Německý tank Leopard 2

Tanková a obrněná technika

Moderátor: Rase

Odpovědět
Uživatelský avatar
Pegeucko
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 2793
Registrován: 14/7/2005, 10:40
Bydliště: jižní Čechy

Německý tank Leopard 2

Příspěvek od Pegeucko »

Obrázek

Německý tank Leopard 2

Vývoj Leopardu 2 vychází z projektu počatého v 1960's. V této době Německo a Spojené státy ještě pracovaly na programu MBT – 70. Tento program začal mít v r 1967 „trhliny ve spolupráci“ a Německo se vydalo vlastní cestou vývoje. Mnichovská firma Krauss-Maffei byla vybrána jako hlavní dodavatel, fa Porsche pracovala na vývoji podvozku a fa Wegmann na střelecké věži. V roce 1969 a 1970 byla postaveny dva modely (ET 01 a ET 02), oba poháněný 10 válcovým motorem MB 872. Ty položily základ typu Leopard 1. Když se pak objevili první analýzy Jomkippurské války(1973), ukázalo se, jak důležitou roli bude hrát kvalita pancéřování do budoucna. To vedlo k vývoji zesíleného pancíře a modifikaci věže s novým typem vícevrstevného pancíře. Byl to průlom ve vývoji programu Leopard a první kroky k tanku Leopard 2. Vrstvený pancíř byl na obdobném principu jako britský Chrombach – vrstvy oceli a keramiky. V roce 1976 pak byly ke zkouškám připraveny 2 podvozky a 3 věže. Testovány byli i kanóny L7A3 105 mm a Rheinmetall L44- 120 mm s hladkou hlavní. V září 1977 pak bylo rozhodnuto o sériové výrobě 1,800 Leopardů 2 s 120 mm kanónem. Celkem 380 Leopardů 2 bylo postaveno v první vlně do roce 1979, dalších 100 v r 1980 a 229 v roce 1981. Byly jimi nahrazovány zastaralé tanky M48A2G. Od roku 1982 pak běžela sériová výroba tempem 300 tanků ročně. Bojová váha Leopardu 2 je 55 t, prázdného 52t a korba je z vrstveného pancíře. Podvozek se sestává ze sedmi pojezdových kaučukem potažených kol , čtyřech vodících kladek, předního napínacího kola a zadního hnacího řetězového kola. Odpružení je torzního typu. Motor MTU MB 873 Ka - 501 s kapalinovým chlazením 47.6 litru V – 12 je oddělený od bojového prostoru ohnivzdornou přepážkou. Spotřeba paliva je odhadovaná na 300 l/ 100 km na silnici a 500 l/ 100 km v terénu. Čtyři palivové nádrže mají celkovou kapacitu přibližně 1,160 litrů, a umožňují tak dojezd po silnici asi 500 km. Řidič sedí vpředu vpravo a pod jeho sedadlem je umístěn spodní únikový poklop. Je vybaven pozorovacími periskopy a přístrojem nočního vidění. Věž z vrstveného pancíře je namontovaná v těžišti tanku. Velitel a střelec jsou umístěni v pravé části věže, nabíječ v levé.Velitel a nabíječ mají na průlezech montážní body pro umístění kulometů MG3 - 7.62 mm , umisťuje se však pouze k poklopu nabíječe. Kanón Rheinmetall L44 ráže 120 mm je stabilizován v obou rovinách elektro-hydraulickým systémem WNA - H22. Kanón využívá 2 základní typy střeliva: APFSDS- T (DM - 33 K) a HEAT-MP-T (DM - 12 MZ) MZ-Mehrzweck = víceúčelové. 27 střel je uloženo ve speciální schránce v přední části korby vlevo od řidiče. Dalších 15 je pak umístěno v levé části věže a odděleno od boj.prostoru spec. elektronicky ovládanými dvířky.Vezeno je celkem 42 ks. Pokud je pak tento prostor pro střelivo v boji zasažen, systém ochrany střeliva pak směruje explozi nahoru nad tank. Vlevo vedle hlavně je spřažený 7,62 mm kulomet MG3 se zásobou 4750 nábojů. Součástí vybavení jsou i 76mm zadýmovaní granátomety umístěné po obou stranách věže. Palebný elektronický systém je na velmi vysoké úrovni a zahrnuje mimo jiné televizní sledovací okruh, laserové ozařovače a scannery,přístroje nočního vidění a to vše koordinované palubním počítačem.Samozřejmostí je i protipožární systém a komunikační soustava. Tank byl několikrát modernizován ve variantách Leopard 2A1 -5 a poslední modernizace z r.2003 je značena Leopard 2A6. Hlavní úpravou je kanónu L55 s prodlouženou hlavní,vylepšení motoru,ochrany a klimatizace vzduchu. Kromě Německa je Leopard 2 zaveden v několika evropských armádách,jako například v Řecké,Španělské,Švýcarské,Rakouské či Holandské a vyráběn je i licenčně. Na bázi podvozku tanku Leopard 2 byly vyvinuty i varianty mostní,vyprošťovací,ženijní a výukové.

