Boeing B-29 Superfortress
Moderátor: Hans S.
Boeing B-29 Superfortress
B-29 letadlo které se asi tou největší mírou podílelo na strategických operacích v pacifiku a nakonec i na svržení atomové bomby v plné míře ukázalo jak ničivou zbraní jsou plně naložené bombardéry útočící z velkých výšek.
Superfortress operoval z letišť vybudovaných na osvobozených ostrovech např. ze Saipanu.Konstruktéři B-29 zastávali názor že tohle letadlo může operovat bez stíhací obrany (to stejné říkali i o B-17 a jak se později ukázalo byl to velmi milný názor).Jenže u B-29 měli částečně pravdu, pže SF měl velmi silnou obranu 11x 12,7mm kulometů v 5ti dálkově ovládaných věžích a odolnost letadla byla celkově vysoká---ve velkých svazech bylo pro japonské stíhače nebezpečné se přiblížit (je to to stejné jako formace B-17 v evropě - takřka),ale tak zde byly značné ztráty, jenže po začátku útoků kamikaze i takto silná obrana nestačila a bylo nutno povolat stíhačky jako doprovod.Tady se objevil částečný problém (a to zase stejný jako v evropě) kdy zkrátka nebyl vhodný letoun pro zajištění bombardérů a to vzhledem k dálce útoků,za začátku byly nasazovány letadla z letadlových lodí jenže tato taktika se později ukázala vzhledem k japonským lodím nebezpečná a proto se muselo čekat až do příchodu vhodné stíhačky;zkoušel se typ P-38 Lightning,ale ten se vzhledem k svojí obratnosti v boji se zery a jinými jap. stíhačkami příliš nehodil.Vhodná stíhačka se objevila až v letadlu P-51D Mustang která konečně mohla zajišťovat B-29 po celou dobu jejich cesty.
SF se ukázaly hlavně při útocích na japonská města které ničily velmi "rozsáhlým" způsobem.A to útoky zápalnými bombami které se pro ničení velmi lehce stavěným japonských domů velice hodily a města byla nemilosrdně "spalována".
Konstrukce B-29 byla velmi odolná a nevíc SF jako první letadlo s přetlakovým trupem mohl útočit z velkých výšek což mu zajišťovalo větší obranu.
Obranná střeliště byla rozdělena do 2 věží na horní střaně trupu,2 věží na spodu trupu a do 1 střeliště vzadu. Zajímavě vyřešena byla přední,vrchni věž ve které byly 4 až 5 kulometů uspořádaných do půlkruhu což mělo zničující dopad na správě trefený nepřátelský letoun.
B-29 byla moderním letadlem tehdejší doby,byla vybavená mnoha novými přístroji jako třeba systémem pro odposlouchávání vzdušného prostoru pomocí elektronických signálů,dále pak radarem pro kontrolu vzdušného prostoru a radarovým přístrojem pro přesné shazování pum i přes mraky.
Letadlo bylo vybaveno i odpočinkovými kójemi pro odpočinek posádky při dlouhých letech. Posádka se po letadlu pohybovala pomocí tunelu pro osoby který vedl celým letadlem přes pumovnici.
Nosnost letadla byla 9 075kg pum ve 2 pumovnicích.
Technické údaje:
-motory: 4x hvězdicové motory s turbodmychdlem Pratt and Whitney R-3350 Cyclone 19; výkon 1641kW
-max.rychlost: 576 km/h
-max let.výška: 9 700m
-dolet:5 230 km
Rozměry:
-rozpětí:42,05 m
-délka:30,18 m
-výška:9,02 m
-plocha křídel:161,27 m2
Výzbroj:11x 12,7 mm kulomety
9 075 kg pum
Nejznámější a bohužel také nejsmutnější nasazení B-29 bylo svržení atomových bomb na Hirošimu a Nagasaky.Bombardér který svrhl atomovou pumu /Little boy/ na Hirošimu se jmenoval "Enola Gay.".Druhý bombradér B-29 který svrhl druhou pumu /Fat man/ na Nagasaky se jmenoval "Bock´s car."
Kariéra B-29 neskončila 2.sv. válkou - tyto stroje byly ještě úspěšně nasazeny v Korejské válce a jako tankovací stroje částečně i ve válce s Vietnamem.
SF byl okopírován Rusy, a na základě SF byl sestrojen Tu-4 který se shodoval s B-29.
Pohled z horní strany na B-29.
Další obrázek B-29, velká písmena na směrovkách označovali příslušnost k určité letce a také aby se letadla při letech ve velkých svazech nepomíchala:)
Obrázek typický pro "umění" kterým se zdobila letadla B-29.
Superfortress operoval z letišť vybudovaných na osvobozených ostrovech např. ze Saipanu.Konstruktéři B-29 zastávali názor že tohle letadlo může operovat bez stíhací obrany (to stejné říkali i o B-17 a jak se později ukázalo byl to velmi milný názor).Jenže u B-29 měli částečně pravdu, pže SF měl velmi silnou obranu 11x 12,7mm kulometů v 5ti dálkově ovládaných věžích a odolnost letadla byla celkově vysoká---ve velkých svazech bylo pro japonské stíhače nebezpečné se přiblížit (je to to stejné jako formace B-17 v evropě - takřka),ale tak zde byly značné ztráty, jenže po začátku útoků kamikaze i takto silná obrana nestačila a bylo nutno povolat stíhačky jako doprovod.Tady se objevil částečný problém (a to zase stejný jako v evropě) kdy zkrátka nebyl vhodný letoun pro zajištění bombardérů a to vzhledem k dálce útoků,za začátku byly nasazovány letadla z letadlových lodí jenže tato taktika se později ukázala vzhledem k japonským lodím nebezpečná a proto se muselo čekat až do příchodu vhodné stíhačky;zkoušel se typ P-38 Lightning,ale ten se vzhledem k svojí obratnosti v boji se zery a jinými jap. stíhačkami příliš nehodil.Vhodná stíhačka se objevila až v letadlu P-51D Mustang která konečně mohla zajišťovat B-29 po celou dobu jejich cesty.
SF se ukázaly hlavně při útocích na japonská města které ničily velmi "rozsáhlým" způsobem.A to útoky zápalnými bombami které se pro ničení velmi lehce stavěným japonských domů velice hodily a města byla nemilosrdně "spalována".
Konstrukce B-29 byla velmi odolná a nevíc SF jako první letadlo s přetlakovým trupem mohl útočit z velkých výšek což mu zajišťovalo větší obranu.
Obranná střeliště byla rozdělena do 2 věží na horní střaně trupu,2 věží na spodu trupu a do 1 střeliště vzadu. Zajímavě vyřešena byla přední,vrchni věž ve které byly 4 až 5 kulometů uspořádaných do půlkruhu což mělo zničující dopad na správě trefený nepřátelský letoun.
B-29 byla moderním letadlem tehdejší doby,byla vybavená mnoha novými přístroji jako třeba systémem pro odposlouchávání vzdušného prostoru pomocí elektronických signálů,dále pak radarem pro kontrolu vzdušného prostoru a radarovým přístrojem pro přesné shazování pum i přes mraky.
Letadlo bylo vybaveno i odpočinkovými kójemi pro odpočinek posádky při dlouhých letech. Posádka se po letadlu pohybovala pomocí tunelu pro osoby který vedl celým letadlem přes pumovnici.
Nosnost letadla byla 9 075kg pum ve 2 pumovnicích.
Technické údaje:
-motory: 4x hvězdicové motory s turbodmychdlem Pratt and Whitney R-3350 Cyclone 19; výkon 1641kW
-max.rychlost: 576 km/h
-max let.výška: 9 700m
-dolet:5 230 km
Rozměry:
-rozpětí:42,05 m
-délka:30,18 m
-výška:9,02 m
-plocha křídel:161,27 m2
Výzbroj:11x 12,7 mm kulomety
9 075 kg pum
Nejznámější a bohužel také nejsmutnější nasazení B-29 bylo svržení atomových bomb na Hirošimu a Nagasaky.Bombardér který svrhl atomovou pumu /Little boy/ na Hirošimu se jmenoval "Enola Gay.".Druhý bombradér B-29 který svrhl druhou pumu /Fat man/ na Nagasaky se jmenoval "Bock´s car."
