Airbus Maveric
Airbus Maveric
Koncept evropských dopravních letounů budoucnosti
Konstruktéři z Airbusu představili unikátní koncept dopravního letounu nové generace, pojmenovaný Maveric (Model Aircraft for Validation and Experimentation of Robust Innovative Controls). Letoun do V ohromuje nejen svým atypickým tvarem, ale rovněž důrazem na ekologičnost. Pokud jde o velká dopravní letadla, tak pro ně jsou klasické elektrické akumulátory prozatím nedostačující, výrobci dopravních letadel proto musí hledat jiné způsoby, jak produkci emisí svých letounů omezovat. Inženýři Airbusu se proto zaměřili na tvar a zcela přepracovali klasické pojetí letadla. Prototyp pojmenovaným Maveric se představil na letecké výstavě v Singapuru, nerozlišuje mezi trupem a křídly, jak je to nyní u letadel běžné, protože všechny tyto části spojuje do jednoho uceleného celku. Tato koncepce by měla přispět k dramatickému snížení spotřebovaného paliva až o 20 %. Airbus, který momentálně platí za největšího výrobce dopravních letadel, prozatím představil jen 2 metry dlouhý a 3,2 metru široký model. Na projektu však pracuje již od roku 2017 a od června roku 2019 by měl být model testován i ve vzduchu, v čemž chce Airbus pokračovat minimálně do poloviny roku 2020. Inovativní tvar navíc nepřináší pouze úsporu paliva. Díky tomu, že je letoun v podstatě jedním velkým křídlem, mají inženýři daleko větší možnosti, jak integrovat inovované pohonné systémy i jak pojmout vnitřní uspořádání prostoru letadla, který se nemusí omezovat jen na jednu uličku a dvě postranní řady míst k sezení. Tento fakt Airbus nastínil v rámci svých vizualizací, které zobrazují prostorný interiér s různým pojetím uspořádání sedadel, atraktivním ambientním osvětlením a dalšími zajímavostmi z dílny Airbusu. Mezi ně patří například multimediální prostředí pro cestující v první třídě, které se zobrazuje přímo na stěně letounu. "Airbus využívá nové technologie k průkopnictví budoucnosti letectví. Testováním nových konfigurací letadel je schopen vyhodnotit jejich potenciál a určit, které projekty jsou životaschopné. Ačkoliv v současné době nemáme konkrétní časový plán pro uvedení letounu do provozu, tato technologická demonstrace může být nápomocna při přepracovávání architektury komerčních letadel pro co nejekologičtější a udržitelnou budoucnost leteckého průmyslu," uvedl v oficiálním prohlášení Jean-Brice Dumont, výkonný viceprezident technického oddělení Airbusu. Ve svém hledání ideálních tvarů a technologií Airbus již dříve představil koncept letadla hledajícího inspiraci v ptačí říši. Zároveň pracuje na projektu E-Fanx X, tedy hybridním elektrickém letounu o střední velikosti. A nesmíme zapomenout ani na elektrický letoun Vahana spadající do kategorie eVTOL, tedy elektrických letadel s vertikálním vzletem i přistáním. Maveric je tedy jen jednou z cest a Airbus rozhodně není první, kdo koncept sloučeného trupu s křídly rozpracoval. V roce 2019 představila společnost Air France-KLM koncept Flying-V, tedy letoun s tvarem jednoho velkého křídla bez trupu. I Flying-V by měl ušetřit přibližně 20 % spotřebovaného paliva a tedy 20 % vyprodukovaných emisí, kterých letecká přeprava vyprodukuje 2,5 % z celosvětového objemu, přičemž tento podíl rok od roku narůstá.
Zdroj:
https://ukdefencejournal.org.uk/airbus- ... onstrator/
https://www.czechcrunch.cz/2020/02/spoj ... i-letadla/
https://grabancijas.com/airbus-predstav ... ova-video/
Naposledy upravil(a) Rase dne 10/11/2023, 08:51, celkem upraveno 1 x.

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
- Vlastimil Čech
- podporučík
- Příspěvky: 603
- Registrován: 3/12/2012, 16:49
- Bydliště: vesnice nedaleko F.-M.
Re: Airbus Maveric
Ten Maverick je překrásný!
Ovšem sedět někde uprostřed, bez oken, bez výhledu... A letadlo "na baterky"?

