Cvičné letouny pro OSSR
- palo satko
- Kapitán
- Příspěvky: 2579
- Registrován: 16/9/2013, 17:59
- Bydliště: Pezinok, Slovensko
Re: Cvičné letouny pro OSSR
Cvične tryskače pre slovensko letectvo su zbytočne. Lacnejšie vyjde dat pilotov vycvičit v zahraniči a hlavne pri dobrom vybere "dodavatela" vycviku odpadne cela ta štrapacia s vlastnym vymyšlanim vymysleneho, množstvo pofidernych a prdraženych riešeni a neodbornych zaaohov politikov a domacich "expertov"

- Pikujuci brizolit
- poručík
- Příspěvky: 736
- Registrován: 13/12/2018, 16:47
- Bydliště: občas aj SK
Re: Cvičné letouny pro OSSR
Čo sa týka čisto cvičných tryskáčov, Paľo, súhlasím, aj s tým "experimentovaním". Na základný výcvik pár kusov pilotov TUKE stačí, pokročilý v zahraničí je dobrá cesta ako mať pilotov na svetovej úrovni a je vcelku fuk, či to bude škola USAF, RAF, Taliani, alebo CLV.
Publikovaná požiadavka OSSR podľa rozhovoru s Naďom ale bola na trošku sofistikovanejšie doplnky k F-16, tak ja vcelku to "hype" okolo NG a M-345 nechápem, keď oboje CAS nespĺňajú a možnosť teoretickyniesť nejaké tupé železné bomby nie je CAS.
Pri pomyslení, ako si OSSR zaplatí vývoj nejakého podvesu u NG alebo M-345 pre kompatibilnú výzbroj s F-16 si spomeniem na holé Spartany, holé BH, PV3S, UAZy, Vz-58, konečne úspešný nákup ponožiek a úsmev ma prejde.
Publikovaná požiadavka OSSR podľa rozhovoru s Naďom ale bola na trošku sofistikovanejšie doplnky k F-16, tak ja vcelku to "hype" okolo NG a M-345 nechápem, keď oboje CAS nespĺňajú a možnosť teoretickyniesť nejaké tupé železné bomby nie je CAS.
Pri pomyslení, ako si OSSR zaplatí vývoj nejakého podvesu u NG alebo M-345 pre kompatibilnú výzbroj s F-16 si spomeniem na holé Spartany, holé BH, PV3S, UAZy, Vz-58, konečne úspešný nákup ponožiek a úsmev ma prejde.
“War is a matter not so much of arms as of money.”― Thucydides, History of the Peloponnesian War
Re: Cvičné letouny pro OSSR
Cvičný tryskáč je dobrý na udržovanie leteckých návykov a nespotrebováva sa pri tom drahá letová hodina plnohodnotnej stíhačky. Ale muselo by sa to spočítať na kalkulačke, pretože aj tá prevádzka lacnejšieho tryskáča niečo stojí a musí sa držať na to extra organizačná a prevádzková jednotka.
A ak by mala F-16 vydržať 12000 hodín tak ju pri naších ekonomických možnostiach/nalietaných hodinách pilota, nie sme schopní za 30 rokov zodrať.
Takže by to bolo dodatočné prevádzkové náklady F-16 proti...... nákup a prevádzka cvičných lietadiel a držanie si tej cvičnej jednotky.
Je to dosť ovplyvnené aj tým že plnohodnotných stíhačiek bude relativne málo.
A ak by mala F-16 vydržať 12000 hodín tak ju pri naších ekonomických možnostiach/nalietaných hodinách pilota, nie sme schopní za 30 rokov zodrať.
Takže by to bolo dodatočné prevádzkové náklady F-16 proti...... nákup a prevádzka cvičných lietadiel a držanie si tej cvičnej jednotky.
Je to dosť ovplyvnené aj tým že plnohodnotných stíhačiek bude relativne málo.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."




Re: Cvičné letouny pro OSSR
Áno v zasade súhlasím s kenavf a palo satko. Nie je to dokonca tak, že pilotov F-16 nám aj tak komplet vycvičí USA (základný a pokračovací výcvik)? Teda aj ďalší výcvik by sme mali realizovať takto, alebo prenajímaním cvičných lietadiel. Určite by nás to vyšlo podstatne lacnejšie ako kúpa a servis L-39NG, alebo M-345.
Dezoláti všech zemí, vyližte si prdel!
Re: Cvičné letouny pro OSSR
Chlapi a odkial mate, ze by vycvik v USA vysiel lacnejsie ako na Slovensku ?