Kariéra B-29 neskončila 2.sv. válkou - tyto stroje byly ještě úspěšně nasazeny v Korejské válce a jako tankovací stroje částečně i ve válce s Vietnamem.
SF byl okopírován Rusy, a na základě SF byl sestrojen Tu-4 který se shodoval s B-29.
Pohled z horní strany na B-29.
Další obrázek B-29, velká písmena na směrovkách označovali příslušnost k určité letce a také aby se letadla při letech ve velkých svazech nepomíchala:)
Obrázek typický pro "umění" kterým se zdobila letadla B-29.
Pouze zasáhnout nestačí.....
To bylo,zajímavé jak bylo řešeno, když se američané dostali k testování brity ukořistěných He-111 (které měli podobně řešenou kabinu a i piloti RAF dokazovali že nejlehčí způsob jak zničit tohle letadlo byl útok na kabinu) měli záporný názor na tohle letdlo vzhledem ke stejnému řešení kabiny,ale jak se nakonec ukázal tak to nebylo vůbec podstatné pže takové impozantní letadlo mělo hodně dobrou obranu.
Přikládám fotky atomových bomb...
Jen dopisuju že pro naložení atomových pum museli být B-25 speciálně upravené (pochopitelně),hleavně u pumy Fat man která byl oproti první /little boy/ jinak tvarovaná a částečně "vyčuhovala" zespod trupu.Proto se velení Us army obávalo že by mohlo v případě útoku stíhaček dojít k zasažení bomby a její explozi.Nevím jak to bylo ze stíhací obranou bombardérů s bombami,ale myslím že jsem někde četl že pro menší "viditelnost" byly bombardéry vyslány samotné.
Little boy
Fat man
Přikládám fotky atomových bomb...
Jen dopisuju že pro naložení atomových pum museli být B-25 speciálně upravené (pochopitelně),hleavně u pumy Fat man která byl oproti první /little boy/ jinak tvarovaná a částečně "vyčuhovala" zespod trupu.Proto se velení Us army obávalo že by mohlo v případě útoku stíhaček dojít k zasažení bomby a její explozi.Nevím jak to bylo ze stíhací obranou bombardérů s bombami,ale myslím že jsem někde četl že pro menší "viditelnost" byly bombardéry vyslány samotné.
Little boy
Fat man
Pouze zasáhnout nestačí.....
- sa58
- 1. Armádní generál
- Příspěvky: 3477
- Registrován: 4/2/2005, 12:43
- Bydliště: Zlínsko
- Kontaktovat uživatele:
B-29 byl za WW2 na technologickém vrcholu, ovšem za Korejské války byl tvrdě bit MiG-15 - proti moderním stíhačům byl přece jen zastaralý. Po válce byl s příchodem B-36 přeřazen mezi "střední"bombardéry.
V Rusku ho Tupolev okopl do posledního šroubku, dokonce se zavedly palcové míry!
V Rusku ho Tupolev okopl do posledního šroubku, dokonce se zavedly palcové míry!
"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
- sa58
- 1. Armádní generál
- Příspěvky: 3477
- Registrován: 4/2/2005, 12:43
- Bydliště: Zlínsko
- Kontaktovat uživatele:
Do příchodu F-86 měl MiG-15 technickou převahu nad každou US stíhačkou, otázkou je kvalita korejských a čínských pilotů. Po příchodu dvou ruských pluků se kvalita rapidně zlepšila. Ty sestřely palubních střelců bych spíš přeceňoval, WW2 mluví za vše. Proti průměrnému pilotovi se solidní mašinou nemá bombardér šanci, navíc těžká výzbroj MiGu se výtečně hodila proti tak velkému cíly jako B-29. Amíci navíc měli strach z použití IL-28 na straně komančů...
