Železnice Romney Hythe & Dymchurch (RH&DR)
Železnice Romney Hythe & Dymchurch (RH&DR)
Miniaturní železnice ve druhé světové válce
Železnice Romney, Hythe & Dymchurch (RH&DR) byla postavena během 20. let 20. století a otevřena 16. července 1927 jako plně funkční parní železnice s rozchodem 15" (381 mm) tedy ⅓ plné velikosti, pokrývající osm mil z New Romney do Hythe. V roce 1928 byla železnice prodloužena na jih od New Romney přes Greatstone až po Dungeness, ale v roce 1947 byl zredukován na jedinou kolej. V roce 1940 byla železnice zrekvírována armádou a stala se opěrnou logistickou trasou pro 6th Somerset Light Infantry bránící pobřeží Kentu. Aby to nebylo všechno, tak vzápětí se objevil nápad, sestrojit i miniaturní obrněný vlak. Autorem byl nadšený železniční modelář kapitán Ellis. Základem se stala lokomotiva Hercules, která byla opancéřována kotelními plechy a dva nákladní vagony. Každý vagon byl vyzbrojen protitankovou puškou Boys a dvěma kulomety Lewis. Posádka se skládala z velitele, dvou střelců, dvou protiletadlových střelců, strojvedoucího a topiče. Nepřetržitý provoz vlaku zajišťovalo 26 mužů, kteří se střídali.
Vlak měl poměrně pevný režim. Stanici New Romney opouštěl za úsvitu a kolem osmé hodiny zaujímal zamaskované postavení na trati. Oběd probíhal mezi jednou a druhou odpolední. Stanoviště vlak opouštěl po páté odpolední. Noc posádka strávila ve stanici Hythe a ráno se vlak vydal na opačnou stranu. Takto to probíhalo od pondělí do soboty, v neděli pak vlak sloužil jako kyvadlová doprava pro vojáky na opušťáku. Vlak měl poměrně jasně stanovené úkoly pro případ německé invaze. Při vyhlášení poplachu měl čekat ve stanici Dymchurch s roztopeným kotlem a v případě potřeby vyrazit k podpoře obránců. Cílem bylo nedovolit nepříteli překročit trať a nepřetržitě hlídkovat během noci. Jako nejdůležitější bod obrany byl vybrán most č.562510, po kterém trať překračovala boční větev Královského vojenského kanálu (Royal Military Canal). Ten byl vybudován jako součást opevnění proti napoleonské invazi a v roce 1940 byl posilněn velkým množství betonových bunkrů. Nasazování obrněného miniaturního vlaku bylo v roce 1941 postupně utlumováno. Jednak klesaly obavy z německé invaze, jednak byla trať velmi opotřebována intenzivním provozem. Například již v lednu 1941 hlásila inspekce ze 160. Železniční stavební roty nefunkčnost prakticky celého signalizačního zařízení. Zajímavostí je, že obrněný vlak RH&D se zasloužil o sestřelení 3 německých letadel. Železniční trať byla značně využívána při operaci PLUTO (Pipe Line Under The Ocean), tedy systému trubek určeného k zásobování palivem spojeneckých sil po vylodění v Normandii během dne D. Pro výrobu trubek o průměru 140 cm byla určena nová stanice Romney. Trubky byly naloženy na ploché vozy a převezeny po železnici do Dungeness k další montáži. Právě v této době došlo ke značnému poškození trati, jelikož pro urychlení prací byly trubky taženy po kolejovém loži buldozery. Následně byla byla postavena vedlejší linka k Sound Mirrors, která sloužila k přepravě mužů, vybavení a stavebních materiálů. Tato trať byla uzavřena v roce 1951. Zajímavostí je, že trať RH&DR se po válce znovu otevřela, přičemž Laurel a Hardy přestřihli pásku, i když ještě nějakou dobu trvalo, než byla linka znovu zprovozněna i s dvojitou kolejí. Obnovená trať funguje dodnes.
Zdroj:
https://romneymarshhistory.co.uk/RH&DRWW2
https://en.wikipedia.org/wiki/Boys_anti-tank_rifle
https://www.rhdr.org.uk/
"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Železnice Romney Hythe & Dymchurch (RH&DR)
"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
- Vlastimil Čech
- štábní praporčík
- Příspěvky: 590
- Registrován: 3/12/2012, 16:49
- Bydliště: vesnice nedaleko F.-M.
Re: Železnice Romney Hythe & Dymchurch (RH&DR)
Pane Rase, jste obdivuhodný! Tolika práce! Úžasné, co jste schopen vyhrabat z historie. Obdivuji Vás upřímně. Nevíte náhodou jak se osádka toho malinkatého lokomotivčete dostala k obsluze stroje? Vypadá ten člověk, jako obr Guliver v zemi trpaslíků, vedle té minilokomotivečky.
Re: Železnice Romney Hythe & Dymchurch (RH&DR)
Netuším, ale předpokládám že v této velikosti byly třeba šroubky "normálnější velikosti" a tak šlo vláček opravovat relativně normálně. přikládání asi taky probíhalo v celku normálně - akorát menší lopatkou atd.
Ony ty parní vláčky jsou i menší, ale jak moc jsou funkční (použitelné k normálnímu ježdění) to fakt netuším - narážím na přikládání a podobně.
Ony ty parní vláčky jsou i menší, ale jak moc jsou funkční (použitelné k normálnímu ježdění) to fakt netuším - narážím na přikládání a podobně.
"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček