• Globalní oznámení

Příspěvek Základní bojový tank M60 Patton


Americký tank z období studené války



Americký základní bojový tank M60 Patton Obrázek

(zezačátku označen jako přechodný)



Předmluva :

Začátkem padesátých let se silně zhoršily vztahy Spojených států a Sovětského svazu, který byl podporován komunistickou Čínou. Tento stav nepřímo vyústil v korejský konflikt. Tankové jednotky Severní Koreje a Číny byly v té době vyzbrojeny sovětskými středními tanky T-34/85, používané ještě za druhé světové války. Sbory jednotek OSN, hlavně tankové útvary americké armády se dopravily do tohoto střetu převážně na amerických vozidlech M46, M26 a M24. Obě znepřátelené strany měly ke svým tankům určité výhrady.

Ruští konstruktéři a technici pracovali na vývoji nového tanku již v roce 1945 a dali tak vzniknout tanku T-54. Tento stroj byl silně pancéřovaný, poháněl ho motor V-54 s výkonem 382 kW (520 HP) a s instalovaným kanonem D10-T ráže 100 mm s
...

Views: 28201  •  Komentáře: 61  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]

Příspěvek Střední tank M47 Patton a jeho nástupce M48 Patton


Americké tanky z období studené války

Americký střední tank M47 Patton a jeho nástupce M48 Patton Obrázek



Předmluva :

Armáda Spojených států těsně po konci největšího světového konfliktu jakým byla označena druhá světová válka disponovala obrovským množstvím pancéřových vozidel a bojem prověřenými veliteli. Armáda však byla vyzbrojena převážně různými verzemi středního tanku Sherman, který svou slabou výzbrojí a pancéřováním nebyl schopen se postavit posledním německým tankům ze závěru druhé světové války. Se stejným výsledkem by dopadl pomyslný souboj těchto amerických tanků s novými obrněnými vozidly, kterými byly vyzbrojovány sovětské jednotky, ale které v závěru evropského válečného dění nebyly nijak nasazovány. Jako nouzové řešení se jevila poslední verze tanku M4A3 Sherman, s kanonem ráže 76 mm, označená jako vynikající konstrukce daného typu.




Část první : Vznik a vývoj t ...

Views: 17742  •  Komentáře: 15  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]

Příspěvek Obrněný transportér PANDUR II 8x8 pro AČR


Obrněný transportér PANDUR II 8x8



Obrázek



Poslední dobou se na palbě objevují názory na nákup obrněných transportérů pro AČR. Často se zde zmiňuje OT-64, ve své době skvělý výsledek spolupráce ČSSR a PLR. Bohužel dnes již doba nepřeje podobným projektům, v zemích bývalé Varšavské smlouvy dosluhují sovětské BTR či OT-64. Polsko již vyřešilo problematiku OT nákupem vozidel od finské firmy Patria. V naší armádě dosluhují OT-64, vystavené navíc nevybíravé mediální kampani při přesunu OT-64 před budovu bývalého parlamentu. Bohužel vývoj se po zavedení OT-64 zastavil, byla více preferována pásová technika. Definitivní hřebíkem do rakve vývoji těžké techniky u nás je omezení zbrojní výroby po roce 1990. Technika od šedesátých let minulého století učinila významný pokrok a bylo jasné, že armáda bude muset v určité časové rovině postupně vyřadit zastarávající b ...

Views: 271504  •  Komentáře: 866  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]

Příspěvek 39.M Csaba


Obrněný automobil Csaba



Obrázek

Minule jsem se na palbě krátce zmínil o italském obrněném automobilu, dnes se krátce zaměřím na ještě větší „exotiku“. Přece jen maďarská obrněná technika je pro běžného našince asi španělská vesnice. Nicméně i v „Uhrách“ se vyvíjela a vyráběla obrněná technika. S vývojem to nebylo tak horké, většina obrněné techniky měl původ v cizině a Maďaři si ji jen upravovali dle svých možností.



Mimo licenční výrobu tanků Toldi a Turán patřil do výzbroje Honvédu zaveden i obrněný automobil, jehož duchovním otcem byl maďarský konstruktér Nicolas Straussler. Ten spolupracoval ve Velké Británii s firmou Alvis, pro kterou v roce 1932 připravil prototyp obrněného automobilu AC I, v roce 1934 přišel na svět model AC II a konečně v roce 1937 model AC III. Na těchto modelech v Maďarsku spolupracuje firma Manfred Weiss z Czepelu. Z projektu AC III vzniká projekt maďarského obrněného automobilu. Ten má být určen ...

Views: 10314  •  Komentáře: 4  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]

Příspěvek benzíno-elektrický pohon – část 2


benzíno-elektrický pohon – část 2



Obrázek



V první části tohoto miniseriálu jsme poznali profesora Ferdinanda Porscheho, pozdějšího známého konstruktéra a zakladatele stejnojmenné automobilky. Pro příznivce obrněné techniky je jeho jméno spojeno s několika projekty německých těžkých tanků. Jeho jméno je poněkud „profláknuté“, mnoho lidí v něm vidí konstruktéra velmi známého tanku Pz VI „Tiger“ . Už méně je mezi veřejností známo, že vznikly jen dva Porscheho prototypy, sériové tanky byly dítětem ing. Erwina Aderse a koncernu Henschel. Podobně to později probíhalo i u jeho následníka, tanku Pz VI B„Tiger II“ . Profesor byli ideovým vůdcem projektu obřího tanku MAUS. Co mají jeho projekty shodného? Odpověď je jednoduchá, jde o profesorův oblíbený benzíno-elektrický pohon.



I když jeho projekty zůstávají jen v prototypech, přece jen se jeho technika dostala na frontu. Když najížděla výroba tanku Tiger, byla již ve výrobě devadesáti ...

