Dopravní letouny pro 241. dopravní letku AČR

Nesher
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1724
Registrován: 8/3/2017, 09:57

Dopravní letouny pro 241. dopravní letku AČR

Příspěvek od Nesher »

MO zřejmě jedná s USA o nákupu dvou dopravních letadel (bizjetů) prostřednictvím FMS. Pokud má někdo předplatné LN a byl by ochotný poskytnout krátký "výcuc", byl bych mu a věřím nejen já, vděčný. Díky!
https://www.lidovky.cz/domov/vlada-leta ... LN_otvirak
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3763
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: AČR kampak kráčíš?

Příspěvek od Scotty87 »

V roce 2020 nakupovali USAF nový Gulfstream G550 za 64 milionu dolarů. Je tedy dost možné že se jedná o tenhle typ.
https://www.businessinsider.com/inside- ... jet-2020-1
Nesher
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1724
Registrován: 8/3/2017, 09:57

Re: AČR kampak kráčíš?

Příspěvek od Nesher »

Scotty87 píše: 13/3/2023, 11:40 V roce 2020 nakupovali USAF nový Gulfstream G550 za 64 milionu dolarů. Je tedy dost možné že se jedná o tenhle typ.
https://www.businessinsider.com/inside- ... jet-2020-1
To mě také napadlo, ale chtěl bych vědět co je v tom článku. Ale i tak díky!

Tak už jsem to našel: https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/ln-vl ... ce/2338077
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3763
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: AČR kampak kráčíš?

Příspěvek od Scotty87 »

Pokud by to chtěli řešit přes FMS, tak v podstatě nic jiného než Gulfstream nepřipadá v úvahu.
Lynx
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2452
Registrován: 28/2/2019, 22:26

Re: AČR kampak kráčíš?

Příspěvek od Lynx »

Tým by ale padol jeden tromf v prospech C390, kedy ponúkali aj 2 biz jety v cene..
Ale pravda, Gulfstream a Bombardier Global sú top
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3763
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: AČR kampak kráčíš?

Příspěvek od Scotty87 »

Jak se píše v článku proces výběru je na začátku a nebude se jednat jen s Američany. Takže Embraer může klidně takovou nabídku dát. Mimochodem měli nabízet slevu. Ne že budou v ceně C-390.
Wolfhound
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 569
Registrován: 28/1/2022, 21:03

Re: Dopravní letouny pro 241. dopravní letku AČR

Příspěvek od Wolfhound »

“Velké nákladní letouny” CASA C-295 :lol: autorka článku by si měla ověřit rozměry Casy a Gulfstreamu.
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3763
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Dopravní letouny pro 241. dopravní letku AČR

Příspěvek od Scotty87 »

Proti bizjetu je C-295 pořád velké nákladní letadlo.
Wolfhound
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 569
Registrován: 28/1/2022, 21:03

Re: Dopravní letouny pro 241. dopravní letku AČR

Příspěvek od Wolfhound »

CASA C-295 vs. Gulfstream G550:

Délka: 24,46 m vs. 29,39 m = Gulfstream delší.
Rozpětí: 25,81 m vs. 28,5 m = Gulfstream větší.
Výška: 8,66 m vs. 7,87 m = CASA vyšší.
Hmotnost (max. vzletová): 23 t vs. 41 t = Gulfstream těžší téměř dvojnásobně.

Zdroje:
https://en.wikipedia.org/wiki/EADS_CASA_C-295
https://en.wikipedia.org/wiki/Gulfstream_G550

Poprosím objasnit, jak proti zvažovanému bizjetu Gulfstream je C-295 velké nákladní letadlo.
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3763
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Dopravní letouny pro 241. dopravní letku AČR

Příspěvek od Scotty87 »

Samozřejmě že je. Stačí si porovnat přepravitelnou užitečnou hmotnost a počet pasažérů.
Wolfhound
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 569
Registrován: 28/1/2022, 21:03

Re: Dopravní letouny pro 241. dopravní letku AČR

Příspěvek od Wolfhound »

Scotty87 píše: 25/3/2023, 21:56 Samozřejmě že je. Stačí si porovnat přepravitelnou užitečnou hmotnost a počet pasažérů.
:mrgreen:

Takže Gulfstream je delší, s širším rozpětím a téměř dvojnásobně těžší, CASA ho překonává jen ve výšce ocasu, ale protože se do ní naskládá více paragánů než do Gulfstreamu manažerů, tak je CASA “velké nákladní letadlo”.

