Letecká setnina č. 15 (Flik 15)

Odpovědět
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 15318
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Letecká setnina č. 15 (Flik 15)

Příspěvek od Rase »

helo6386.jpg

Fliegerkompagnie 15

Letecké setnina č. 15 (Fliegerkompagnie 15, zkráceně Flik 15) byla zformována v srpnu 1914 ve Vídeňském Novém Městě jako průzkumný oddíl pod velením kapitána Roberta Eyba a zpočátku disponovala osmi letouny Lohner C. Vyráběla je maďarská továrna UFAG (Ungarische Flugzeugwerke Aktion Gesellschaft) a poháněl motor Hiero o výkonu 63 kW. Od jara 1915 letectvo přešlo na jiné značení a tento typ se nově uváděl jako Lohner B.II (U) série 12.4. Letecká setnina č. 15 nejprve podporovala tažení rakousko-uherských sil proti Srbsku, ale poté, co vojáci balkánského království zastavili už třetí ofenzivu, se v listopadu přesunula na ruskou frontu. Tam působila v sestavě 4. armády v Haliči. Ve dnech 1.–19. prosince 1914 sice spadala pod velitelství pevnosti Krakov, jen aby se záhy vrátila do podřízenosti původního svazku. V listopadu 1914 si také příslušníci Fliku 15 připsali první sestřel nepřátelského letadla, když osádka Lohneru (pilot nadporučík Bela Losonczy von Losoncz, pozorovatel nadporučík Johann Wierzejski) poslala palbou z pušky k zemi ruský letoun. Od února 1915 převzal velení jednotky pozorovatel nadporučík a později slavný malíř Ernst August Freiherr von Mandelsloh. V té době se také začal obměňovat letecký park setniny a původní Lohnery B.II (U) postupně nahrazovaly letouny Albatros B.I série 23, které dodávala firma Österreichisch-Ungarische Albatros Flugzeugwerke (öAlb). Počátkem května 1915, kdy na východní frontě začala ofenziva Centrálních mocností, Flik 15 operoval z polního letiště Brzesko. V té době měl ale jen čtyři bojeschopné albatrosy s čísly 23.09, 23.10, 23.12 a 23.15. Jednotka původně obdržela vyšší počet letounů, ale setnině se nevyhnuly ztráty. Albatros B.I (öAlb) 23.03 byl ztracen v boji již 19. února a stroj s označením 23.02 shořel během nehody při tankování paliva 7. dubna 1915. V průběhu června 1915 čekalo příslušníky "patnáctky" další stěhování, tentokrát zpět na srbskou frontu. Během července 1915 pak došlo k reorganizaci rakousko-uherského letectva, které se současně přejmenovalo z původního Luftschierabteilung (Vzduchoplavecký oddíl) na Luftfahrtruppe (Letecké síly). Na Balkáně operovali letci Fliku 15 také nad Černou Horou a Albánií. Koncem roku 1915 k jednotce přišly vylepšené letouny Albatros B.I (öAlb) série 24 a jednotku čekala také další změna velitele, když se v listopadu 1915 chopil nových povinností polní pilot kapitán Karl Christian. S uklidněním situace na Balkáně však přišly další přesuny, protože monarchie potřebovala nasadit uvolněné letecké jednotky jinde.