No ale postavim radsej otazku inak. Ulohou 2.tl je hlavne:
1. cvicit pilotov pre F-16
2. umoznovat udrziavacie lety
3. poskytovat CAS.
Takze aby to nebola len taka pivna debata skusme si rozobrat preco podla vas bude lacnejsie namiesto udrziavania 2. tl:
1. cvicit pilotov v USA
2. robit udrziavacie lety na F-16
3. nakupit letku napr. AH-64, alebo sa vzdat CAS napr. v prospech dalsieho del. odd. atd, atd.
A skuste byt konkretnejsi ako len myslim si ...
No ale postavim radsej otazku inak. Ulohou 2.tl je hlavne:
1. cvicit pilotov pre F-16
2. umoznovat udrziavacie lety
3. poskytovat CAS.
Takze aby to nebola len taka pivna debata skusme si rozobrat preco podla vas bude lacnejsie namiesto udrziavania 2. tl:
1. cvicit pilotov v USA
2. robit udrziavacie lety na F-16
3. nakupit letku napr. AH-64, alebo sa vzdat CAS napr. v prospech dalsieho del. odd. atd, atd.
A skuste byt konkretnejsi ako len myslim si ...

- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6232
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: Cvičné letouny pro OSSR
A potom je tu dlhodobý výcvik VzS a sucinost s pozemnymi silami, vycvik roznych scenarov, CAS, leteckych navodcov, dogfiht, kooperacia v letke, zosuladenie v letke,... ktoré bude vždy lacnejšie trénovať na lietadlách kategorie M-345, ako F-16.
- Pikujuci brizolit
- poručík
- Příspěvky: 736
- Registrován: 13/12/2018, 16:47
- Bydliště: občas aj SK
Re: Cvičné letouny pro OSSR
Niko, zaflamujme si
2. aký je aktuálny stav našich pilotov s aktuálnou 2.tl a 1.letkou Mig-29? Nie je display pilot, celkový nálet smiešny (nemyslím len 50,5 hodiny ročne v minulosti).
3. CAS schopnosti veľmi chabé, reálne asi minmálne.
Aktuálne slúži 2.tl letka naozaj primárne pre udržiavace lety a sekundárne slúžila v minulosti pre trénovanie pilotov k MiG-29.
Uvidíme:
a) či sa budú kroky vyvíjať pre udržanie 2.tl pre primárne udržiavace lety, možno čiatočný tréning nových pilotov pre F-16. Na to stačí L-39NG alebo M-345 HET.
b) či si zvolia cestu reálneho CAS, čiastočného použitia pre udržovacie lety, tak M-346 a vyššie.
Tu ma napadá jedna vec, akýkoľvek pilot vytrénovaný pre F-16 komplet u nás bude oproti svojim kolegom aktuálne v USA slabý ako čaj. Cesta kvalitného výcviku zaberie roky, dlhé roky. Možno aj 10. A tu si nie som istý, že dokážeme udržať tak dlhú kontinuitu pre jeden projekt po akejkoľvek zmene v čele rezortu.

1. nie je, možno raz, po roku 2025? Podľa citovaného zámeru od Naďa chcú lietadlá pre 2.tl ako doplnok k F-16, nie tréner pre F-16. Tu navrhujem počkať, čo okolo roku 2023/24 (ak vôbec), budú chcieť.Ulohou 2.tl je hlavne:
1. cvicit pilotov pre F-16
2. umoznovat udrziavacie lety
3. poskytovat CAS.
2. aký je aktuálny stav našich pilotov s aktuálnou 2.tl a 1.letkou Mig-29? Nie je display pilot, celkový nálet smiešny (nemyslím len 50,5 hodiny ročne v minulosti).
3. CAS schopnosti veľmi chabé, reálne asi minmálne.
Aktuálne slúži 2.tl letka naozaj primárne pre udržiavace lety a sekundárne slúžila v minulosti pre trénovanie pilotov k MiG-29.
Uvidíme:
a) či sa budú kroky vyvíjať pre udržanie 2.tl pre primárne udržiavace lety, možno čiatočný tréning nových pilotov pre F-16. Na to stačí L-39NG alebo M-345 HET.
b) či si zvolia cestu reálneho CAS, čiastočného použitia pre udržovacie lety, tak M-346 a vyššie.
