejich použití, převládal názor na mobilní palebnou podporu ráží 155 mm. Vozidla vyvinuté na podvozku lehkého tanku M41 Walker Bulldog, vyvinuté ještě za 2. světové války a v 50. letech nasazených do služby se neosvědčily. Jednalo se typ samohybné houfnice M52 (houfnice ráže 105 mm) a typ M44 (houfnice ráže 155 mm). Při vývoji těchto typů byli konstruktéři velmi omezeni možnostmi daného tankového podvozku, neboť velikost věže redukovala umístění větší ráže. Při provozních testech se u prvního typu (M52) vyskytovaly mnohé závady a druhý typ dokázal, že instalace tak těžké výzbroje je nad možnosti podvozku. Rozhodnutí nejvyššího velení
...

Views: 17424  •  Komentáře: 20  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]

Příspěvek Tatra T18


Obrněná drezína Tatra T18



Obrázek

Polská T18

Roku 1926 se u praporu útočné vozby v Milovicích objevila obrněná drezína Tatra T18. Toto vozidlo vzniklo ne podle požadavků MNO, ale z potřeb polského Ministerstva vojenských věcí (MSW).

Polsko muselo po skončení 1. světové války rovněž obhajovat své územní nároky; klíčové pro něj byly konflikty na východě země. V letech 1918-1919 bojovalo Polsko s Ukrajinou a v letech 1919-1920 se Sovětským Ruskem. V bojích bylo postupně nasazeno minimálně 50 obrněných vlaků. Během bojů na východní hranici se projevila potřeba doplnit obrněné vlaky lehkými vozidly pro průzkum tratě i bojové situace, jako prostředek udržování spojení vhodný i pro obranu týlu. Polský Inspektorát železničních vojsk (IWK) se pokoušel tato vozidla získat různými způsoby. První možností byl nákup v zahraničí; na počátku roku 1920 koupil IWK ve Francii 1 ...

Views: 14492  •  Komentáře: 9  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]

Příspěvek VL Myrsky aneb finský pokus o stíhačku


Obrázek



MYRSKY I ANEB DLOUHÝ A KLOPOTNÝ VÝVOJ


První práce na stíhači domácí konstrukce začaly ve státní letecké továrně Valtion Lentokonetehdas (VL) v Tampere již koncem třicátých let na popud velitele Ilmavoimatu (finského letectva) generálmajora F. J. Lundquista. Zakázka 1094/39 na vývoj a výrobu prototypu přišla 8. 6. 1939. Práce byly uspíšeny koncem roku v souvislosti se sovětskou agresí 30. 113 (ZDE a násl.).



Díky tomu, že VL licenčně vyráběla stíhače Fokker D-XXI a bombardéry Bristol Blenheim, měla poměrně slušné zkušenosti s moderními konstrukcemi. Projekt stíhače pojmenovaného Myrsky (bouře) byl vypracován pod vedením ing. Avro Ylinena, za aeodynamiku byl zodpovědný Torsti R. Verkkola, za statiku Martti Vainia. Projekt byl hotov v prosinci 1940. Konstrukce byla poplatná finským výrobním a materiálo ...

Views: 19414  •  Komentáře: 9  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]

Příspěvek Maresal


Hydrostar se s námi trvale rozloučil...

Views: 24955  •  Komentáře: 35  •  Odeslat odpověď


  •  Novinky
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek

  • Kdo je online?
  • Ve fóru je celkem 292 uživatelů :: 9 registrovaných, 0 skrytých a 283 hostů (založeno na uživatelích aktivních během posledních 5 minut)
    Nejvíce zde současně bylo přítomno 1106 uživatelů dne 19/6/2024, 15:23





  • Hledání

  • Statistiky
  • Totals
    Celkem příspěvků 444029
    Celkem témat 9096
    Total Announcements: 1578
    Total Stickies: 14
    Total Attachments: 24205

    Topics per day: 4
    Posts per day: 181
    Users per day: 2
    Topics per user: 2
    Posts per user: 90
    Posts per topic: 49

    Celkem zaregistrovaných uživatelů 4932
    Nejnovějším uživatelem je Benmaxie