Convair XFY-1 Pogo

Letouny všech typů a použití
Odpovědět
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 9410
Registrován: 11/2/2010, 17:02
Bydliště: Prostějov

Convair XFY-1 Pogo

Příspěvek od Rase »

Obrázek

Počátek padesátých let bylo obdobím, kdy se letečtí konstruktéři nebáli experimentovat.
Díky podpoře vlády, vznikaly ty nejpozoruhodnější letecké konstrukce.
Jednou z nejbizarnějších byl letoun Convair XFY-1 Pogo.
Pohodlně se usaďte a vyslyšte jeho příběh.


Convair XFY-1 Pogo

Na počátku padesátých let, již byly klasické vrtulové stíhačky zastaralé a vzduch patřil moderním proudovým stíhačkám. Tyto stroje se vyznačovaly vysokou podzvukovou rychlostí a primární hlavňovou výzbrojí tvořenou kanóny nebo velkorážovými kulomety. Ve stejné době však nejtěžší bombardéry, postupně doháněly výkonnostní náskok stíhaček. Vznikl tak problém, jak tyto bombardéry sestřelit, dříve než dosáhnou cíle. Začal vznikat problém, jak tyto bombardéry napadnout ještě daleko před jejich cílovou oblastí. Protiletadlové řízené střely se teprve vyvíjely a běžné stíhačky měly příliš pomalou stoupavost, dolet a především potřebovaly dlouhou betonovou rozjezdovou dráhu, která byla snadným terčem pro útoky nepřítele. Bylo tedy nutné vytvořit stroj, který dokáže startovat z malých, skrytých letišť. Jako první začalo o takovém typu letounu uvažovat americké námořnictvo. Již v roce 1948 byly prováděny studie možnosti vytvoření malých stíhacích letounů pro malé letadlové lodě, pro bitevní lodě a dokonce i pro transportní plavidla, jimž by dokázaly poskytnout protivzdušnou ochranu bez potřeby doprovodu speciálními letadlovými nosiči. Řešením měl být vertikálně startující a přistávající stíhací stroj (kategorie VTOL), který by byl na palubách lodí uskladněn "nastojato", tedy přídí vzhůru, aby zabíral co nejméně místa a zároveň aby byl schopen okamžitě startovat a nabrat potřebnou výšku. Moderní vertikálně startující a přistávající vojenské letouny, disponují složitými systémy, které vektorují tah jejich motorů. V této době ale existovalo odlišné řešení. Stejným problémem se totiž zabývali němečtí inženýři, kteří se snažili zastavit nálety amerických bombardérů. Přeci jen tehdy vznikly pozoruhodné konstrukce, jako byl raketový záchytný letoun Bachem Ba349 Natter, Focke Wulf Triebflugel a Heinkelovy návrhy. Američtí konstruktéři tak měli potencionální odrazový můstek.