Tu ma napadá jedna vec, akýkoľvek pilot vytrénovaný pre F-16 komplet u nás bude oproti svojim kolegom aktuálne v USA slabý ako čaj. Cesta kvalitného výcviku zaberie roky, dlhé roky. Možno aj 10. A tu si nie som istý, že dokážeme udržať tak dlhú kontinuitu pre jeden projekt po akejkoľvek zmene v čele rezortu.
“War is a matter not so much of arms as of money.”― Thucydides, History of the Peloponnesian War
- palo satko
- Kapitán
- Příspěvky: 2579
- Registrován: 16/9/2013, 17:59
- Bydliště: Pezinok, Slovensko
Re: Cvičné letouny pro OSSR
Holandsko a Belgicko su podobne krajiny. Maju F-16 (maju ich viac než ich kedy bude mat Slovensko) a budu mat F-35 a pritom nemaju cvične tryskače. V čom je chyba, nemaju slovenskych expertov?

Re: Cvičné letouny pro OSSR
Pikujucy brizolit: Asi som to zle napisal. Lepsie by sa hodilo, planovanou ulohou 2.tl je. Resp. bude. Co je teraz je nieco v polovicke nedokoncenej transformacie. Na ktorej dokoncenie potrebujeme prave nove lietadla. Cize ano, mame slabe CAS schopnosti, aj vycvikove schopnosti a aj piloti nam chybaju. Prave preto ideme do prezbrojenia letky. Ja som sa ale pytal na to, aka je alternativa. Chceme skolit za draho pilotov v zahranici, udrziavaky na F-16 a kupit AH-64 ? HMM, ok. Ale je toto lacnejsia alternativa ? Vies, podme sa bavit konkretne. Ak nie cvicna letka, tak co namiesto toho. Uprimne nemyslim, ze dojdeme k zaveru, ze vieme nejako usetrit.
No hej, robia si spolocne vycvikove stredisko, ktore my nemame a s nikym ani neplanujeme. Cize neporovnatelny pripad. Okrem toho chudobnejsie Madarsko vycvikovu letku planuje znova zaviest.palo satko píše:Holandsko a Belgicko su podobne krajiny. Maju F-16 (maju ich viac než ich kedy bude mat Slovensko) a budu mat F-35 a pritom nemaju cvične tryskače. V čom je chyba, nemaju slovenskych expertov?
- Pikujuci brizolit
- poručík
- Příspěvky: 736
- Registrován: 13/12/2018, 16:47
- Bydliště: občas aj SK
Re: Cvičné letouny pro OSSR
Niko, napísal si to dobre.
Dokonca aj Paľo. A aj ostaní pred tým a verím, že aj za tým.
Kým nevieme, pre aké úlohy bude fixne nastavená druhá letka, či to má byť ozaj CAS, alebo to bude opäť nemastné a neslané ako je to doteraz že "všetko a vlastne nič ", je všetko vlastne v akademickej rovine
a) prevádzka cvičnej extra letky pre výcvik nových pilotov v réžii Slovenska je tá najhoršia voľba. Fixné a akvizičné náklady na 30 rokov nemôžu byť nižšie ako potreba tréningu pilotov v zahraničí v jednotkových počtoch po dobu 30 rokov. Plus nie som si istý komplexnou kvalitou výcviku a pripravenosti pilota po skončení výcviku u nás. Po 30 rokoch skúseností s MiG-29 vs kvalitou pilotov príliš optimizmu nedáva. Nie je to ale chyba pilotov. A nákup základných cvičných lietadiel ten stav maximálne zakonzervuje.
b) ak budú stroje pre CAS, to dáva viac optimizmu. Aj keď opäť vyvstane potreba kvalitného výcviku pilotov aj pre CAS a u nás si neviem predstaviť kto by to školil. Čiže opäť zahraničie.
Uvidíme v r. 2023/2024
Dokonca aj Paľo. A aj ostaní pred tým a verím, že aj za tým.
Kým nevieme, pre aké úlohy bude fixne nastavená druhá letka, či to má byť ozaj CAS, alebo to bude opäť nemastné a neslané ako je to doteraz že "všetko a vlastne nič ", je všetko vlastne v akademickej rovine

a) prevádzka cvičnej extra letky pre výcvik nových pilotov v réžii Slovenska je tá najhoršia voľba. Fixné a akvizičné náklady na 30 rokov nemôžu byť nižšie ako potreba tréningu pilotov v zahraničí v jednotkových počtoch po dobu 30 rokov. Plus nie som si istý komplexnou kvalitou výcviku a pripravenosti pilota po skončení výcviku u nás. Po 30 rokoch skúseností s MiG-29 vs kvalitou pilotov príliš optimizmu nedáva. Nie je to ale chyba pilotov. A nákup základných cvičných lietadiel ten stav maximálne zakonzervuje.
b) ak budú stroje pre CAS, to dáva viac optimizmu. Aj keď opäť vyvstane potreba kvalitného výcviku pilotov aj pre CAS a u nás si neviem predstaviť kto by to školil. Čiže opäť zahraničie.
