Stránka 1 z 2

North American B-25 Mitchell

Napsal: 22/6/2005, 21:32
od Haness
B-25 střední bombardovací letoun se proslavil mnoha akcemi a jeho bojová hodnota byla za 2.sv. války hodně ceněna. Aby taky ne, v době bojů v pacifiku kdy to byl jedním z hlavních letounů který byl používán už od počátku jako bombardér (známý Doolitlův nálet na Tokio)a později taká jako "samostaný lovec" :) kdy se pestře označené letouny B-25 jako silně vyzbrojená a rychlá letadla která toho hodně snesla spouštěla do oblastí pacifiku aby pátrala po japonských lodích a ničila je mnoha způsoby,těmi nejznámějšími bylo asi ničení lodí "skákavou"bombou nebo velkorážným palubním kanonem - 75mm!

B-25 byl používán i řadou jiných států jako třeba RAF.

Ale k jeho službě v Pacifiku. Mitchelly byly používány k několika způsobům boje které se odlišovaly hlavně svým provedením a druhem cílů.

- Námořní bombardovací letoun - ničení lodí a jných nepřátelských plavidel ať už se jednalo o samostatné akce tak o pomoc vlastním lodím buď v defenzívě či v útoku.

- Hloubkový bombardovací letoun - útoky na japonská letiště která byla většinou na obsazených ostrovech vybudována v polních podmínkách. B-25 se pro tyto útoky skvěle hodil (jak už jsem psal) pro svou rychlost /rychlý únik
zbraňový arzenál:víceúčelové pumy (M43 např.-230 kg) další až do 1 360kg
hlavňové zbraně:palubní kanon (75mm - ten byl ale pro tyto účely vyměněn za jiné zbraně) a to 16! kulometů ráže 12,7 mm
možnost podvěšení raket 127mm -8-
:obratnost,rychlý útok,vyhnutí se flaku a co nejrychleji pryč :)

- Střední bombardovací letoun-výškové útoky na vojenské cíle a později (do příchodu jiných bombardérů (B-29) i na stretegické cíle - města.

Nejznámější a do konce války využívanou úlohou tohoto letounu bylo však útoky proti lodím.Silně vyzbrojené B-25 byly jako další přezdívány "dělovými čluny" (zprvu u Luftwaffe,Moldersova Me-109 aj.)
Aby také s palubním kanonem ráže 75mm bylo opravdu umění létat,střílet a taky ničit!Tento kanon (M4) byl protažen celým letadlem (délka 2,97m a váha téměř 410 kg) a jeden náboj do této zbraně vážil téměř 7 kg! Jeden Mitchell prý touto zbraní potopil japonský torpédoborec 5-ti zásahy.
Ale když bych se nedíval jen na tuhle zbraň tak celková salva ze 16-ti kulometů 12,7 je docela "dost"...a pokud se přičte bojová hodnota pum...

Technické údaje:B-25H

Motory:Wright R-2 600 Cyclone - výkon 1 268 kW
Max.rychlost:438 Km/h v 4000m
Dolet: 2 200 km

Rozměry:

Rozpětí-20,60m
Délka-16,13m
Výška-4,98m
Plocha křídel-56,67 m2

Mitchelly určené pro přepadové námořní akce měli řadu vylepšení na tehdejší dobu a to třeba vyhledávací radar AN/APS-3 který byl umístěn na konci pravého křídla nebo na přídi.
Používaly se také velké výmetnice hustého černého kouře pro zastínění útoku.

B-25 byl i obávaný stroj, udájně byl i rychlejší než některé stíhací stroje.

Mitchell byl dobře chráněn 4mi střelišti nahoře,na konci a po stranách trupu,posádka se skládala z 5ti mužů - - 2 piloti (jeden obsluhoval i přední zbraně) střelci z nichž kařdý měl i jiný úkol -operátor:vrchní střelcec;nabíječ palubního kanonu a letovod:některý z bočních střelců a zadní střelec se staral i o zapisování o rozsahu a účinku palby.

Tak co dodat na konec,B-25 Mitchell bylo skvělé letadlo vzhledem k tomu že v sobě kloubilo několik vlastností které byly v té době nesmírně potřebné pokud se spojily. A to jeho rychlost,obratnost = účinek letu společně s velkou škálou nesených zbraní což mělo za následek velkou možnost útočení na velký počet cílů.