Obrázek Obrázek Obrázek

V roce 1950 byl tedy vypsán konkurz na letoun s výše popsanými vlastnostmi. Později v roce 1951, dostaly firmy Lockheed a Convair objednávku na vývoj experimentálních letadel, která by tuto koncepci ověřila. Vznikl tak letoun XFV-1 Salmon od společnosti Lockheed a XFY-1, který ale nechci složitě popisovat, zasloužil by si samostatný článek. Tématem tohoto článku je totiž druhý stroj. Postavený u Convairu s označením XFY-1 a přezdívkou Pogo. Experimentální letoun XFY-1 se vyznačoval relativně krátkým zavalitým trupem a velkými ocasními plochami, uspořádány ve tvaru písmene X, které sloužily zároveň jako podvozková platforma. Letoun byl vybaven ve své době nejvýkonnějším turbovrtulovým motorem Allison YT-40-A6, který poháněl dvě protiběžné třílisté vrtule. Stroj byl úspěšně dokončen v roce 1954 a připraven k továrním zkouškám. Testovací pilot podplukovník James F. "Skeets" Coleman (1918-2014) absolvoval 1.srpna 1954 první let se svislým vzletem. Tehdy se ale ještě jednalo o vzletové a přistávací zkoušky v hangáru, při nichž byl letounu připoután k podlaze. Takto "nalétal" asi 60 hodin, a po té se testy přesunuly ven. Dne 2.listopadu 1954 se letoun konečně dostal do vzduchu a vykonal první přechod z vertikální polohy do horizontálního letu. XFY-1 startoval vertikálně a teprve v dostatečné výšce přešel do vodorovného letu. To bylo často náročné, protože stroj byl obtížně řiditelný a jeho aerodynamická koncepce mu nepropůjčovala zrovna excelentní letové vlastnosti. Ještě problematičtější však bylo přistání. Stroj byl totiž relativně lehký a navíc výkonný, ovšem neměl žádné brzdící klapky, tedy byl problém stroj dostatečně rychle zpomalit, než bylo možné, přejít do horizontální polohy, nutné k přistání. Tyto problémy se ještě daly odstranit, ale největším problémem byla náročnost přistávacího manévru. Kdy pilot musel velmi jemně zacházet s plynovou přípustí motoru. Plynová páka tak představovala jedinou možnost řízení při startu a přistání (!) Při tomto složitém manévru, se sedačka pilota, ve svislé poloze, pootočila o 45° dopředu. Přičemž byl pilot nucen, koukat se přes rameno a jemně navádět stroj na přistání, který přistával zadkem napřed. Letoun tak mohli ovládat jen velmi zkušení a špičkově vycvičení piloti. Právě tato náročnost na obsluhu, byla v rozporu s myšlenkou, že vertikálně startující letouny budou umístěny na velké většině plavidel amerického námořnictva, tedy obsluha takovéhoto nenáročného stroje měla být co nejsnadnější a výcvik co nejrychlejší.

Již v 50.letech se na scéně objevily první nadzvukové letouny a bylo jasné, že Pogo nové generaci proudových strojů, již nebude stačit. Projekt byl v srpnu 1956 zastaven. XFY-1 se naposled dostal do vzduchu v listopadu 1956. V roce 1973 pak jediný postavený kus putoval do National Air and Space Museum, kde je k vidění dodnes. Paradoxní je, že již v roce 1953 se technické velitelství U.S. Air Force dohodlo s obdobnou složkou námořního letectva (U.S. Navy) na společné podpoře vývoje svisle startující a přistávající přepadové stíhačky s čistě proudovým pohonem. Vojenské letectvo pro ni rezervovalo označení XF-109, námořní letectvo pak označení XF3. Námořní letectvo však záhy od podpory tohoto projektu odstoupilo a další financování bylo pouze záležitostí vojenského letectva. S prvním ze dvou prototypů X-13 byly zahájeny letové zkoušky 10. prosince 1955 na letecké základně Edwards. To je již ale jiný příběh a ke stroji Ryan X-13 Vertijet, se vrátím snad jindy.

Technické údaje
rozpětí: 8,43 m
délka: 13,88 m
výška: 6,99 m
nosná plocha: 39,70 m2
hmotnost (prázdná): 5 225 kg
maximální vzletová hmotnost: 7 370 kg
pohonná jednotka: 1× turbovrtulový motor Allison YT-40-A6
výkon motoru: 4 362 kW
maximální rychlost: 980 km/h ve výšce 4 500 m
dynamický dostup: 13 300 m
dolet: 650 km při hodině letu ve výšce 10 000 m a při úsporné spotřebě
plánovaná výzbroj:
4 palubní kanony ráže 20mm
46 neřízených raket ráže 70 mm