Ovšem sedět někde uprostřed, bez oken, bez výhledu... A letadlo "na baterky"?
Re: Airbus Maveric
Budes mit tablet pred ocima v 4k nez to bude tak v 9k. Okna snizuji pevnost skorepiny.Vlastimil Čech píše:Ten Maverick je překrásný!![]()
Ovšem sedět někde uprostřed, bez oken, bez výhledu... A letadlo "na baterky"?

Re: Airbus Maveric
Samotný koncept docela dost připomíná zmíněný projekt X-48B od NASA a Boeingu, případně styl leteckých tankerů KC-Z na kterých pracují američané. Tedy i Maveric by šel pěkně využít ke stejnému účelu, případně něčemu podobnému (nosič střel, námořní hlídkování a podobně). Zkrátka tak jako se dnes využívají civilní konstrukce. Velmi se mi tyhle stroje líbí.

vizualizace stroje od Boeingu


vizualizace stroje od Boeingu


"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Airbus Maveric
Laßt uns fest zusammenhalten - In der Eintracht liegt die Macht - Mit vereinter Kräfte Walten - Wird das Schwere leicht vollbracht
Re: Airbus Maveric
Naco ti je okno ? Ved v 12 tis. metroch aj tak nic nevidis.Vlastimil Čech píše:Ten Maverick je překrásný!![]()
Ovšem sedět někde uprostřed, bez oken, bez výhledu... A letadlo "na baterky"?
- Hans S.
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 3773
- Registrován: 22/2/2007, 04:34
- Bydliště: Gartenzaun
- Kontaktovat uživatele:
Re: Airbus Maveric
1) přirozené denní/noční světloniko píše: Naco ti je okno ? Ved v 12 tis. metroch aj tak nic nevidis.
2) brání klaustrofobii
3) už jsi někdy letěl ve 12 km? Já jen že já i z 12 km pořád ještě vidím, ať už na mraky hluboko pode mnou, nebo i na zem

Re: Airbus Maveric
Hans nemas pravdu s tou klaustrofobiou. Pasazier s klaustrofobiou sa stale usadza do ulicky. So strachom z vysok na kridlo. Taky by mal byt standardny postup. Aj oni si tie listky pokupia aj tak jak sami chceju.
K tomu vyhladu. Co vidis v 12 tis. m., hmlu, pary a oblaky ? A to vsetko 2 hodiny v kuse. Jo zem vidis. Vies rozoznelat zelene - zem a modre - more. No pre toto ma fakt zmysel drat sa k oknu.

K tomu vyhladu. Co vidis v 12 tis. m., hmlu, pary a oblaky ? A to vsetko 2 hodiny v kuse. Jo zem vidis. Vies rozoznelat zelene - zem a modre - more. No pre toto ma fakt zmysel drat sa k oknu.

Re: Airbus Maveric
Pre mňa osobne, aj pohľad zo strednej rady smerom do okna má pozitívny účinok. Vidieť je vždy aspoň nejaká panoráma.
V rôznych futuristických konceptoch síce hovoria o lietadlách bez okien(možno kvôli pevnosti ale aj cene/jednoduchšia konštrukcia) ale zároveň spomínajú že budú nahradené displejmi.
Dokonca u nejakých nadzvukových konceptov sa hovorilo aj o pilotnej kabine bez okien len s vonkajšou kamerou a monitormi.
V rôznych futuristických konceptoch síce hovoria o lietadlách bez okien(možno kvôli pevnosti ale aj cene/jednoduchšia konštrukcia) ale zároveň spomínajú že budú nahradené displejmi.
Dokonca u nejakých nadzvukových konceptov sa hovorilo aj o pilotnej kabine bez okien len s vonkajšou kamerou a monitormi.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."




- Hans S.
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 3773
- Registrován: 22/2/2007, 04:34
- Bydliště: Gartenzaun
- Kontaktovat uživatele:
Re: Airbus Maveric
Niko, klaustrofobii určitě nepomůže prostor bez oken - prostor je opticky menší, uzavřenější. Lidské pohodě také nijak nenapomáhá prostor bez přirozeného světla. Ostatně architekti na to dost dbají.
Pokud by okénka v letadle byla jednoduše nahraditelná, tak se jich konstruktéři již dávno zbaví. Z hlediska pevnosti letadla a nákladů na jeho výrobu mají jen negativní dopady. Příběh Cometu je dostatečně znám.
40 kft:

Pokud by okénka v letadle byla jednoduše nahraditelná, tak se jich konstruktéři již dávno zbaví. Z hlediska pevnosti letadla a nákladů na jeho výrobu mají jen negativní dopady. Příběh Cometu je dostatečně znám.
40 kft:

Naposledy upravil(a) Hans S. dne 17/2/2020, 09:03, celkem upraveno 1 x.
Re: Airbus Maveric
Zasněžené vršky Alp, Pyrenejí, Atlasu. Bálkán, jezera, pobřeží. Je toho vcelku dost, když máš ovšem štěstí na bez oblačné nebe.K tomu vyhladu. Co vidis v 12 tis. m., hmlu, pary a oblaky ?
Edit: Hans byl rychlejší.


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: Airbus Maveric
Vlevo dole delfín, vpravo mravenec !! Fakt.
Re: Airbus Maveric
@Niko... mrkni na to co dělal s vojenskými Lockheed Ventura a Lodestar poválečný úpravce zaměřený na jejich civilní použití v 50.-tých a 60.-tých letech... čelil dost velkému tlaku na cenu konverze kvůli velkému množství jiných olétanin na trhu. A přesto úpravce dával peníze, na to aby udělal okna v prostoru cestujících.Hans S. píše:Niko, klaustrofobii určitě nepomůže prostor bez oken - prostor je opticky menší, uzavřenější. Lidské pohodě také nijak nenapomáhá prostor bez přirozeného světla. Ostatně architekti na to dost dbají.
Pokud by okénka v letadle byla jednoduše nahraditelná, tak se jich konstruktéři již dávno zbaví. Z hlediska pevnosti letadla a nákladů na jeho výrobu mají jen negativní dopady. Příběh Cometu je dostatečně znám.
(...)
https://en.wikipedia.org/wiki/Howard_500
Ovšem není mi úplně jasné jestli okénka v užitném prostoru jsou jen a pouze otázkou nákladů na samotné okna atd.
https://en.wikipedia.org/wiki/Airbus_A330_MRTT
https://www.elbeflugzeugwerke.com/de/fr ... onversion/
http://www.aircargopedia.com/passengertofreightpg.htm
Ono totiž možná větší roli hraje sériová výroba (=nač dělat dva odlišné typy trupů) resp. čas potřebný na konverzi P2F (=tj. doba po kterou pasažérské letadlo stojí v konverzní firmě a nevydělává vlastníkovi letadla)
R.I.P.
Re: Airbus Maveric
A tak Hans na to nie som taky expert, ze by som si svoje tvrdenie vymyslel sam. To vymysleli ini mudri ludia. Klaustrofobia - pasazier do ulicky a strach z vysok pasazier na kridlo je v "manuale" palubneho personalu Austrianu. Mozno to mate vy v Prahe u Smartwings ine. Aj ked pochybujem. Mame tu na fore aj ludi z "Vaclava Havla", tak mozno doplnia.Hans S. píše:Niko, klaustrofobii určitě nepomůže prostor bez oken - prostor je opticky menší, uzavřenější. Lidské pohodě také nijak nenapomáhá prostor bez přirozeného světla. Ostatně architekti na to dost dbají.
Okienka nerozporujem. Na tie som ani nereagoval.
Co sa tyka vyhladu. Prekvapuje ma, kolko ludi tu z fora fakt v lietadle cumakuje z okna. Pre mna je ten vyhlad vyslovene nezaujimavy a co som pozeral, tak ani pasazieri z neho nejako uneseni tiez nie su. Ako napisal Honzik, dnes je dolezita wiffi na palube a LCD obrazovky. Ostatne je ludom ukradnute. Jo a priestor na nohy, samozrejme.

Re: Airbus Maveric
Keď je to v manuály tak je to možno pravda a vyskúšané. Mne to prišlo ale tiež nelogické a predpokladal som to práve naopak.niko píše:...A tak Hans na to nie som taky expert, ze by som si svoje tvrdenie vymyslel sam. To vymysleli ini mudri ludia. Klaustrofobia - pasazier do ulicky a strach z vysok pasazier na kridlo je v "manuale" palubneho personalu Austrianu...
Ono to možno ani nie je o trvalom čučaní do okna ale o tom že v periférnom videní stále to okno vnímaš, úplne iný pocit mám keď sa už za oknami zotmie. Možno by to napravila farba interierového osvetlenia.niko píše:...
Co sa tyka vyhladu. Prekvapuje ma, kolko ludi tu z fora fakt v lietadle cumakuje z okna. Pre mna je ten vyhlad vyslovene nezaujimavy a co som pozeral, tak ani pasazieri z neho nejako uneseni tiez nie su. Ako napisal Honzik, dnes je dolezita wiffi na palube a LCD obrazovky. Ostatne je ludom ukradnute. Jo a priestor na nohy, samozrejme.
Ale doteraz mám v živej pamäti scénku z filmu o lete na Mesiac, kde astronauti odmietli letieť v pristávacom module bez okienka a všetci vrátane Armstronga, trvali na tom aby ho tam konštruktéri namontovali aj napriek komplikáciám. Komentovali to, že "nechcú letieť v nejakej konzerve" alebo tak nejak podobne, to si už presne nevybavujem. A to boli otrlí profesionáli.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."




Re: Airbus Maveric
kenavf: S tym oknom to bude asi individualne. Kolko ludi, tolko chuti. Ja napriklad vyslovene neznasam, ked zacne vyrazne slnko presvetlovat kabinu. Ak mozem, hned zatahujem roletku. Ale niekomu sa to mozno paci.
Re: Airbus Maveric
Asi tak, je jasné že z okna nečučíš celou dobu. Já si tím občas krátím dobu, hádám kde asi jsme a co je pod letounem. Občas je něco vidět na parelelním kurzu. Jednou jsem i viděl španělskýho Horneta. Kámoš zas celý let prochrápe, druhej se zas nachč..e. Zkrátka, proti gustu žádný dišputát.Kolko ludi, tolko chuti.
Tak to je snad jasnéJa napriklad vyslovene neznasam, ked zacne vyrazne slnko presvetlovat kabinu. Ak mozem, hned zatahujem roletku. Ale niekomu sa to mozno paci.



"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
- Hans S.
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 3773
- Registrován: 22/2/2007, 04:34
- Bydliště: Gartenzaun
- Kontaktovat uživatele:
Re: Airbus Maveric
Tohle je ale spíš o tom, jestli tu roletku zatahuješ bez ohledu na to, jestli ti slunce svítí, nebo nesvítí na monitorniko píše:kenavf: S tym oknom to bude asi individualne. Kolko ludi, tolko chuti. Ja napriklad vyslovene neznasam, ked zacne vyrazne slnko presvetlovat kabinu. Ak mozem, hned zatahujem roletku. Ale niekomu sa to mozno paci.


To, jak si aerolinky poradí s cestujícími ve stávajících letadlech, je Ok a souvisí to s empirickým pozorováním. Jak by se lidem líbilo létat v letadlech bez oken, je otázka. Ale jsem celkem přesvědčený, že při možnosti volby by zvolili okna. V letadlech, v autech, ve vlacích...kdekoliv. Klaustrofobii jsem zmínil ve smyslu "strachu z uzavřených prostor", ne kvůli tomu, jestli je vhodné trpící cestující posadit k okénku, nebo k uličce. Ostatně v aerolinkách se cestující neposazují do uliček kvůli strachu z okna, ale kvůli relativně většímu prostoru právě v uličce. Tím, že okno zrušíš, ale celkovou tíseň nezmenšíš, naopak.
Re: Airbus Maveric
Ono Hnas myslim, ze my to tu nevyriesime. Ono Airbus tieto veci urcite berie do uvahy. Ja mam napriklad pocit, ze ked bude väcsi trup, tak bude mat pasazier s klaustrofobiou pocit velkeho priestoru, co je v podstate opak stiesnenosti. Ako v kostole. V kazdom pripade, ak postavia lietadlo, ktore bude pre pasazierov vyslovene neprijemne, poskodia len sami sebe.
Zemakt: Ono povedzme si uprimne. V tom lietadle je to celkom (chvala Bohu) nuda, tak si kazdy nachadza na zabavku, aku moze.
Zemakt: Ono povedzme si uprimne. V tom lietadle je to celkom (chvala Bohu) nuda, tak si kazdy nachadza na zabavku, aku moze.
