• Globalní oznámení

Příspěvek Luftminenwerfer a pneumatické minomety


Obrázek

Francouzský pneumatický minomet



Luftminenwerfer a pneumatické minomety



Velkým problémem klasických dělových konstrukcí byly především vysoké teploty uvnitř hlavně vzniklé odpálením nálože a potřeba dopravovat velké množství střelného prachu. Mnozí konstruktéři tak obrátili svou pozornost k látce které je všude a je zdarma. Začali tedy experimentovat se zbraněmi poháněnými stlačeným vzduchem – zbraním pneumatickým. Je pozoruhodné že jedny z prvních pneumatických děl vznikaly na druhém konci světa a to v Americe. Zde dokonce bylo postaveno několik pobřežních baterií a křižník USS Vesuvius byl dokonce vyzbrojený třemi dynamitovými děly ráže 380mm (15 palců). Těmito dělo dokázala loď tiše ostřelovat nepřítele až na vzdálenost 2000m. Je třeba zmínit a hlavně připomenout, že nekonvenční pohon má ve Spojených ...

Views: 13324  •  Komentáře: 22  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]

Příspěvek Protitanková puška Tankabwehrgewehr M1918


301943667_1924161281122195_4600210931176141453_n.jpg

Protitanková puška Tankabwehrgewehr Model 1918

Bylo chladné ráno, když se z ranní mlhy vynořilo něco strašlivého. Velké ocelové kolosy dštící oheň, dým a za strašlivého hluku rozsévaly smrt všude kolem sebe. Dne 15.září 1916 použili Britové na Sommě první tanky. Tento den se dostala císařská armáda do svízelné situace, jak tyto kolosy zdolat. Jen co opadnul počáteční zmatek a panika, začaly chladnokrevné pruské mozky vymýšlet, kterak tyto monstra zastavit. Nejprve se začaly k tomuto účelu používat polní děla, leč ty měla potíž zasáhnout pohybující se cíl a i samotná kadence nebyla dostačující. Navíc pěchota neměla žádné prostředky, které by dokázaly pevné pancíře prorazit. Ve stejném roce si navíc německé vrchní velení uvědomilo, že vlastní stavba podobných tanků je nereálná a domácí průmysl není schopný, v blízké budoucnosti, vytvořit dostatečné počty tanků, které by se s nepřítelem mohly utkat. V souvislosti s tímto r ...

Views: 9395  •  Komentáře: 9  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]

Příspěvek "Letadlové" ponorky


Obrázek

Britská ponorka M2 s letounem „Peto“ na katapultu


PONORKY S LETADLY


Už praxe bojišť počátku první světové války prokázala, že v armádním boji začínají být velmi užitečné, ba nepostradatelné letouny, pravda, tehdy ještě jen z plátna, dřeva a drátů a s minimální výzbrojí, zkraje jen ručních zbraní. V průzkumu se letadla osvědčila víc než upoutané balóny, které jednak neumožňovaly sledovat velké území nepřítele, jednak se stávaly snadnou kořistí letadel protivníka. Vzducholodě byly odsouzeny operovat ve velkých výškách, kam na ně stíhačky téměř nemohly, a tedy výsledky pozorování z ních byly rovněž nepostačující…



Také v námořním vojenství se začaly průzkumné letouny uplatňovat už zkraje Velké války – vzpomeňme třeba nálety japonských hydroplánů z ukotvené jeřábové lodi WAKAMIJA na německou opevněnou základnu Tsingtau (Čching-tao, dn. Quingdao) na pod ...

Views: 14165  •  Komentáře: 14  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]

Příspěvek Julius Ritter von Payer


Výstřittttztuzužek.JPG

Julius Johannes Ludovicus Ritter von Payer

"Na Payerovi bylo znát, že se narodil v rodině důstojníka a vychovávali ho v přísném duchu.
Od mládí byl cílevědomý a houževnatý. U svých podřízených byl oblíbený, protože byl nejen rozhodný velitel, ale také přátelský člověk"


Na pustém severu Čech, pod rozlehlými Krušnými horami, v německých Teplicích (Teplitz) narodil se dne 2.září roku 1841 Julius Johannes Ludovicus von Payer. Tehdy ještě nikdo neměl tušení, že se tento nenápadný absolvent vojenské akademie, snílek který dával přednost studiu kartografie, malířství a jazykům, jednou rozhodne putovat až na daleký sever, kde byli "lvi".
Payer se narodil v obci Schönau v domě U jitřenky. Jeho otec byl penzionovaný rakouský důstojník, který chtěl, aby jej syn následoval ve vojenské dráze. Mladý Julius byl tedy nejprve poslán do kadetní školy v Krakově a později i do Vídně. Po studiích, v roce 1859, byl poručík Payer přidělen k posádkám v severn ...

