Špionážní letouny USA nad ČSSR
Ano, fotogrametrie je starší než fotografie, datuje se do roku 1032, kdy byla poprvé popsána camera obsura arabským učencem Ibn Al Hasan Haitkamem. Z naší doby Leonardo da Vinci (1452 – 1519) se jí zabýval také a je často uváděn jako její tvůrce.
Ale protože obraz z ní se musel překreslovat a vyžadovalo to velkou zručnost kreslíře, do doby fotografie se nerozšířila. Již v roce 1859 byl ve Francii zkonstruován první fototeodolit. Další rozvoj fotografie - desky a poté film umožnily v roce 1890 první klasickou leteckou (balonovou) komoru.
Do té doby byla používána průseková fotogrametrie a teprve velkého rozvoje přinesla stereoskopie od roku 1901, kdy Pulfrich (Německo, Zeiss group) zkonstruoval stereokomparátor, který zdokonalil ve Vídni v roce 1908 Eduard von Orel jako autostereograph.
Ten firma Zeiss vyráběl pod názvem stereoautograf, který umožnil sestrojení nejen polohopisných, ale i výškopisných map ze sterografických snímků.
S rozvojem letectví se rychle zlepšovalo mapování, protože pro sestrojování těchto map potřebujete fotografovat z výšky.
Jen na začátku války minimálně polovina letadel sloužila ke snímkování a slavné letecké souboje byly vedeny za cílem co nejvíce znemožnit letecký průzkum (malý příklad - jeden den nasnímáte povrch. V noci se sem utajeně přesune divize a perfektně se zamaskuje v terénu. Další den provedete snímkování. Nevidíte ani vojáčka. ale ze změny konfigurace terénu - teď neřeším, že se stromy v lese a listí objevilo jinde, to řeší až infračervená fotografie - zjistíte, že se tu něco změnilo), takže přelet jediného letadla absolutně zmařil snahu o nějaký překvapivý útok.
No a vyhodnocovací stroje se jen vyvíjely (analogové vyhodnocování, infračervené, kvalitnější a vícevrstvé filmy, nástup digitálního věku - vyhodnocování, zpracování, velké CCD a CMOS senzory - když říkám velké, tak tím myslím 450 mm a více).
Analogy machine - Orthophotoscop
BTW, ty sterofotografické fotografie bez odpovídajícího prohlížeče neoceníte.
Ale protože obraz z ní se musel překreslovat a vyžadovalo to velkou zručnost kreslíře, do doby fotografie se nerozšířila. Již v roce 1859 byl ve Francii zkonstruován první fototeodolit. Další rozvoj fotografie - desky a poté film umožnily v roce 1890 první klasickou leteckou (balonovou) komoru.
Do té doby byla používána průseková fotogrametrie a teprve velkého rozvoje přinesla stereoskopie od roku 1901, kdy Pulfrich (Německo, Zeiss group) zkonstruoval stereokomparátor, který zdokonalil ve Vídni v roce 1908 Eduard von Orel jako autostereograph.
Ten firma Zeiss vyráběl pod názvem stereoautograf, který umožnil sestrojení nejen polohopisných, ale i výškopisných map ze sterografických snímků.
S rozvojem letectví se rychle zlepšovalo mapování, protože pro sestrojování těchto map potřebujete fotografovat z výšky.
Jen na začátku války minimálně polovina letadel sloužila ke snímkování a slavné letecké souboje byly vedeny za cílem co nejvíce znemožnit letecký průzkum (malý příklad - jeden den nasnímáte povrch. V noci se sem utajeně přesune divize a perfektně se zamaskuje v terénu. Další den provedete snímkování. Nevidíte ani vojáčka. ale ze změny konfigurace terénu - teď neřeším, že se stromy v lese a listí objevilo jinde, to řeší až infračervená fotografie - zjistíte, že se tu něco změnilo), takže přelet jediného letadla absolutně zmařil snahu o nějaký překvapivý útok.
No a vyhodnocovací stroje se jen vyvíjely (analogové vyhodnocování, infračervené, kvalitnější a vícevrstvé filmy, nástup digitálního věku - vyhodnocování, zpracování, velké CCD a CMOS senzory - když říkám velké, tak tím myslím 450 mm a více).
