Georges Marcel Lachmann, RČS 1919-1921. "Cesta letce"

Moderátor: Hans S.

Odpovědět
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11464
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Georges Marcel Lachmann, RČS 1919-1921. "Cesta letce"

Příspěvek od Zemakt »

Georges Marcel Lachmann
"Cesta letce"

Titulka.jpg
Část 1.

Ačkoliv v pomyslném žebříčku 182 leteckých es francouzského letectva – L´aéronautique militaire Velké války se svými 9 sestřely obsadil 63 pozici, díky čemuž tak doposud spočívá, a zřejmě i nadále bude spočívat v hlubokém stínu mnohem známějších bratrů ve zbrani Foncka, Guynemera a dalších. Přesto v životopise Georgese Marcela Lachmanna můžeme nalézt několik skutečností, které ho v porovnání s ostatními piloty činí něčím výjimečným.

Poprvé spatřil tento rodilý Pařížan světlo světa dne 10. srpna 1890 v alsaské rodině Alphonse Lachmanna a François Loehler, žijící toho času na adrese boulevard de l'Hôpital 140, classe 10, Paris. Tehdejší hlavní město světového letectví nebylo na dostatek podnětů a inspirací rozhodně vůbec skoupé, obzvláště pro formující se životní cesty technikou okouzlených mladíků. Mladého Georgese nevyjímaje. Tento podědil od svého otce pracujícího jako mechanik strojařské vlohy, načež ve svých čtrnácti letech nastoupil na státní odbornou školu ve Vierzonu. V roce 1908 školu opouští a živí se jako technický kreslič. K 10. říjnu 1911 nastupuje pod č. 2230 povinnou vojenskou službu. Přestože doposud vše vojenské způsobovalo u Lachmanna juniora odpor, absolvováním základní vojenské služby u "balónového" 25. vzduchoplaveckého praporu 1. ženijního pluku ve Versailles učinil první krůček, krůček, jenž ho nasměroval na osudovou trajektorii z níž nebylo úniku. Poté už šlo vše ráz na ráz. K leteckému centru Etampes byl přidělen jako motocyklista, aby se krátce na to stal mechanikem letky - Eskadrille MF 5 v Epinalu. V roce 1913, již jako řádně vyučený mechanik (1912), ve svých čtyřiadvaceti letech nastupuje do tovární pilotní školy R.E.P. (Robert Esnault-Pelterie) v Toussus-le-Noble, kde také 16. července 1914 získává civilní pilotní průkaz č. 1724 vydaný francouzským aeroklubem – Aéroclub de France. Jen o dvanáct dní později, zároveň s vypuknutím prvního celosvětového konfliktu, si Lachmann podal přihlášku k L´aéronautique militaire 1).
U letectva získává vojenský pilotní diplom - Brevet d'aviateur militaire s číslem 466, načež je systematizován u 2. letecké skupiny - 2eme Group d'Aviation, konkrétně u její letky - Eskadrille REP 27. Své zkušenosti s pilotováním aparátů R.E.P. získané ještě v době míru zužitkoval již 31. srpna, kdy absolvoval svůj první bojový let. První z nesčetného počtu letů budoucích 2).

1) Zřizování u leteckých továren přidružených leteckých škol nebylo v počátcích letectví zas tak neobvyklé. Kromě zmíněné R.E.P. provozoval školu pro výcvik svých zákazníků také Blériot, aj. Po vypuknutí Velké války byla většina francouzských civilních škol militarizována.

2) Eskadrille REP 27; oficiálně založena v Camp Retranché de Paris (CRP) v Buc dne 4. září 1914. Pozdější C 27 a SAM 27 po celou dobu své existence bojovala na západní frontě. Svoji pouť začínala na avionech REP typ K, posléze přešla na Caudrony 3, 4, 5, 6, Farman F 60, Letordy a konečně Salmsony 2A2. Zanikla na základě transformace k 31. prosinci 1919.

Kořistní.png
Němci ukořistěný REP typ N.