Obrázek
B-25...

Obrázek
asi takhle byly Mitchelly zdobeny...

Obrázek
alespoň částečný pohled na hlavněmi posetou příď

Napsal: 25/6/2005, 08:46
od xradar
skvělé letadlo. myslím že jeden z nejlepších bombardérů

Napsal: 25/6/2005, 11:45
od Haness
V pacifiku se ukázal v tom nejlepším světle a měl "možnost" se projevit co dokáže což se taky stalo.
Jen nemám žádné pořádné informace o jeho působení na západní frontě.

Napsal: 25/6/2005, 13:12
od trimin
Haness píše:V pacifiku se ukázal v tom nejlepším světle a měl "možnost" se projevit co dokáže což se taky stalo.
Jen nemám žádné pořádné informace o jeho působení na západní frontě.
Co tak jeho použití jako bitevníku :)

Napsal: 25/6/2005, 14:29
od Haness
Bitevníku?Tak když se na to tak podíváš tak z něj byl i něco jako bitevník v pacifiku :) ale že by takhle nějak byl používán v Evropě to nevím...

Napsal: 25/6/2005, 17:24
od trimin
Jasně že jej tak v Pacifiku používali, ale stejně tak je s úspěchem použili v Africe, Itálii a na tom co bývá nazýváno Západní fronta - tedy v bojích po 6.6.1944 a samozřejně i v období před invasí, krom toho jich asi 852ks dodali do Ruska - ovšem kolik jich do Ruska opravdu dorazilo se mi nepodařilo zjistit, ale rudé letectvo jimi určitě disponovalo. RAF jich odebrala 316ks.
Z jednotek USAF je Evropě měla mimo jiné bombardovací skupina 449

Napsal: 25/6/2005, 17:28
od trimin
No na tohle jsem zapoměl. Kde by jsi řekl, že to je ? :-)

Obrázek
B-25

Napsal: 25/6/2005, 18:00
od Haness
Hlavní zprávy o působení B-25 jsou z oblasti pacifiku,do Ruska byly poslány, to nevím kolik jich skutečně dorazilo a zapojilo se do bojů,ale o těch akcích na tomhle letadlu toho moc známého není - z Evropy. Byly tu B-17,B-24 aj. které byly hlavními letadly(samo že ještě britské bombardéry).

To nevím kde to je :) není to někde z Afriky?nebo pak z Pacifiku?

Napsal: 25/6/2005, 18:06
od trimin
Ne je to Vesuv - problém toho že se o B-25 v Evropě moc nemluví je ovšem v tom, že každej mele o věčně diskutovaném strategickém bombardování, ale B-25 nebylo letadlo pro strategické použití bylo to klasické taktické letadlo a to už opravdu musíš trochu pátrat, protože o taktickém letectvu toho u nás moc nevyšlo - ono se totiž zcela neprávam pokládá za druhořadé, ale opak je pravdou.

Napsal: 25/6/2005, 18:15
od Haness
Tak samo že to bylo asi špatné mínění,vzhledem k tomu když si vezmeš plně naloženou B-17,B-29,B-24 aj. strategické bombardéry které shodí všechen svůj náklad do určité oblasti a jejich přesnost spočívá v množství bomb na určité území kde je všechno srovnané se zemí - a to když se podíváš jak na zničený majetek civilního obyvatelstva a hlavně na zabití mnoha lidí a ty Zbytečně!
A teď na druhou stranu postavíš B-25 rychlé letadlo s menším nákladem bomb kterému ke zničení třeba jediného cíle jako je třeba most na seřezovacím nádraží (NAPŘÍKLAD) nebo jiného menšího cíle,alei třeba většího--prostě podle rozsahu,stačí jedna přesně trefená letecká bomba - ztráty na lidech jsou minimální a na domech a jiném taky - zničeno je jen to co asi mělo být zničeno. Jen píšu že to nebylo pokaždé tak "idilické" nikdy se všechno nepodaří!!