Obrázek Obrázek
Testovací pilot podplukovník James F. "Skeets" Coleman

Obrázek Obrázek

Projekt TERN a Northrop Grumman

Convair XFY-1 Pogo má ale přesah i do současnosti, snad i do blízké budoucnosti. Americká agentura DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) a kancelář amerického námořnictva pro výzkum ONR (Office of Naval Research) vyvíjejí novou generaci dronů s kolmým startem a přistáním. Projekt nese označení TERN (Tactically Exploited Reconnaissance Node) a je rozdělen do tří fází. Plán projektu se v podstatě vrací do 50.let, kdy vznikl Pogo, a opět se jedná o hledání výkonného leteckého prostředku, použitelného na jakémkoliv typu plavidla. Zakázku v hodnotě 93 milionů dolarů ke stavbě demonstrátoru získala Northrop Grumman a samotná firma do projektu vloží 39 milionů dolarů. Možnost nasazení se tedy od klasických dálkově ovládaných strojů, které námořnictvo používá, jako je MQ-8B/C Fire Scout, MQ-4C Triton, X-47A Pegasus a nejnovější X-47B UCAS dost liší a v podstatě jim nekonkuruje. Programový manažer programu TERN, Dr. Daniel Patt, se doslova vyjádřil takto:
"Přechod na bezpilotní platformu, přehodnoceni poslání, začlenění moderních přesných systémů navigace a dalších technologií, odstraňuje problémy XFY-1 a dalších dřívějších pokusů, které se snažily vyvinout letadla operující z malých lodí. Konstrukce, s kterou počítáme pro demonstrátor TERN, může výrazně zvýšit schopnosti jakékoliv hostitelské lodě díky zvýšení situačního povědomí, dosahu a konektivity. Budeme pokračovat v našem úsilí vyvinout převratnou technologii, který umožní trvalé ISR (zpravodajství, sledování, průzkum) a poskytne útočné schopnosti kdekoliv na světě za zlomek současných nákladů, času a úsilí."
V rámci programu TERN Northrop Grumman, vytvoří pokusný bezpilotní letoun pro střední výšky s dlouhou výdrži ve vzduchu - výkonově podobný dronům Predator/Reaper. V druhé Fázi se jedná o zmenšený demonstrátor, přičemž plnohodnotný prototyp by měl vzniknout až ve třetí fázi programu. Technologický demonstrátor musí být schopen unést 272 kg nákladu a mít dolet 1670 km. Také bylo nutné, se vypořádat se zadáním na start a přistání na palubě malé lodi, plující v rozbouřeném moři (s výškou vln 2,5 až 4 m). V roce 2016, byl nad otevřeným mořem otestován zmenšený model (Fáze 2), podařil se tak jak vzletový, tak i přistávací manévr na vrtulníkové lodi. V plné velikosti (Fáze 3), bude pokusný bezpilotní letoun, mít rozpětí křídel 9,14m. Ještě dodám, že projektu TERN se neúčastní pouze Northrop Grumman, ale i společnost AeroVironment, která zvolila poněkud jiný koncept kolmo startujícího, vrtulového dronu. Více se dočtete zde: http://investor.avinc.com/releasedetail ... eid=932619
Cílem amerického námořnictva je na základě výsledků testování technologického demonstrátoru TERN v budoucnu vyvinout výkonný bezpilotní letoun s kolmým startem a přistáním pro bojové lodě. Letoun by pak mohl startovat ze všech lodí vybavených přistávací palubou pro vrtulníky - od korvet výše. Jedná se tedy o nespornou výhodu, oproti klasickým vrtulníkům nabídne mnohem vyšší cestovní rychlost, větší výdrží ve vzduchu a mnohem nižší nároky na provoz a údržbu. Námořnictvo počítá rovněž s ozbrojenou verzí letounu.

Obrázek

Zdroje:
http://www.militarybox.cz/news/ryan-x-1 ... mo-vzhuru/
http://fanda.nova.cz/clanek/military/bi ... zadek.html
http://forum.valka.cz/topic/view/9410/C ... XFY-1-Pogo
https://en.wikipedia.org/wiki/J._F._Coleman
http://kplanes.tumblr.com/post/10942606 ... wacky-vtol

Obrázek Obrázek
Naposledy upravil(a) Rase dne 20/10/2016, 11:06, celkem upraveno 3 x.
madrabbit
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 191
Registrován: 9/3/2010, 15:13

Re: Convair XFY-1 Pogo

Příspěvek od madrabbit »

Fascinuje mi, že v roce 1951 je objednávka a v listopadu 1954 je první zkušební let. A to něčeho docela nového. Jak dlouho by to asi trvalo dnes :-D
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 9410
Registrován: 11/2/2010, 17:02
Bydliště: Prostějov

Re: Convair XFY-1 Pogo

Příspěvek od Rase »

Mno pár měsíců by určitě trvalo, než by u letouny vychytali všechny mouchy (teď nemyslím náročnost na pilotáž). Američané když chtěli, tak dokázali konstruovat spoustu druhů letecké techniky - velice rychle. Přeci jen není to tak dávno od konce války a kapacity měli velice našlápnué. Na začátku studené války byla i politická vůle, finance a všechno šlo velice rychle. Dnes všechno komplikuje byrokracie a především speciální elektronika a složité výrobní technologie, které pospojovat není zrovna jednoduché. Přeci jen tehdy byly letouny poměrně jednoduché na konstrukci: primárně trubky, plech, nějaké ty páčky, lanka a motor. Tak se to dalo poskládat docela rychle.

Článek jsem sepsal především jako reakci na to, že americké námořnictvo hledá skladný dron, který by bylo možné převážet na lodích a podporoval by výsadek mariňáků. Tak jsem si vzpomněl na Pogo. Přeci jen dron poháněný protiběžnými turbovrtulemi a kolmým startem, by mohl být zajimavý. Přeci jen díky dnešním kamerám, senzorům a elektronice, by odpadl hlavní problém - náročnost na kvalitu pilota. Dnes by to obstaraly kamery a UI,když to přeženu, na úrovni moderní kalkulačky :)
ps. Zatím jsem na tento tendr viděl jen dron s překlopnými rotory.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 15195
Registrován: 26/1/2008, 16:48

Re: Convair XFY-1 Pogo

Příspěvek od skelet »

Rase ty asi nejsi strojař?
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 9410
Registrován: 11/2/2010, 17:02
Bydliště: Prostějov

Re: Convair XFY-1 Pogo

Příspěvek od Rase »

To rozhodně ne, ale ty asi taky nebudeš maková panenka
Uživatelský avatar
CAT
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1683
Registrován: 6/8/2009, 10:53

Re: Convair XFY-1 Pogo

Příspěvek od CAT »

Obrázek
"We can't restore our civilization with somebody else's babies."
"Settlemunt my arse, let's slot floppies"
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 15195
Registrován: 26/1/2008, 16:48

Re: Convair XFY-1 Pogo

Příspěvek od skelet »

Rase: nic proti tobě, ale těch pár "ohnutých trubek" v době malých zkušeností s turbovrtulovými motory znamenalo obrovské množství práce a výpočtu, kde největší výpomocí bylo logaritmické pravítko. No ta bene jedna věc byl papír, a pak to bylo celé třeba odladit.. Řekl bych, že stran konstruování to měli chlapci těžší, než je tomu dnes.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 9410
Registrován: 11/2/2010, 17:02
Bydliště: Prostějov

Re: Convair XFY-1 Pogo

Příspěvek od Rase »

S těma trubkama jsem narážel na konstrukci křídel. Jelikož měla křídla i nosnou funkci, tak byly vyztužené právě trubkami, které patrně vedly po náběžné hraně křídla až k těm malým kolečkům na koncích. Nejsem si jistý, jak to měl Pogo s palivovými nádržemi, ale zmíněný Ryan X-13 Vertijet, měl vnitřek střední části křídel vyplněn integrální palivovou nádrží. V těch výstupcích na koncích, vedle kterých ona kolečka vycházejí, by možná později byly zabudovány ony čtyři kanóny. Přiznám se, že představa kanónů umístěných na každém ze čtyř konců křídel, je docela lákavá, ale nevím jestli to byl původní plán. Podobné "nádrže" na koncích křídel měl i konkurenční XFV-1 Salmon a patrně sloužily jako palivové nádrže. V případě Salmonu by šly odhodit, u Poga nejspíš nikoliv. Obdobně má řešeny konce křídel i tehdejší proudový letoun Republic F-80 Shooting Star, Republic F-84 Thunderjet. Právě u F-84 byly nádrže v křídlech, ale mohl nést na jejich koncích i přídavné nádrže o objemu 856 litrů. Patrně tedy má přídavné nádrže, na koncích křídel i Pogo (pevné), ale kam pak chtěli konstruktéři vměstnat ony čtyři kanóny ráže 20mm. U normálních proudových letounů by se vlezly do trupu, ale i oproti klasickým vrtulovým strojům, by byl u protiběžných vrtulí problém se seřízením načasování palby. Ve středu křídel by taky nedávaly smysl, přeci jen tam by měly být trubky pro zpevnění konstrukce křídla. Zabudované kanóny by pevnosti křídel moc nepomohly a to nemluvím o tom, kam chtěli konstruktéři vměstnat onech 46 neřízených raket. Určitě to měli promyšlené, ale bohužel se nezachovaly žádné informace, nebo nákresy. Snad by měl jen nějaké samostatné gondoly pod křídly. Z levé a spodní gondoly na konci křídla, vychází nějaká tyč, anténa nebo něco podobného.

Jinak, on ten motor Allison YT-40-A6 nebyl nic unikátního. přeci jen jej společnost Allison Engine Company, nepostavila čistě jen pro Pogo, ale byl využit i u dřívějších projektů: stíhačky Douglas A2D Skyshark (1950), létajícího člunu Convair R3Y Tradewind (50.léta) a i zmíněný konkurenční stroj Lockheed XFV-1 Salmon měl podobný motor, Allison XT-40-A14. Tak jsem to bral tak, že konstruktéři postavili XFY-1 Pogo kolem již ověřeného motoru.

Obrázek
Obrázek
Douglas A2D Skyshark
ringlett
praporčík
praporčík
Příspěvky: 308
Registrován: 6/3/2012, 20:41
Kontaktovat uživatele:

Re: Convair XFY-1 Pogo

Příspěvek od ringlett »

Co vím o Pogu z literatury.

Křídlo neslo integrální nádrže umístěné mezi nosníky křídla a svislých ploch, nad motorem pak byla umístěna menší pomocná nádrž. Tělesa na koncích křídla nejsou nádrže, jedná se o aerodynamická tělesa, trubice z nich vybíhající jsou pilotstatické. U tohoto provedení se s výzbrojí nepočítalo, případné seriové provedení mělo mít tělesa na koncích křídla většího průměru a měli obsahovat po dvojici kanonu ráže 20 mm a dvacetitřech neřízených raketách. Podvěšení přídavných nádrží by pravděpodobně nebylo možné a vzhledem k uvažovanému způsobunasazení ani potřebné.

edit. vypadnutá tři slova
QVAK
praporčík
praporčík
Příspěvky: 384
Registrován: 31/10/2009, 11:02
Bydliště: Praha

Re: Convair XFY-1 Pogo

Příspěvek od QVAK »

Rase, na svoji dobu to byla stejně náročná konstrukce jako dnes F 22. Jenže tehdy byla obrovská konkurence mezi konstrukčními kancelářemi (navázanými na výrobní kapacity) a dnes vše ovládají dva katrely od výroby základních materiálů po finální montáž éra. Tehdy po konci WW II se každá konstrukce i firma potřebovala uživit jinak nepřežila a dnes kartel potřebuje jen řádně podojit rozpočet aby byl plánovitě ziskový. Kvalita a cena je otázkou pro zákazníkovi zdroje a kartel zajímá jen velmi okrajově. Zákazník nemá na výběr a musí koupit co je nabízeno.

P.S. Celé křídla (i trup) jsou prostorové místně zesílené konstrukce s nosným potahem a nikoli pár trubek alá lešení pro zedníky do něčeho plechového oblečené.
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 9410
Registrován: 11/2/2010, 17:02
Bydliště: Prostějov

Re: Convair XFY-1 Pogo

Příspěvek od Rase »

Děkuju za objasnění a vysvětlení konstrukčních zapeklitostí.
ringlett: jestli si vzpomínáš ještě na nějaké detaily, tak se o ně s námi klidně poděl - jsou to skvělé informace.
QVAK: máš pravdu, přeci jen v tomto poválečném období existovala spousta firem zabývající se výrobou letadel, ale poptávka oproti WW2, byla silně omezená. Když sme u těch firem, tak ještě odcituji Wikipedii, co byla ona společnost Convair:

Consolidated Vultee Aircraft Corporation, všeobecně známá jako Convair, byla výsledkem sloučení firem Consolidated Aircraft a Vultee Aircraft v roce 1943. V březnu 1953 byl Convair získán firmou General Dynamics, čímž vznikla Convair Division. Letadla se zde vyráběla až do roku 1965, poté firma přešla ke kosmickému programu a programu na stavbu draků pro letouny. V roce 1994 byla firma prodána společnosti McDonnell Douglas, zařízení přešlo k firmě Lockheed a roku 1996 společnost General Dynamics ukončila Convair Division.
Většina jejich projektů byla hodně pozoruhodná. Od létacího automobilu, přes stíhací hydroplán, přepadový stíhač s náporovým/raketovým motorem (augumented rocket) až po těžké bombardéry.
https://en.wikipedia.org/wiki/Convair
ringlett
praporčík
praporčík
Příspěvky: 308
Registrován: 6/3/2012, 20:41
Kontaktovat uživatele:

Re: Convair XFY-1 Pogo

Příspěvek od ringlett »

bohužel nic dalšího
pramenem je L+K z devadesátých let, nedokážu to oscanovat, nevlezu s tím na snímací plochu, ale je tam vesměs to samé
a model kromě toho obrázku v úvodu, ten je od Aurory, vydalo i KP!
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 9410
Registrován: 11/2/2010, 17:02
Bydliště: Prostějov

Re: Convair XFY-1 Pogo

Příspěvek od Rase »

Já ten model měl jako malý, tak mi Pogo připadal vždycky hodně zvláštní a mám k němu specifický vztah :)
QVAK
praporčík
praporčík
Příspěvky: 384
Registrován: 31/10/2009, 11:02
Bydliště: Praha

Re: Convair XFY-1 Pogo

Příspěvek od QVAK »

Ještě o tom byla kapitolka v Němečkových bichlích tuším svazek III. Berte to tak, že píši z hlavy, knihu jsem měl naposledy v ruce na přelomu 60. a 70. let a éro mě velmi zaujalo tak mi zůstalo v paměti.

P.S. Myslím, že jedna z uvažovaných variant bylo i Zvěno s B 36.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 8081
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Convair XFY-1 Pogo

Příspěvek od Zemakt »

Také už je to nějaký pátek co jsem si o Pogu četl, tak mne popřípadě někdo opravte. Zvuk jeho protiběžných vrtulí prý měl dost značný demaskující efekt, éro bylo slyšet snad i na sto kiláků, či nějak obtěžoval pilota. Už si to nepamatuji, ale zřejmě něco v této souvislosti.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
mrakoplaš
vojín
vojín
Příspěvky: 16
Registrován: 28/11/2013, 16:34

Re: Convair XFY-1 Pogo

Příspěvek od mrakoplaš »

Rase píše:Článek jsem sepsal především jako reakci na to, že americké námořnictvo hledá skladný dron, který by bylo možné převážet na lodích a podporoval by výsadek mariňáků. Tak jsem si vzpomněl na Pogo. Přeci jen dron poháněný protiběžnými turbovrtulemi a kolmým startem, by mohl být zajimavý. Přeci jen díky dnešním kamerám, senzorům a elektronice, by odpadl hlavní problém - náročnost na kvalitu pilota. Dnes by to obstaraly kamery a UI,když to přeženu, na úrovni moderní kalkulačky :)
ps. Zatím jsem na tento tendr viděl jen dron s překlopnými rotory.
Za prvé díky za pěkný článek.

Tahle věc už chlápky v DARPě podle všeho napadla taky.
http://www.armadninoviny.cz/tern-dron-s ... -lode.html

A Nortop už to asi zkuoší na demonstratoru. Pokud to chápu dobře z google překládače(Aj není moje silná stránka). :)
http://www.uasvision.com/2016/01/07/nor ... -contract/
Bublifuk
praporčík
praporčík
Příspěvky: 353
Registrován: 2/9/2008, 16:20
Bydliště: Praha

Re: Convair XFY-1 Pogo

Příspěvek od Bublifuk »

