Japonské letectvo v wwII

Moderátor: Hans S.

Uživatelský avatar
Tempik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1690
Registrován: 24/3/2008, 20:27
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Japonské letectvo v wwII

Příspěvek od Tempik »

A ta dislokace letounů s podobným motorem nemůže být prostě daná tím, že Japonci těch typů motorů zas tolik neměli? Ostatně i u britů a němců najdeš různé stroje se stejnými motory, co se asi někdy potkali na letištích a nemělo to nic společného s unifikací na letišti.
To že v případě nouze mechanici zkanibalizovali dostupné díly je pak věc jiná. To zcela jistě dělali. Jen to nemusel být žádný velký plán předem.
zzz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1033
Registrován: 7/5/2020, 11:58

Re: Japonské letectvo v wwII

Příspěvek od zzz »

Tempik píše:A ta dislokace letounů s podobným motorem nemůže být prostě daná tím, že Japonci těch typů motorů zas tolik neměli? (...)
To že v případě nouze mechanici zkanibalizovali dostupné díly je pak věc jiná. To zcela jistě dělali. Jen to nemusel být žádný velký plán předem.
IMHO po 1. fázi Pacifické války totiž letectvo IJA a IJN operovaly v oblastech, kde nebylo příliš mnoho letišť. Jako provizorium byly použity hydroplánové letadla (E13A, F1M, A6M2-N). A jako dlouhodobější řešení byla výstavba dalších letišť poblíž frontové linie.

Což byl předem známý fakt = že se budou potkávat letecké jednotky IJA a IJN na témže letišti - mluvím o roce 1942.

IMHO během fázi čínsko-japonské války totiž zhruba okolo roku 1940 byla spíše "specializace", kdy např. IJN operovalo spíše na středo- a jihočínském pobřeží tak aby využily velký dolet svých letadel (G3M, do jisté míry i dolet A5M4, posléze G4M, A6M). Zatímco IJA spíše používalo letadla spíše s menším doletem (čest výjimkám např. Ki-46 prvních verzí).

Ale zhruba od poloviny 1942 se IJA a IJN potkávaly v skoro souvislém pásu: Malé Sundy, (holandská a britská) Nová Guinea-Papua, Bismarckovy a Šalamounovy ostrovy. Ostatně jsem zaznamenal nálet, kdy G3M nebo G4M japonského námořnictva byly eskortovány armádními Ki-43. A např. při akcích na severovýchodním pobřeží Nová Guinea-Papua si neumím představit jiné řešení, než že pěšáci z IJA a IJN (SNLF,...) měli společné zásobování.

V dalších fázích WW2 se už IMHO neopakovala konstelace = unifikace motorů soudobých pozemních prvoliniových letadel na Nakajima Sakae, nutnost společných operací IJA a IJN a spíše řidší síť letišť


Když už jsme u těch motorů, tak jiné motory než různé verze Nakajima Sakae měly v roce 1942 tyto prvoliniové pozemní typy japonských letadel (vynechám "letadla pro spolupráci s armádou Ki-30,-32, -36, -51, neboť spíše operovaly v jiných oblastech, kde válčilo Japonsko, než je výše popsaná linie kolem severu Austrálie ):

Ki-21
Ki-15/C5M
G3M a G4M
B5N1 (B5N2 už byl unifikován na N. Sakae)
Ki-45
D3A
Ki-46
Ki-44
Ki-49
D4Y
Ki-61

vynechal jsem dopravní a výběhové typy (Ki-27, A5M)

Tj. hrubým odhadem - podél bojové linie kolem severní Austrálie (od druhé poloviny 1942) mohlo být unifikována na motoru Nakajima Sakae takových ??? 40% ???pozemních bojových letadel IJA a IJN. A zrovna armádní lehký/zvědný bombardér Ki-48 Lily a stíhačka A6M2 model 21 japonského námořnictva byly +- komplementární.... Např. lehký bombardér námořnictva D3A postrádal dolet jako měl Ki-48
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
Hektor
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1022
Registrován: 28/5/2008, 15:49

Re: Japonské letectvo v wwII

Příspěvek od Hektor »

Takže ak vynecháme 6 z 22 hlavných typov a so štatistikou sa ešte pohráme získame unifikáciu 40%. Ako to reálne bolo s možnosťou dodávok napríklad motorov na Rabaul?
Loďou? Letecky? Má niekto tušenie?
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 11457
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Re: Japonské letectvo v wwII