- sa58
- 1. Armádní generál
- Příspěvky: 3477
- Registrován: 4/2/2005, 12:43
- Bydliště: Zlínsko
- Kontaktovat uživatele:
přikládám obrázek "korejského" MiG-15 majora Jevgenije Pepeljajeva, ruského esa v Korei. Byl velitelem IAP v Korei
citace z knihy "Stíhací esa Korejské války":
Otázka, zda měli sovětští piloti velké úspěchy v boji se stroji Sabre 4. a 5. FIW je diskutabilní, zato je jisté, že MiGy měly drtivý úspěch v boji proti stíhacím bombardérům jako F-80, F-84 a Meteor, které byly celkově horší, než jejich soupeři a často operovali ve velkých formacích.
...sovětší důstojníci tvrdí, že hlavním úkolem letounů MiG-15 v Koreji bylo chránit Severní Koreu před nálety stíhacích bombardérů a že letouny F-86 napadali "jen když nám bránily v pronikání k bombardérům, nebo když jsme na ně náhodně narazili".
Sergej Kramarenko, velitel perutě se 13 sestřely (+12 WWII): "... Náš MiG-15 a F-86 patřily do stejné třídy ... MiG-15 měl lepší výškovou stoupavost, Sabre lepší manévrovatelnost, zejména v menších výškách. O výsledku boje se zpravidla rozhodlo na začátku útoku. Po prvním průletu MiG-15 mířil do výšky, kdežto Sabre směřoval k zemi ...bitva tak ztrácela dynamiku."
citace z knihy "Stíhací esa Korejské války":
Otázka, zda měli sovětští piloti velké úspěchy v boji se stroji Sabre 4. a 5. FIW je diskutabilní, zato je jisté, že MiGy měly drtivý úspěch v boji proti stíhacím bombardérům jako F-80, F-84 a Meteor, které byly celkově horší, než jejich soupeři a často operovali ve velkých formacích.
...sovětší důstojníci tvrdí, že hlavním úkolem letounů MiG-15 v Koreji bylo chránit Severní Koreu před nálety stíhacích bombardérů a že letouny F-86 napadali "jen když nám bránily v pronikání k bombardérům, nebo když jsme na ně náhodně narazili".
Sergej Kramarenko, velitel perutě se 13 sestřely (+12 WWII): "... Náš MiG-15 a F-86 patřily do stejné třídy ... MiG-15 měl lepší výškovou stoupavost, Sabre lepší manévrovatelnost, zejména v menších výškách. O výsledku boje se zpravidla rozhodlo na začátku útoku. Po prvním průletu MiG-15 mířil do výšky, kdežto Sabre směřoval k zemi ...bitva tak ztrácela dynamiku."
"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Ale od WW2 se B-29 změnila ať už šlo třeba o motory,nebo celkovou vybavenost a střeliště taky,byly vybavené novými zbraněmi jako třeba 20mm kanony které měli taky svou váhu takže bych zase nějak moc nesrovnával úspěšnost z WW2 a korejské války.Přeci jen za WW2 to bylo trochu jiné.
Nevíte někdo kolik bylo asi nasazených sovětských pilotů na Mig-15??
Nevíte někdo kolik bylo asi nasazených sovětských pilotů na Mig-15??
- sa58
- 1. Armádní generál
- Příspěvky: 3477
- Registrován: 4/2/2005, 12:43
- Bydliště: Zlínsko
- Kontaktovat uživatele:
Sovětská skupina s MiG-15 se skládala ze dvou leteckých divizí - 324. které velel Ivan Kožedub a 303. pod velením Georgie Lobova. 324 byla složena z 176.GIAP a 196.IAP, přišla do Koreje v březnu 1951. 196.IAP velel Jevgenij Pepeljajev, eso z 23 sestřely. Divize operovala z Antungu. Podle rusů 196.IAP zničil během svého turnusu 104 letounů při ztrátě 10 letounů a 4 pilotů, 176.GIAP 103 letounů pri ztrátě 17 letounů a 5 pilotů.
303. divize měla základnu v Manpu a byla méně úspěšná než Kožedubova jednotka - hlásila podobný počet sestřelů a ztrátu 30 letounů.
Třetí divizí byla 304, projevila však špatnou připravenost a musela být stažena do druhé linie.
Sovětská účast ve válce nebyla nikterak velká, velké množství letounů MiG-15 používala Čína a KLDR.
