Midway - 4, závěr

Od Pearl Harbouru po Tokijskou zátoku

Moderátor: Pátrač

Uživatelský avatar
Farky
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1177
Registrován: 19/6/2008, 23:52

Re: Midway - 4, závěr

Příspěvek od Farky »

Mirek58 píše:A tady nastupuje dilema spojené s výcvikem pilotů.
Byl nedostatek benzínu a tak museli volit, buď cvičit ve velkém masu průměrných pilotů, nebo investovat tak omezené zdroje do výcviku úzké elitní skupinky.
Protože výcvik je neskutečně drahý na zdroje, které neměli.
Japonci se nerozhodli že budou cvičit početně malou elitní skupinu letců kvůli tomu že měli nedostatek benzínu, nedostatek pohonných hmot začal ovlivňovat letecký výcvik nejdříve v roce 1943.
ObrázekObrázek
Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Re: Midway - 4, závěr

Příspěvek od Mirek58 »

Farky, nezlob se, ale to je jen přesvědčení.
Fakt, že od embarga do PH Japonsko spotřebovalo celou třetinu svých zásob svědčí o jiné situaci. A to co Japonsko získalo po PH se velice rychle rozpadlo.
Získalo cca 5 mil tun surové ropy, z čehož jen samotné námořnictvo spolklo 3 mil tun. O zbytek se musela podělit armáda a ekonomika.
To vůbec nevypadá na dobře založenou základnu pro válku.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Farky
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1177
Registrován: 19/6/2008, 23:52

Re: Midway - 4, závěr

Příspěvek od Farky »

Mirek58 píše:Farky, nezlob se, ale to je jen přesvědčení.
Fakt, že od embarga do PH Japonsko spotřebovalo celou třetinu svých zásob svědčí o jiné situaci. A to co Japonsko získalo po PH se velice rychle rozpadlo.
Získalo cca 5 mil tun surové ropy, z čehož jen samotné námořnictvo spolklo 3 mil tun. O zbytek se musela podělit armáda a ekonomika.
To vůbec nevypadá na dobře založenou základnu pro válku.
Japonci to rozhodnutí že letectvo (jak námořní tak armádní) bude elitní nepočetný klub přece učinili dávno před nějakým embargem, tedy ve chvíli kdy měli paliva dostatek. Takže situace s palivem na toto rozhodnutí nemohla mít vliv.

Pokud jde o to že nedostatek paliva začal ovlivňovat letecký výcvik v roce 1943 - to je tvrzení japonských důstojníků zodpovědných za války za výcvik (mimo jiné), nikde jsem nezaznamenal že by trpěli Japonci nedostatkem pohonných hmot pro letadla dříve než právě v roce 1943. Pokud se o tom někde píše tak bych si to celkem rád přečetl, třeba změním názor.

------------------------
Abychom byli spravedliví - námořní ani armádní letectvo nevědělo že půjde do opravdu velké války s dostatečným předstihem na to aby začaly opravdu masivně cvičit piloty a měly na začátku konfliktu velké zálohy. Politika jejich leteckého výcviku fungovala i pro válku v Číně a tak je nic netlačilo ji změnit, vždyť v prosinci 1941 měli Japonci myslím k dispozici více námořních letců než US NAVY (což má tedy pár háčků kterým se tu teď nebudu věnovat). Ten nevyhnutelný přechod z exklusivního elitního klubu na velký počet dobře připravených letců ale přišel v Japonsku příliš pozdě a nebyl zvládnutý dobře (z mnoha důvodů).
ObrázekObrázek
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 11489
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Re: Midway - 4, závěr

Příspěvek od Dzin »

Co je pravdy na tom, jak psal Hubáček, že existovaly návrhy nižších důstojníků pro navýšení počtů výcviku letců a byly odmítány, aby nakonec vzneslo letectvo na začátku války s USA požadavek právě na ony vyšší počty? Já se přiznám, že co si tak vybavuji, četl jsem to právě jen v tom Hubáčkovi.
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
Uživatelský avatar
Farky
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1177
Registrován: 19/6/2008, 23:52

Re: Midway - 4, závěr

Příspěvek od Farky »

Dzin píše:Co je pravdy na tom, jak psal Hubáček, že existovaly návrhy nižších důstojníků pro navýšení počtů výcviku letců a byly odmítány, aby nakonec vzneslo letectvo na začátku války s USA požadavek právě na ony vyšší počty? Já se přiznám, že co si tak vybavuji, četl jsem to právě jen v tom Hubáčkovi.
Uvádí to Masatake Okumiya (v české transkripci Okumija, spoluautor knihy Midway spolu s Fučidou) který byl před válkou instruktorem námořního letectva. Konkrétně to napsal v knize Zero (ISBN 0-553-28872-5) původně vydané v roce 1956. Někdy počátkem roku 1940 za ním prý přišel poručík Takekatsu Tanaka se studií na výcvik 15 000 pilotů a Okumiya ji předal svým nadřízeným kteří to zamítli. V srpnu 1941, kdy už byl Okumiya ve štábu výcvikové jednotky, prý přišel od velení námořnictva požadavek na výcvik 15 000 pilotů.
ObrázekObrázek
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 11489
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Re: Midway - 4, závěr

Příspěvek od Dzin »