U „sedmadvacáté“ četař- sergent Lachmann vydržel do 31. ledna 1915, avšak volantu avionů REP type K zůstal věrný, což lze i z názvu jeho nové jednotky, REP 15, jednoduše dovodit. 20. března byl Georges povýšen na pobočníka – Adjutanta, a o pár týdnů později absolvoval přeškolení na tehdy do výzbroje přicházející modernější typy 3). Samotné přeškolení jako by pak bylo předzvěstí další změny, neboť už 24. května je převelen k Eskadrille N 57 vyzbrojené Nieuporty 10 4). K zaznamenání hodné události dochází 9. července, kdy Lachmann absolvuje na tehdejší poměry náročný dálkový průzkum na trase Cambrai – Busig – Denain – Valenciennes – Somain – Douai, o celkové délce přesahující 120 km. Tento let nebyl zřejmě u Lachmanna ojedinělý, neboť u příležitosti udělení Vojenské medaile cti, byl již 29. června citován v armádním rozkaze: "Vynikající pilot s dvěma sty hodinami letu nad nepřítelem. Dne 27. března 1915 provedl brilantní dálkový průzkum. Patří ke stíhací letce, často útočí na nepřátelská letadla a zahání je od vlastních linií".

Dne 31. června je znovu povýšen, tentokrát do hodnosti podporučíka – Sous lieutenanta a úspěšně pokračuje ve své dosavadní „cirkusové štaci“. Aktuální působiště, západní frontu, střídá za frontu italskou, přičemž jeho novou jednotkou se stává Eskadrille N 92/I 5). Mimo jiné právě u ní se pak v říjnu 1915 stává jedním z hlavních protagonistů takřka hodinového dogfightu nad Benátkami.

Již od samého počátku formálního nepřátelství mezi Itálií a Rakousko-Uherském se mnohá italská města stala cíleným terčem bombardovací kampaně. Když ani u města na laguně tomu nebylo jinak. V této souvislosti lze navíc konstatovat, že obyvatelé Benátek trpěli nálety frustrovaného nepřítele zdaleka nejvíce. V důsledku kvalitativní a kvantitativní převahy hydroplánů C. a k. válečného námořnictva učinila tehdy Francie vůči zoufalému spojenci gesto dobré vůle, a poskytla Italům k obraně Benátek půl letky. Nově ustanovená Eskadrille N92/I (Italia) se na Apeninském poloostrově objevila 15. srpna, kdy začala bázovat v Bazzeře nedaleko benátské laguny. Zpočátku zakládající trojice pilotů jednotky (Lachmann, Brullard, Devienne) se svými pozorovateli na Nieuportech 10 marně naháněla výkonné Lohnery, přičemž ani příchod další trojice aviatiků nepříliš lichotivý trend nezvrátil. Dne 25. října se však na Francouze přeci jen usmálo štěstí. Onoho dne se Lachmannovi krátce před útokem na Benátky podařilo zachytit čtveřici nepřátelských hydroplánů. Načež, nejenže bezprostředně vedený útok Rakušany od náletu odradil, ale po více jak hodinu dlouhém stíhání se mu podařilo vážně poškodit Lohner s trupovým číslem L-59. V tomto ohledu je určitým paradoxem, že ač se jednalo o jeho první vítězný boj, v souhrnném výčtu jeho úspěchů za dobu války jej lze hledat marně. A to i přesto, že od té doby C. a k. válečné námořnictvo od denních náletů většinově upustilo a přešlo k nočnímu bombardování. Civilní obyvatelstvo Benátek si tak alespoň na nějaký čas mohlo přes den zase trochu oddychnout. V této věci lze pak zmínit další citaci z armádního rozkazu ze 7. prosince 1915: "Úspěšně pronásledoval (Lachmann) čtyři nepřátelská letadla a díky své obratnosti, odvaze a zručné střelbě je úspěšně zlikividoval", a udělení rytířského Řádu italské koruny. Pomineme-li ono závěrečné "úspěšně zlikvidoval", pak množící se armádní rozkazy nám k povaze, charakteru a pilotním umu Georgese Lachmanna sdělují mnohé.

A protože vše má svůj konec i začátek, u Lachmanna a „Eskadrille Lido“ tomu nebylo jinak. Relativně klidný úsek fronty, nepříliš časté letecké souboje, italská pohoda, to vše lze spatřit za Lachmannovo žádostí o přeložení zpět ke svým kamarádům na západní frontu, do zuřících bojů nad Verdunem. Jeho služba v Itálii se nachýlila k 24. březnu 1916, kdy byl předisponován zpět do Francie.

3) Eskadrille REP 15; vznikla v září 1912, oficiálně až koncem roku 1912. Zpočátku vybavena letouny REP typ N, později přešla na typ K, Morane-Saulnier L/LA, Nieuport 10 a Spad VII/XIII. V průběhu války značená MS 15, N 15 a SPA 15 mj. bojovala na Marně, u Artois, Verdunu, Chemis des Dames. Za celé období Velké války si na vrub připsala 80 sestřelů z toho 5 balónů. Rozpuštěna byla v souvislosti s transformací letectva k 31. prosinci 1919.

4) Eskadrille N 57; MS 57, N 57 a SPA 57 založena 10. května 1915 v Lyonu – Bron. Na typu Morane-Saulnier L/LA vstupuje do víru války u Artois. V polovině roku 1915 mění své Morany za Nieuporty 10 a v září téhož roku i název na N 57. Absolvovala mj. Verdun, Chemis des Dames, přičemž se svými již jednosedadlovými Nieruporty je přetransformována na již čistě stíhací jednotku. V lednu 1918 se s ohledem na přezbrojení SPADY VII/XIII mění název jednotky na SPA 57. Za dobu války docílila „sedmapadesátá“ celkem 85 sestřelů potvrzených a dalších 29 nepotvrzených si nárokovala. V boji ztratila 11 letců zabitých, 17 raněných a 5 zajatých. Zanikla při transformaci letectva k 31. prosinci 1919.

5) Eskadrille N92/I; N 92/I, N 392 a N 561, jak již bylo uvedeno v textu, založena v první polovině srpna 1915 v Lyonu. Po přesunu k benátské laguně působila chvíli z Bazzery, později z lépe situovaného Lida. Známa rovněž jako Eskadrille Lido. 23. června 1916 přejmenována na N 392, zároveň začíná s doprovody dohodových letounů nad rakousko-uherským pobřežím. V říjnu, jako první na italské frontě, obdržela „protibalónové“ Nieuporty 11 vybavené raketami Le Prieur. V srpnu opět mění označení na definitivní N 561 a v jejím leteckém parku lze nalézt kromě Nieuportů 23/24 první SPADY VII a Sopwithy 1A.2 používané ke strategickému průzkumu. Tu více tu méně bylo možno její stroje vídat u Caporetta, nad Piavou a u Vittoria Venetta. K rozpuštění letky došlo v prosinci 1918.


vs_img_5080_2839.jpg
Lohner trupové číslo L-59.

Návrat po osmi měsících ke své staronové jednotce N 57, takřka „na místo činu“, konečně Lachmannovi přinesl tolik vytoužené úspěchy, nicméně nebylo to hned. Teprve až 15. července docílil svého prvního potvrzeného vítězství, kdy na svém Nieuportu sestřelil nad Hamem německý upoutaný pozorovací balón. O necelé dva týdny později (28. července) dosáhl dalšího sestřelu, tentokrát však skupinového. Po útoku trojice francozských stíhačů Lachmann, Flachaire, Matton se k zemi poroučel německý Albatrost C.III. K souboji došlo u vesnice Souilly v departementu Meuse. 12. srpna Georges s „parťákem“ Lenoirem dosahuje nedaleko odtud dalšího sestřelu, tentokrát nad vesničkou Gincrey 6). Samozřejmě ani tyto úspěchy se neobešly bez patřičné pozornosti: "Pilot plný odvahy, oddanosti a nadšení, vyhledávající nejúpornější boje a účastníci se všech nebezpečných misí. 15. července napadl a zapálil německý Drachen. 28. července přinutil nepřátelský letoun přistán ve francouzských liniích".

