
Parazitní stíhací letouny na vzducholodích
Britští občané se mohli na začátku války cítit v bezpečí, daleko od hrůz války, která probíhala na kontinentu. To se ale mělo brzy změnit. První pumy dopadly na anglickou půdu v noci 19. ledna roku 1915. Tehdy německé vzducholodě typu Zeppelin, konkrétně L.3 a L.4, podnikly dlouhý let přes moře a bombardovaly pobřežní města Yarmouth a Kings Lynn na východním pobřeží Anglie. V průběhu roku vzducholodě bombardovaly průmyslové, ale i civilní cíle a pronikaly až nad Londýn. Kvůli způsobené panice mezi civilním obyvatelstvem, musely být k ochraně měst staženy početné jednotky vybavené protileteckými děly a světlomety. Staženo bylo dokonce i 12 letek královského letectva a celkově nálety vázaly až 12 000 vojáků. Dne 7. června 1915 došlo k historicky prvnímu napadení vzducholodě letounem. Zeppelin LZ.37 byl tehdy napaden letounem Morane-Saulnier LA, který pilotoval nadporučík Reginald Alexander John Warneford (1891-1915), přičemž se podařilo vzducholoď zničit. I tak se ale jednalo zatím pouze o jeden z mála úspěchů a krom pozemní dělostřelecké palby byly vzducholodě prakticky nezranitelné. Začátkem roku 1916 byly Zeppeliny na vrcholu své slávy. Nálety probíhaly často za nepříznivého počasí, což sice přinášelo mnohá nebezpečí, ale osádky byly stále v relativním bezpečí.
Britské letouny tehdy měly ještě málo výkonné motory, které omezovaly jejich dostup a dolet. Námořní letci ze základny RNAS (Royal Naval Air Station) Great Yarmouth, důstojník Neville Florian Usborne (1888-1916) a velitel jednotky Ireland Wyndor Plunkett de Courcy (1885-1916), přišli s nápadem, dopravit do potřebné výšky stíhací letoun pomocí vzducholodě. V potřebné výšce by se letoun odpoutal a zaútočil na Zeppelin nepřítele. Myšlenka parazitního stíhacího letounu neseného vzducholodí, ale nebyla ničím novým. Již před vypuknutím války, v roce 1905 zkronstruoval profesor a průkopník letectví, John Joseph Montgomery (1858-1911) z Kalifornie kluzák zavěšený pod balónem. Montgomeryho koncept se tak stal předobrazem všech budoucích parazitních stíhaček. Nyní ale zpátky do Británie. První praktické pokusy byly zahájeny v srpnu 1915. Jednalo se o kombinaci malé hlídkové vzducholodě Submarine-Scout (S.S.) a pod ní zavěšeného dvojplošníku B.E.2c. Po dalších úpravách bylo rozhodnuto, podniknout zkoušku přímo ve vzduchu. Dne 21. února 1916 odstartovali ze základny RNAS Kingsnorth a vystoupali do výšky 1200 m. V této výšce došlo k poklesu tlaku, což způsobilo, že upínací spony přestaly pořádně fungovat a zadní upínací lano prasklo. Letoun se zhoupl a otočil, Ireland byl vymrštěn z letounu a zřítil se k zemi. Neville zůstal v kokpitu, ale letoun se zapletl do uvolňovacích lanek a zřítil se k zemi u skladiště ve Strood. Oba vynálezci zahynuli a nenašel se odvážlivec, který by v pokusech pokračoval. Celý projekt tak byl na čas opuštěn.
Již téhož roku ale probíhal obdobný vývoj na letecké základně RNAS Felixstowe. Projekt vedl velitel základny John Cyril Porte (1884-1919) a v květnu 1916 podařilo vynést do výšky 300 m jednomístný stíhací letoun Bristol Scout C, pomocí stojanu upevněného na horním křídle třímotorového létajícího člunu Porte F.B.2. Letoun dostal název Felixstowe F.1, ale běžnější je neoficiální název "Baby Porte". V říjnu roku 1917 byla Britskou Admiralitou převzata nová vzducholoď R.23. Nedlouho poté, v létě 1918 na základně Pulham, byla jedna tato vzducholoď upravena jako nosič dvou letounů Soptwith 2F.1 "Camel". Letouny byly umístěny za sebou a na horním křídle měly závěsnou speciální vzpěru zakončenou hákem. Díky tomuto zařízení, mělo být možné, aby se letoun zachytil za lano napjaté ve vodorovné poloze pod kýlem vzducholodi ve směru letu. Tento projekt ale nebyl realizován, byť v srpnu se podařilo jednomu letounu zkušebně odpoutat z letící vzducholodě R.23. Na projektu se pracovalo ještě ve dvacátých letech, ale nakonec jej od Britů převzali Američané.
Patrně nepřekvapí, že o využití stíhacích letounů pro ochranu vlastních vzducholodí, se pokoušeli i v Německu. První zkoušky údajně probíhaly již v roce 1915, ale první doložené testy se datují až na podzim 1917. Tehdy byl na základně Juteborg zavěšen pod trup vzducholodě L.55, stíhací letoun Albatros D.III. První pokus ve vzduchu, se uskutečnil 26. ledna 1918, ač proběhl úspěšně, korvetní kapitán Peter Strasser (1876-1918) aktivní organizátor bojové činnosti německé námořní vzduchoplavby, použité řešení hodnotil jako příliš komplikované a projekt byl zrušen. Samotný kapitán Strasser byl nedlouho poté, 5. srpna 1918 na palubě tehdy nejmodernější vzducholodě L.70 (LZ.112), sestřelen britským letounem Airco D.H.4. Otázkou je, zda by k této ztrátě nedošlo, pokud by byl pod L.70 podvěšen doprovodný stíhač.
Zdroje:
Václav Němeček, Vojenská letadla 1 (1989)
http://palba.cz/viewtopic.php?f=351&t=532
http://palba.cz/viewtopic.php?f=210&t=3181
https://www.valka.cz/clanek_10891.html
http://www.usbornefamilytree.com/neville1883.htm
http://warnepieces.blogspot.cz/2012/02/ ... great.html
https://en.wikipedia.org/wiki/Neville_Usborne
https://cs.wikipedia.org/wiki/Peter_Strasser




