Dzine, Na aliancie (spojenectva) netreba verit , nase krajiny maju s nimi blbe skusenosti, takze spocitavanie poctov v ramci NATO a EU, je fajn na papieri, ale v reale sa pocita, to co je doma...Dzin píše:skelet
Úplně stejně by ses mohl ptát, jestli v takové situaci stíhačku 4. generace? Či třetí, druhé atd. Základem je rozhodnutí, zda máme mít tento typ výzbroje. Pokud odpověď zní ano, potom mi nepřijde od věci, se zamyslet nad tím, zda je F-35 to nejlepší pro nás. Protože jaká je jiná alternativa stroje místo ní?
klingy
To není přesné, ochrana našeho vzdušného prostoru je jen jedním z úkolů, další je je třeba podílení se na misích NATO či EU. V nich by se jistě F-35 uplatnila velmi dobře.
Co se týká kvantity, nejde o jednotlivé státy, ale o NATO (EU) jako celek. Potom i menší příspěvek může mít váhu.
Ekvivalentem F-35 je F-16 ne F-15 nebo F-18. A F-16 už je za zenitem. Gripen E/F bude asi jediná alternativa k F-35, ale v roce 2030 nebude dosahovat rozšíření ani kvalit F-35, což bude omezovat jeho interoperabilitu v rámci NATO a EU.
Toho o tom, jak je/bude STEALTH k ničemu se toho napsalo, ale zatím se letadla s aplikací této technologie stále vyvíjejí a vyrábějí. Pokud se na to podíváme střízlivě, tato technologie se jeví stále jako účinná a do budoucna bude mít stále svoje místo. Protože i kdyby nakrásně byl pokrok při vývoji radaru velký, STEALTH se také stále vyvíjí a nikde není psáno, že by její vývoj měl být výrazně pomalejší, než radarů. V současné době to nevypadá, že by radary nějak zásadně upozadnili STEALTH a těžko jejich vývoj bude tak překotný, aby situaci zcela zvrátili ve svůj prospěch.
To ze sa stealt vyraba a vyvija, je fajn, ale fyzika nepusti, jednoducho tvarovi steath je neucinny proti VHF, a L band, a dobre si neviem predstavit, ako sa bude upgradovat ram material (plast) F-35, okrem toho stealth lietadla, nikdy neboli otestovane proti skutocne modernej viacprovkovej PVO/PVOS, na druhej strane je tu priklad nasadenia steath lietadiel v Srbsku, kde len trocha odhodlanejsi protivnik, so staruckym protileliedlovym systemom, bol schopny zostrelit lietadlo, ktore vzniklo po zavedeni daneho protiliedaloveho systemu a disponovalo touto technologiou, a teraz znie otazka, akymi schopnostami disponuju, moderne prostriedky PVO vyrabane Ruskom a Cinou, nehovoriac o tom, ze v ramci vyvoja a vyroby L-Bandovych a VHF radarov vzdusneho prieskumu maju znacny naskok, uz len z toho dovodu, ze na zapade sa taketo radary vobec nevyrabaju resp. su v ponuke cca 2 vyrobky
Ohladne F-15SE a F/A-18 sme sa nepochopili hovoril, som o tom, ze pre ACR je podla mojho nazoru vhodnejsi Gripen E/F xx s charakteristikou semi-steath (teda technologiami, ktore sa pouzivaju na F-15SE resp. F/A -18 advanced super hornet) ako je napr.ako je enclosed weapons pod, aplikacia opatreni na znizenie radaroveho podpisu, jednoducho z mojho pohladu neponuka F-35 v podmienkach Ceska alebo Slovenska nic oproti Gripenu (tym nespochybnujem, ze je technologicky vyspela), ale naopak nedisponuje schopnostami, ktore ACR a OSSR potrebuje a to su predovetkym nizske prevadzkove naklady (Gripen zo svojimi 5000 dolarmi za hodinu je bezkonkurencny), nizke naroky na pocet personalu 3 (osoby u Gripena) a schopnost operovat zo zaloznych ploch nizkej kvality, tieto schopnosti jednoducho F-35 nikdy nebude mat, domnievam sa, ze na trhu existuje priestor pre minimalne jeden zapadny stroj 5. generacie prave so spominanimi vyhodami Gripenu....