Německá ponorka U-530 byla ponorkou typu IXC/40 nacistické německé Kriegsmarine během druhé světové války. Byla položena v loděnici Deutsche Werft v Hamburku 8. prosince 1941 jako číslo 345, spuštěna na vodu 28. července 1942 a uvedena do služby 14. října 1942 s velitelem Kapitänleutnant Kurtem Langem, který ji vedl v šesti hlídkách. Langeho v lednu 1945 nahradil Oberleutnant zur See Otto Wermuth, který po kapitulaci Německa vedl její útěk do Argentiny. Plavba ponorky do Argentiny vedla k legendám, apokryfním příběhům a konspiračním teoriím, že spolu s U-977, která kapitulovala 17. srpna, přepravovala prchající nacistické vůdce (například Adolfa Hitlera) a/nebo nacistické zlato do Jižní Ameriky, že podnikla tajnou plavbu do Antarktidy, a dokonce že potopila brazilský křižník Bahia jako poslední akt bitvy o Atlantik. [2][3] Pozdější vyšetřování vedené americkým a brazilským námořnictvem prokázalo, že křižník byl potopen při nehodě s hlubinnými náložemi během cvičení.
Sedmá hlídková plavba a kapitulace
U-530 opustila 3. března 1945 Horten, aby operovala u New Yorku a operovala až dvě nebo tři míle od Long Islandu. Asi 4. května ponorka spatřila konvoj a zaútočila třemi torpédy: dvě minula, zatímco třetí mělo explozi baterie a neopustilo trubici. Druhý konvoj U-530 napadla 6. května pěti torpédy a třetí následujícího dne dalšími dvěma, přičemž všechna minula.
U-530 se na konci války původně nevzdala, jak nařídil admirál Karl Dönitz; místo toho posádka zamířila do Argentiny a nakonec se 10. července 1945 v Mar del Plata vzdala argentinskému námořnictvu. Před příjezdem posádka vyhodila přes palubu pět zbývajících torpéd, munici do protiletadlových děl, tajné dokumenty a lodní deník[6][7].
Její kapitán, Oberleutnant Otto Wermuth, nevysvětlil, proč mu trvalo více než dva měsíce, než dorazil do Mar del Plata, proč ponorka odhodila palubní dělo ani proč posádka neměla u sebe žádné doklady.
Nečekaný příjezd U-530 odstartoval mnoho fám. Brazilský admirál Jorge Dodsworth Martins prohlásil, že se domnívá, že U-530 mohla potopit křižník Bahia, zatímco admirál Dudal Teixeira, rovněž Brazilec, se domníval, že U-530 připlula z Japonska. Jeden argentinský reportér tvrdil, že viděl zprávu provinční policie v Buenos Aires, podle níž se u dolního argentinského pobřeží vynořila podivná ponorka a vylodila vysoce postaveného důstojníka a civilistu, kteří mohli být převlečenými Adolfem Hitlerem a Evou Braunovou. 8] Z potopení Bahie byla obviněna i U-977, která 17. srpna připlula do Mar del Plata; vyšetřování však nakonec ukázalo, že křižník byl potopen v důsledku nehody dělostřelců při cvičení. [9]
Argentinské ministerstvo námořnictva vydalo oficiální komuniké, v němž uvedlo, že U-530 nepotopila Bahiu, že na palubě nebyl žádný nacistický vůdce ani vysoce postavení vojenští důstojníci a že U-530 před kapitulací nikoho nevysadila na pobřeží Argentiny.
Posádka U-530 byla internována. Poté byli i s lodí převezeni do Spojených států. Ponorka byla potopena jako cíl 28. listopadu 1947 torpédem z americké ponorky USS Toro[10].
Design
Německé ponorky typu IXC/40 byly o něco větší než původní typ IXC. U-530 byla poháněna dvěma přeplňovanými čtyřdobými devítiválcovými vznětovými motory MAN M 9 V 40/46 pro pohon na hladině a dvěma dvojčinnými elektromotory Siemens-Schuckert 2 GU 345/34 pro pohon pod hladinou. Měla dva hřídele a dvě vrtule o průměru 1,92 m (6 stop).
Loď měla 48 členů posádky[4].
https://en.wikipedia.org/wiki/German_submarine_U-530