Rakousko-uherská Letecká setnina č. 15 (Flik 15) operovala v prvních letech války na východě a na balkánském bojišti, ale mezi 6. a 15. březnem 1916 se přesunul do jižních Tyrol na na italskou frontu otevřenou před necelým rokem. Společně s leteckými setninami č. 7 a 8 operoval z polního letiště v Pergine. Při té příležitosti přibyly do stavu jednotky dvoumístné průzkumné stroje Lloyd C.III (WKF) série 43.5 od firmy Wiener Karosserie- und Flugzeug-fabrik, Dr.W.v.Gutmann. Poháněl je motor Austro Daimler o výkonu 118 kW. Na jihotyrolské frontě Fliegerkompagnie 15 zůstala po zbytek války a další stěhování ji čekalo už jen v rámci italského bojiště – například hned v srpnu 1916 se přesunula na polní letiště Bruneck (Brunico). Zatímco v polovině května 1916 měla jednotka ve stavu pět letounů Lloyd C.III a dva stroje Hansa-Brandenburg C.I, později se poměr otočil a do konce roku již dostávala většinou jen druhý jmenovaný typ různých sérií (26, 61, 64, 68, 29 a později v roce 1917 také 129). Když se setnina 15. ledna 1917 přesunula na polní letiště v Brixenu (Bressanone), měla ve stavu už pouze Hansa-Brandenburgy C.I.

Ačkoli příslušníci "patnáctky" po celou válku plnili zejména průzkumné úkoly, ve vzduchu se často dostávali také do soubojů s letadly protivníka. Pozorovatelé a piloti Fliku 15 během vzdušných potyček dokázali sestřelit či donutit k přistání celkem 12 nepřátelských strojů, z toho po jednom již na ruské a balkánské frontě, zbytek pak přidali nad vrcholky jižních Tyrol. Na dvou sestřelech se podílel i český letec Rittmeister (ekvivalent kapitána) Vojtěch (Adalbert) Bárta, který 11. února 1917 dokonce převzal velení letecké setniny č. 15. Jednotka využívala letiště v Brixenu až do 14. června 1917, poté se přesunula do jihotyrolského Gardola. V létě 1917 dostal Flik 15 na pár týdnů do názvu označení "D", což znamenalo, že plnil úkoly v rámci vojenského průzkumu a podpory pozemních sil na úrovni divize (Divisions fliegerkompanie). Už v září téhož roku se však jednotka transformovala na Fernaufklärungs fliegerkompanie, takže nadále prováděla dálkový průzkum. K tomuto účelu dostala v prosinci 1917 také několik stíhaček, které měly doprovázet průzkumné stroje a zajišťovat jejich bezpečnost. V té době již jednotka sídlila na polním letišti v Levicu. Odtud se Flik 15/F v červnu 1918 účastnil ofenzivy na řece Piavě, to ale již s novým velitelem. Tím se 21. května 1918 stal bývalý pozorovatel Fliku 40, nyní pilot nadporučík Adalbert (Béla) Kuncze, který setrval v čele jednotky až do konce války. V polovině října 1918 Flik 15/F společně s rovněž z Levica operující fotoprůzkumnou leteckou setninou 31/P (P –Photoaufklärung; většinou se tímto písmenem označovaly jednotky vybavené jednomístnými letouny s fotoaparátem na palubě) utvořily průzkumnou eskadru spadající pod 11. armádu. V té době měla "patnáctka" k dispozici pět rychlých robustních dvoumístných strojů UFAG C.I série 161 a jeden starší Hansa-Brandenburg C.I (Ph) série 129. Jednotka byla společně s Flikem 31/P oficiálně rozpuštěna v listopadu 1918 ve St. Jakob u Bozenu (San Giacomo, Bolzano). Tam si také "lovci suvenýrů" rozebrali zbylá letadla a historie letecké setniny č. 15 se tak definitivně uzavřela.

Zdroj:
https://www.stoplusjednicka.cz/ocima-ci ... tove-valce
https://michalov.cz/antonin-podhrazsky- ... u-flik-15/
http://www.vrtulnik.cz/ww2/flik_15.htm

helo6388.jpg
Obrázek

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 15318
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Letecká setnina č. 15 (Flik 15)

Příspěvek od Rase »