Views: 28229  •  Komentáře: 32  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]

Příspěvek benzíno-elektrický pohon – část 1


benzíno-elektrický pohon – část 1



Obrázek

Neříká Vám nic název článku? A co jméno Porsche, Ferdinand Porsche? Už se chytáte? No snad už jste toto jméno někde zaslechli, určitě znáte automobilku vyrábějící skvělé sportovní auta stejného jména. Znáte asi taky lidový wagen Brouk. Dost lidí Vám bude tvrdit že tank Pz VI „Tiger“ je dílem tohoto konstruktéra, mnozí jsou schopní tvrdit, že Porsche je jediným konstruktérem tanků v hitlerovském Německu.



Nebudu tu psát o vývoji brouka nebo o skvělém modelu 911. Jen trochu nakousnu mírnou Ferdinandovu „úchylku“. Tím byl benzíno-elektrický pohon. Již podle názvu se jedná spojení klasického spalovacího motoru a elektromotoru pro pohon tahačů a obrněné techniky. Paradoxně se dnes podobný pohon začíná více používat v běžném silničním provozu, jen technologie hybridního pohonu je přece jen někde jinde než technika z počátku minul ...

Views: 29509  •  Komentáře: 17  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]

Příspěvek SAAB B-17 / S-17


SAAB B-17 / S-17



Projekt letounu byl zahájen již v roce 1937 u firmy ASJA (AB Svenska Järnvägsverkstädernas Aeroplanavdelning) pod označením L-10. Tento byl nabídnu letectvu v roce 1938 a to jej (po srovnání s nabídkami jiných firem) vybralo pro další vývoj jako P-7, přičemž 29. 11. 1938 byla objednána dvojice prototypů. Původně byl stroj požadován pouze pro průzkum, ale posléze přibyl i požadavek na střemhlavě bombardovací versi.

Obrázek



Na letouny je vidět, že u firmy ASJA pracovalo mnoho amerických konstruktérů, typicky "americké" tvary stroj nezapře (trochu připomíná např. SDC Helldiver). Zajímavě byl řešen podvozek, který byl zatahován směrem dozadu, při střemhlavém útoku pak byly vysouvány jeho kryty a tyto působil jako aerodynamické brzdy. Kolový podvozek mělo být možno v případě potřeby vyměnit za lyžový. Pro pumovou výzbroj byla v trupu umístěn ...

Views: 13557  •  Komentáře: 2  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]

Příspěvek EFW C.3603 / 3604


EFW C.3603 / 3604

Švýcarsko nebylo za druhé světové války v nejlepší pozici...nebo se dá spíše říci, že bylo v pozici vysloveně špatné. Ze všech stran obklopeno státy OSY nebo jimi okupovaným územím...a jeho největší zbraní byly jeho banky. Nicméně na to se nedalo spoléhat a proto Švýcarsko dělalo, co mohlo, aby potvrdilo známe "Si vis pacem para bellum".

Letectvo měli Švýcaři poměrně silné a to z velké části díky vlastní výrobě. Jedním z důležitých strojů níže popsaný jednomotorový víceúčelový (průzkumný, bitevní a těžký stíhací) letoun. Tento začal být projektován pod označením C.36 již v roce 1935 firmou EKW (Eidgenössiche Konstruktions-Werkstätte). Objednávka však přišla až v roce 1938 a to na upravený stroj pod označením C.3600. Na rozdíl od původního projektu měl tento zdvojené SOP, avšak stále ještě pevný podvozek. První prototyp, C.3601, byl zalétán 15. 3. 1939. Poháněn byl ještě motorem HS 12Y-31 o výkonu 630 kW. Výkonnější HS 12Y-51 s výkonem 733 kW (připravována byla jeho li ...

Views: 15136  •  Komentáře: 6  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]

Příspěvek SAAB 21 - J 21


SAAB 21 - J 21 (SWE)

Obrázek

Minule jsem tady něco málo uvedl o stíhačce J 22 která byla pro švédské letectvo – Flygvapnet - východiskem z nouze. Severské království nemělo rozvinutý letecký průmysl, ten se začal budovat pod tlakem mezinárodní situace. Ale již v roce 1941 byl zaveden do výzbroje bombardovací Saab B 17 a bylo rozhodnuto o začátku vývoje stíhacího letounu který nahradí používané italské a americké letouny. Pod vedením hlavního konstruktéra Frida Wänströma se začal rodit nový stíhací letoun který později dostal označení J 21A.



Již na první pohled je každému jasné, že byla zvolena poněkud neortodoxní koncepce. Kvůli odstranění špatného výhledu pilota a soustředění výzbroje v ose stroje byla použita konstrukce poháněná tlačným motorem. Ocasní plochy byly neseny na nosnících vycházejících z křídel. Problémem byl výběr motoru, uvažovaný hvězdicový motor - švéds ...

Views: 13287  •  Komentáře: 2  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]


  •  Novinky
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek

  • Kdo je online?
  • Ve fóru je celkem 539 uživatelů :: 9 registrovaných, 0 skrytých a 530 hostů (založeno na uživatelích aktivních během posledních 5 minut)
    Nejvíce zde současně bylo přítomno 964 uživatelů dne 26/4/2024, 02:43





  • Hledání

  • Statistiky
  • Totals
    Celkem příspěvků 409333
    Celkem témat 8714
    Total Announcements: 1477
    Total Stickies: 14
    Total Attachments: 15731

    Topics per day: 4
    Posts per day: 197
    Users per day: 2
    Topics per user: 2
    Posts per user: 92
    Posts per topic: 47

    Celkem zaregistrovaných uživatelů 4470
    Nejnovějším uživatelem je Teresadiz