Německé letectvo na podzim 1938

Organizace, letadla, Messerschmitt, Focke Wulf, Heinkel, apod.

Moderátor: Hans S.

Jiří Fidler
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 270
Registrován: 2/12/2016, 19:49

Německé letectvo na podzim 1938

Příspěvek od Jiří Fidler »

Před nedávnou dobou zde Farky uváděl, že v německém archivu jsou k dispozici týdenní zprávy o organizační struktuře, letecké výzbroji a počtech pilotů v jednotlivých vojskových oddílech a setninách (skupiny a letky). Díky několika kolegům se mi onen materiál podařilo získat a jsem nucen uvést, že "klasická" práce Prienova, z níž vychází značná část historiků Luftwaffe* si zaslouží, tedy aspoň pro období září 1938, zásadní revizi.
Jeden příklad:
III. skupina stíhací eskadry 334 (III./JG 334), viz Prien, s. 254
vznik 1. července 1938, výzbroj Arado Ar 68E od července 1938, Messerschmitt Bf 109D od srpna 1938
stav k 26. září 1938 - 39 letounů Bf 109D plán, 38 týchž realita, 36 bojeschopných, 39 pilotů plán, 45 týchž realita, 9 plně vycvičených

archivní materiál, RL-2-III-700, scan 209
stav k 26. září 1938 - 39 letounů Ar 68E plán, 38 týchž realita, 36 bojeschopných, 9 letounů Bf 109B zatím nepřiděleno, počty pilotů sedí

* Prien, J. - Stemmer, G. - Rodeike, P. - Bock, W.: Die Jagdfliegerverbände der Deutschen Luftwaffe 1934 bis 1945. Teil 1. Eutin 2000.
Jiří Fidler
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 270
Registrován: 2/12/2016, 19:49

Re: Německé letectvo na podzim 1938

Příspěvek od Jiří Fidler »

Celkem měli Němci k 26. září 1938 k dispozici 22 stíhacích skupin po třech letkách. Přitom letouny Bf 109D, které Prien uvádí všude, byly zařazeny v různých počtech ve 14 těchto skupinách, letouny Bf 109B ve třech skupinách a letouny Ar 68E v pěti skupinách.
Jediná skupina, která měla plný počet 39 letounů Bf 109D (a všechny bojeschopné), byla II. skupina (těžká stíhací) Instrukční eskadry v Barthu. Hned za ní (38 bojeschopných) byla I. skupina (lehká stíhací) Instrukční eskadry v Garzu. Zbývajících 12 skupin mělo ve výzbroji od 29 do 38 Bf 109D. Tři skupiny s Bf 109B měly 35 až 39 letadel, ale ne všechny bojeschopné. Pět skupin s Ar 68E měly také 35 až 39 letadel, ne vše bojeschopné.

Vzhledem k tomu, že archivní materiál umožňuje porovnání vývoje početních stavů za srpen, září a říjen 1938, nabízí se přehršel možností zpracování. Ale to je práce pro vraha. :shock:
Naposledy upravil(a) Jiří Fidler dne 30/5/2023, 06:44, celkem upraveno 1 x.
Jiří Fidler
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 270
Registrován: 2/12/2016, 19:49

Re: Německé letectvo na podzim 1938

Příspěvek od Jiří Fidler »

Zajímavé ovšem je, jak byly německé stíhací jednotky rozmístěny. Jde opět o stav 26. září 1938 a přidělení k jednotlivým německým uskupením, pojmenovaným zde podle velitelů:
- Rundstedt - dvě skupiny (Ar 68E) a dvě samostatné letky (Bf 109D), tyto dvě letky přesunuty z Pruska, celkem 72x Arado Ar 68E + 25x Bf 109D
- Bock - jedna skupina (Bf 109D), celkem 33x Bf 109D
- Reichenau - žádná skupina !!!
- Leeb - jedna skupina (Ar 68E), celkem 33x Ar 68E
- List - dvě skupiny (Bf 109D), přičemž jedna z nich dorazila až 28. září z Porýní, celkem 59x Bf 109D