Rase píše:Jinak, on ten motor Allison YT-40-A6 nebyl nic unikátního. přeci jen jej společnost Allison Engine Company, nepostavila čistě jen pro Pogo, ale byl využit i u dřívějších projektů: stíhačky Douglas A2D Skyshark (1950), létajícího člunu Convair R3Y Tradewind (50.léta) a i zmíněný konkurenční stroj Lockheed XFV-1 Salmon měl podobný motor, Allison XT-40-A14. Tak jsem to bral tak, že konstruktéři postavili XFY-1 Pogo kolem již ověřeného motoru.
Takhle - máš pravdu, že Allison řadyT40 byl celkem hojně zkoušený motor, ale ověřeným bych ho fakt nenazval. 8-) Vznikl spojením dvou celkem spolehlivých Allisonů T38 ve snaze získat jen supervýkonný turbop, ale ve výsledku to byla dost katastrofa. Zatímco Britové u rovněž spojené Double Mamby zvolily oddělený pohon každého rotoru protiběžné vrtule, takže jeden motor poháněl jednu vrtuli a např. ve Fairey Gannetu to fungovalo velmi dobře, Amíci se rozhodli jít cestou, že každý motor poháněl obě vrtule najednou. A právě to se stalo kamenem úrazu, převodné ústrojí bylo tragicky nespolehlivé a celý nákladný vývoj skončil fiaskem. A nespolehlivost pohřbila i nasazení Tebou uváděných letadel, kdy jenom Tradewind se dočkal krátké služby v nevýznamných počtech (a např. u bitevního Skysharku mi to přijde obzvlášť škoda).
Takže motor by byl nepochybně další Achillovou patou tohoto zajímavého letadélka, pokud bychom se bavili o možnostech v řadové službě.
Zemakt píše:Také už je to nějaký pátek co jsem si o Pogu četl, tak mne popřípadě někdo opravte. Zvuk jeho protiběžných vrtulí prý měl dost značný demaskující efekt, éro bylo slyšet snad i na sto kiláků, či nějak obtěžoval pilota. Už si to nepamatuji, ale zřejmě něco v této souvislosti.
A nepleteš si to s xF-84H Thunderscreech? - turbovrtulová variace na F-84, motor XT40, ale jen jedna obří vrtule - tam byly zdokumentovány i reálné dopady na lidské zdraví - bolesti hlavy, nevolnosti atd. + rázové vlny od vrtule, jejíž konce se točily nadzvukovou rychlostí, byly schopny poslat kolemjdoucí k zemi. I když pojížděl na zemi, byl slyšet na 40km daleko, o těch 100km jsem neslyšel.
Obrázek

Nemůžeš tvrdit, že civilizace nezaznamenává určitý pokrok, neboť v každé další válce Tě zabijí novým způsobem.
W.Rogers
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 8081
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Convair XFY-1 Pogo

Příspěvek od Zemakt »

Jo jo, to bude ono. Alespoň že si pamatuji tu vrtuli a turbohřídelový motor. Díky za opravu.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
pbla4024
svobodník
svobodník
Příspěvky: 20
Registrován: 2/11/2013, 14:17

Re: Convair XFY-1 Pogo

Příspěvek od pbla4024 »

@madrabbit
Dva roku do prvního letu: https://en.wikipedia.org/wiki/Textron_AirLand_Scorpion
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 9410
Registrován: 11/2/2010, 17:02
Bydliště: Prostějov

Re: Convair XFY-1 Pogo

Příspěvek od Rase »

Obrázek

Americká agentura DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) a kancelář amerického námořnictva pro výzkum ONR (Office of Naval Research) vyvíjejí novou generaci dronů s kolmým startem a přistáním. Projekt nese označení TERN (Tactically Exploited Reconnaissance Node) a je rozdělen do tří fází. Plán projektu se v podstatě vrací do 50.let, kdy vznikl Pogo, a opět se jedná o hledání výkonného leteckého prostředku, použitelného na jakémkoliv typu plavidla.
Více zde: http://palba.cz/viewtopic.php?f=341&t=7292

Bublifuk: paráda - díky za objasnění
mrakoplaš: taky děkuju, rovnou jsem z těch článků udělal výcuc
Odpovědět

Zpět na „Letadla“