Hodně sovětských pilotů v Koreji bylo veterány z WW2, byly vysoce motivovaní a patřičně politicky "zpracovaní". Podle většiny bojovaly za správnou věc. Je jisté, že ruští piloti s MiG-15 měli drtivou převahu nad stašími F-80, F-84 a Meteory.
303. divize měla základnu v Manpu a byla méně úspěšná než Kožedubova jednotka - hlásila podobný počet sestřelů a ztrátu 30 letounů.
Třetí divizí byla 304, projevila však špatnou připravenost a musela být stažena do druhé linie.
Sovětská účast ve válce nebyla nikterak velká, velké množství letounů MiG-15 používala Čína a KLDR.
Hodně sovětských pilotů v Koreji bylo veterány z WW2, byly vysoce motivovaní a patřičně politicky "zpracovaní". Podle většiny bojovaly za správnou věc. Je jisté, že ruští piloti s MiG-15 měli drtivou převahu nad stašími F-80, F-84 a Meteory.
Yamato:No právě že sem myslel přímo B-29,četl jsem že pozdější stroje B-29 které byly dodány RAF měli částečně upravenou výzbroj,hlavně v zadním střelišti kde se kulomety vyměnily za 20mm kanony a to stejné i v předním vrchním střelišti kde těch 5 (nebo někde 4) kulomety 12,7mm nahradily 2, 20mm kanony. O těch technických změnách vím míň třeba změna konstrukce kvůli tomu přetlaku,jenže to fakt nevím to by byl asi zásah hodně velkej.
Je jasný že jejich účast nebyla velká,ale oproti vycvičenosti čínských a korejských pilotů to bylo něco úplně jiného,ne?O jejich převaze nad těma F-80 a jinýma to je "známé" taky výzbroj Migu-15 dělala určitě své. Ale ty počty sestřelů jsou docela zajímavý pže Američani zase všude tvrdí jak Migům zasazovali drtivé porážky/ztráty oproti malému procentu svých ztrát.
Je jasný že jejich účast nebyla velká,ale oproti vycvičenosti čínských a korejských pilotů to bylo něco úplně jiného,ne?O jejich převaze nad těma F-80 a jinýma to je "známé" taky výzbroj Migu-15 dělala určitě své. Ale ty počty sestřelů jsou docela zajímavý pže Američani zase všude tvrdí jak Migům zasazovali drtivé porážky/ztráty oproti malému procentu svých ztrát.
No ten poměr MiG-15 vs. F-86 byl cca 1:7. Balo to dáno kvalitou pilotů a taktikou, obé bylo u Korejců a Číňanů na nízké úrovni, Sovětů bylo málo. F-86 měl pro stíhací souboje výhodnější výzbroj a špičkový zaměřovač propojený s radiodálkoměrem.
O úpravách B-29 pro RAF (Washington B.Mk.1) jsem neslyšel. Dost o nich pochybuji, protože to byla jen výpomoc než přijdou moderní britské bombardéry (Canberra, Valiant).
O úpravách B-29 pro RAF (Washington B.Mk.1) jsem neslyšel. Dost o nich pochybuji, protože to byla jen výpomoc než přijdou moderní britské bombardéry (Canberra, Valiant).
Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Slyšel jsem že byli činští a korejští letci školeni sověty,jen asi s nízkým učinkem. F-86 byl hlavně obratnější což se rovnalo s palebnou silou Migu-15.
Nevím jakou formou to bylo zda výpomoc nebo jak jinak,ale RAF tím dostala skutečně dobrý bombardér--myslím že byl pak používán ještě dál jako tankovací letadlo. Po válce jim moc letadel této skupiny "nezbylo",jako samozřejmě že je měli,ale ty už rychle zastarávaly a tak jim B-29 přišla vhod.
Nevím jakou formou to bylo zda výpomoc nebo jak jinak,ale RAF tím dostala skutečně dobrý bombardér--myslím že byl pak používán ještě dál jako tankovací letadlo. Po válce jim moc letadel této skupiny "nezbylo",jako samozřejmě že je měli,ale ty už rychle zastarávaly a tak jim B-29 přišla vhod.