Celkem tedy Němci na konci září 1938 připravili do akce proti Československu pouhých 20 stíhacích letek (11 s Bf 109D a 9 s Ar 68E), podle stavu z 26. září v nich bylo celkem 222 bojeschopných stíhaček (117 Bf 109D a 105 Ar 68E).
Uživatelský avatar
KOLT
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1389
Registrován: 23/4/2017, 22:57

Re: Německé letectvo na podzim 1938

Příspěvek od KOLT »

To nejsou kdovíjak vysoká čísla.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11466
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Německé letectvo na podzim 1938

Příspěvek od Zemakt »

Ne, subjektivně bych řekl, že horší než jsme předpokládali.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
KOLT
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1389
Registrován: 23/4/2017, 22:57

Re: Německé letectvo na podzim 1938

Příspěvek od KOLT »

Já tak nějak čekal, že nebylo tak silné, jak se předpokládalo. Ale tohle je snad ještě horší :)
Jiří Fidler
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 270
Registrován: 2/12/2016, 19:49

Re: Německé letectvo na podzim 1938

Příspěvek od Jiří Fidler »

Tristní je situace u střemhlavých bombardérů. Těch bylo k dispozici šest skupin, z toho jedna instrukční. Každá skupina měla velitelský roj, průzkumný roj a tři letky, celkem tabulkově 39x Ju 87 a 3x Do 17.
Pouze instrukční, tedy IV. skupina /střemhlavá bombardovací/ instrukční eskadry začala dostávat modernizované letouny Junkers Ju 87B (26. září 1938 jimi vyzbrojila 10. letku), všechno ostatní byly původní Junkers Ju 87A s těmi obrovskými kryty podvozku.
Opět rozdělení podle uskupení:
Rundstedt - jedna skupina, 36 bojeschopných Ju 87A, 2 bojeschopné Do 17F, 31 plně bojeschopných osádek
Bock - nic
Reichenau - tři skupiny, 97 bojeschopných Ju 87A, 9 bojeschopných Do 17F, 33 plně bojeschopných osádek
Leeb - nic
List - jedna skupina, 25 bojeschopných Ju 87A, 7 bojeschopných Do 17F, 19 plně bojeschopných osádek
mimo - instrukční skupina, 23 bojeschopných Ju 87A, 12 bojeschopných Ju 87B, 3 bojeschopné Do 17F, 35 plně bojeschopných osádek

Otázkou je, co si představit pod pojmy plně a částečně bojeschopná osádka. Ovšem u tak náročného stroje jako Ju 87 a jeho profilu letu není jisté, zda by si dovolili ony "částečně bojeschopné" nasadit. Opět by bylo třeba konfrontovat s daty před a po, jaké měli výcvikové trendy.
V každém případě je zajímavé, že uskupení, kde se předpokládal schwerpunkt, by mohli bez problémů nasadit pouze třetinu vyčleněných sil, jež navíc nebyly až do konce září kryty stíhacími jednotkami.
Naposledy upravil(a) Jiří Fidler dne 30/5/2023, 06:57, celkem upraveno 1 x.
Jiří Fidler
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 270
Registrován: 2/12/2016, 19:49

Re: Německé letectvo na podzim 1938

Příspěvek od Jiří Fidler »

Zatím nad tím ve volných chvílích sedím a přemýšlím, jak to celé uchopit. Byl bych rád za jakékoli nápady. Rozhodně jde o materiál tak podrobný, že nic podobného není k dispozici u žádné jiné armády roku 1938. Ani u našeho letectva nejsou tak přesné informace o výzbroji (samozřejmě, cca 15 letek mám počty letadel a u všech výrobní čísla, ostatní je však velmi neúplné). U Maďarů, Poláků a Francouzů mi je známa jen typová výzbroj jednotlivých letek, u Jugošů a Rumunů se teprve dostávám k organizační struktuře do úrovně letky, u Sovětů jsem šťasten za složení jednotlivých brigád s čísly pluků a rámcové informace o výzbroji.
Němce jsem psal před 35 lety a byl jsem šťastný, že jsem dal dohromady organizační strukturu až do letky + mírovou dislokaci v září 1938. Znalosti o výzbroji byly velmi chabé, posbírané ze střípků západní literatury (co se dalo v letech 1987-88 získat).
Teď mám zatím i problém se sháněním nakladatelství, je to prý příliš odborné a suchopárné, co jsem jim představil. :D
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11466
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Německé letectvo na podzim 1938

Příspěvek od Zemakt »

Ono už z výše uvedené diskuze tak nějak vyplývá, že tomuto tématu se hodně věnuje Farky. Možná on by mohl helfnout s nápadem. Téma je to každopádně velmi zajímavé, a v podstatě dokud to někdo oficiálně nerozsekne (publikačně) tak stále se točící v kruhu.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
KOLT
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1389
Registrován: 23/4/2017, 22:57

Re: Německé letectvo na podzim 1938

Příspěvek od KOLT »

Kéž by se tohle dostalo víc mezi veřejnost, byť třeba jen tu zajímající se.
Jiří Fidler
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 270
Registrován: 2/12/2016, 19:49

Re: Německé letectvo na podzim 1938

Příspěvek od Jiří Fidler »

Když jsem dal přehled střemhlavých, tak to doplním ještě o bitevní improvizaci, celkem pět bitevních skupin po třech letkách, opět dle uskupení pozemního vojska:
Rundstedt - tři skupiny, celkem 60x Hs 123 (58 bojeschopných), 77 pilotů (75 připravených) + 36x He 45 a 39 pilotů (34 připravených)
Bock - nic
Reichenau - jedna skupina, 37x He 45 a 39 pilotů
Leeb - jedna skupina, 33x Hs 123 + 1x Fi 156, 40 pilotů
List - nic
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11466
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Německé letectvo na podzim 1938

Příspěvek od Zemakt »

No, obávám se že tato data mění pohled na tehdejší události přímo brutálně. A to i u největších optimistů. Co KG?
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Jiří Fidler
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 270
Registrován: 2/12/2016, 19:49

Re: Německé letectvo na podzim 1938

Příspěvek od Jiří Fidler »

Bombardovacích skupin bylo mnógo
Podle výzbroje:
Dornier Do 17E - 8 skupin
Dornier Do 17M - 1 skupina
Heinkel He 111B - 7 skupin
Heinkel He 111E - 3 skupiny
Heinkel He 111F - 1 skupina
Heinkel He 111J - 2 skupiny
Junkers Ju 86A/D - 4 skupiny
Junkers Ju 86G - 1 skupina
Jiří Fidler
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 270
Registrován: 2/12/2016, 19:49

Re: Německé letectvo na podzim 1938

Příspěvek od Jiří Fidler »

Nejmoderněji vyzbrojena byla I. skupina Bombardovací eskadry 255 v Landsbergu, celkem 36x Dornier Do 17M, všechny bojeschopné, k tomu 36 osádek, ovšem pouze 24 plně vycvičených.
Dále I. skupina Bombardovací eskadry 152 v Neubrandenburgu, celkem 34x Junkers Ju 86G, 32 bojeschopných, k tomu 36 osádek, ale jen 16 plně vycvičených.

Počty podle typů:
He 111B - 181 bojeschopných, 160 plně vycvičených osádek
He 111E - 93 bojeschopných, 75 plně vycvičených osádek
He 111F - 31 bojeschopných, 21 plně vycvičených osádek
He 111J - 66 bojeschopných, 42 plně vycvičených osádek
Heinkely celkem - 371 bojeschopných, 298 vycvičených

Do 17E - 259 bojeschopných, 178 plně vycvičených osádek
Do 17M - 36 bojeschopných, 24 plně vycvičených osádek
Dorniery celkem - 295 bojeschopných, 202 vycvičených

Ju 86A/D - 139 bojeschopných, 94 plně vycvičených osádek
Ju 86G - 32 bojeschopných, 16 plně vycvičených osádek
Junkersy celkem - 171 bojeschopných, 110 vycvičených

bombardéry celkem - 837 bojeschopných letadel, 610 plně vycvičených osádek
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11466
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Německé letectvo na podzim 1938

Příspěvek od Zemakt »

Z uvedených údajů plynou opravdu velmi solidní počty. Z pohledu našincova snad jediné pozitivum, že se v podstatě jednalo o nepříliš výkonné prvotní verze. Ju 86 opomíjím. V podstatě pro B-534 by veškeré tyto typy neměly být problémem. Pokud se tedy oprostíme od nutnosti stíhání, respektive nahánění bombardovacích svazů.

Existují také údaje o tom, kolik bombardérů či skupin bylo přiděleno jednotlivým útočným směrům, nebo tato masa měla působit jako strategické letectvo?
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Jiří Fidler
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 270
Registrován: 2/12/2016, 19:49

Re: Německé letectvo na podzim 1938

Příspěvek od Jiří Fidler »

Problém je v tom, že pravděpodobně nic přiděleno nebylo. Dávaly se dohromady síly pozemního vojska - oněch pět uskupení - byly plánovány přesuny divizí a vytvoření sestav těchto uskupení. Čtyři uskupení byla standardními mírovými velitelstvími, Leebovo uskupení bylo stavěno nově a jeho velitel povolán z neaktivity. Zcela jistě by operační sestavu nedali dohromady dříve, než na přelomu prvního a druhého říjnového týdne. Letectvo zůstalo ve své mírové podřízenosti, zatím jsem našel pouze dvě změny:
1) přesun 2. a 3. letky ze sestavy I. skupiny Stíhací eskadry 131 z východopruského Jesau do slezské Lehnice (provedeno 28. září 1938)
2) přesun celé IV. skupiny Stíhací eskadry 134 z Dortmundu do slezské Nisy (provedeno 29. září 1938)
Osobně se domnívám, že tento přesun nějak souvisel s plánovanou "Operací Bruntál". Před 35 lety, když jsem psal pasáže o německém letectvu roku 1938, jsem měl velmi málo zdrojů. Jedním z nich byly první ročníky časopisu Feldgrau z 50. let. Z nich jsem získal informaci, že Bombardovací eskadra 152 se měla přesunout (nikoli celá, jen dvě skupiny) do Slezska, kde ji měla doplnit jedna zvědná, jedna stíhací a jedna střemhlavá letka. Celé uskupení mělo být pojmenováno podle komodora 152 jako "Uskupení Maehnecke". Onen článek jsem si přeložil a naťukal ještě na psacím stroji na list papíru, který už nějaký čas marně hledám. :(
Prozatím jsem tedy schopen, s určitou mírou nepřesnosti ohledně KG 152, sestavit známé jednotky letecké podpory Rundstedtova uskupení:
- dvě bombardovací skupiny (I/152 a IV/152)*, 33x Ju 86A/D s 20 osádkami + 32x Ju 86G s 16 osádkami,
- dvě stíhací skupiny, 72x Ar 68E s 51 piloty (k tomu dvě letky, 22x Bf 109D s 24 piloty),
- jedna střemhlavá skupina, 38x Ju 87A s 31 piloty,
- tři bitevní skupiny, 69x Hs 123 s 74 osádkami + 35x He 45 s 33 osádkami.
Bylo toho hodně, ale skutečně moderního pomálu - 22 stíhaček Bf 109D a 16 bombardérů Ju 86G.

* Pochybuji o nasazení III/152, která měla 21x Ju 86E s 22 osádkami, přičemž ji v září 1938 doplnilo dalších 10 Ju 86E ze zadržené dodávky pro Čínu, ale bez osádek.
Uživatelský avatar
Lucius
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 182
Registrován: 7/10/2011, 11:52
Bydliště: Slovensko

Re: Německé letectvo na podzim 1938

Příspěvek od Lucius »

Zaujímavé údaje, ďakujem za ne a veľa síl pri pokračovaní v tejto detektívnej aktivite.
Jiří Fidler
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 270
Registrován: 2/12/2016, 19:49

