• Globalní oznámení

Příspěvek Bitva u Leyte (2) - Válka v Pacifiku č 140


Bitva u Leyte (2)

Američtí žraloci útočí
Na přístupových trasách k centrálním Filipínám hlídkovali v hojných počtech američtí ponorkáři, pro něž představovala početná uskupení bitevních kolosů a křižníků lákavou kořist, a první kdo na vlastní kůži pocítil jejich drtivý žraločí stisk byly posádky Středního svazu. Viceadmirál Kurita vedl svěřené lodě kolem západního pobřeží jako nudle dlouhého ostrova Palawan, přičemž se držel jižně od oblasti zanesené do map pod všeříkajícím označením „Nebezpečné mělčiny“, což znamenalo nutnost proplout tzv. Palawanskou úžinou širokou v průměru 25 mil.

Tato vodní trasa pochopitelně představovala ideální rejdiště pro ponorky, čehož si byl Kurita dobře vědom, takže jeho uskupení kvůli této hrozbě plulo přerušovaným kursem, ale zároveň udržovalo rychlost pouhých šestnáct uzlů. Důvodem byla úspora pohonných hmot, neboť 1. úderný svaz nedoprovázely tankery a jeho velitel byl odhodlán alespoň část svěřených lodí přivést z očekávaného pekla zpět na základnu ...
Přílohy
leyte-gulf-battle-3-e1573366452597.jpg
Dace.jpg
Atago.jpg
Maja.jpg
McClintock.jpg
McClintock.jpg (25.84 KiB) Zobrazeno 1436 x
Takao.jpg
Ztroskotaný Darter.jpg
Halsey.jpg
1. úderný svaz vyplouvá z Brunejského zálivu.jpg
Bunker Hill.jpg
fukudome.jpg
Automaty Australia.png
Jokosuka.gif
Jokosuka.gif (40.43 KiB) Zobrazeno 1436 x
Princeton.jpg
Hořící Princeton.jpg
William Buracker.jpg
William Buracker.jpg (14.48 KiB) Zobrazeno 1436 x
Sherman.jpg
Birmingham a Princeton.jpg
Birmingham a Princeton 1.jpg
Mitscher a Nimitz.jpg

Views: 1436  •  Komentáře: 7  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]

Příspěvek Baťovci proti Japoncům


2491.jpg

Čechoslováci bránili Filipíny před Japonci

Firma Baťa již v roce 1934 expedovala obuv na Filipíny prostřednictvím společnosti Baťa Shoe Co.Ltd. Baťova prodejní společnost pro Dálný východ měla původně sídlo v Singapuru a postupně zřídila několik desítek prodejen v různých východočínských a dalších asijských velkoměstech, kde zaměstnávala jako obchodvedoucí nejen domorodce, ale také několik Čechoslováků. Dosud není zcela jasné, v jakém rozsahu firma Baťa na Filipínách působila, ale nejčastěji se zmiňují dva obchody a jedna výrobna. Do filipínské Manily bylo zpočátku vysláno nejméně 7 baťovských zaměstnanců, kteří zde pravděpodobně pobývali těsně před vypuknutím a někteří i v průběhu druhé světové války. Pracovníci firmy byly za války velmi aktivní v protijaponském odboji, ve kterém spatřovali možnost, jak oplatit okupaci své země nacistickým Německem. Už když nacisté okleštili v září 1938 Československo obsazením Sudet, Čechoslováci nabídli služby americké armádě ...
Přílohy
Philippines-bannister-1941.jpg
1452262_1301180_ASTER_Karel___Portrait___LOWRES.jpg
1084425_1008726_ASTER_Karel_150x200.jpg

Views: 784  •  Komentáře: 1  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]