Uvidíme v r. 2023/2024

“War is a matter not so much of arms as of money.”― Thucydides, History of the Peloponnesian War
- Juraj Tichý
- Kapitán
- Příspěvky: 6232
- Registrován: 28/8/2018, 18:27
Re: Cvičné letouny pro OSSR
Uvidíme budúci rok
Tak mi povedal minister keď som si s nim písal, že budúci rok zverejnia analýzu k nákupu.
Mimochodom celkom rýchlo a ochotne odpisuje na otázky. Aj keď niekedy nekonkrétne, čo sa samozrejme dá pochopiť.
K plnému informovaniu to však má ešte ďaleko.

Mimochodom celkom rýchlo a ochotne odpisuje na otázky. Aj keď niekedy nekonkrétne, čo sa samozrejme dá pochopiť.
K plnému informovaniu to však má ešte ďaleko.
- Pikujuci brizolit
- poručík
- Příspěvky: 736
- Registrován: 13/12/2018, 16:47
- Bydliště: občas aj SK
Re: Cvičné letouny pro OSSR
Uverím, až sa niečo preletí na SIADe, alebo pri oslavách SNP s naším pilotom a hádam aj lietadlom



“War is a matter not so much of arms as of money.”― Thucydides, History of the Peloponnesian War
Re: Cvičné letouny pro OSSR
Hmm, tak ale potreba CAS je celkom casto spominana, osobne ju beriem ako fakt. Na druhej strane mas pravdu brizolit, papier som k tomu este nevidel. Pockejme si teda, co bude.
Re: Cvičné letouny pro OSSR
Viacerí tu správne píšete, že pre OSSR by bolo asi najlepšie v súčastnosti cvičné lietadlá neobstarávať, alebo počkať s tendrom až po roku 2023-25, dolietať súčasné L-39 . Vrážať peniaze daňových poplatníkov do čisto cvičných lietadiel (L-39NG M-345), výkonnostne slabé pre CAS/COMAO. Treba si priznať, že suma 100 miliónov euro na min 8 ks je značne podhodnotená, že bude potrebné na moderné Advanced trainer zvládajúce CAS/COMAO (aj s vybavením a zbraňami) počítať so sumou blížiacou k cene koľko nás vyšlo 9x UH-60M , ak chceme zachovať 2.takticku letku (ona má svoje opodstatnenie, ale s lietadlami výkonnostne vyššími ako M-346, Hawk, T-7A alebo T-50.)
Inak ten kto písal a spracoval analýzu do wikipédie - Vzdušné sily Slovenskej republiky - Cvičné prúdové lietadlá , má veľmi zaujímavé postrehy, ja s nimi korelujem .