Díky. Shodou okolností jsem si vytáhl Vejříkův Pearl Harbor a tam to na mě vykouklo taky, oproti Hubáčkovi rozepsáno asi na odstavec zhruba toto.
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
Roman82
Příspěvky: 4
Registrován: 2/8/2020, 21:38

Re: Midway - 4, závěr

Příspěvek od Roman82 »

Farky píše: Některé situace byly až bizarní, jako třeba případ výroby torpédových bombardérů B5N2 (Kate) v roce 1942. Nejenom že tento typ letadla byl vyráběn šnečím tempem, Japonci se v létě 1942 navíc rozhodli jeho produkci úplně zastavit aniž by měli nějakou náhradu. Ideou bylo ve výrobě nahradit B5N typem B6N (Jill), jenže B6N měl velké technické problémy a zdaleka nebyl připraven jít do sériové produkce (začal přicházet k jednotkám až v srpnu 1943) a všichni to věděli. To Japonce neodradilo a výrobu svého jediného palubního torpédového letadla skutečně v létě 1942 zastavili. Po nějakém čase jim došlo že vůbec nevyrábět torpédová letadla pro let. lodě nebude asi úplně to pravé ořechové a výrobu typu B5N2 znovu obnovili, přičemž za celý rok 1942 dokázali údajně vyprodukovat závratných 56 (slovy padesát šest) B5N2. A podobnou taškařici předvedli i se svým druhým palubním bombardérem D3A1 (Val), tam byla také výroba zastavena (ve prospěch naprosto nepřipraveného D4Y Judy) a znovu obnovena, byť tam to proběhlo lépe a Valy dokázali vyrábět v relativně dostatečném množství.
Ahoj, jaký je prosím zdroj k těm 56 B5N2 za rok 1942? Ta výroba se v r. 1942 údajně měla přesunout do Aichi v Nagoji a Dai-Juichi
v Hiro. Je to teda souhrnné číslo všech výrobních závodů? Díky,
Uživatelský avatar
Farky
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1177
Registrován: 19/6/2008, 23:52

Re: Midway - 4, závěr

Příspěvek od Farky »

Roman82 píše:
Farky píše: Některé situace byly až bizarní, jako třeba případ výroby torpédových bombardérů B5N2 (Kate) v roce 1942. Nejenom že tento typ letadla byl vyráběn šnečím tempem, Japonci se v létě 1942 navíc rozhodli jeho produkci úplně zastavit aniž by měli nějakou náhradu. Ideou bylo ve výrobě nahradit B5N typem B6N (Jill), jenže B6N měl velké technické problémy a zdaleka nebyl připraven jít do sériové produkce (začal přicházet k jednotkám až v srpnu 1943) a všichni to věděli. To Japonce neodradilo a výrobu svého jediného palubního torpédového letadla skutečně v létě 1942 zastavili. Po nějakém čase jim došlo že vůbec nevyrábět torpédová letadla pro let. lodě nebude asi úplně to pravé ořechové a výrobu typu B5N2 znovu obnovili, přičemž za celý rok 1942 dokázali údajně vyprodukovat závratných 56 (slovy padesát šest) B5N2. A podobnou taškařici předvedli i se svým druhým palubním bombardérem D3A1 (Val), tam byla také výroba zastavena (ve prospěch naprosto nepřipraveného D4Y Judy) a znovu obnovena, byť tam to proběhlo lépe a Valy dokázali vyrábět v relativně dostatečném množství.
Ahoj, jaký je prosím zdroj k těm 56 B5N2 za rok 1942? Ta výroba se v r. 1942 údajně měla přesunout do Aichi v Nagoji a Dai-Juichi
v Hiro. Je to teda souhrnné číslo všech výrobních závodů? Díky,
Čerpal jsem to z jedné knihy, sám jsem to neověřoval. I proto jsem tam alibisticky napsal to "údajně". Teď jsem se v tom pohrabal a ten údaj je špatně, autor evidentně počítal pouze výrobu u Aichi.

Nakajima přestala vyrábět B5N2 v srpnu 1941. V roce 1942 se B5N2 vyráběl opravdu na dvou místech. V továrně Aichi u Nagoji kde od června 1942 do konce roku vyrobili 55 kusů B5N2. Druhým místem bylo Dai Juichi Kaigun Kokusho (tedy 11. námořní letecké depo) ve městě Hiro, kde od dubna 1942 do konce roku vyprodukovali 70 B5N2. Celkem tedy Japonci vyrobili v roce 1942 125 kusů torpédových B5N2, což je stále bizarně malé číslo, tak jako je až šokující fakt že 7 měsíců nevyráběli pro své letadlové lodě žádné torpédové bombardéry.

Údaje o té produkci pocházejí z United States Strategic Bombing Survey, což je rozsáhlá americká poválečná studie mající v podstatě za úkol zhodnotit účinnost strategického bombardování. Vznikla za použití ukořistěných dokumentů, mimo jiné obsahuje i podrobné detaily o měsíční produkci jednotlivých japonských leteckých firem za války.
ObrázekObrázek
Roman82
Příspěvky: 4
Registrován: 2/8/2020, 21:38

Re: Midway - 4, závěr

Příspěvek od Roman82 »

Díky moc za zevrubnou odpověď. Ten United States Strategic Bombing Survey , jak jsem maličko nahlédl, obsahuje neuvěřitelné věci, myslím že tam je i statistika výroby pneumatik nebo rychloměrů :shock: .
Odpovědět

Zpět na „Námořní válka v Pacifiku“