Příspěvek Ornitoptéra DuBois-Riout


Výstřižektrtzzzuup.JPG

Ornitoptéra DuBois-Riout

Když lidé začali uvažovat o létajících strojích těžších než vzduch, bylo přirozené pokoušet se napodobovat ptáky. Logicky se tak lidé začali zaobírat konceptem ornitoptéry, tedy používání mávajících křídel k dosažení letu. Autorem nápadu z roku 1874 byl Alphonse Pénauda. V Čechách konal pokusy s ornitoptérou (česky křídelník) pardubický průkopník novinek Artur Kraus (1854-1930) koncem 19. století. Všechny pokusy o sestrojení funkční ornitoptéry však končily nezdarem. V roce 1900 tak většina průkopníků letectví zaměřila své úsilí na vrtule a pevná křídla; někteří však u ornitoptér setrvali. Jedním takovým "zarputilým" vynálezcem byl francouzský inženýr René Louis Riout, který na počátku 20. století přesunul své zaměření od automobilů k letectví.
René Louis Riout prováděl již v roce 1907 úspěšné testy svých modelů ornitoptér. V roce 1909 jeden z modelů letěl 50 metrů ve výšce 3 me ...
Přílohy
Výstřižektrzww.JPG
Výstřižektrtzzzuuu.JPG
Výstřižekrtr.JPG

Views: 695  •  Komentáře: 0  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]

Příspěvek Hvězdné chvíle pevnosti, jež se hvězd dotýká


FORTE DEL MONTE FESTA
Hvězdné chvíle pevnosti jež se hvězd dotýká
cesc-forte-monte-festa.jpg
1.světová válka - Itálie
Jedenáct bitev na řece Soča - 11 jen málo úspěšných italských útoků
Dvanáctá bitva na řece Soča – zničující útok rakousko-uherských a německých vojsk u Caporetta

Následovalo prolomení italských linií a začal všeobecný ústup italských vojsk, který se postupem času měnil v chaotický úprk. Italské velení se snažilo zastavit postup nepřátelských vojáků, ale ti byli nezadržitelní a stále postupovali vpřed. Záchranou měly být pevnosti postavené na počátku 20. století. Bohužel pro Itálii a její ozbrojené síly se naděje vkládané do opevnění nenaplnily. Jednotlivé forty padaly do nepřátelských rukou jeden po druhém bez boje nebo jen po menších šarvátkách.
S jedinou výjimkou. A tou výjimkou byl:
FORT MONTE FESTA

Když se k pevnosti Monte Festa blížila ustupující italská armáda, měl být tento f ...
Přílohy
perino.jpg
sjednocení itálie.png

Views: 2376  •  Komentáře: 30  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]

Příspěvek Bitva u Leyte-Válka v Pacifiku č 139


Bitva u Leyte

Operace „Šó-Gó“
Když se 20. října 1944 na filipínském ostrově Leyte triumfálně „mokrou nohou“ vylodil generál Mac Arthur a tisíce příslušníků 6. armády, reakce protivníka na sebe nenechala čekat. Třebaže sebevědomí američtí vojenští činitelé ani rozvědka s vážnějším odporem floty Země vycházejícího slunce nepočítali, Císařský hlavní stan byl naopak připraven vyslal do „rozhodující bitvy“ hlavní síly Spojeného loďstva. Ztráta Filipín by totiž představovala nejenom bezprostřední hrozbu pro Formosu a souostroví Rjúkjú, ale hlavně by izolovala Nippon od jeho držav v Jihovýchodní Asii, které pro mateřskou zemi představovaly hlavního dodavatele ropy a dalších strategických surovin.

Tokio s další spojeneckou ofenzívou ještě před koncem r. 1944 najisto počítalo, ale o jejím cíli neměli zdejší stratégové jasno. Sice převládalo mínění, že nyní přijde na řadu některý z filipínskýc ...
Přílohy
King.jpg
Victorious.jpg
Halsey.jpg
Musaši vyplouvá z Brunejské zátoky.jpg
USS-Shark-174.jpg
Ise.jpg
Ózawa.jpg
Soemu Tojoda.jpg
Kurita.jpg
MacArthur na Nashvillu.jpg
aoba.jpg
Nišimura.jpeg

Views: 1962  •  Komentáře: 12  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]

Příspěvek Boj o Aleuty (3) - Válka v Pacifiku č 138


Boj o Aleuty (3)

