Obrněné vozidlo MARS
Obrněné vozidlo MARS
Obrněné vozidlo MARS 4x4
Obrněné víceúčelové kolové vozidlo MARS 4x4 konstrukčně navazuje na automobil Perun. Vyvinula jej společnost SVOS z Přelouče a bylo veřejnosti poprvé představeno na vojenském veletrhu Eurosatory 2022. Na výstavě byly prezentovány dva prototypy: policejní verze s velkoobjemovou kabinou (osazenou odpalovacím zařízením RBS-70 NG) a varianta valník se záďovou nákladovou plošinou (později použita jako nosič radiolokátoru Giraffe 1X systému MSHORAD). Automobil MARS je opatřen celopancéřovou kabinou, která je oddělena od rámu vozidla. Uvnitř kabiny se nachází tzv. plovoucí podlaha. Obě konstrukční řešení redukují účinky výbuchu miny na nohy osádky nebo zraněné ležící na nosítkách. Zadní část kabiny je osazena hydraulicky ovládnou rampou pro rychlý nástup a výstup osob, nakládání rozměrného nákladu nebo vjíždění či vyjíždění bezosádkovým prostředků. Rampa je vysoká 1,25 m, její šířka činí 0,88 m. Nosnost rampy je 500 kg. Všechny nápravy vozu mají nezávislé zavěšení kol na dvou ramenech s diferenciály vybavenými uzávěrkou a redukcemi v kolech. Podvozek umožňuje individuální nastavení světlé výšky každého kola podvozku zvlášť. Vzduchové odpružení zvyšuje komfort osádky při jízdě v náročném terénu, stejně jako ochranu citlivých elekotronických zařízení a přístrojů bez ohledu na aktuální zatížení vozidla. Konstrukce vozidla nabízí variabilitu v možnostech volby jeho konfigurace. Automobil je dostupný v uspořádání podvozku 4x4 a 6x6 a díky prostorné opancéřované kabině je vhodný pro instalaci speciálního vybavení. MARS může být kromě toho vybaven zadní nápravou s natáčením kol pro provoz ve stísněných městských či terénních podmínkách.
Zdroj:
http://www.armsvos.cz/mars-4x4-viceu-elovy.html
https://www.valka.cz/CZE-MARS-4x4-t259255
https://www.armadninoviny.cz/nova-obrne ... atory.html
Naposledy upravil(a) Rase dne 17/1/2024, 19:06, celkem upraveno 2 x.
"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Obrněné vozidlo MARS
Na tý titulce máš JLTV.
"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: Obrněné vozidlo MARS
Safra, jsem si říkal že vypadá nějak sexy. Tady je kdyžtak MARS 4x4 ve verzi MFU, rovněž oplácaný Barracudou.
"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Obrněné vozidlo MARS
Niektorí sa tu vysmievali Aligátorovi II ohľadne dizajnu, toto auto mu priamo konkuruje v neestetike. A to nie som vôbec fanúšik toho nepodarku A II.
"Alea iacta est"
Re: Obrněné vozidlo MARS
Proti Aligátorovi je tohle vrchol designu.
Re: Obrněné vozidlo MARS
Ale hnusný to je, to zas jo
Re: Obrněné vozidlo MARS
Bola by sranda,keby MARS bol prezleceny Aligator
Re: Obrněné vozidlo MARS
VEGA nasadila laťku hnusnosti hodně vysoko .D
"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Obrněné vozidlo MARS
Aligátor? To je ten stroj se světlostí a nájezdovými úhly jako má můj Max?
Patriot je hnusnější. Co do estetiky je z těhle ex československých vozítek nejhezčí Gerlach.
Patriot je hnusnější. Co do estetiky je z těhle ex československých vozítek nejhezčí Gerlach.
"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: Obrněné vozidlo MARS
Patriot byla snaha o design, ale dopadlo to jako obvykle Tohle si aspoň na nic nehraje a je to prostě tuctová krabice. S Gerlachem souhlas, na ten se dalo dívat. Ale ten je už asi definitivně mimo.
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 5646
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: Obrněné vozidlo MARS
Prvy Patriot vyzeral tiež veľmi dobre. Aj parametre boli fajn. Prečo potom stvorili tu obravsku krabicu netusim.
MARS je vyslovene škaredý, avšak na to to nejazdí.
MARS je vyslovene škaredý, avšak na to to nejazdí.
Re: Obrněné vozidlo MARS
Kdo by řek, že tady bude takový spor o to, kdo je větší arbiter elegantiarum.
Putin budiž proklet.
Re: Obrněné vozidlo MARS
Hloupé porovnání od sedláka:
MARS má na hmotnost 14 t "obestavěný prostor" 34,04 cbm, JLTV na hmotnost 10 t má 40,3 - jestli mají stejný stupeň ochrany, tak SVOS nahradil pokročilou technologii silou pancíře?
A výkon 0,017 kW na kg hmotnosti proti 0,025 kW/kg.