Analogy machine - Orthophotoscop
BTW, ty sterofotografické fotografie bez odpovídajícího prohlížeče neoceníte.
Možná to bude někoho zajímat, článek o tajné špionážní základně NATO poblíž československých hranic.
http://cestovani.idnes.cz/tajna-zakladn ... igsvet_tom
http://cestovani.idnes.cz/tajna-zakladn ... igsvet_tom
Tak v přímé souvislosti parádní příběh/povídka z druhé strany hranic:
http://www.ab-obchod.sk/download/kapitola1.doc
http://www.ab-obchod.sk/download/kapitola1.doc
to Hektor:
Možnost zachytit RF-101 je na určitou diskusi.
Předně musí být systém PVOS na něco podobného připraven ( vhodná taktika nasazení přepadových stíhačů). Jde - li o schopnosti letadlového parku tehdejšího letectva ČSLA, lze uvažovat pouze o letounech Mig-19S/P/PM. RF-101 je sice asi o 180 km/h rychlejší než Mig-19S, ale dostup byl srovnatelný a stoupavost "Devatenáctky" byla na tu dobu úžasná ( až 180 m/s). Navíc se na takový cíl navádělo několik strojů najednou. První letoun prováděl samotné stíhání cíle, druhý stíhací stroj prováděl přehrazení směru letu narušitele a třetí stíhačka odřezávala ústupovou cestu za narušitelem. Zde lze uvažovat i o dvojici "Devatenáctek" na zamezení ústupu.
Vše další záviselo na kvalitě navedení letovodem VS PVOS.
Výše napsané má však jedno ALE!!! Nejdříve musí PVOS včas takového, v té chvíli ještě potenciálního, narušitele zjistit.
Možnost zachytit RF-101 je na určitou diskusi.
Předně musí být systém PVOS na něco podobného připraven ( vhodná taktika nasazení přepadových stíhačů). Jde - li o schopnosti letadlového parku tehdejšího letectva ČSLA, lze uvažovat pouze o letounech Mig-19S/P/PM. RF-101 je sice asi o 180 km/h rychlejší než Mig-19S, ale dostup byl srovnatelný a stoupavost "Devatenáctky" byla na tu dobu úžasná ( až 180 m/s). Navíc se na takový cíl navádělo několik strojů najednou. První letoun prováděl samotné stíhání cíle, druhý stíhací stroj prováděl přehrazení směru letu narušitele a třetí stíhačka odřezávala ústupovou cestu za narušitelem. Zde lze uvažovat i o dvojici "Devatenáctek" na zamezení ústupu.
Vše další záviselo na kvalitě navedení letovodem VS PVOS.
Výše napsané má však jedno ALE!!! Nejdříve musí PVOS včas takového, v té chvíli ještě potenciálního, narušitele zjistit.
to Hektor:
Na Tvou poslední otázku mohu odpovědět jen částečně. Úspěch či neúspěch akce stíhačů skutečně silně závisí na schopnostech letovoda NS.
Na základě nabytých zkušeností z 50. let min. stol. došlo k určitému opatření, které trvalo až do začátku r. 1990. Na mapě byla stanovena pomyslná čára 50 km podél naší západní hranice ještě v hloubce území tehdejší NSR a Rakouska. Pokud zjevně vojenské letadlo přeletělo tuto vzdálenostní čáru od naší hranice, PO-SY okamžitě reagoval vzletem přepadového stíhače. Když vedený cíl pokračoval dále k našemu území, byl již stíhací letoun v dostatečné výšce a další posilové prostředky PVOS zahájily činnost ( třeba vzlet dalších stíhaček).
Skutečně, každý stíhací pluk vyčleňoval pro PO-SY dvojici nadzvukových letounů, ale to neznamená, že proti cíli působí jen stroje jediného pluku. Obyčejně docházelo ke vzletu z různých letišť. Ve prospěch PVOS fungovaly též dvojice nadzvukových strojů stíhacích pluků 10. LA. Mohlo tedy dojít k situaci, a také k ní běžně docházelo, že na cíl působyly současně letouny 7. A PVOS a 10. LA. Po r. 1968 se stejná opatření týkala také stíhacích jednotek Střední skupiny Sov armády na našem území. Pokud se nemýlím, v 80. letech musel pilot VVS jednoznačně plnit rozkazy našeho VS PVOS.