Ne, Scotty. Velké nákladní letadlo jsi mohl vidět naposledy na základně Náměšť, když přivezlo simulátor pro AH-1Z. :wink:
Lynx
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2452
Registrován: 28/2/2019, 22:26

Re: Dopravní letouny pro 241. dopravní letku AČR

Příspěvek od Lynx »

Gulfstream je stíhačka oproti L159 :)
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3763
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Dopravní letouny pro 241. dopravní letku AČR

Příspěvek od Scotty87 »

Jakýkoli bizjet je prostě něco naprosto jiného než nákladní letadlo. Vnější rozměry jsou naprosto irelevantní. Upřímně řečeno rozpětí křídel a délka trupu je naprosto irelevantní. Jakýkoli bizjet je stavěný s úzkým trupem a velkým rozpětím křídel aby mohl létat ve vysokých letových hladinách velkou rychlostí. Proti tomu je C-295 mula na tahání nákladu a vojáků.
casa295_view.jpg
Gulfstream_G500_3-view_line_drawing.svg.png
Wolfhound
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 569
Registrován: 28/1/2022, 21:03

Re: Dopravní letouny pro 241. dopravní letku AČR

Příspěvek od Wolfhound »

Nemám problém s označením C-295 jako nákladního stroje. Ale označovat ji za velký nákladní letoun, to fakt ne. Už ooproti C-27J (o větších typech nemluvě) je C-295 létající tužka, která s řadou okýnek vypadá jak militarizovaný civil. Ano, jedná se o moderní a spolehlivé letouny a v současnosti jde o největší transportní typ CzAF, který se plně osvědčil jako náhrada starých Antonovů. Ale pořád jde o náklaďák velikosti většího bizjetu, který zjevně nepřeveze ani ty pancéřované Toyoty od Zamini. Vydávat C-295 za něco více, to je zase spíš nějaká politika než realita.
Uživatelský avatar
Juraj Tichý
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 4897
Registrován: 28/8/2018, 18:27

Re: Dopravní letouny pro 241. dopravní letku AČR

Příspěvek od Juraj Tichý »

C27J je tiež maličký. Každý kto pri tých lietadlách stál, to určite potvrdí.
Wolfhound
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 569
Registrován: 28/1/2022, 21:03

Re: Dopravní letouny pro 241. dopravní letku AČR

Příspěvek od Wolfhound »

Co se týče dalších velkých akvizic, zahájili jsme jednání s brazilskou společností Embraer o potenciálním pořízení středních transportních letounů C-390 Millennium. Jednání povedeme o pořízení dvou kusů těchto letounů, přičemž cílem je toto jednání uzavřít v příštím roce.
Zdroj:
https://www.czdefence.cz/clanek/bilancn ... ernochovou
Wolfhound
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 569
Registrován: 28/1/2022, 21:03

Re: Dopravní letouny pro 241. dopravní letku AČR

Příspěvek od Wolfhound »

FOJTÍK, Jakub: Letoun C-390. Nejen pro transportní úkoly. ATM 2/2024, s. 46-52.

Obsáhlé srovnání brazilského typu C-390 a amerického C-130J. Lehká kritika českého MO ohledně akvizice C-390 jako nového středního transportního letounu AČR:
A jak už je u nás bohužel zvykem, oznámení o zahájení jednání není spojeno s žádným zdůvodněním výběru typu či detaily o průmyslové spolupráci.
Celkově ze strany autora výborná práce.
IMG_5782.jpeg
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3763
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Dopravní letouny pro 241. dopravní letku AČR

Příspěvek od Scotty87 »

Já tedy nevím, ale Aero je do výroby zapojené od samého začátku.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11466
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Dopravní letouny pro 241. dopravní letku AČR

Příspěvek od Zemakt »

Jo, akorát že je to Plebsu nutno taky podat. Jedno z mnoha zdůvodnění proč tento typ. Kolikrát si říkám, že kdyby MO angažovalo PR managera bylo by to jen ku prospěchu věci. I když ohledně podpisu a komunikace příběhu F35 to zas tak marné nebylo.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Odpovědět

Zpět na „Letecká technika“