To je pak těžké být vlastenec.
MARS má na hmotnost 14 t "obestavěný prostor" 34,04 cbm, JLTV na hmotnost 10 t má 40,3 - jestli mají stejný stupeň ochrany, tak SVOS nahradil pokročilou technologii silou pancíře?
A výkon 0,017 kW na kg hmotnosti proti 0,025 kW/kg.
To je pak těžké být vlastenec.
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
-
- podporučík
- Příspěvky: 649
- Registrován: 10/9/2010, 23:43
Re: Obrněné vozidlo MARS
Mohu se zeptat, jak jste došel k tomu obestavěnému prostoru? Obě vozidla mají částečně chráněný motorový prostor, JLTV má pak plně chráněnou 4sedadlovou kabinu, zatímco Patriot 1 šesti, Patriot 2 osmi a i MARS má chráněný podobný objem. zatímco JlTV pak už má nechráněnou ložnou plochu. Existuje sice JLTV C2V s skříňovou nástavbou, ale to už naráží na limity podvozku.
Re: Obrněné vozidlo MARS
Nominální rozměry z https: https://en.wikipedia.org/wiki/Oshkosh_L-ATVtomas.kotnour píše: ↑21/1/2024, 17:46 Mohu se zeptat, jak jste došel k tomu obestavěnému prostoru? Obě vozidla mají částečně chráněný motorový prostor, JLTV má pak plně chráněnou 4sedadlovou kabinu, zatímco Patriot 1 šesti, Patriot 2 osmi a i MARS má chráněný podobný objem. zatímco JlTV pak už má nechráněnou ložnou plochu. Existuje sice JLTV C2V s skříňovou nástavbou, ale to už naráží na limity podvozku.
A když odečteš ten nechráněný ložný prostor u verzí CCWC, GP a HGC tak asi budeš na chráněném objemu MARSU a pořád o čtyři tuny lehčí a se silnějším motorem - takže MARS = čtyři tuny na dva vojáky a slabší motor. A verze C se nerealizovala, možná prototyp a u problémech s podvozkem u výše uvedených čtyřdveřových verzí jsem neslyšel.
Ale předeslal jsem, že to není žádné sofistikované porovnání, jenom sedlácké počty. Takže se nemíním pouštět do kvalifikované debaty. Jenom podnět k přemýšlení. A vůbec, má už AČR jasno, jestli chce lehký (a vlastně dost těžký) OT, nebo nosič M-SHORAD/HGC. A unese MARS 1 700 kg zbraň + osádku +střelivo? Dost se sníží výkon na jednotku hmotnosti - o 10% a tím i rychlost a průchodnost v terénu, ne?
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Re: Obrněné vozidlo MARS
Nominální rozměry z https: https://en.wikipedia.org/wiki/Oshkosh_L-ATVtomas.kotnour píše: ↑21/1/2024, 17:46 Mohu se zeptat, jak jste došel k tomu obestavěnému prostoru? Obě vozidla mají částečně chráněný motorový prostor, JLTV má pak plně chráněnou 4sedadlovou kabinu, zatímco Patriot 1 šesti, Patriot 2 osmi a i MARS má chráněný podobný objem. zatímco JlTV pak už má nechráněnou ložnou plochu. Existuje sice JLTV C2V s skříňovou nástavbou, ale to už naráží na limity podvozku.
A když odečteš ten nechráněný ložný prostor u verzí CCWC, GP a HGC tak asi budeš na chráněném objemu MARSU a pořád o čtyři tuny lehčí a se silnějším motorem - takže MARS = čtyři tuny na dva vojáky a slabší motor. A verze C se nerealizovala, možná prototyp a u problémech s podvozkem u výše uvedených čtyřdveřových verzí jsem neslyšel.
Ale předeslal jsem, že to není žádné sofistikované porovnání, jenom sedlácké počty. Takže se nemíním pouštět do kvalifikované debaty. Jenom podnět k přemýšlení. A vůbec, má už AČR jasno, jestli chce lehký (a vlastně dost těžký) OT, nebo nosič M-SHORAD/HGC. A unese MARS 1 700 kg zbraň + osádku +střelivo? Dost se sníží výkon na jednotku hmotnosti - o 10% a tím i rychlost a průchodnost v terénu, ne?
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Re: Obrněné vozidlo MARS
Hlavně bych chtěl vidět reálnou průchodnost terénem. Amíci měli s MRAPy v Astánu velké problémy, právě proto vzniklo JLTV – nižší hmotnost při zajištění stejné balistické odolnosti, nižší těžiště při zajištění stejné protiminové odolnosti. Průchodnost terénem (jak co do měkkého podkladu, tak co do náklonů) šla pochopitelně rapidně nahoru. Bushmaster, Mars a zvláště Patriot jsou krávy těžké jak klasické MRAPY, jen o málo nižší. Jak se budou chovat v terénu? Jaké mají nájezdové úhly, maximální sklon jízdy především podélném směru? Jak zvládnou měkký terén?