Dobytí Attu
V době kdy se u Komandorských ostrovů střetly japonské a americké námořní síly, již finišovaly přípravy na operaci „Landcrab“ což bylo kódové označení pro obsazení Attu. Tento nejzápadnější aleutský ostrov se měl stát prvním cílem spojenecké ofenzívy na tomto válčišti, čímž měla být posádka východněji situované Kisky izolovaná od spojení s mateřskou zemí. Attu je ostrov o rozloze 893 kilometrů čtverečních, přičemž mezi na západě ležícím Wranglerovým mysem a Čičagovovým mysem na jeho východní části se rozprostírá vzdálenost asi 56 km, zatímco jeho největší šířka dosahuje 24 km. Do pobřeží se zařezává několik hlubokých zálivů, ale pohyb do vnitrozemí ztěžují horské hřebeny. Jeho obranu před útokem z moře usnadňovaly zdejší topografické podmínky, neboť pláže vhodné k vylodění tvořily pouze 5 % pobřeží, a jinde ze dna výhrůžně čněla mnohdy nezmapovaná skaliska.

Ostrovní posádce od února 1943 velel pl ...
Přílohy
Yasuyo Yamasaki.jpg
Yasuyo Yamasaki.jpg (19.42 KiB) Zobrazeno 1266 x
Nassau u Attu.jpg
Rockwell (vlevo).jpg
Penssylvánia ostřeluje Attu.png
Albert Brown.jpg
Landrum.jpg
Landrum.jpg (24.69 KiB) Zobrazeno 1266 x
Attu Banzai.jpg
Mississippi.jpg
Japanese submarine I-7.jpg
Japanese submarine I-7.jpg (14.56 KiB) Zobrazeno 1266 x
Corlett Charles.jpg
Masatomi Kimura.jpg
Masatomi Kimura.jpg (33.31 KiB) Zobrazeno 1266 x
Robert Giffen.jpg
Santa Fe.jpg
Kiska.jpg
Abner Read.jpg
DeWitt.jpg

Views: 1266  •  Komentáře: 1  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]

Příspěvek Merian Caldwell Cooper "Kosciuszkova peruť"


Merian Caldwell Cooper

„Kosciuszkova peruť"


Merian Caldwell Cooper – jméno, které by měli znát především filmoví fandové - herec, filmový tvůrce, nositel Oscara a producent takového dobového trháku, jako byl v roce 1933 King Kong. Ale to nejsou důvody, pro které by se o něm mělo psát na Palbě.

Merian Caldwell Cooper na lotyšských hranicích po útěku ze sovětského zajateckého tábora.jpg
Cooper po útěku z bolševického zajetí. Lotyšská hranice.


Merian Caldwell Cooper se narodil 24. října 1893 v Jacksonville na Floridě do rodiny, ve které žila tradice jeho prapradědečka, plukovníka Johna Coopera z Války o nezávislost, který sloužil v jezdectvu Unie po boku amerického národního hrdiny, poláka Kazimierze Pulaskiho.

Kazimierz Pulaski byl důstojníkem kavalerie – polským husarem. V roce 1776 musel uprchnout z carského Ruska, protože se přidal k poraženému protiruskému povstání Barské konfederace polské šlechty. Byl v nepřítomnosti odsouzený k trestu smrti a byla na jeho hlavu vypsaná odměna. Dostal ...
Přílohy
Merian_Cooper.jpg
Merian_Cooper.jpg (10.29 KiB) Zobrazeno 1170 x
300px-Cooper_Fauntleroy.jpg
300px-Cooper_Fauntleroy.jpg (24.44 KiB) Zobrazeno 1170 x
111th_Escadrille_Roundel.jpg
111th_Escadrille_Roundel.jpg (12.6 KiB) Zobrazeno 1168 x

Views: 1170  •  Komentáře: 4  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]

Příspěvek Boj o Aleuty (2) - Válka v Pacifiku č 137


Bitva u Komandorských ostrovů

Boj o Aleuty (2)
Viceadmirál Hósógaja vyplul 22. března z Paramušira se silným uskupením složeným z těžkých křižníků MAJA a NAČI podporovaných lehkými křižníky ABUKUMA a TAMA a torpédoborci HACUŠIMO, WAKABA, IKAZUČI, USUGUMO a INAZUMA. Jejich úkolem bylo ochránit transportní lodě ASAKA MARU, SAKITO MARU a SANKÓ MARU s 550 vojáky a nákladem pro Attu. Ty však pluly samostatně delší trasou podél Kamčatky a měly se s Hósógajou setkat poblíž Komandorských ostrovů mimo dosah letadel na ostrově Adak.