Technické údaje:
Posádka: 4
Rozměry:
Délka korby (mm) 7 722
Délka (mm) 9 670
Šířka (mm) 3 700
Výška (mm) 2 807
Světlost (mm) 487 - 538
Hmotnost:
prázdná (kg) 52 000
bojová (kg) 55 150
Výzbroj:
Kanón - Typ/Ráže/Délka Rh 120 hl/120/44
- Hmotnost (kg) 1 905
- Počet nábojů 42
- Účinný dostřel (m) až 3500.
- Náměr (stupně) -19 až 20
Kulomety - Spřažený - Typ-MG3A Ráže-7,62
- Protiletadlový - Typ-MG3A Ráže -7,62
Zadýmovací granátomety 2x8 (DM35 ráže 76 mm)
Pohon a výkony:
Motor - Typ MTU MB873-Ka-501 chlazený kapalinou
- Výkon 1119kW
Převodovka (stupně vpřed a vzad) Renk HSWL-354 (4 a 2)
Zásoba Nafty 1200L
Rychlost - maximální 72km/h
Dojezd - na komunikaci 550 km
Výrobce
Německo: Krauss-Maffei, Mnichov; Krupp-MaK, Kiel.
Švýcarsko: Federal Construction Works, Thun (licenční výroba).
Španělsko: Empresa Nacional Santa Barbara, Sevilla (licenční výroba)



Obrázek
LEOPARD 2A6

Obrázek
LEOPARD 2A6
ObrázekObrázekObrázekObrázek

Vím vše, protože mlčím, abych slyšel..... motto STASI
Uživatelský avatar
Pegeucko
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 2793
Registrován: 14/7/2005, 10:40
Bydliště: jižní Čechy

Příspěvek od Pegeucko »

Na obrázcích modernizace kanónu L55 a typy střeliva.

Obrázek

Obrázek

Obrázek
starý kanon 120mm

Obrázek
(1)náboj DM 43 AI 120mm
(2) náboj DM 53 120mm LKE
(3) nový náboj 120 MP

Obrázek
nový kanon 140mm

Obrázek
ObrázekObrázekObrázekObrázek

Vím vše, protože mlčím, abych slyšel..... motto STASI
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Jeden z nejlepších tanků. A k tomu komerční superúspěch!
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Pegeucko
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 2793
Registrován: 14/7/2005, 10:40
Bydliště: jižní Čechy

Příspěvek od Pegeucko »

A když mrkneš na ten poslední obrázek,je tam o tom vývoji elektromagn. děla.(tvůj dotaz v Type 98 ).
ObrázekObrázekObrázekObrázek

Vím vše, protože mlčím, abych slyšel..... motto STASI
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Kdypak se to asi oběví? Doufám, že třeba u FCS něco takového bude...no, uvidíme.
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Pegeucko
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 2793
Registrován: 14/7/2005, 10:40
Bydliště: jižní Čechy

