První železniční děla

Moderátor: Pátrač

Odpovědět
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 13231
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

První železniční děla

Příspěvek od Rase »

IMG_1241.jpg

První železniční děla

Myšlenka železničních děl se poprvé objevuje již roku 1847, kdy s návrhem přišel Gustav Kori a jeho koncept byl dál rozpracováván. Poprvé se objevuje v bojích americké občanské války. Jednalo se o námořní 32liberní dělo Brooke Banded Rifle namontované na plochém voze a chráněné šikmou kasematou vyrobenou z železničních pražců. Dne 29. června 1862 nechal Robert E. Lee vytlačit zbraň lokomotivou přes linii Richmond a York River (pozdější část jižní železnice) a použít ji v bitvě u stanice Savage, aby tak narušil plány generála George McClellana na obléhací operace proti Richmondu během postupu vojsk Unie po poloostrově. Během své kariéry si ono železniční dělo vysloužilo několik jmen včetně "Land Merrimack" nebo "Dry Land Merrimack". V současnosti se ale ustálil název Lee-Brooke Rail Gun, na základě výzkumu doktora Davida H. Schneidera. Bylo ukořistěno jednotkami Unie při obléhání Petersburgu. Použité 32liberní dělo je samo o sobě poměrně vzácné, byť několik těchto kusů se zachovalo až do dnešní doby. Jeden je ve Washington Navy Yard, byl ukořistěn ve Fort DeRussey v Louisianě.
Pokud jde o další železniční děla, tak existují fotografické důkazy o nejméně jednom 13palcovém obléhacím minometu Unie namontovaném na železničním vagónu během obléhání Petersburgu. Přezdívalo se mu "Dictator" nebo "Petersburg Express". Když ale poprvé vystřelil, zpětný ráz zničil plošinový vůz na kterém byl namontován. Nový vůz tak byl posílen dalšími nosníky krytými železným plátem a již byl schopen odolat poškození zpětným rázem při plném nabití. Dictator byl poté použit k ostřelování Petersburgu a linií Konfederace. Umlčel konfederační děla na Chesterfield Heights, aby tak zabránil postupu nepřítele na pravý konec linie vojsk Unie. Improvizovaná železniční děla se používala rovněž ve Francii během obléhání Paříže (1870–1871). Tehdy měl nechat velitel Mougin osadit děla na železniční vozy. Právě ve Francii se často tvrdí, že první železniční dělo (již neimprovizované) zkonstruoval roku 1883 jistý podplukovník Peigné. Na konci 80. let 19. století nabízela francouzská zbrojovka Schneider železniční dělo ráže 120 mm určené k pobřežní obraně. V 90. letech několik zakoupilo Dánsko. V roce 1910 společnost navrhla také 200 mm model Obusier de 200 "Pérou" sur affût-truck TAZ Schneider pro Peru, ale nikdy nebyly dodány. Během Druhé búrské války úspěšně použili Britové několik železničních děl ráže 120 mm během obléhání Ladysmith. Z pobřežní obrany Kapského Města bylo odebráno 9,2palcové dělo a namontováno na železniční vůz, aby podpořilo britský útok na obranu Búrů v Belfastu severovýchodně od Johannesburgu, ale bitva skončila dříve, než se mohlo dostat do akce. Moderní železniční děla pak zažila zlatou éru během první světové války (1914-1918), ale to je již na delší povídání.

Zdroj:
https://en.wikipedia.org/wiki/Obusier_d ... _Schneider
https://en.wikipedia.org/wiki/Relief_of_Ladysmith
https://usmrr.blogspot.com/2022/08/the- ... l-gun.html
http://www.fortderussy.org/artillery.html

Výstřižekrert.JPG
Výstřižekrerett.JPG
Lee-Brooke Rail Gun používané Konfederací během americké občanské války

eerett.JPG
obléhací minomet Dictator použitý během americké občanské války
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 936
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Re: První železniční děla

Příspěvek od vodouch »

Obléhací minomet Dictator se objevil v jedné grotesce, tuším The General s Busterem Keatonem.

Následující text vezměte jako úvahu, vyvolanou Dictatorem.

Angličané mají pro minomet a moždíř stejný výraz, mortar. V jiném jazyce jsem tuto úchylku zatím neobjevil, i druhá půlka anglosaštiny, němčina, má pro minomet a moždíř výrazy různé.
Mina je obecný výraz pro nálož trhaviny. Minomet i moždíř střílejí miny, nálož je aktivovaná mechanickou součástkou, zapalovačem. Minometná mina používá nárazový zapalovač, moždířová mina používala spíš zapalovač časový. Ale zapalovač je součástka historicky krátkého trvání. Před ní se moždířová mina aktivovala doutnákem, který zapaloval nejdřív dělostřelec před odpálením moždíře, potom zášleh pohonné slože při odpálení.

Takže odpusťte starci, že neakceptuje mortar.
Obrázek
seabee
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3651
Registrován: 18/7/2013, 18:59

Re: První železniční děla

Příspěvek od seabee »

The General, česky Frigo na mašině:
158347489_e4e11b.jpg
Práva: United Artists
Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým.
Hérakleitos z Efesu, zvaný Skoteinos (Temný – asi 544-484 př.n.l.),
Odpovědět

Zpět na „Pěchotní výzbroj a dělostřelectvo“