Re: Německé letectvo na podzim 1938

Příspěvek od Jiří Fidler »

Ještě k té letecké podpoře Rundstedtovi. Vůbec nevíme, jak by se to celé organizačně vyvíjelo. Mírová podřízenost v září byla následující:
- Bombardovací eskadra 152 - 1. letecká divize,
- I. skupina Střemhlavé bombardovací eskadry - 2. letecká divize,
- IV. skupina Stíhací eskadry 134 a III. skupina Stíhací eskadry 234 - 3. letecká divize,
- Bitevní skupiny 10, 20 a 50 - 7. letecká divize.
Takže se domnívám, že pro Rundstedtovo uskupení se asi nějaká letecká podpora plánovala, ale konkrétní operační uskupení vůbec nevzniklo. Zatím není žádná indicie, že by se vytvářelo nějaké zvláštní letecké velitelství pro každé uskupení pozemního vojska. Zdá se, že Göring měl čas a kromě několika přesunů jednotek s konkrétními kroky válečné organizace vůbec nespěchal. Ostatně i "Bruntál" byl asi v plné gesci 7. letecké divize.
Jiří Fidler
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 270
Registrován: 2/12/2016, 19:49

Re: Německé letectvo na podzim 1938

Příspěvek od Jiří Fidler »

Ostatně i letecké zabezpečení "Bruntálu" je docela zajímavé. Veliteli 7. letecké divize podléhalo pět "bombardovacích skupin zvláštního určení" s letouny Junkers Ju 52. Jejich rozmístění a výzbroj k 26. září 1938 byly následující:
KGrzbV 1 (Fürstenwalde), celkem 44x Ju 52 a 11 osádek
KGrzbV 2 (Brandenburg-Briest), celkem 34x Ju 52 a 7 osádek
KGrzbV 4 (Tutow), celkem 32x Ju 52 a 39 osádek
KGrzbV 5 (Fassberg), celkem 38x Ju 52 a 39 osádek
KGrzbV 6 (Lechfeld), celkem 39x Ju 52 a 39 osádek
bez vzájemných přesunů osádek měli 127 použitelných letounů, ale pravděpodobnější je, že by nasadili pouze tři skupiny z pěti, tedy 109 Ju 52. Rozbor přepravní kapacity bych nechal na povolanějších, nechce se mi shánět příslušné informace, které zcela jistě někdo má.
Jiří Fidler
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 270
Registrován: 2/12/2016, 19:49

Re: Německé letectvo na podzim 1938

Příspěvek od Jiří Fidler »

Bombardovací skupiny byly určeny pro parajednotky 7. letecké divize. K přepravě "letecké pěchoty" mohla být nasazena Dopravní eskadra 172 se stejnými letouny Junkers Ju 52. V září 1938 měla 10 letek, po třech ve třech skupinách a jednu samostatnou. Jejich vybavení bylo následující:
- I. skupina dopravní eskadry 172 - 39x Ju 52, 39 osádek
- II. skupina dopravní eskadry 172 - 29x Ju 52, 39 osádek
- III. skupina dopravní eskadry 172 - žádné Ju 52, 30 osádek
- 10. letka dopravní eskadry 172 - 2x Fw 200, 1x Ju 90 (vše nebojeschopné), další mělo být přiděleno, 8 osádek.
Je to poněkud záhadná jednotka, protože v literatuře se o ní píše až od srpna 1939, kdy byla postavena z letounů a osádek Lufthansy. V našem materiálu jsou však její prvky (výše uvedené) zahrnuty, přičemž velitelství eskadry asi v září/říjnu 1938 postaveno nebylo. Takže její připravovaná/připravená aktivace měla asi stejný postup, jako v srpnu 1939. Zdá se, že využitelných zde bylo 68 "tetiček", ovšem dalších 40 osádek by bylo možné přesunout ke KGrzbV 1 a 2. Jen to opět chtělo naplánovat a provést. Reálně by se to asi před stanoveným termínem "Bruntálu" nestihlo.
Odpovědět

Zpět na „Luftwaffe“