6) Sous leutnant Georges Charles Marie François Flachaire (24.10.1892 – 30. 04.1973); za celou válku dosáhl 8 vítězství. Capitaine Jean Georges Fernand Matton (27.10.1887 – 10.09.1917); zabit v souboji s poručíkem Josefem Jacobsem (Jasta 7, 48 vítězstí), do své smrti dosáhl celkem 9 sestřelů. Adjutant Maxime Albert Lenoir (22.12.1888 – 25.10.1916); zahynul v kabině SPADU VII při útoku na pozemní cíle. Do své smrti docílil 11 vítězství.

Dne 21. března 1917 je Lachmannovi udělen Řád Čestné legie v hodnosti rytíře. Vzhledem k dosavadní téměř tříleté nepřetržité službě u zbraně, kde se životnost jejích příslušníků počítala řádově na týdny a měsíce si nejvyšší francouzské vyznámenání rozhodně zasloužil. Avšak, jeho udělení dávalo v jeho životní pouti tušit další změnu, a ta skutečně přišla. Ona změna nesla název Carské Rusko!

Pokračování:viewtopic.php?t=9588

Zdroje:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_le ... v%C3%A1lky
https://www.theaerodrome.com/aces/france/index.php
http://albindenis.free.fr/Site_escadril ... _a_500.htm
http://www.vrtulnik.cz/ww2/francouzi.htm
https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%9B%D1 ... 0%BB%D1%8C
https://ar.itpedia.wiki/b/Aeroporto_di_ ... -Lido.html
http://www.kuk-kriegsmarine.at/seeflieger3.htm
https://en.wikipedia.org/wiki/Georges_Lachmann
https://www.theaerodrome.com/aces/france/lachmann.php
https://www.valka.cz/Lachmann-Georges-Marcel-t219705
https://www.idnes.cz/technet/vojenstvi/ ... /2#space-a
http://www.tadoukoz.net/piwigo/picture.php?/19512
http://albindenis.free.fr/
http://www.as14-18.net/Lachmann
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Martas2411
praporčík
praporčík
Příspěvky: 364
Registrován: 3/10/2008, 15:22
Bydliště: Bohumín
Kontaktovat uživatele:

Re: Kapitán Georges Marcel Lachmann, RČS 1919-1921

Příspěvek od Martas2411 »

Pěkné povídání, jsem zvědav na to Rusko. :up: a později asi bude i Slovensko.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11464
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Kapitán Georges Marcel Lachmann, RČS 1919-1921

Příspěvek od Zemakt »

Rusko bude hustý. Sám jsem ani nečekal jak moc.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Martas2411
praporčík
praporčík
Příspěvky: 364
Registrován: 3/10/2008, 15:22
Bydliště: Bohumín
Kontaktovat uživatele:

Re: Kapitán Georges Marcel Lachmann, RČS 1919-1921

Příspěvek od Martas2411 »

No nejsem v letectvu I.světové války moc kovaný,ale něco málo vím. Před časem jsem si pořídil knížku od Rajlicha s názvem Na křídlech světové války, ale bohužel jsem se k ní ještě nedostal. Ale to období mě začíná taky bavit. Začalo to knížkou Torpédo pal o českých ponorkářích v R-U marině a hlavně vojenské časopisy pojednávající o Velké válce. Kdysi jsem třeba hltal edici Triádu a bylo tam o Spadech VII a samozřejmě Stanovský a další. To jsem kdysi hodně žral. Takže tvůj článek o Rytíři nebes si rád přečtu a zase se dozvím něco nového.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11464
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Kapitán Georges Marcel Lachmann, RČS 1919-1921

Příspěvek od Zemakt »

Před časem jsem si pořídil knížku od Rajlicha s názvem Na křídlech světové války, ale bohužel jsem se k ní ještě nedostal.
Jo, ta kniha je to nejlepší na toto téma. K Lachmannovi, tak asi není žádným tajemstvím, co konkrétně ho s námi spojuje. Ale to Rusko tomu, za mne, dává zcela jiný rozměr. No, příští týden začnu s druhou částí a docela se na to těším. Ve třetí části to uzavřu.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Ataman
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 865
Registrován: 1/4/2008, 20:31

Re: Kapitán Georges Marcel Lachmann, RČS 1919-1921

Příspěvek od Ataman »