A ještě malý dodatek k údajům z předchozího příspěvku:
Za určitých okolností mohl vcelku dobře některé úkoly spojené se zachycením RF-101 plnit Mig-17PF.
Na Tvou poslední otázku mohu odpovědět jen částečně. Úspěch či neúspěch akce stíhačů skutečně silně závisí na schopnostech letovoda NS.
Na základě nabytých zkušeností z 50. let min. stol. došlo k určitému opatření, které trvalo až do začátku r. 1990. Na mapě byla stanovena pomyslná čára 50 km podél naší západní hranice ještě v hloubce území tehdejší NSR a Rakouska. Pokud zjevně vojenské letadlo přeletělo tuto vzdálenostní čáru od naší hranice, PO-SY okamžitě reagoval vzletem přepadového stíhače. Když vedený cíl pokračoval dále k našemu území, byl již stíhací letoun v dostatečné výšce a další posilové prostředky PVOS zahájily činnost ( třeba vzlet dalších stíhaček).
Skutečně, každý stíhací pluk vyčleňoval pro PO-SY dvojici nadzvukových letounů, ale to neznamená, že proti cíli působí jen stroje jediného pluku. Obyčejně docházelo ke vzletu z různých letišť. Ve prospěch PVOS fungovaly též dvojice nadzvukových strojů stíhacích pluků 10. LA. Mohlo tedy dojít k situaci, a také k ní běžně docházelo, že na cíl působyly současně letouny 7. A PVOS a 10. LA. Po r. 1968 se stejná opatření týkala také stíhacích jednotek Střední skupiny Sov armády na našem území. Pokud se nemýlím, v 80. letech musel pilot VVS jednoznačně plnit rozkazy našeho VS PVOS.
A ještě malý dodatek k údajům z předchozího příspěvku:
Za určitých okolností mohl vcelku dobře některé úkoly spojené se zachycením RF-101 plnit Mig-17PF.
Můj děd byl velitel jedné raketové základny v letech 77-86 to odešel do důchodu.Vzpomínám že často pro něj přijeli a odváželi ho.Jednou ale myslím že v 83 či 84 v létě tak to se vrátil až po třech dnech.Pak mi vzhledem k mé vášni k letadlům vyprávěl o různých poplaších kvůli letadlům ze západu a pak po převratu mi vyprávěl že tenkrát mělo dojít k aktivaci raketového systému kvůli vysoké výšce letedla a že ho sestřelili a že to je tajné.Bohužel děda už je po smrti ale vše si psal do deníku a tak zkusím najít info v tom.S kamarádem už sme kvůli tomu pátrali i archivech ale nenašli jsme nic ale v 85 se něco stalo ale je to utajené ale datum by seděl.Tak nevím
- pomala.jesterka
- desátník
- Příspěvky: 52
- Registrován: 11/2/2010, 18:36
Na .acig.org jsem narazil na seznam vzdušných sestřelů v Evropě za studené války. Jsou tam vidět i zde diskutované sestřely.
Slováci sundali Maďarům Cesnu ?pomala.jesterka píše:Na .acig.org jsem narazil na seznam vzdušných sestřelů v Evropě za studené války. Jsou tam vidět i zde diskutované sestřely.
20Mar95 HuAF MiG-29 L.Uhrin intercepted Cessna 172 Slovakia
Jose - obráceně, Maďaři zachytili slovenskou Cessnu.Jose píše:Slováci sundali Maďarům Cesnu ?pomala.jesterka píše:Na .acig.org jsem narazil na seznam vzdušných sestřelů v Evropě za studené války. Jsou tam vidět i zde diskutované sestřely.
20Mar95 HuAF MiG-29 L.Uhrin intercepted Cessna 172 Slovakia
Doufám, že umřu dřív, než vymře lidstvo.
doplnění příspěvku ,,kacermiroslav 19/9/2008, 22:06"
Mig-15 vs. Lockheed P2V Neptune
1954 (1953?)