Fotografie mechanika Antonína Podhrázského

V řadách Flik 15 sloužil jako mechanik táborský rodák Antonín Podhrázský, který po sobě zanechal sbírku unikátních fotografií. Podobně jako mnoho dalších, kteří se později uplatnili u vzdušných sil, také Podhrázský začínal svou vojenskou kariéru u pěchoty. Není však jisté, u jaké jednotky sloužil, a v úvahu připadá buď zeměbranecký pluk č. 28, nebo pěší pluk č. 11 – oba posádkou v Písku, kde pravděpodobně narukoval. V blátě zákopů ale po celou válku nezůstal, protože jej díky jeho technickému vzdělání brzy převeleli k letectvu. Přesné datum bohužel neznáme, ze série fotografií je však jasné, že v roce 1915 už sloužil jako mechanik u Flik 15. Antonín Podhrázský se narodil v Táboře v domě č.p. 510 dne 7. května 1894 a opět dnů později byl pokřtěn v římskokatolickém farním kostele v Táboře kaplanem Karlem Křenkem. Jeho rodiči byli Josef Podhrázský, nádeník v Táboře, nemanželský syn v té době již zemřelé Kateřiny Podhrázské, a Kateřina, rozená Primasová, dcera již zemřelého domkáře Jana Primase z Košic č. 55 u Soběslavi, a jeho manželky Anny, rozené Vavřincové z Líbějic. Antonín Podhrázský se oženil až po válce, a to dne 25. ledna 1921 v děkanském chrámu Páně v Táboře s Viktorií Zíkovou, narozenou 21. prosince 1896 v Táboře č.p. 535, dcerou Josefa Zíky z Tábora a Marie, rozené Keslerové ze Střížovic u Jindřichova Hradce. Antotnín Podhrázský zemřel v Táboře č.p. 1476 dne 20. srpna 1950.

Celá fotogalerie Antonína Podhrázského i s popisky
https://michalov.cz/antonin-podhrazsky- ... u-flik-15/

Snímek obrazovky 2024-11-15 115447ttrtr.jpg
023 letecký mechanik.jpg
Hansa Brandenburg C.I (öAlb) série 26, letiště Brixen, počátek roku 1917.

Snímek obrazovky 2024-11-15 115540uzu.jpg
Snímek obrazovky 2024-11-15 115607rr.jpg
Tento eroplán se objevil v hlášení 2. polní letecké setniny z května 1919, pokud se pisatel nespletl v číslech. "25.ho dopraven byl setnině jeden polský aparát typu Brand. 26.18, jehož ocas byl uražen a nosné plochy poškozeny. Motor 160 HP Daimler byl vybudován a přestaven do naší 26.56." Pro ztrátu orientace přistál u Komárna 24. května 1919 a byl internován. Poláci - 5.Eskadra Wywiadowcza 3.Pulku Lotniczego, šikovatel Sukiennik, ppor. Goluchowski.
Obrázek

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 13085
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Letecká setnina č. 15 (Flik 15)

Příspěvek od Zemakt »

:up: Pěkné Rase
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 15318
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Letecká setnina č. 15 (Flik 15)

Příspěvek od Rase »

Úvod je z té 100+1, tak díky patří tam a stejně bych tam nic nového nevykoumal. Primárně jsem tady chtěl dát ono povídání o Antonínu Podhrázském a jeho fotografie, které jsou moc krásné a různorodé, chtěl jsem ale ať je zde nějaký pěkný úvod. Osobně jsem ale k té Flik 15 nic kloudného nenašel ani na zahraničních stránkách, což je docela škoda (normálně bych alespoň překládal). Nějakou chvíli sem pak hodím i další zajímavé fotky (od Podhrázského).
Obrázek

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 13085
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Letecká setnina č. 15 (Flik 15)

Příspěvek od Zemakt »

Tak on to v podstatě byl takový tuctový Flik. Pro našince je pak zajímavý zmíněný velitel českého původu a teď už tedy i ten mechanik. Ta fotka s tím Bostoňáčkem na křídle nemá chybu. V podstatě ale i celé album. Ta letová fota jsou opravu unikátní.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Odpovědět

Zpět na „Letectvo Rakouska-Uherska“