Elektricky vyhřívané obleky
Elektricky vyhřívané obleky
Elektricky vyhřívané obleky
V průběhu války se bombardéry a průzkumné letouny, musely uchylovat do stále větších výšek, aby unikly moderním stíhacím letounům nepřítele. Konstruktéři tak brzy přišli i se speciálními, elektricky vyhřívanými obleky pro osádky letounů, aby dokázaly v nepříznivém chladu fungovat a splnit misi. Přikládám pěknou fotografii z roku 1917, na níž je německý pilot oblečený do elektricky vyhřívaného obleku a vyhřívané obličejové masky. Letoun v pozadí je německý víceúčelový dvouplošník Rumpler C.VII, který zkonstruoval Edmund Rumpler (1872-1940). Stroj měl velký dostup a díky letu ve vysoké výšce se dokázal vyhnout většině stíhačů nepřítele - primárně se tedy používaly pro průzkum. Rumplery C.VII byly vybaveny jak kvalitními fotoaparáty, tak i elektrickým topením (přípojkou) a kyslíkovými přístroji pro osádku. Fotografie pocházejí ze sbírky Kommandierender General der Luftstreitkrafte (KOGENLUFT) a koloroval je Anthony Malesys z Francie.
pilot se svým pomocníkem hledají zástrčku
fotgrafie které koloroval Anthony Malesys
"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Re: Elektricky vyhřívané obleky
Moc pěkné. Možná stojí za to dodat, že tento typ sloužil poměrně dlouho v letectvu RČS.
"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: Elektricky vyhřívané obleky
Bylo by asi zajímavé zjistit, zda k oněm nakoupeným letounům Rumpler C.VII, byly i tyto vyhřívané obleky. Jen dodám, že po válce (1920) Československo využilo příznivé situace, po uzavření mírových smluv s Německem, a nakoupilo levně německé letouny, které byly určeny k likvidaci:
Albatros B.II
Albatros D.III
Albatros D.V
Rumpler C.VII Rubild
LFG Roland D.VIb
Fokker D.VII
Gotha G.VII
Dalších 76 letounů typu Hansa Brandenburg a Phönix bylo zakoupeny v Rakousku. Od Německa nakupovalo Československo letecké motory Maybach, BMW a Daimler.
https://cs.wikipedia.org/wiki/%C4%8Cesk ... v%C3%A1lce
Albatros B.II
Albatros D.III
Albatros D.V
Rumpler C.VII Rubild
LFG Roland D.VIb
Fokker D.VII
Gotha G.VII
Dalších 76 letounů typu Hansa Brandenburg a Phönix bylo zakoupeny v Rakousku. Od Německa nakupovalo Československo letecké motory Maybach, BMW a Daimler.
https://cs.wikipedia.org/wiki/%C4%8Cesk ... v%C3%A1lce
"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Re: Elektricky vyhřívané obleky
No nakoupilo, z valné většiny jo. Ale třeba Fokker D.VII byl ukořistěn za květnových bojů na Slovensku. Porucha synchronizace, průstřel listu vrtule a následná nouzovka za čs. liniemi. Po jeho zkouškách objednalo MNO 40 kousků, ale nezadařilo se. Je zajímavé, že překupník který zprostředkovával obchod měl už nafasovaný/zaplacený benzín k přeletu.
V této souvislosti je zajímavý ještě osud dvoumotoráků A.E.G. G. IV a Gotha GL. VII. V roce 1920 Gotha nouzově přistála ve Vajnorech, následně byla internována a zkoušena vojskem. Na základě zkoušek došlo k objednávce tří mašin, přičemž jedna byla již zaplacena ovšem při přeletu havarovala. Na další již nedošlo.
Toto je vcelku zajímavé období, různými překupníky a podvodníky jenom se hemžící . Nu ale končím malé OT.
V této souvislosti je zajímavý ještě osud dvoumotoráků A.E.G. G. IV a Gotha GL. VII. V roce 1920 Gotha nouzově přistála ve Vajnorech, následně byla internována a zkoušena vojskem. Na základě zkoušek došlo k objednávce tří mašin, přičemž jedna byla již zaplacena ovšem při přeletu havarovala. Na další již nedošlo.
Toto je vcelku zajímavé období, různými překupníky a podvodníky jenom se hemžící . Nu ale končím malé OT.
"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: Elektricky vyhřívané obleky
Je informace, jak produkoval Rumpler C VII výkon pro vyhřívané příslušenství? Generátory s vrtulí byly klasika; Maybach Mb.IV Rumpleru byl řadový, mohl z druhé strany klikové hřídele pohánět generátor.