Dodnes se neví co to bylo přesně za stroje. Předpokládá se, že se jednalo o námořní průzkumné stroje typu Lockheed P2V Neptune.
Poručík Zdeněk Voleman neprojevil moc velké znalosti v rozpoznávání letadel. Někde (kdybych si tak vzpomněl kde!) jsem četl, že se jednalo A-1 Skyraidery s podvěšenými přídavnými nádržemi.
A pokud i viděl, jak se po něm otáčí zadní střelecká věž...
1954 (1953?)
Dodnes se neví co to bylo přesně za stroje. Předpokládá se, že se jednalo o námořní průzkumné stroje typu Lockheed P2V Neptune.
Poručík Zdeněk Voleman neprojevil moc velké znalosti v rozpoznávání letadel. Někde (kdybych si tak vzpomněl kde!) jsem četl, že se jednalo A-1 Skyraidery s podvěšenými přídavnými nádržemi.
A pokud i viděl, jak se po něm otáčí zadní střelecká věž...
Proč máme přátelé tak málo informací i od člověka, kterého si na Palbě vážím - Tebe kolego Pop.
Víš pro začátek kolik letadel Aeroflotu, také československých aerolinií nemělo přivěšeno sledovací zařízení... ( jen 7 turistickýc z 10 u čs aerolinek a u SSSR bylo 100% raději prověřováno?)
Nemělo je, o kamerách a detekkčních přístrojích a jakého druhu?
Budeš-li upřímný dozvíš se.
No né - to já říkal turistické.
Já ještě vůbec nenaznačil ani ve snu, že letíte pravidelnou linkou....
příspěvky spojil Skelet
Víš pro začátek kolik letadel Aeroflotu, také československých aerolinií nemělo přivěšeno sledovací zařízení... ( jen 7 turistickýc z 10 u čs aerolinek a u SSSR bylo 100% raději prověřováno?)
Nemělo je, o kamerách a detekkčních přístrojích a jakého druhu?
Budeš-li upřímný dozvíš se.
No né - to já říkal turistické.
Já ještě vůbec nenaznačil ani ve snu, že letíte pravidelnou linkou....
příspěvky spojil Skelet
Skelet - ono ze služby v armádě vím, že lidé v určitých situacích vidí věci naprosto neuvěřitelné. V exponované situaci kontaktu s nepřátelským letounem a tenkrát to byli nepřátelé, je možné skoro všechno.
Navíc čím větší hrozba tím větší hrdina.
Navíc čím větší hrozba tím větší hrdina.
Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:
JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
No, pokud jde o ten incident - odehrál se podle nejnovějších informací 12. března 1954 (ne desátého) a i když je to k nevíře, opravdu šlo zřejmě o Skyraidery US Navy. Voleman je původně identifikoval jako Mustangy, pak zase uviděl rakety pod křídlem, dva motory, střelce na zádi a hřbetu trupu. Je to sice dost podivná chyba v identifikaci, ale není to nemožné. Každopádně nebyl žádný americký stroj sestřelen, pouze poškozen.
Doporučuji vaší pozornosti tuhle kvalitní věc od Jana Šafaříka, stojí za to si ji prostudovat - http://aces.safarikovi.org/victories/vi ... h-cold.pdf
Doporučuji vaší pozornosti tuhle kvalitní věc od Jana Šafaříka, stojí za to si ji prostudovat - http://aces.safarikovi.org/victories/vi ... h-cold.pdf
Farky píše:No, pokud jde o ten incident - odehrál se podle nejnovějších informací 12. března 1954 (ne desátého) a i když je to k nevíře, opravdu šlo zřejmě o Skyraidery US Navy. Voleman je původně identifikoval jako Mustangy, pak zase uviděl rakety pod křídlem, dva motory, střelce na zádi a hřbetu trupu. Je to sice dost podivná chyba v identifikaci, ale není to nemožné. Každopádně nebyl žádný americký stroj sestřelen, pouze poškozen.
Tak to už je dost drastická chyba v identifikaci, to už mi připomíná Padáka ze Žhavých Výstřelů jak kýchnul na radarovou obrazovku a hlásil 20 Migů a velkou vzducholoď stáčející se k Jihu...
Si vis pacem, para bellum