Příspěvek od Dzin »

Záleží kdy by se to mělo odehrát. Ve chvíli tzv. izolace Rabaulu to šlo prakticky uskutečnit jen v rámci maximálně kusů. Nějaký větší transport díky dominanci námořně-leteckých sil Spojenců v prostoru nebyl reálný.
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
zzz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1033
Registrován: 7/5/2020, 11:58

Re: Japonské letectvo v wwII

Příspěvek od zzz »

Dzin píše:Záleží kdy by se to mělo odehrát. Ve chvíli tzv. izolace Rabaulu to šlo prakticky uskutečnit jen v rámci maximálně kusů. Nějaký větší transport díky dominanci námořně-leteckých sil Spojenců v prostoru nebyl reálný.
časově:
Druhá půlka 1942 až do zhruba první půlky 1943 (ostatně např. další verze Ki-45 už byly vybaveny jiným motorem, prý kvůli spolehlivosti????) ... v pozdějším období už jsem nezaznamenal že existovala šance na unifikaci údržby... Při dobývání Filipín už byly používané typy japonských letadel mnohem různorodější ve smyslu např. vybavení motory (a ani pozdější verze Nakajima Sakae už nebyly pokládány za příliš perspektivní pro nové typy letadel - IMHO jediným nově vyvinutým typem letadel se Sakae byl Ki-115 = jako "Jednosměrné" letadlo - pro start, let a náraz do cíle)

geograficky:
pás od severozápadní do severovýchodní Austrálie (včetně dnešního území státu Šalamounovy ostrovy)

Jde-li ti o dodávku náhradních dílů pro letadla, tak IMHO největším oříškem nebyla přeprava velkých motorů (např. pro G4M Betty), ale přeprava náhradních křídel (kvůli manipulaci při nakládce/vykládce) Tipnul bych si, že v případě náhradních křídel používala také IJA specializované přepravní lodě IJN vybavené pro transport rozmotovaných letadel http://www.combinedfleet.com/Kokuki.htm


Hektor - já spíše vycházel ze zúčastněných jednotek než z počtu typů... A je to hrubý odhad - proto jsem napsal těch 6 otazníků, když jsem nahrubo odhadnul, že v příslušném období a diskutované části bojiště se různé verze Nakajima Sakae mohly týkat cca 40% letadel.

Mě opravdu šlo o tu otázku: jestli obě hlavní složky japonských ozbrojených sil začali nějak víc spolupracovat, když japoncům začalo téct do bot.... Když už se vyskytly příznivé podmínky pro vyšší efektivoost údržby té nejchoulostivější části výzbroje = bojových letadel.



Proto jsem se ptal jestli někdo zaznamenal současný výskyt armádních Ki-48 a A6M japonského námořnictva na jednom letišti.... Já nic takového nenašel.
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
Uživatelský avatar
Micuhide Akechi
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 141
Registrován: 11/10/2006, 11:13
Bydliště: Příbram

Re: Japonské letectvo v wwII

Příspěvek od Micuhide Akechi »

U jednotek určitě žádná unifikace podle motorů nebyla. Některé motory prostě byly oblíbenější a rozšířily se do více konstrukcí. To byl právě případ motoru Nakadžima Ha-25/Ha-115/Sakae. A jen tak mimochodem, do A6M Zera se dostal až během vývoje. Původně se počítalo s jinými motory.
Na bojišti nebyly letadla rozdělená jen podle příslušnosti k armádě nebo námořnictvu. Často se na různá letiště umisťovaly zvlášť stíhačky a zvlášť bombardéry, a to i ve stejné oblasti. Na druhou stranu námořnictvo občas používalo kombinované stíhací/bombardovací jednotky.

Také nebyl žádný důvod umisťovat na jedno letiště námořní A6M a armádní Ki-48, když i stíhačka Ki-43 používala stejný motor.

Později ve válce byl populární, i když problémový, motor nakadžima Ha-45/Homare. Ale i tady byly rozdíly v použití. Námořnictvo je použilo ve stíhačce N1K-J, bombardéru P1Y a průzkumné C6N. Zato armáda se rozhodla rezervovat všechny Ha-45 jen pro stíhačku Ki-84.
Odpovědět

Zpět na „Různé“