Views: 8020  •  Komentáře: 12  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]

Příspěvek Franz Nopcsa von Felső-Szilvás


Baron_Franz_Nopcsa_in_Albanian_uniform.jpg

Baron Franz Nopcsa von Felső-Szilvás

"Důvod, proč jsem zastřelil svého dlouholetého přítele a sekretáře, pana Bajezida Elmase Dodu ve spánku,
je ten, že jsem jej nechtěl nechat nemocného, v bídě a bez peněze".


Život Franze Nopsy by se dal bez větších rozpaků označit jako velice zvláštní. Šlechtic, průkopník paleontologie, znalec Albánie, důstojník Rakousko-uherské armády, kandidát na albánský trůn, dobrodruh, špion a gay. Tento podivný dobrodruh se narodil 3.května roku 1877 na rodném sídle Szacsal nedaleko města Hateg v divoké Transylvánii, do rodiny zámožných maďarských aristokratů. V té době byla Transylvánie součástí Rakousko-Uherska a právě s touto říší byl Nopcsa spjat co celý život. Pro mladého šlechtice se stal zlomovým okamžikem rok 1895, kdy jeho sestra Ilona objevila na rodinném pozemku několik zkamenělých dinosauřích kostí. Nopcsa tyto kosti představil profesoru vídeňské univerzity Eduardu Suessovi. Přes ...
Přílohy
s_1Nopcsy.jpeg
s_1Nopcsy.jpeg (11.05 KiB) Zobrazeno 2136 x

Views: 6258  •  Komentáře: 2  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]

Příspěvek Rakousko-uherské jednotky v Orientu


DQlvTgIVAAAjqBj.jpg

Rakousko-Uherské jednotky v Orientu

"Rakouští vojáci byli neustále v kontaktu s obyvateli. Nakupovali si u nich jídlo, zajišťovali obyvatelům Palestiny zdravotní péči. V době Vánoc organizovali právě Rakušané oslavy v Betlémě. Nakupovali si tam suvenýry ze Svaté země. Palestinští obchodníci mají dodnes jejich jména v pamětních knihách. A tak Palestinci i po desítkách let v dobrém vzpomínali právě na Rakušany, tedy i na české vojáky. Kontakt s místními si však zároveň užívali také Rakušané."

Rakousko-uherské mocnářství mělo o Palestinu hluboký zájem dlouho před vypuknutím války, i když na rozdíl od mnoha jiných zemí zde nehledalo kolonie a suroviny. Příkladem může být vzdělávací program, ve kterém hrál klíčovou roli moravský rodák Alois Musil (můžu o něm dát článek) který byl hlavní postavou rakousko-uherské orientální mise. Chtěl zvýšit životní úroveň v oblasti, a proto ho napadlo poslat několik desítek mladých obyvatel Palestiny do Rako ...
Přílohy
D1iZCJrW0AA3vM1.jpg
DQlvTeuVwAAS8nN.jpg
DQlvTe6VwAARwvn.jpg

Views: 18076  •  Komentáře: 26  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]

Příspěvek Herman Potočnik


Herman_Potocnik_Noordung.jpg

Herman Potočnik

aneb neznámý slovinský průkopník kosmonatiky - Herman Potočnik. Ve svých pracech používal tajemný pseudonym Hermann Noordung. Německé slovo ordnung znamená řád, hovorovou slovinštinou má stejný význam slovo ordunga. Podle některých má tento pseudonym vyjadřovat problematiku chaosu, jelikož ono písmeno N na začátku, je možné brát jako negaci. Jinými slovy tedy "chaos"

"Prorok je ten, kdo vidí daleko dopředu, ale zároveň vidí všechno kolem sebe, protože budoucnost začíná dnes"
- Konstantin Eduardovič Ciolkovskij


Je tomu více než sto let, kdy se v zimním čase předvánočním, narodil jeden z nejvýznamnějších průkopníků astronautiky. Psal se právě 22. prosinec Léta Páně 1892, den který většině obyvatelům velkého přístavního města Puly, kdesi až na samém Jihu Istrie, mohl připadat stejný jako všechny ostatní. Pro právě narozeného Hermana Potočnika byl ale tento den nezapomenutelný, stejně tak pro jeho rodiče, ktěří pocháze ...
Přílohy
Slovenia_01_Noordung-1024x734.jpg

Views: 14343  •  Komentáře: 16  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]

