Kamov Ka-22 Hoop

Letouny všech typů a použití.

Moderátor: Julesak

Odpovědět
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 13176
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Kamov Ka-22 Hoop

Příspěvek od Rase »

s-l400.jpg

Gyrodyn Kamov Ka-22 (Hoop)

Mezi ideové předchůdce konvertoplánů můžeme řadit gyrodyn. Zde se jedná o opravdu rychlý vrtulník, ke kterému byl přidán normální letadlový motor pro pohyb dopředu – ať už vrtulový nebo proudový. Pokud není nosný rotor poháněn, vznikne vírník. Počátek prací na prvním Sovětském gyrodynu se datují do roku 1951. O dva roky později byl vyprojektován a postaven (v prostorách závodu č.82 z Tušina) první model pod číselným kódem "221". Prototyp Kamov Ka-22 poprvé vzlétl 15. srpna 1959 a po dvou letech byl představen veřejnosti na letecké přehlídce v Tušinu. Jednalo se o těžký transportní gyrodyn, který byl řešen jako celokovový dvoumotorový hornoplošník s klasicky koncipovanými ocasními plochami. Robustní trup tohoto stroje byl pojat jako poloskořepina a sestával se ze tří částí: příďové, střední a záďové. Pohon zajišťovaly turbohřídelové motory umístěné párově v koncových gondolách nosného křídla. Během vzletu, přistání a visu, motory roztáčely dvojici protiběžných rotorů o průměru 22,5 m instalovaných nad nimi. Při horizontálním dopředném letu pak poháněly dvojici tažných vrtulí vepředu gondol, které měly průměr 5,7 m. Rotory v této fázi letu byly v režimu autorotace, čímž odlehčovaly nosnému křídlu. Rozměry a přepravní kapacita Ka-22 jsou obdobné jako u letounu Antonov An-12. Kabina měla pojmout až 60 plně vyzbrojených výsadkářů nebo náklad do celkové hmotnosti až 6 tun. Ač byla původní konstrukce upravena ve verzi Ka-22M, ale stále zde byly problémy se stabilitou a ovladatelností. Docházelo také k závadám na listech rotoru a svislý start byl možný pouze do hmotnosti 34 tun a vis do 30 tun, což bylo nedostatečné. Později, dne 28. srpna 1962, na cestě z Taškentu do Moskvy, se gyrodyn Ka-22M (v.č.1340101) zřítil nedaleko Džusaly. Bylo zjištěno, že za tento incident mohlo selhání systému příčného řízení, v důsledku rozrušení lanového ovládacího táhla pravého nosného rotoru. Konstrukce sice ještě byla upravena, ale při dalších zkouškách, dne 14. srpna 1964, došlo k další nehodě. Při snižování rychlosti z 310 km/h na 220 km/h ve výšce 1 000 metrů, se letoun začal náhle samovolně stáčet směrem doprava, načež přešel do střemhlavého pádu. Ve výšce cca 300 metrů se osádce podařilo převzít kontrolu nad strojem, ale brzy se ulomila pravá motorová gondola a stroj se zřítil. Příčinu zmíněné nehody se nalézt nepodařilo. Havárie tohoto prototypu se stala definitivní tečkou za celým programem. Důvodem ztráty zájmu se krom technické komplikovanosti a celé řadě přetrvávajících dětských nemocí, stala též dostupnost těžkého transportního vrtulníku typu Mi-6 (výroba od 1959). Hlavním nedostatkem gyrodynu Ka-22 (Hoop) se stala velká ztrátovost hnacího systému směrem k sobě se otáčejících protiběžných rotorů a neblahý vliv křídla na vztlak nosných rotorů. Křídlo totiž snižovalo efektivní plochu nosných rotorů a tedy i jejich vztlak. Celkem bylo postaveno pět strojů a sériová výroba nebyla nikdy zahájena. Vyrobené stroje byly vyřazeny již v roce 1964. Přeživší exempláře byly po ukončení zkoušek odstaveny na továrním letišti, kde nějakou dobu postávaly zcela bez využití a svůj život skončily v kovošrotu. Kamov se ale myšlenky na tuto konstrukci nevzdal a později přišel s návrhem těžšího gyrodynu Kamov Ka-35. Projekt ale nepřesáhl fázi studie.

Technické údaje
Posádka: 4
Kapacita: 80–100 vojáků
Únosnost: 16 500 kg
Průměr hlavních rotorů: 2× 22,50 m
Počet listů: 2× 4
Průměr tažných vrtulí: 2× 5,7 m
Počet listů: 2× 4
Délka: 27 m
Výška: 10,7 m
Rozpětí nosného křídla: 23 m
Maximální vzletová hmotnost: 42 500 kg
Pohonná jednotka: 2× turbohřídelový motor D-25VK, každý o výkonu 4 050 kW
Maximální rychlost: 345 km/h
Dynamický dostup: 5 500 m
Dolet: 450 km


Zdroj:
http://www.osel.cz/6109-gyrodyne-ero-ja ... -jine.html
https://cs.wikipedia.org/wiki/Kamov_Ka-22
http://en.avia.pro/blog/ka-22
http://ruslet.webnode.cz/technika/ruska ... a-22-hoop/

kamov_ka_22_vintokryl-74297.jpg
01.jpg
Ka-22_026.jpg
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Odpovědět

Zpět na „Letadla“