"Po nehode lietadla L-39ZAM Albatros (reg. č. 4711) dňa 10. októbra 2018 začala byť situácia s cvičnými prúdovými lietadlami kritická a v rámci modernizácie vzdušných síl si zaslúžia osobitnú pozornosť, pretože zostávajúce kusy L-39 majú už kratšiu technickú životnosť než MiG-29.[75] Situáciu treba promptne riešiť buď dočasným leasingom troch L-159T2 Alca[117] alebo objednaním 8 kusov[118] nových Aero L-39NG[119][120] formou vláda – vláda.[121] Niektoré štáty NATO ako napríklad Maďarsko využívajú Letový výcvikový program NATO v Kanade (NATO Flying Training in Canada; NFTC). Maďarské vzdušné sily vyradili všetky lietadlá typu L-39 a MiG-29 už v roku 2010.[122][123][124] Jednou z možností je, aby naši mladí piloti, ktorí budú vybraní na letecký výcvik v USA na stíhačky F-16 predtým prešli preškolením v Kanade, kde by si zdokonalili angličtinu a lietali na cvičných prúdových lietadlách typu CT-155 Hawk.[125] Ďalšou možnosťou pre našich budúcich pilotov je absolvovať letecký výcvik na Sheppardovej leteckej základni v Texase v rámci programu Euro-NATO Joint Jet Pilot Training Program (ENJJPT).[126] Výcvik našich nových pilotov bude trvať 40 mesiacov na lietadlách typu T-6A, T-38C a F-16D. Keď Vzdušné sily USA dostanú v roku 2023 nové lietadlá typu T-7A Red Hawk výcvik sa skráti na 22 mesiacov, čo významne ušetrí čas a peniaze na výcvik nového stíhacieho pilota, v budúcnosti napríklad aj slovenského.[127] Napríklad belgické vzdušné sily sa rozhodli vyradiť cvičné prúdové lietadlá typu Alpha Jet do decembra roku 2019.[128] Zároveň začnú posielať svojich budúcich pilotov na Sheppardovu leteckú základňu v USA, aby tam absolvovali letecký výcvik v rámci Euro-NATO Joint Jet Pilot Training (ENJJPT).[129] Belgická a poľská vláda sa rozhodli nakúpiť 34 resp. 32 kusov[130] amerických stíhačiek typu F-35.[131][132][133][134] Po Belgicku a Poľsku je vysoko pravdepodobné, že sa pre stealth stíhačku piatej generácie typu F-35 rozhodnú aj neutrálne európske krajiny Fínsko a Švajčiarsko.[135][136][137][138]" zdroj: https://sk.wikipedia.org/wiki/Vzdu%C5%A ... _republiky
Inak ten kto písal a spracoval analýzu do wikipédie - Vzdušné sily Slovenskej republiky - Cvičné prúdové lietadlá , má veľmi zaujímavé postrehy, ja s nimi korelujem .
"Po nehode lietadla L-39ZAM Albatros (reg. č. 4711) dňa 10. októbra 2018 začala byť situácia s cvičnými prúdovými lietadlami kritická a v rámci modernizácie vzdušných síl si zaslúžia osobitnú pozornosť, pretože zostávajúce kusy L-39 majú už kratšiu technickú životnosť než MiG-29.[75] Situáciu treba promptne riešiť buď dočasným leasingom troch L-159T2 Alca[117] alebo objednaním 8 kusov[118] nových Aero L-39NG[119][120] formou vláda – vláda.[121] Niektoré štáty NATO ako napríklad Maďarsko využívajú Letový výcvikový program NATO v Kanade (NATO Flying Training in Canada; NFTC). Maďarské vzdušné sily vyradili všetky lietadlá typu L-39 a MiG-29 už v roku 2010.[122][123][124] Jednou z možností je, aby naši mladí piloti, ktorí budú vybraní na letecký výcvik v USA na stíhačky F-16 predtým prešli preškolením v Kanade, kde by si zdokonalili angličtinu a lietali na cvičných prúdových lietadlách typu CT-155 Hawk.[125] Ďalšou možnosťou pre našich budúcich pilotov je absolvovať letecký výcvik na Sheppardovej leteckej základni v Texase v rámci programu Euro-NATO Joint Jet Pilot Training Program (ENJJPT).[126] Výcvik našich nových pilotov bude trvať 40 mesiacov na lietadlách typu T-6A, T-38C a F-16D. Keď Vzdušné sily USA dostanú v roku 2023 nové lietadlá typu T-7A Red Hawk výcvik sa skráti na 22 mesiacov, čo významne ušetrí čas a peniaze na výcvik nového stíhacieho pilota, v budúcnosti napríklad aj slovenského.[127] Napríklad belgické vzdušné sily sa rozhodli vyradiť cvičné prúdové lietadlá typu Alpha Jet do decembra roku 2019.[128] Zároveň začnú posielať svojich budúcich pilotov na Sheppardovu leteckú základňu v USA, aby tam absolvovali letecký výcvik v rámci Euro-NATO Joint Jet Pilot Training (ENJJPT).[129] Belgická a poľská vláda sa rozhodli nakúpiť 34 resp. 32 kusov[130] amerických stíhačiek typu F-35.[131][132][133][134] Po Belgicku a Poľsku je vysoko pravdepodobné, že sa pre stealth stíhačku piatej generácie typu F-35 rozhodnú aj neutrálne európske krajiny Fínsko a Švajčiarsko.[135][136][137][138]" zdroj: https://sk.wikipedia.org/wiki/Vzdu%C5%A ... _republiky
Re: Cvičné letouny pro OSSR
Co sa týka cvičných lietadiel, Slovensko je relatívne v komfortnej situácii. Aj keď L39 konci projektovaní životnosť, stále je možné posúvať ich život po kontrolách. To sa týka draku, problém môže byť s motormi. Zároveň budú na trhu nové stroje. Najlepšia cesta pre všetky strany by bol prenájom 159T z ACR s prípadnou výrobou nových strojov ako pre ACR aj pre OSSR, čo by výhľadovo mohlo byt aj cca 10ks. To by bola veľmi vítaná vzpruha aj pre Aero. L39NG bude mať stále šancu u súkromníkov.
Re: Cvičné letouny pro OSSR
Toto nie je zlá myšlienka.
Re: Cvičné letouny pro OSSR
Ano Suger, ten okopceny prispevok Starlighta z palby na wikipedii je stale fakt dobry.
Lynx: Je ale vyroba L-159 do povedzme styroch rokov vobec realna ? Preco potom radsej nezobrat dnes jazdene Hawky ?

Lynx: Je ale vyroba L-159 do povedzme styroch rokov vobec realna ? Preco potom radsej nezobrat dnes jazdene Hawky ?
- Pikujuci brizolit
- poručík
- Příspěvky: 736
- Registrován: 13/12/2018, 16:47
- Bydliště: občas aj SK
Re: Cvičné letouny pro OSSR
Jazdené Hawky už principiálne nedosiahnu kvalitu novovyrobených lietadiel, či už L-159 alebo hocičoho iného. Plus si myslím, že k tým F-16, ktoré asi fakt letecky nezodrieme si to pýta nové stroje, v ére F-16 asi už výzbroj 2.taktickej letky meniť nebudeme, jedno či vo variante CAS alebo tréning, alebo aktuálny mišmaš.
Nový stroj okolo 2024/2025 má zmysel. Akákoľvek jazdenka teraz príliš asi nie.
Nový stroj okolo 2024/2025 má zmysel. Akákoľvek jazdenka teraz príliš asi nie.
“War is a matter not so much of arms as of money.”― Thucydides, History of the Peloponnesian War
Re: Cvičné letouny pro OSSR
Výroba 10ks akéhokoľvek už vyrábané ho lietadla je moznejsia ako výroba 4ks. Prípravky na výrobu trupu ci krídel sú, nejaké vítané zmeny typu prekryt kabíny sa daju riešiť dodávateľsky, vid prekryt L39NG od fy Mecaplex zo Švajčiarska. Sedačky to isté. Posledne si matne spomínam že sa projektovala úprava palivovej sústavy L159 aby zvládla aj prípadnú zástavbu tankovania za letu. Väčšou objednávkou by sa vyriešil problém dostupnosti motorov, lebo žiadny výrobca by nevyrábal jednotky kusov motorov. A pripadne radarov ci iných zložitejších komponentov.
Spomínal som návštevy veľvyslancov Kazachstanu ci Cypru, MO SR to s podporou zbroj priemyslu asi myslí dobre. Ak by sa podarilo udať co i len pár kusov Evy, tak by sa získala referencia - zavedené v armade by bol veľmi padny argument v prospech.
Spomínal som návštevy veľvyslancov Kazachstanu ci Cypru, MO SR to s podporou zbroj priemyslu asi myslí dobre. Ak by sa podarilo udať co i len pár kusov Evy, tak by sa získala referencia - zavedené v armade by bol veľmi padny argument v prospech.
Re: Cvičné letouny pro OSSR
K tej variante(úspore) s prvotným výcvikom naších pilotov na Slovensku alebo v Kanade. Ak by to bolo v Kanade tak to už môže byť aj priamo v USA.
Ak by to malo byť na Slovensku! IMHO ten začínajúci pilot okrem lekcií teorie o lietaní na cvičnom lietadle a aj letoch na cvičnom lietadle možno v tej amerike zároveň absolvuje aj teóriu o F-16 a aj ukážky reálneho lietadla F-16. Tieto veci idú možno paralelne. Ak by prvotný výcvik bol na Slovensku, tak by tie lekcie s F-16kou nemohli prebiehať paralelne a o ten čas by sa to natiahlo.
Ak by to malo byť na Slovensku! IMHO ten začínajúci pilot okrem lekcií teorie o lietaní na cvičnom lietadle a aj letoch na cvičnom lietadle možno v tej amerike zároveň absolvuje aj teóriu o F-16 a aj ukážky reálneho lietadla F-16. Tieto veci idú možno paralelne. Ak by prvotný výcvik bol na Slovensku, tak by tie lekcie s F-16kou nemohli prebiehať paralelne a o ten čas by sa to natiahlo.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."