Příspěvek Jednokolé a kulové tanky


tumbleweed_tank_1200.jpg

Jednokolé a kulové tanky

Když se podíváme zpět do minulosti, zajisté si povšimneme, že tehdejší doba nalézala fascinující zálibu v nejbizarnějších dopravních prostředcích kulovitého tvaru, od strojů pro dopravu, přes zbraně až po kosmické stanice. Již od konce 19. století se datují první pokusy o vytvoření monocyklu, tedy dopravního prostředku, který je tvořen jen jedním kolem, jinak známý i pod názvem jednokolka. Vedle užitečných a neocenitelných vynálezů se objevovaly na přelomu 19. a 20. století i méně užitečné vynálezy, které by spíše našly uplatnění v kabinetu kuriozit a technických podivností. Právě v této době bylo možné nalézti v ulicích měst a nejrůznějším tisku reklamu na:

Monocykl Ludvíka Očenáška

Kupříkladu časopis Světozor propagoval zmíněnou jednokolku těmito slovy: "Monockyl českého původu jest originálním a veskrze užitečným příspěvkem cyklistickému sportu všesvětovému. Vynálezcem a sestrůjcem jest mechanik Ludvík Oče ...
Přílohy
dynasphere-demonstrated-at-brooklands.jpg
27173311_1724803837584375_7930725459777890206_o.jpg
27331725_1724800264251399_7848332128118489311_n.png

Views: 25056  •  Komentáře: 46  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]

Příspěvek Obrněné vlaky (R-U)


11.jpg

Rakousko-uherské obrněné vlaky

"Při druhé bitvě o Lvov, bylo z rakouské strany použito i obrněných vlaků. U jednoho z nich byl šrapnelem poškozen kotel parostroje, za nejprudší střelby vojáci kotel chladnokrevně vyspravili a soudruzi jejich při tom zároveň palbou ze strojních pušek ve vlaku umístěných odrazili útok nepřítele, jenž již již se hrnul na zastavený vlak."

Počátky by bylo možné datovat až k počátku 18. století, kdy byla postavena první železnice. Ta se velice rychle ukázala být velice rychlým a především ekonomicky výhodným dopravním prostředkem pro velké množství lidí. Rozsáhlé prostory mnohých zemí se tak začaly rychle zaplňovat sítí železnic a přidružených staveb. Od počátku vzniku prvních železničních sítí, začala se o nový dopravní prostředek zajímat i armáda. Vysocí představitelé vojska si uvědomili, že díky novému dopravnímu prostředku bude možné přesouvat svá vojska rychle, až k místům nasazení. Nicméně hlavním problémem vlaků byla ...
Přílohy
Pol-1919-SmialyTrain.jpg
MÁV_armoured_train.jpg
index.jpg
index.jpg (10.9 KiB) Zobrazeno 1383 x

Views: 36151  •  Komentáře: 60  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]

Příspěvek Argentinské bitevní lodě třídy Rivadavia


Argentinské bitevní lodě třídy Rivadavia

Obrázek

Na území Jižní Ameriky existovaly ve druhé polovině 19. století čtyři silné státy (Argentina, Brazílie, Chile a Peru), jejichž válečná námořnictva mezi sebou soutěžila o pozici regionální mocnosti. Po porážce ve válce s Chile (1879 až 1883) téměř zaniklo peruánské loďstvo a hospodářsky posílená Chile se nyní mohla soustředit na soupeření s Argentinou, jež se stala jejím hlavním rivalem. Závody ve zbrojení mezi těmito zeměmi se odrazily i v jejich námořních programech, takže obě loďstva na přelomu 19. a 20. století značně posílila a zařadila do služby řadu nových plavidel včetně pancéřových křižníků (chilské ESMERALDA a O´HIGGINS; argentinské jednotky třídy GARIBALDI). Nákladné soupeření nakonec oba rivaly finančně vyčerpalo, díky čemuž za přispění britského prostřednictví v roce 1902 podepsali smlo ...

Views: 18782  •  Komentáře: 22  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]


  •  Novinky
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek

  • Kdo je online?
  • Ve fóru je celkem 459 uživatelů :: 8 registrovaných, 0 skrytých a 451 hostů (založeno na uživatelích aktivních během posledních 5 minut)
    Nejvíce zde současně bylo přítomno 682 uživatelů dne 19/4/2024, 04:50





  • Hledání

  • Statistiky
  • Totals
    Celkem příspěvků 408523
    Celkem témat 8700
    Total Announcements: 1471
    Total Stickies: 14
    Total Attachments: 15478

    Topics per day: 4
    Posts per day: 197
    Users per day: 2
    Topics per user: 2
    Posts per user: 91
    Posts per topic: 47

    Celkem zaregistrovaných uživatelů 4465
    Nejnovějším uživatelem je RichardAnimi