Zkus se na to podívat z druhé strany - proč by Luftwaffe vůbec sestavovala nějakou speciální stíhací jednotku pro operace někde v Lotyšsku? To nedává smysl, ne v době kdy na německá města padá stále větší množství pum.1stCLJan píše: Nastává ale otázka, proč tu jednotku vůbec sověti sestavovali a za jakým účelem jí tam posílali, když tam působili normalni stíhací jednotky pribaltskeho frontu a proč a z jakého důvodu tu skupinu pak reorganizovali zpět, když to je pohádka o včelich medvítcích ,že .? Domnívám se že asi něco museli řešit , jinak to nedává smysl.
K tomu ostatnímu jen pár poznámek -
19. IAP (od 19. srpna 1944 176.GIAP) byl 16. června 1944 kompletně přezbrojen na La-7, nebyla tam žádná směsice typů.
Kožedub dorazil k 176.GIAP 22. srpna 1944, nikdy tam nelétal na La-5, vždy na La-7.
Ta odloučená jednotka které velel Kožedub dosáhla sestřelů pouze ve dnech 22. - 25. září 1944, bylo to celkem 7 Fw 190 a 1 Ju 88 nad Lotyšskem. Už jsem to psal.
Tvůj odhad celkového stavu je plus mínus správný, ty "chybějící" stíhačky byly na Západní frontě. Proti SSSR jich v druhé polovině roku 1944 nebojovalo více než přibližně 300.1stCLJan píše: Takže když venu proměnou museli němci disponovat v daný čas minimálně celkově cca 1500- 2000 stíhačka na všech frontach. Tak kde byli tedy ty stíhačky.
Nebyly, ani náhodou. Je třeba si uvědomit že již od roku 1942 byla Luftwaffe rozdělena přibližně půl na půl mezi Východem a Západem a postupem času bylo více a více jednotek na Západě. A speciálně to platí o stíhačích. Například v únoru 1944 operovalo na Východě 34% ze všech operačních letadel ve stavu Luftwaffe a to ještě ty počty poměrně výrazně zvyšují tzv. noční rušivé bombardéry, tedy německá kopie sovětských nočních jednotek s Kukuruzniky.Skeptik píše: Ztráty Luftwaffe na východní frontě byly vyšší než na západní.
Ne tak docela, to je obecně přijímaná myšlenka, nicméně nezakládá se na pravdě. Velmi málo stíhacích jednotek Luftwaffe bylo převeleno na Západ v reakci na události 6.6.1944, pokud vůbec nějaké (nechce se mi to teď hledat). Naopak, třeba zrovna tady probíraná IV./JG54 byla v červnu 1944 převelena ze Západu na Východ. Několik stíhacích jednotek myslím bylo na Západ převeleno někdy v září 1944 (psáno z hlavy), což nemá s operací Overlord pochopitelně nic společného.Skeptik píše: Nicméně je pravda, že počet stíhacích letadel Luftwaffe na východní frontě po 6.6.1944 (D-day) poklesl.
Pravdou je, že na Východní frontě bylo od roku 1942 vždy MNOHEM méně stíhacích jednotek Luftwaffe než na frontě západní. Ono se totiž mimo jiné rádo zapomíná na Afriku a přilehlé okolí, považuje se to za jakési vedlejší bezvýznamné bojiště. Pro Wehrmacht to určitě platí, pro Luftwaffe ne. Například v prosinci 1941 bylo v SSSR 47% všech operačních jednomotorových stíhaček Luftwaffe, v prosinci 1942 38%, v prosinci 1943 27% a v únoru 1944 to bylo již jen 21%.
Bavili jsme se o stíhačích, takže v kontextu té debaty má Hans S. vlastně pravdu. Je hezké že tam byla drtivá většina bitevních jednotek s Fw 190, jenže německé stíhací - bombardéry nelétali na stíhací operace. Další stíhačky také byly u průzkumných jednotek.Skeptik píše:Nicméně ten počet stihacich letadel na východní frontě uváděný Hansem je trochu zavádějící - velká část původně "stíhacích letadel" byla na východní frontě používána jako stíhací bombardéry resp. ve své bitevní podobě.