Příspěvek od Pegeucko »

Dělaj na tom všichni větší výrobci tanků a všichni stále naráží na stejný problém. 1 výstřel z EM děla "vycucne" obrovské množství energie.
A tahat za tankem v boji malý jaderný reaktor je dost "nepraktické" :D
ObrázekObrázekObrázekObrázek

Vím vše, protože mlčím, abych slyšel..... motto STASI
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Narážím na palivové články, s kterými se u FCS také počítá...to by mohla být cesta.
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Pegeucko
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 2793
Registrován: 14/7/2005, 10:40
Bydliště: jižní Čechy

Příspěvek od Pegeucko »

Stále málo. I ty palivové články vydrží 2-5 ran a papa. To je v boji dost málo. :cry:
ObrázekObrázekObrázekObrázek

Vím vše, protože mlčím, abych slyšel..... motto STASI
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

No, však jsou ale teprve na začátku vývoje. Podívej, co se za těch cca 100 let stalo se spalovacími motory...
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Pegeucko
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 2793
Registrován: 14/7/2005, 10:40
Bydliště: jižní Čechy

Příspěvek od Pegeucko »

Pořád žerou benzín(naftu) a účinost stále na 20-30% ? To není moc slibnej pokrok.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

Vím vše, protože mlčím, abych slyšel..... motto STASI
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

jo jenže všichni jsou na ten pístovej motor najetý ... možná by byl lepší rotační motor ... třeba Wankel.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Jenže si srovnej spotřebu k výkonu u tanku z WW I s dnešním, nemluvě o dalších parametrech...
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Pegeucko
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 2793
Registrován: 14/7/2005, 10:40
Bydliště: jižní Čechy

Příspěvek od Pegeucko »

Tak zrovna tohle bych viděl jako dílčí změnu. Posun v elektronice pak za výraznou,ne-li přímo převratnou.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

Vím vše, protože mlčím, abych slyšel..... motto STASI
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Tak to souhlasím, to je bez debat. Ostatně na té hlavně stojí převaha USA/NATO...
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Pegeucko
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 2793
Registrován: 14/7/2005, 10:40
Bydliště: jižní Čechy

Příspěvek od Pegeucko »

Tady se zřejmě neshodnem,protože na pojem převaha lze koukat z více úhlů a jmenovitě u tanků se o převaze NATO/USA dá s úspěchem pochybovat. V boji se totiž NIKDY nesetkala rovnocená technika a osádky.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

Vím vše, protože mlčím, abych slyšel..... motto STASI
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Ne, já teď bral celé ozbrojené síly. V tancích dokonce dlouho SSSR jen stěží doháněli, teprve 3. generace (Leopard 2, Abrams atd) znamenala obrat a to ne výrazný. Nemluvě samozřejmě o počtech...
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Pegeucko
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 2793
Registrován: 14/7/2005, 10:40
Bydliště: jižní Čechy

Příspěvek od Pegeucko »

I v kusovce by bylo zajímavé "setkání" základních i modernizovaných verzí M1,Leo 2 a T80 (o T 90 raději nemluvit)
ObrázekObrázekObrázekObrázek

Vím vše, protože mlčím, abych slyšel..... motto STASI
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

V případě posledních variant T-80 (U, UD,...) či T-90 by to bylo sakra vyrovnané. Holt Rusko tanky umí!
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Pegeucko
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 2793
Registrován: 14/7/2005, 10:40
Bydliště: jižní Čechy

Příspěvek od Pegeucko »

Na přiloženém obrázku je srovnání kanonů 120,140 mm a EM děla včetně roku jejich předpokládané použitelnosti.
My už budem mít sakra "dlouhý fousy",až bude k dipozici EM dělo.


Obrázek
ObrázekObrázekObrázekObrázek

Vím vše, protože mlčím, abych slyšel..... motto STASI
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Co je ten ETC kanon?
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Odpovědět

Zpět na „Obrněná technika“