Jenomže ne vše šlo podle plánu, jelikož SANKÓ MARU doprovázený torpédoborcem USUGUMO se kvůli špatnému počasí opozdil, takže se k Hósógajovi jižně od Komandorských ostrovů připojily pouze ASAKA MARU a SAKITO MARU. Japonci pluli v kýlovém tvaru, přičemž se na čele pohyboval vlajkový NAČI následovaný křižníky MAJA, TAMA a ABUKUMA, za nimiž dýmaly torpédoborce WAKABA, HACUŠIMO, IKAZUČI, oba transporty a torpédoborec INAZUMA. Křižníky a torpédoborce nesly 20 děl ráže 203 ...
Přílohy
Asaka Maru.jpg
McMorris.jpg
Salk Lake City.jpg
kommandorski island.gif
kommandorski island.gif (11.62 KiB) Zobrazeno 1594 x
Heavy cruiser Nachi-1930s.jpg
USN-CN-Aleutians-5.gif
USN-CN-Aleutians-5.gif (21.21 KiB) Zobrazeno 1594 x
Bertram Rodgers.jpg
hosogaya boshiro.jpg
hosogaya boshiro.jpg (22.28 KiB) Zobrazeno 1594 x
Japanese cruiser Maya 1944.jpg
Richmond.jpg
abukuma.jpg
Coghlan.jpg
Coghlan.jpg (12.4 KiB) Zobrazeno 1594 x
Riggs Ralph.jpg
Riggs Ralph.jpg (18.01 KiB) Zobrazeno 1594 x
Daly.jpg
Salt Lake City po bitvě v Dutch Harboru.jpg
Salt Lake City v bitvě u komandor.jpg

Views: 1594  •  Komentáře: 6  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]

Příspěvek Sup Ilie ve městě Buzău


646x404-2.jpg

Sup dělal společnost lidem v Buzău

V letech 1924 až 1942 žili u nádraží ve městě Buzău v rumunském Valašsku, jeden velice neobvyklý dravec - Sup hnědý (Aegypius monachus). Příběh hovoří o tom, že vyčerpaného supa jednou našel na dvoře jistý hostinský jménem Adam. Doslova mu prý spadl z nebe. Ujal se jej, krmil a oplátkou ukazoval ve své hospodě u nádraží. K lidem se choval přátelsky a tak jej pojmenovali Ilie (Eliáš). Původ jména se někdy připisuje pilotům, jelikož právě svatý Eliáš je zde patronem letectví. Každý den si Ilie vykračoval ulicemi Buzău jako hrdý hospodář - jeho chůze byla pomalá a kolébavá. Každodenní rituál spočíval v cestě středem ulice (na chodníku by o něj lidé zakopli) na trh, kde dostával maso nebo ryby od řezníků. Byl tak oblíben, že když v poledne kolem projížděl rychlík na trase Cernăuți - Bukurešť, číšníci z restauračního vozu mu s oblibou d ...
Přílohy
dinu-roco-vulturul-ilie-ion-creanga-1975-a-682979-510x510.JPG
405912730_901791511659535_1102491284574011918_n.jpg

Views: 1051  •  Komentáře: 3  •  Odeslat odpověď [ Číst dále ]


  •  Novinky
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek

  • Kdo je online?
  • Ve fóru je celkem 22 uživatelů :: 5 registrovaných, 0 skrytých a 17 hostů (založeno na uživatelích aktivních během posledních 5 minut)
    Nejvíce zde současně bylo přítomno 345 uživatelů dne 17/1/2023, 21:53





  • Hledání

  • Statistiky
  • Totals
    Celkem příspěvků 403766
    Celkem témat 8631
    Total Announcements: 1449
    Total Stickies: 14
    Total Attachments: 14320

    Topics per day: 4
    Posts per day: 201
    Users per day: 2
    Topics per user: 2
    Posts per user: 92
    Posts per topic: 47

    Celkem zaregistrovaných uživatelů 4389
    Nejnovějším uživatelem je RNS50_llset