Zemakt píše: 2/3/2023, 11:58Dne 25. října se však na Francouze přeci jen usmálo štěstí. Onoho dne se Lachmannovi krátce před útokem na Benátky podařilo zachytit čtveřici nepřátelských hydroplánů.
Myslím si dobře, že tedy již letěl na Nieuportu 11(vzhledem k tomu, že není zmíněn pozorovatel)?
Cerkev je blízko, ale je ledovice. Krčma je daleko, ale půjdem opatrně.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11464
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Kapitán Georges Marcel Lachmann, RČS 1919-1921

Příspěvek od Zemakt »

Není zmíněno. Tudíž mohl letět s pozorovatelem nebo bez něj a pilotovat průzkumnou verzi A2, nebo mohl pilotovat stíhací C1. Jedenáctky začaly sloužit na západní frontě až od ledna 1916. V primárním zdroji jsou u této jednotky zmíněny až v říjnu 1916 a to navíc jako první na tomto bojišti s raketovou výzbrojí.

Vzhledem k datu bych si osobně tipnul Nieuport 10 C1.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Ataman
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 865
Registrován: 1/4/2008, 20:31

Re: Kapitán Georges Marcel Lachmann, RČS 1919-1921

Příspěvek od Ataman »

A jo, přehlíd sem se v datumu. Mea culpa!
Cerkev je blízko, ale je ledovice. Krčma je daleko, ale půjdem opatrně.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11464
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Kapitán Georges Marcel Lachmann, RČS 1919-1921

Příspěvek od Zemakt »

V pohodě. Já si zas musel oprášil znalosti Nie. 10. Nejsou tak profláklé.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11464
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Kapitán Georges Marcel Lachmann, RČS 1919-1921

Příspěvek od Zemakt »

Jak už to tak bývá, člověk něco hledá a najde jiné a klasicky s křížkem po funuse. Musel jsem drobet obohatit text věnující se Lachmannovo mládí a pak jenom takovou drobnost ohledně jeho osobnosti. Ten kdo to četl, tak nemusí, viz níže:
Poprvé spatřil tento rodilý Pařížan světlo světa dne 10. srpna 1890 v alsaské rodině Alphonse Lachmanna a François Loehler, žijící toho času na adrese boulevard de l'Hôpital 140, classe 10, Paris. Tehdejší hlavní město světového letectví nebylo na dostatek podnětů a inspirací rozhodně vůbec skoupé, obzvláště pro formující se životní cesty technikou okouzlených mladíků. Mladého Georgese nevyjímaje. Tento podědil od svého otce pracujícího jako mechanik strojařské vlohy, načež ve svých čtrnácti letech nastoupil na státní odbornou školu ve Vierzonu. V roce 1908 školu opouští a živí se jako technický kreslič. K 10. říjnu 1911 nastupuje pod č. 2230 povinnou vojenskou službu. Přestože doposud vše vojenské způsobovalo u Lachmanna juniora odpor, absolvováním základní vojenské služby u "balónového" 25. vzduchoplaveckého praporu 1. ženijního pluku ve Versailles učinil první krůček, krůček, jenž ho nasměroval na osudovou trajektorii z níž nebylo úniku.
A protože vše má svůj konec i začátek, u Lachmanna a „Eskadrille Lido“ tomu nebylo jinak. Relativně klidný úsek fronty, nepříliš časté letecké souboje, italská pohoda, to vše lze spatřit za Lachmannovo žádostí o přeložení zpět ke svým kamarádům na západní frontu, do zuřících bojů nad Verdunem. Jeho služba v Itálii se nachýlila k 24. březnu 1916, kdy byl předisponován zpět do Francie.
A pro Atamana:
2_-_Nieuport_10_no00388_Esc_561_Lachmann.jpg
Jirkův stíhací Nieuport 10 C.1
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Ataman
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 865
Registrován: 1/4/2008, 20:31

Re: Kapitán Georges Marcel Lachmann, RČS 1919-1921

Příspěvek od Ataman »

:up:
Cerkev je blízko, ale je ledovice. Krčma je daleko, ale půjdem opatrně.
Odpovědět

Zpět na „Letectvo“