Napsal: 25/6/2005, 18:54
od Nelson
Strašně se mi líbí ta víceméně polní úprava pro boj s japonským loďstvem u 90. squadrony 3 bombardovací skupiny.
Do přídě letounů bylo na místo bombometčíka namontováno osm půlpalcových kulometů a dva další byly přidány do horní věže. Zároveň nesly pětisetliberní pumy s pětivteřinovým zpožďovačem. Mitchel pak při útoku nalétl v podélné ose lodi a při nízkém průletu kulomety způsobil na palubě masakr. Zároveň svrhl nálože které utrhly lodi dno.

Hned při prvním použití takto upravených strojů 3. března 1943 přispěly Mitchely velkou měrou k úplnému zničení konvoje v Bismarckově moři.

Obrázek
Varianta přídě s kulomety při zástřelu

Obrázek
Modifikace s kanónem ráže 75mm

Napsal: 25/6/2005, 20:19
od Haness
Takhle vyzbrojovány začaly pak být i další stroje s tímto použitím, byl to zajímavý nápad že se horní věž zamkne ve směru laetu aby ještě více podpořila těch 8 kulomutů po krajích přídě.

Napsal: 26/6/2005, 02:52
od xradar
Nedělal ten 75mm kanon problemy při střelbě?? Přeci jenom už to musí být pěkné otřesy.

Napsal: 26/6/2005, 09:59
od Haness
Jo dělal, prý se nedoporučovalo s ním střílet při prudkých manévrech kdy bylo hodně působeno na konstrukci letadla, jako třeba vybírání střemhlavého letu za velké rychlosti, prudké zatáčky při velké rychlosti a pod. že by se mohl rozletět pže ten kanon skutečně dělal bordel - aby taky ne když jeden náboj měl skoro 7 kilo to se muselo projevit když to ze sebe dostává takovou váhu.

Jen k těm fotkám od norada: Je tam dobře ukázaný jak jsou ty kulomety obvázány páskou (na té druhé fotce),prý to bylo proto že to byly vlastně klasický kulomety upravený z těch armádních verzí (které měly děrovanou hlaveň) a ta páska aby to nějak nebrzdilo, nebo nějak jinak nezměnilo směr střely.

Napsal: 26/6/2005, 11:37
od Nelson
Dalších pár fotek tohoto skvělého stroje.

Obrázek
4*12,7mm + 1*75mm - nechtěl bych být objektem zájmu. To už musela být síla.

Obrázek
Ti amíci to sekali jak Baťa cvičky.

Obrázek
Dost známá fotka z Doolitlovy akce.

Napsal: 26/6/2005, 14:31
od Haness
Ony byly 2 možnosti jak tam uspořádat zbraně,buďto jak to je na té fotce první že je to "všechno" v přídi - ty 4 kulomety + ten kanon 75mm,nebo po bocích trupu to bylo ještě monutnější - to byly 4 na každé straně + kanon.
Je to ukázany na jdné z fotek co sem přikládal na začátku.

Napsal: 26/6/2005, 21:35
od Nelson
2 Haness. Do Ruska bylo rámci Lend-Lease dodáno celkem 870 Mitchelů převážně ve verzi B-25 J. To je počet který Rusové skutečně převzali. Informaci kolik jich ale z Británie odešlo jsem nikde nenašel a vůbec se netuším kolik jich bylo ztraceno jako náklad konvojů. Ale vzhledem k výsledkům konvojových operací a k tomu kolik jich mohlo být naloženo na jednu loď si myslím, že celkový počet se pohyboval kolem 1000 - 1100 kusů.

Napsal: 27/6/2005, 05:40
od Haness
To je ale pak docela velká ztráta těch +/- 200 letadel a na jeden konvoj, to s nima zacházeli teda pěkně - no a ještě když šla ta letadla do ruska kde byla potřeba každá vrtule:).

Napsal: 27/6/2005, 19:41
od Nelson
Neblázni, ty ztráty nejsou z jednoho konvoje. Ty letadla se neposílaly naráz.

I když by klidně mohly, například jenom s konvojem PQ-17 bylo potopeno 210 letadel všech kategorií, 430 tanků a 3350 vozidel. Celkem bylo ztraceno skoro 100 000 tun nákladu a 23 nákladních lodí. A hned následující konvoj PQ-18 přišel o dalších 13 lodí.

Napsal: 28/6/2005, 19:50
od Haness
Nevíš jaký ty verze byly poslány do Ruska-to byly ty klasický bombardovací s obranným střelcem v přídi (bombometčíkem) ne??Něco jako to měla RAF.